Φόρμα αναζήτησης

Μια πρόταση για το σχέδιο «Β»

Η επάνοδος στην «κανονικότητα» ήρθε γρηγορότερα στην κυπριακή πολιτική σκηνή από ό,τι στην υπόλοιπη κοινωνία. Η κατάληξη της συζήτησης για το νομοσχέδιο κρατικών εγγυήσεων δεν ξενίζει όσους γνωρίζουν τις εκατέρωθεν προθέσεις, αλλά και τη νοοτροπία που διακατέχει τους μηχανισμούς λήψης πολιτικών αποφάσεων στην Κύπρο, κυρίως σε μια περίοδο όπως η τρέχουσα. Ίσως, τελικά, για τους περισσότερους να ήταν και επιθυμητό να χάσουν όλοι παρά να περάσει το νομοσχέδιο, αφού, αν περνούσε, τα εύσημα θα πήγαιναν κυρίως στην κυβέρνηση, με τους υπόλοιπους απλώς να επιχειρηματολογούν για τη σώφρονα και υπεύθυνη στάση τους. Γεγονός προφανώς μη ικανοποιητικό, κυρίως, δε, σε συνθήκες μιας κυπριακού χαρακτήρα προεκλογικής περιόδου που άργησε ήδη να ξεκινήσει.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν και διαφορετικά εξαρχής. Το νομοσχέδιο θα μπορούσε να ακολουθήσει το πρότυπο του ανάλογου προγράμματος στήριξης του Λουξεμβούργου, αλλά είναι, νομίζω, ουτοπικό να πιστεύαμε ότι στην Κύπρο θα εξαιρούνταν από τις κρατικές εγγυήσεις, π.χ. οι επιχειρήσεις ανάπτυξης γης ή οι αποδεδειγμένα προβληματικές επιχειρήσεις χωρίς πιθανότητες σωτηρίας ή οι επιχειρήσεις συμμετοχών. Παρ’ όλα αυτά ο υπουργός Οικονομιών υιοθέτησε σειρά τροποποιήσεων που ενδεχομένως και να άφηναν ανικανοποίητους κάποιους κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, ώστε τουλάχιστον να προχωρήσει το μέτρο και να στηριχθούν αρκετοί άλλοι επιχειρηματίες. Το σίγουρο είναι ότι το νομοσχέδιο θα επέτρεπε στις τράπεζες να μεταφέρουν μέρος του ρίσκου του νέου δανεισμού στον φορολογούμενο, ακριβώς για να τον διασώσουν. Το κατά πόσον το κράτος θα μπορούσε να καλύψει το ρίσκο που θα αναλάμβανε όταν θα άρχιζαν, πράγμα σχεδόν σίγουρο, να μην εξυπηρετούνται κάποια από αυτά τα δάνεια, είμαι σίγουρος ότι λήφθηκε υπόψη και υπολογίστηκε σωστά.

Ίσως τελικά, κατά ένα τραγικό και στρεβλό τρόπο, η αποτυχία αυτού του μέτρου να μας οδηγήσει στην αναζήτηση πιο ρηξικέλευθων λύσεων, ενταγμένων στο σχέδιο «Β» που ήδη συζητείται. Δεν είναι τυχαίο που, άλλωστε, που κάποιες πρωτοπόρες χώρες φιλοδοξούν να αδράξουν την ευκαιρία και να προωθήσουν νέα πρότυπα ανάπτυξης. Περισσότερο ανθεκτικά και ευέλικτα, αειφόρα και βιώσιμα.

Μια πρόταση που θα μπορούσε να μελετηθεί και να θεσπιστεί τάχιστα θα ήταν η στήριξη των νέων επιχειρήσεων και των νέων επιχειρηματιών, κυρίως στον κλάδο των νεοφυών και καινοτόμων επιχειρήσεων όλων των κλάδων, αφού η καινοτομία δεν είναι προνόμιο μόνο της πληροφορικής.

Η ιδέα είναι απλή. Όποιος έφτιαξε εντός των προηγούμενων δώδεκα μηνών ή προτίθεται να φτιάξει εντός των επόμενων δώδεκα μηνών μια οποιαδήποτε καινοτόμο επιχείρηση ή να ενισχύσει την υφιστάμενή του με κάποιον ουσιαστικά καινοτόμο τρόπο, να τυγχάνει άμεσης και αξιόλογης οικονομικής στήριξης στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων ανά κατηγορία και τομέα δραστηριοποίησης. Βασικά, το ίδιο το κράτος να στηρίζει τις start ups διευρύνοντας και προεκτείνοντας το πρόγραμμα innovate ή ενισχύοντάς το και με κάποιο εντελώς καινούργιο, ακόμα πιο ευέλικτο, πρόγραμμα επιχειρηματικότητας. Τέτοιου που να συμπεριλάβει όχι μόνο εκείνες τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την «υψηλή» τεχνολογία, αλλά και των επιχειρήσεων όλων των κλάδων, φτάνει να πληρούνται κάποια βασικά κριτήρια, όπως, π.χ., αυτά που επιθυμούμε να χαρακτηρίζουν το υπό μελέτη νέο αναπτυξιακό μας μοντέλο. Σε αυτά τα κριτήρια μπορούν να προστεθούν και άλλα με προκαθορισμένο χρονικό ορίζοντα εφαρμογής, ώστε να μην δημιουργεί η εκ των προτέρων πλήρωση τους αχρείαστη καθυστέρηση στην εφαρμογή του μέτρου. Τέτοια κριτήρια θα μπορούσαν να αφορούν τη δημιουργία θέσεων εργασίας επιστημονικού και εξειδικευμένου προσωπικού, απασχόλησης νέων αποφοίτων, συνεργασιών μεταξύ επαγγελματιών, υιοθέτηση εξωστρεφούς προσέγγισης, εξαγωγικού χαρακτήρα δραστηριοτήτων, δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων και κλιμάκωση δραστηριότητας, κ.ο.κ.

Ας διατεθούν εκεί 300 εκατομμύρια με κρατική εγγύηση και με ταχύτατες διαδικασίες. Ας θεσπιστεί ένα πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ επίδοξου επιχειρηματία, υφιστάμενων επιχειρηματιών που θα ενεργήσουν ως μέντορες και συνεργάτες, συμβούλων επιχειρήσεων, τραπεζιτών και κράτους, για αυτό τομ σκοπό. Ήδη το υπόβαθρο υπάρχει και άρχισε να λειτουργεί. Ας το διευρύνουμε. Μόνο και μόνο η ελπίδα που θα δώσει σε χιλιάδες συμπολίτες μας αυτή η προοπτική, αλλά και η δραστηριοποίηση που θα προκληθεί σε όλα τα επίπεδα, θα δημιουργήσει κινητικότητα στην αγορά.

Παράλληλα με το πιο πάνω πρόγραμμα, μπορούν να τρέξουν και άλλα επιμέρους προγράμματα ανά κλάδο δραστηριότητας στη βάση στρατηγικής στόχευσης, όπως αυτής που απαιτούν οι περιστάσεις, και δη εκείνης που αφορά την ανάπτυξη νέων δυνατοτήτων για την κυπριακή οικονομία και κοινωνία. Είτε πρόκειται για τους τομείς των υποδομών, της υγείας, της εκπαίδευσης, του εμπορίου, του τουρισμού ή άλλων, στη βάση των ήδη φημολογούμενων προθέσεων του σχεδίου «Β» που επεξεργάζεται η κυβέρνηση.

Μόνο το 10% αυτών των προσπαθειών να πετύχει, θα έχουμε καταφέρει ένα μικρό θαύμα προς την κατεύθυνση της αλλαγής του μοντέλου μας παρά της συντήρησης του υφιστάμενου. Ενός υφιστάμενου μοντέλου που, όπως αποδεικνύεται άλλωστε και από το παρασκήνιο της συζήτησης για τις κρατικές εγγυήσεις που διεξήχθη τις προηγούμενες βδομάδες είναι πλέον τόσο στρεβλό που οποιαδήποτε απόπειρα να το διαχειριστούμε μόνο επιπλέον στρεβλώσεις προκαλεί και καταλήγει σε αδιέξοδο.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.