Φόρμα αναζήτησης

Η πρώτη εντύπωση για έναν νέο διευθυντή

Του Δημήτρη Εργατούδη*

Δύο Γάλλοι συγγραφείς ερμηνεύουν ως εξής την πρώτη εντύπωση:

Ο Marc Levy: «Η ζωή δεν δίνει ποτέ δεύτερη ευκαιρία για να κάνεις μια καλή πρώτη εντύπωση».

Ο Henry Jeanson: «Μια πρώτη εντύπωση είναι πάντοτε σωστή, προπαντός όταν αυτή είναι κακή».

Τα πιο πάνω -και πολλά άλλα- ισχύουν και για τους διευθυντές που προσλαμβάνονται σε έναν οργανισμό ή μετατίθενται σε άλλο τμήμα του οργανισμού στον οποίο εργάζονται. Και στις δύο περιπτώσεις, η πρώτη μέρα ανάληψης των νέων καθηκόντων των διευθυντών, είναι μια χρυσή ευκαιρία γι’ αυτούς για να κάνουν θετική εντύπωση στους νέους συναδέλφους, υφισταμένους και προϊσταμένους τους, και να κερδίσουν έτσι την εμπιστοσύνη τους. Την πρώτη μέρα τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στον νέο διευθυντή και είναι πολύ σημαντικό γι’ αυτόν να το εκμεταλλευτεί/ αξιοποιήσει και να κερδίσει τις εντυπώσεις.

Στην προσπάθειά του αυτή, θα τον βοηθήσουν τα εξής:

  • Πριν την πρώτη μέρα

Εφόσον συμφωνηθεί η πρόσληψη και μέχρις ότου φτάσει η πρώτη μέρα εργασίας, ο νέος διευθυντής θα πρέπει να συγκεντρώσει όσο το δυνατό περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις εργασίες του οργανισμού και ειδικότερα για το τμήμα στο οποίο θα τοποθετηθεί. Φυσικά τα περισσότερα θα πρέπει να τα γνωρίζει αφού θα είχε συγκεντρώσει αρκετές πληροφορίες προτού αποφασίσει να αποδεχθεί τον διορισμό. Παρόμοιες πληροφορίες πρέπει να συγκεντρώσει και για τους υπαλλήλους των οποίων θα προΐσταται. Να μην διστάσει να ζητήσει τις πληροφορίες αυτές από τους αρμόδιους διευθυντές του οργανισμού.

  • Την παραμονή της πρώτης μέρας

Την παραμονή της πρώτης μέρας, ο διευθυντής θα πρέπει να κάμει μια ενδοσκόπηση και να δεσμευτεί ότι σκοπός του είναι να βοηθήσει τον οργανισμό να πραγματοποιήσει το όραμα και την αποστολή του. Για να το πετύχει αυτό θα χρειαστεί να δημιουργήσει ένα εργασιακό περιβάλλον στο οποίο οι υπάλληλοι θα παρωθούνται για να αριστεύουν, συμμετέχοντας σε μια ομάδα υψηλής παραγωγικότητας με σημαντική συμβολή στα διάφορα έργα, την καινοτομία και την εφαρμογή της στρατηγικής του οργανισμού.

  • Κριτική και προβολή

Ο νέος διευθυντής δεν πρέπει ποτέ να ασκεί κριτική για τον τρόπο με τον οποίο εργαζόταν προηγουμένως η ομάδα την οποία αναλαμβάνει. Να μην ξεχνά ότι οι υπάλληλοί του ήταν μέλη της ομάδας αυτής και πιθανόν να αισθάνονται περήφανοι γι’ αυτήν. Όσο κακό κάνει η κριτική, άλλο τόσο κακό κάνει και η συνεχής αναφορά στα πλεονεκτήματα του οργανισμού ή του τμήματος στο οποίο εργαζόταν προηγουμένως ο διευθυντής.

  • Ανθρώπινη συμπεριφορά

Κατά την πρώτη μέρα (και όχι μόνο) ο διευθυντής πρέπει να δείξει την ευχάριστη πλευρά της προσωπικότητάς του. Χωρίς υπερβολική οικειότητα, πρέπει να χαιρετίσει όλους τους υπαλλήλους του και να προσπαθήσει να θυμάται όσο το δυνατό περισσότερα από τα ονόματά τους. Ο σεβασμός του προς αυτούς πρέπει να είναι διάχυτος, κι αυτό γιατί ο σεβασμός είναι ο θεμέλιος λίθος για να επικρατήσει η αμφίδρομη εμπιστοσύνη σε μια ομάδα.

  • Η ανησυχία των υπαλλήλων

Όσο άγχος αισθάνεται ο νέος διευθυντής άλλο τόσο -και ακόμη περισσότερο- διακατέχει και τους υπαλλήλους, οι οποίοι μέχρι τώρα εργάζονταν με έναν διευθυντή τον οποίον γνώριζαν καλά, με τα καλά του και τα κακά του. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν ο διευθυντής είναι νεοπροσληφθείς και δεν μετατέθηκε από άλλο τμήμα του οργανισμού. Ο διευθυντής πρέπει να διασκεδάσει τις ανησυχίες των υπαλλήλων του με την ευγένεια και την αβροφροσύνη του.

  • Ντύσιμο και εμφάνιση

Για το τι θα φορέσει ο διευθυντής την πρώτη μέρα θα πρέπει ήδη να το έχει αποφασίσει, αφού το ντύσιμο είναι κάτι που ο κάθε υποψήφιος πρέπει να διερευνά όταν παρουσιάζεται σε προσωπική συνέντευξη. Στον τομέα των υπηρεσιών συνηθίζεται κουστούμι και γραβάτα για τους άνδρες και ένα σεμνό μοντέρνο φόρεμα για τις γυναίκες. Αυτό όμως δεν ισχύει παντού και πάντοτε. Ο διευθυντής θα πρέπει να ντυθεί όπως ντύνονται οι συνάδελφοί του διευθυντές. Όσον αφορά την εμφάνιση, εξακολουθούν να υπάρχουν οργανισμοί που δεν συμφωνούν με τη γενειάδα, τα μακριά μαλλιά και τα κοσμήματα στη μύτη, τα χείλη, τα αφτιά κ.λπ. Μια-δυο επισκέψεις στον χώρο του οργανισμού λίγες μέρες πριν την ανάληψη των καθηκόντων του, θα βοηθήσουν τον νέο διευθυντή να αποφασίσει για την εμφάνισή του την πρώτη μέρα. Στη συνέχεια τα πράγματα θα είναι πιο εύκολα, αφού θα αρχίσει να εξοικειώνεται με το περιβάλλον.

  • Συναντήσεις με άλλους διευθυντές

Βοηθούν πολύ οι συναντήσεις του νέου διευθυντή με άλλους συναδέλφους του διευθυντές. Όμως αυτές πρέπει να γίνονται με φειδώ όσον αφορά τη χρονική τους διάρκεια, αφού αυτοί θα είναι απασχολημένοι και πιθανόν να μην διαθέτουν πολύ χρόνο για μεγάλης διάρκειας συναντήσεις.

  • Διαγραφή του παρελθόντος

Ο νέος διευθυντής πρέπει να ξεχάσει προσωρινά την προηγούμενη εργασία του. Αν εκεί εργαζόταν στο λογιστήριο και τώρα αναλαμβάνει την Υπηρεσία Ανθρώπινου Δυναμικού, πρέπει να ξεχάσει τους αριθμούς και να αρχίσει να ασχολείται με τους ανθρώπους.

Επίλογος

Υπάρχουν πολλοί που συγκρίνουν την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων ενός νέου διευθυντή, με την πρώτη μέρα που πηγαίνουν οι μαθητές στο σχολείο ή που πηγαίνουν οι φαντάροι στον στρατό. Η ανησυχία είναι η ίδια, αφού πηγαίνουν σε ένα άγνωστο σ’ αυτούς περιβάλλον. Όσες πληροφορίες κι αν συγκεντρώσει ο νέος διευθυντής για τον οργανισμό ή το τμήμα στα οποία θα εργαστεί, θα εξακολουθήσει να ανησυχεί για το ποιους θα συναντήσει εκεί, πώς θα του συμπεριφερθεί ο προϊστάμενός του, ποιες θα είναι οι συνθήκες εργασίας κ.λπ. Όλα αυτά θα ξεκαθαρίσουν μέσα σε λίγες μέρες. Όμως αν κάνει καλή εντύπωση την πρώτη μέρα, τα πράγματα θα είναι πολύ πιο εύκολα γι’ αυτόν στη συνέχεια. Αντίθετα αν κάνει κακή εντύπωση, αυτή θα τον κατατρέχει για όσο καιρό θα εργάζεται. Προσοχή λοιπόν στην πρώτη εντύπωση!

*Αφυπηρετήσαντος (2006) ανώτερου διευθυντή της Λαϊκής Τράπεζας και fellow Ινστιτούτου Τραπεζιών Λονδίνου