Φόρμα αναζήτησης

Ο εταιρικός φόρος και η παγίδα

Η εισήγηση του υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη προς ΚΕΒΕ, ΟΕΒ και ΣΕΛΚ να αυξηθεί ο φορολογικός συντελεστής στο 15% δεν προέκυψε από το πουθενά. Ένα κομμάτι του τομέα των υπηρεσιών θα ήθελε μια τέτοια κίνηση καθώς θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο θα αφαιρεθούν επιχειρήματα στη ρητορική εις βάρος της Κύπρου για τον τρόπο που χρησιμοποιείται από μη Κύπριους το φορολογικό σύστημα της χώρας, ενώ θα άνοιγε τον δρόμο για τη σύναψη μιας νέας σειράς συμφωνιών αποφυγής διπλής φορολογίας φέρνοντας νέα δραστηριότητα στη χώρα.

Το σύνολο των θεσμικών φορέων απέρριψε την εισήγηση. Η επικοινωνιακή διαχείριση δεν ήταν και η καλύτερη. Το κακό με την άτσαλη επικοινωνιακή διαχείριση είναι ότι η προοπτική αύξησης του εταιρικού φόρου, στο πλαίσιο μιας νέας φορολογικής μεταρρύθμισης, βγαίνει εκτός συζήτησης πριν καν το θέμα εξεταστεί με νηφαλιότητα.

Αυτό έχει μια σημαντική παρενέργεια: εφόσον δεν θέλουμε να πλησιάσουμε τους φορολογικούς συντελεστές άλλων κρατών, θα πρέπει ως χώρα να πείσουμε ότι δεν επιτρέπουμε το ελκυστικό μας φορολογικό καθεστώς να χρησιμοποιείται για επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό.

Με απλά λόγια, δεν πρέπει να μεταφέρονται στην Κύπρο με λογιστικό τρόπο εισοδήματα που έχουν δημιουργηθεί σε άλλες χώρες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αυτό γίνεται μαζικά.

Στην πρόσφατη Σύσταση του Συμβουλίου, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, διαβάζουμε: «τα υψηλά επίπεδα των πληρωμών μερισμάτων και τόκων (σε σχέση με το ΑΕΠ) υποδηλώνουν ότι οι φορολογικοί κανόνες της Κύπρου χρησιμοποιούνται από εταιρείες που επιδίδονται σε επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό.

Η μη παρακράτηση φόρου στην πηγή επί εξερχόμενων (δηλ. από κατοίκους της ΕΕ σε κατοίκους τρίτων χωρών) πληρωμών μερισμάτων, τόκων και, σε πολλές περιπτώσεις, δικαιωμάτων από εταιρείες με έδρα την Κύπρο προς κατοίκους τρίτων χωρών μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την πλήρη αποφυγή των φόρων επί αυτών των πληρωμών εάν δεν υπόκεινται σε φορολογία, ούτε στη δικαιοδοσία του αποδέκτη τους.

Η απουσία αυτών των φόρων, σε συνδυασμό με τους κανόνες περί φορολογικής κατοικίας των νομικών προσώπων, ενδέχεται να συνεχίσει να διευκολύνει τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό (…), το σχέδιο για την κατ΄ εξαίρεση πολιτογράφηση επενδυτών στην Κύπρο και το σχέδιο άδειας μετανάστευσης επενδυτών που παρέχουν πρόσβαση σε χαμηλό φορολογικό συντελεστή επί των εισοδημάτων φυσικών προσώπων από ξένα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία και δεν απαιτούν από τους αιτούντες να διαμένουν σημαντικό χρονικό διάστημα στη δικαιοδοσία η οποία προσφέρει το εν λόγω καθεστώς.

Τα μέτρα αυτά έχουν καταχωριστεί από τον ΟΟΣΑ ως δυνητικά υψηλού κινδύνου για κατάχρηση με σκοπό την παράκαμψη της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών χρηματοοικονομικών λογαριασμών».

Η διατήρηση του συντελεστή στο 12,5% έχει ως τίμημα την πλήρη συμμόρφωση τόσο της Δημοκρατίας όσο και της βιομηχανίας των υπηρεσιών με τα διεθνή πρότυπα.