Φόρμα αναζήτησης

Νομοσχέδια και κνήσιμο!

Τροποποιητικό νομοσχέδιο τριών μόλις σελίδων. Ουσιαστικά, προστίθεται ένα άρθρο και νά που δεν ήταν τόσο δύσκολο να προκύψει η Αστυνομία των Ζώων για διερεύνηση υποθέσεων κακοποίησης και κακομεταχείρισης ζώων. Τόσο δύσκολο που να χρειάζεται χρόνια φαγούρα και «θα» και μια στάση πάνω από έναν χρόνο στη Νομική Υπηρεσία (ΝΥ) για νομοτεχνικό έλεγχο. Το πιο πάνω νομοσχέδιο ωστόσο και τα όσα τράβηξε μέχρι να σταλεί στη Βουλή πρόσφατα αποτελούν ένα καλό παράδειγμα για να διαπιστώσει κανείς το τι μεσολαβεί για να γίνει, αν γίνει, μια εξαγγελία νομικό έγγραφο έτσι ώστε αφού ψηφιστεί να εφαρμοστεί. Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να επισημανθεί, αφού υπάρχουν και βουλευτές που δεν βλέπουν τη διαφορά, ότι νομοσχέδιο είναι το σχέδιο νόμου που ετοιμάζει η κυβέρνηση ενώ η πρόταση νόμου αποτελεί πρωτοβουλία βουλευτών.

Το νομοσχέδιο λοιπόν που ετοιμάζεται από ένα υπουργείο προτού εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο θα πρέπει να τύχει νομοτεχνικού ελέγχου από τη ΝΥ και να υπογραφεί αιτιολογική έκθεσή του από τον γεν. εισαγγελέα, άλλη από την εισηγητική έκθεση του αρμόδιου υπουργού. Εκεί και όπου απαιτείται θα πρέπει να προηγείται δημόσια διαβούλευση – κάτι ωστόσο που δεν γίνεται όπως θα έπρεπε, γεγονός από μόνο του απαράδεκτο. Ένα πρώτο παράδειγμα ταλαιπωρίας μιας εξαγγελίας, το μέτρο που συμπεριέλαβε ο νυν Πρόεδρος στα πολλά για πολιτική ευθύνη και λογοδοσία προ της πρώτης εκλογής του το 2013. Πρόκειται για το νομοσχέδιο για προσδιορισμό της ποινικής ευθύνης του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτό λοιπόν το νομοσχέδιο εκκρεμεί για νομοτεχνικό έλεγχο στη ΝΥ από τον Απρίλιο του 2013. Γιατί; Ρώτησε κανείς πού μπλοκάρεται ή βολεύονται όλοι από την εκκρεμότητα; Πάμε και σε ένα άλλο παράδειγμα: από τα νομοσχέδια που αναμένει πώς και πώς η ΛΟΑΤΙ κοινότητα είναι αυτό για τη νομική αναγνώριση φύλου. Δεν πάει καιρός που το θέμα τέθηκε στη Βουλή και κανείς δεν ήξερε να πει πού εκκρεμεί, ενώ ήταν κατά τα άλλα έτοιμο. Λες και έχει ανοίξει η γη και το κατάπιε. Ρωτώντας μαθαίνουμε ότι στάλθηκε στη ΝΥ αλλά επιστράφηκε στο Υπ. Δικαιοσύνης γιατί είχε και κενά και ασάφειες. Αυτήν την περίοδο το drafting γίνεται σε συνεργασία λειτουργών του υπουργείου και της ΝΥ για να υπάρξει μια κατάληξη.

Είναι πάντως χαρακτηριστική απάντηση υπουργών όταν ερωτηθούν πού βρίσκεται ένα νομοσχέδιο -κυρίως αυτά που εξαγγέλλονται με τυμπανοκρουσίες- το «εμείς εν τζ’αι», παραπέμποντας στον νομοτεχνικό έλεγχο. Δεκτή απάντηση. Η ΝΥ οφείλει να βάλει προτεραιότητες. Δεν μπορεί απλώς2 να πνίγεται στις εκκρεμότητες και η Αστυνομία των Ζώων είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Από την άλλη, όμως, έχει σημασία και τι νομοσχέδιο αποστέλλεται για έλεγχο. Όπως μας λέχθηκε και από τη ΝΥ, είναι πολλές φορές που τα νομοσχέδια είναι τόσο κακογραμμένα που οι λειτουργοί της δεν βγαίνουν από μέσα. Όπως δεν βγαίνουν και με τα εναρμονιστικά νομοσχέδια όταν ο αρμόδιος λειτουργός ενός υπουργείου κάνει απλώς μια μετάφραση στο google translate!

Των πιο πάνω λεχθέντων, ένας είναι ο τρόπος να προχωρούν τα νομοσχέδια (και εμείς να μην τα ψάχνουμε): συνεργασία υπουργείων με Νομική Υπηρεσία και συνεχής ενόχληση ο ένας στον άλλο. Γιατί για τα νομοσχέδια που αφορούν τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης και για τα οποία επείγεται ο ΥΠΕΣ επιχειρείται να τρέξει η διαδικασία και για άλλα όχι; Γιατί δεν προχωρεί η πρόταση του Συλλούρη για στελέχωση των υπουργείων με νομικούς για συγγραφή των νομοσχεδίων;
Υ.Γ.: Πλέον έχουμε επίτροπο Νομοθεσίας αφοσιωμένη μόνο σε αυτό. Έχει ρόλο και λόγο ή αλλιώς γιατί πληρώναμε και θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε τέτοια επίτροπο;