Φόρμα αναζήτησης

Κουβέντα με έναν Ήρωα – Stress , βγάλε το απ΄το μυαλό

Α. Καλησπέρα Ήρωα , καλωσόρισες στην παρέα , σήμερα διαλέξαμε να μιλήσουμε για το στρές.

Η. Καλησπέρα Αλέξανδρε, πολύ όμορφα εδώ, πολύ ωραίο και το θέμα, έχω μερικές ερωτήσεις !.

Α. Ότι θες ρώτησε με Ήρωα.

Η. Πρώτα απ’όλα θα κάνω την βασική ερώτηση. Τι είναι το στρές;

Α. Πολύ αναμενόμενο ! Λοιπόν άκου.

Έχει γίνει πλέον καθημερινή η λέξη στρες, στρες ,στρες . Θα ξεκινήσω με κάτι που είπε η Λουίς Χέυ και το άκουσα, ‘’Πολλοί λένε πλέον την λέξη αυτή, σαν δικαιολογία για να μην πάρουν την ευθύνη των συναισθημάτων τους !’’

Εδώ και δεκαετίες ερεύνες έχουν δείξει ότι το στρες βλάπτει σοβαρά, και μας κάνει πιο ευπαθείς σε αρρώστιες. Παρόλα αυτά εμείς το θεωρούμε σαν κάτι δικό μας, μέρος της καθημερινότητας μας.

Όμως πέραν τούτου τι πραγματικά είναι , και που οφείλεται.

Όταν διαταραχτούν η ομοιοστάση ή η ισορροπία νου+σώμα , τότε  αυτόματα και έμφυτα το σώμα δημιουργεί αυτό το σύμπτωμα για να επανέλθει ξανά η τάξη.

Συχνά διαβάζουμε ότι το στρές  οφείλεται σε εξωτερικούς παράγοντες. Αυτό όμως είναι λάθος , τις περισσότερες φορές το στρές είναι δημιούργημα του νου μας, και της αρνητικής μας σκέψης.

Και ενας λόγος που πολλές πνευματικές σχολές ζητάνε να ζείς την στιγμή  είναι διότι το στρες σπάνια αφορά το εδώ και τώρα .

Να αναφέρω και ένα απλό παράδειγμα , όλοι μας έχουμε δει ντοκιμαντέρ με άγρια ζώα έτσι;

Βλέπεις ένα ζώο να βόσκει και να πίνει νερό σε μια λίμνη , ξαφνικά βλέπει ένα λιοντάρι. Εκείνη την στιγμή γίνεται ένας καταιγισμός από χημικές ουσίες στο ζώο, όπου ξεκινούν από τον εγκέφαλο και καταλήγουν στο σώμα. Δηλαδή ενεργοποιούνται οι στρεσορμόνες , όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη. Και αμέσως το ζώο μπαίνει σε κατάσταση μάχης-φυγής, δηλαδή εκείνη την ώρα αναλαμβάνει δράση ο πρωτόγονος εγκέφαλος και βάζει το σώμα σε μηχανισμό επιβίωσης.

Το ζώο αυτό προφανώς θα τραπεί σε φυγή , και όταν φτάσει  σε απόσταση ασφαλείας , όλο αυτό για το ζώο τελειώνει εκεί , και ξανά αρχίζει να βόσκει κανονικά.

Για εμάς δυστυχώς ή ευτυχώς δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα.

Λόγω του μεγέθους του κεντρικού μας φλοιού του εγκεφάλου ( πολύ μεγαλύτερο από τα άλλα όντα ) , έχουμε το πλεονέκτημα/μειονέκτημα να σκεφτόμαστε. Όταν έρθει στην αντίληψη μας ένα περιστατικό , ο οπτικός μας εγκέφαλος αμέσως φωτογραφίζει και δημιουργεί μνήμες , που αποθηκεύονται στο μυαλό.

Και για αυτό το λόγο ανάφερα το δυστυχώς, επειδή έχουμε την δύναμη, από την σκέψη και μόνο να ενεργοποιήσουμε την αντίδραση στρές οποιαδήποτε στιγμή το θέλουμε!

Φυσικά και σε εμάς ισχύει το ότι αναλαμβάνει δράση ο πρωτόγονος εγκέφαλος , που προέρχεται από τους πρωγόνους μας οι οποίοι έπρεπε να αντιμετωπίσουν άγρια ζώα και αυτή η αντίδραση τους προετοίμαζε για μάχη ή φύγη , τώρα το ονομάζουμε στρες. Ασχέτος ότι πλέον, ο κίνδυνος τις πιο πολλές φορές , είναι θεωρητικός και όχι πραγματικός.

Η. Αυτά που ανάφερες τώρα είμαι σίγουρος ότι πρέπει να τα διαβάσω και στο άρθρο !! (χαχα) , λοιπόν , από πού προέρχεται το στρες;

Α. Όπως ανέφερα και πρίν το στρές και ειδικά το χρόνιο, είναι από ψυχολογικούς και εσωτερικούς παράγοντες όπως , να μην αναλαμβάνουμε την ευθύνη των συναισθημάτων μας, άλλος λόγος είναι όταν κάνουμε ένα μίξ της προτεραιότητες της ζωής μας και δεν βγάζουμε άκρη, από έλλειψη σιγουριάς, και η εστίαση σε πράγματα που μας κάνουν να νιώθουμε ότι πνιγόμαστε και είμαστε ανίσχυροι  κλπ.

Φυσικά υπάρχει και το στρες που δεν επηρεάζει την υγεία μας όπως π.χ καινούργια δουλειά , τα συσσωρευμένα μαθήματα των παιδιών , και γενικά καταστάσεις του εξωτερικού μας περιβάλλοντος.

Η. Αλέξανδρε, το χρόνιο στρές αφού το ανέφερες, ποιες συνέπειες έχει.

Α. Ήρωα , οι συνέπειες του χρόνιου στρές είναι καταστροφικές.

Είναι και επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι οι ορμόνες του στρες  απορρυθμίζουν τα γονίδια και δημιουργούν διάφορες παθήσεις.

Γιατί τι γίνετε , το στρές όπως είπα είναι μια κατάσταση του νευρικού μας συστήματος, δηλαδή σκέψου το σαν κουμπί EMERGENCY, που το πατάει κατά κύριο λόγο η Αμυγδαλή. Η αμυγδαλή είναι μέρος του εγκεφάλου, που είναι υπεύθυνη για τις ενστικτώδεις λειτουργίες , δηλαδή τα συναισθήματα και ειδικότερα τον φόβο .

Και το παράδοξο είναι ότι πρίν προλάβει ο συνειδητός νούς να δεί, η αμυγδαλή προλαβαίνει πρώτη και μας βάζει σε αυτήν την λειτουργία πρίν καταλάβουμε τι μας γίνεται.

Όταν πατήσει εκείνο το καμπανάκι , τότε το σώμα μας ξεκινάει μια άνευ προηγουμένου εργασία, και συγκεκριμένα χημική. Απελευθερώνει σε όλο το σώμα ορμόνες του στρες , όπως ανέφερα κορτιζόλη και αδρεναλίνη.

Παράλληλα φεύγει το αίμα από τον εγκέφαλο και κατεβαίνει στα άκρα μας , που ουσιαστικά ζημιώνει ο εγκέφαλος μας.  Επίσης επειδή συνδέεται άμεσα και με την καρδία, μας δημιουργεί ένα αίσθημα και σταματάμε να εμπιστευόμαστε τον εαυτό μας.

Τα αποτελέσματα του χρόνιου στρές είναι μεταξύ άλλων :

  • Ταχυκαρδία
  • Υπέρταση
  • Πόνοι
  • Φλεγμονές
  • Κρύα άκρα
  • Ζάλη
  • Προβλήματα συμπεριφοράς
  • Κοινωνική απόσυρση
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Σύγχυση
  • Απώλεια μνήμης
  • Ανησυχία
  • Στεναχώρια
  • Εκνευρισμός κ επιθετικότητα.

Όταν συνεχίσει αυτό για πολύ καιρό τότε ο άνθρωπος φτάνει στο λεγόμενο τελικό στάδιο συμπαθητικού σόκ. Εκεί γνωρίζει την εξουθένωση ( και γιατί σε αυτό το επιπέδο πέφτουν όλα , μαζί και τα επίπεδα της κορτιζόλης , έτσι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει  στο στρές όπως παλιά),

Έτσι μπορεί να παρατηρήσει:

  • Iνομυαλγίες
  • Συνεχής αναζήτηση ύπνου
  • Αυτοάνοσα νοσήματα κλπ.

Η. Τι τρόποι υπάρχουν για να διώξουμε το στρες?

Α.  Υπάρχουν αρκετοί τρόποι μερικοί από αυτοί είναι:

  • Πρώτα από oλα αυτός που έχει το στρες να καταλάβει γιατί έχει το στρες, συνήθως το στρές προέρχεται και από συγκεκριμένες πεποιθήσεις και δεν το καταλαβαίνουμε γιατί πιστεύουμε ότι είναι σωστές.
  • Πρέπει να ανεβάσουμε τα standard μας , να διερωτηθούμε ποιοι είμαστε, τι τελικά εμείς θέλουμε από την ζωή, τι χάνουμε από την ζωή με αυτή την στάση και τι κερδίζουμε, τι αποδεχόμαστε από τους άλλους και από τον εαυτό μας και τι όχι.
  • Καλό είναι πάντα, σε οτιδήποτε κάνουμε να ξεκινάμε με ερωτήσεις, οι καλές ερωτήσεις κρύβουν τις καλύτερες απαντήσεις.
  • Μετά αποφάσισε να ζήσεις σε μια όμορφη κατάσταση, γιατί το αξίζεις και γιατί το θέλεις.

Αν κάποιος δεν μπορεί από μόνος του να το κάνει αυτό , καλό θα ήταν να τον βοηθήσουμε εμείς ή να το παραπέμψουμε σε κάποιον ειδικό και διαπιστευμένο Coach.

Εκτός από αυτές τις μεθόδους υπάρχουν και εναλλακτικές όπως:

  • Eνεργειακή θεραπεία
  • H θεραπεία μέσω της συνειδητότητας
  • Oλιστική θεραπεία

Oι οποίες έχουν τεράστια αποτελέσματα.

Άλλοι τρόποι είναι

  • Διαλογισμός
  • Καθοδηγούμενος οραματισμός

Ειδικότερα ο διαλογισμός , τον οποίο οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει , είναι πάρα πολύ σημαντικός για την απελευθέρωση από στρες.

Αποδείχτηκε ότι με λίγη ώρα διαλογισμόυ την μέρα μπορείς να αλλάξεις ολόκληρη την συναισθηματική σου κατάσταση. Και μαζί με τον διαλογισμό υπάρχουν και ασκήσεις αναπνοών.

Γιατί το σημαντικότερο δώρο στον άνθρωπο αν το σκεφτείς ,είναι η αναπνοή .

Άλλος ένας τρόπος είναι οι θετικές δηλώσεις. Φυσικά και αυτές χρειάζεται να τις χρησιμοποιήσεις  με τον σωστό τρόπο και επί καθημερινής βάσεως.

Και μια εύκολη πρακτική για απελευθέρωση του στρες είναι :

Βάζουμε το ένα χέρι πάνω στο μέτωπο , και το άλλο πίσω από το κεφάλι στο ύψος του μετώπου, εισπνέουμε βαθιά μέχρι να νιώσουμε κτύπο στο χέρι που έχουμε στο μέτωπο,  όταν το νιώσουμε σημαίνει ξανά κυκλοφόρησε το αίμα στον εγκέφαλο.

Αυτό μπορεί να πάρει από μερικά δευτερόλεπτα μέχρι μερικά λεπτά.

Η. Αλέξανδρε σε ευχαριστώ πολύ για αυτήν την συζήτηση , προσωπικά δεν θέλω να το αναπτύξω και άλλο, έχω πάρει αρκετές γνώσεις σήμερα !

Α. Εγώ σε ευχαριστώ Ήρωα , χαρά μου να μοιράζομαι τις γνώσεις μου .

 

         Αλέξανδρος Χριστοδούλου

Coach – Mind Trainer – Personal Development

     Accredited & Member Of IAPC&M

            Hero The Mentor Academy

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.