Φόρμα αναζήτησης

Καθυστερημένη προσέλευση στην εργασία

ΓΡΑΦΕΙ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΡΓΑΤΟΥΔΗΣ*

Είναι απαίτηση κάθε εργοδότη, οι υπάλληλοί του να προσέρχονται έγκαιρα στην εργασία τους. Το πρόβλημα δεν είναι οι υπάλληλοι που σπάνια καθυστερούν να παρουσιαστούν στη δουλειά τους, λόγω έκτακτης τροχαίας κίνησης, σοβαρών προσωπικών λόγων κ.λπ., νοουμένου ότι κι αυτοί φροντίζουν να ενημερώνουν – με την πρώτη ευκαιρία – τους προϊσταμένους τους ότι θα καθυστερήσουν για λίγα λεπτά. Εκείνο που ενοχλεί και προκαλεί πραγματικά προβλήματα είναι οι υπάλληλοι που καθυστερούν πολύ συχνά να προσέλθουν στην εργασία τους. Οι συνέπειες τέτοιων γεγονότων επηρεάζουν την ομαλή διεξαγωγή των εργασιών του οργανισμού, την παραγωγικότητα και την επικερδότητά του.

Αντιμετώπιση

Τα φαινόμενα αυτά πρέπει να αντιμετωπίζονται από τους διευθυντές με σταθερότητα και επαγγελματισμό. Προληπτικά, πρέπει οι εργοδότες να ενημερώνουν γραπτώς τους υπαλλήλους τους για τη σημασία που αποδίδουν στην έγκαιρη προσέλευση στην εργασία και για τις συνέπειες που θα έχουν οι παραβάτες των σχετικών κανονισμών.  Οι κανονισμοί αυτοί πρέπει να αναφέρουν (πέραν των πιο πάνω) και τα εξής:

  • Την αποδιοργάνωση που προκαλούν στις εργασίες του οργανισμού εκείνοι που καθυστερούν
  • Πώς ελέγχεται η προσέλευση και η αποχώρηση από την εργασία (π.χ. «κτύπημα» κάρτας, παρουσιολόγιο κ.λπ.
  • Διαδικασία ενημέρωσης της διεύθυνσης σε περίπτωση αργοπορίας (με ποιον να επικοινωνεί ο υπάλληλος και πότε).
  • Πώς θα αναπληρώσει ο υπάλληλος τον χαμένο χρόνο (όπου αυτό εφαρμόζεται).
  • Περίληψη της πειθαρχικής διαδικασίας που ακολουθείται σε τέτοιες περιπτώσεις.

Περιττό να αναφερθεί ότι για να είναι αποτελεσματική η πολιτική αυτή πρέπει να εφαρμόζεται δίκαια, αμερόληπτα και ομοιόμορφα. Δεν πρέπει ποτέ η πολιτική για τις καθυστερήσεις να χρησιμοποιείται εκδικητικά για άλλους λόγους.  Αν π.χ. ένας υπάλληλος είναι τοξικός και συνεχώς δημιουργεί προβλήματα, θα πρέπει να τιμωρηθεί γι’ αυτήν του τη συμπεριφορά και όχι γιατί καθυστέρησε μια μέρα λίγα λεπτά να έλθει στη δουλειά του.

Πρόληψη και αντιμετώπιση

Όταν ένας υπάλληλος καθυστερήσει, η καθυστέρηση πρέπει να σημειώνεται γραπτώς από τον αρμόδιο διευθυντή, ο οποίος – όπως και οι συνάδελφοί του διευθυντές – πρέπει να έχουν εκπαιδευθεί για τον τρόπο αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων.

Για περιστασιακές καθυστερήσεις, ο διευθυντής απλώς ακούει τους λόγους που προκάλεσαν την καθυστέρηση και συμβουλεύει κατάλληλα τον υπάλληλο, όπου χρειάζεται. Αν ο υπάλληλος συνεχίσει να καθυστερεί, ο διευθυντής τού κάνει προφορική παρατήρηση και επαναλαμβάνει τις συμβουλές.

Αν οι παρατηρήσεις και οι συμβουλές δεν φέρουν το ποθητό αποτέλεσμα, ο υπάλληλος προειδοποιείται γραπτώς και καλείται να εξηγήσει τους λόγους που προκάλεσαν  την αργοπορία του. Αφού ο διευθυντής μελετήσει την απολογία του υπαλλήλου, θα τον καλέσει να λύσει μόνος του το πρόβλημα που προκαλεί τις καθυστερήσεις και να ενημερώσει τον διευθυντή για τις προθέσεις του. Με τον τρόπο αυτόν ο υπάλληλος θα προβληματιστεί και θα επανέλθει με δικές του εισηγήσεις όσον αφορά τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος. Συνήθως οι εισηγήσεις αυτές είναι λογικές  και γίνονται αμέσως αποδεκτές από τον διευθυντή, οπότε δεν χρειάζεται περαιτέρω πειθαρχικός χειρισμός. Αν οι εισηγήσεις του υπαλλήλου δεν ικανοποιήσουν τον διευθυντή, θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης.

Η πιο πάνω συζήτηση του διευθυντή με τον υπάλληλο πρέπει να γίνεται έγκαιρα, προτού οι καθυστερήσεις καταντήσουν καθημερινό φαινόμενο.

Λήψη πειθαρχικών μέτρων

Αν παρ’ όλα τα πιο πάνω βήματα, ο υπάλληλος εξακολουθήσει να αργοπορεί, θα πρέπει να ληφθούν πειθαρχικά μέτρα εναντίον του. Με τον τρόπο αυτόν στέλλεται και ένα μήνυμα στους υπόλοιπους υπαλλήλους ότι η διεύθυνση δεν είναι διατεθειμένη να ανέχεται τέτοιες συμπεριφορές.

Οι περισσότεροι εργοδότες εφαρμόζουν σταδιακά και προοδευτικά τα πειθαρχικά μέτρα που προνοούν οι κανονισμοί.  Πέραν των μέτρων που έχουν ήδη αναφερθεί (συμβουλές, παρατηρήσεις, προειδοποίηση κ.λπ.) υπάρχουν οργανισμοί των οποίων οι κανονισμοί προνοούν μέχρι και απόλυση.

Προτού ληφθούν αυστηρά πειθαρχικά μέτρα θα πρέπει να δίνεται στον υπάλληλο επίσημη γραπτή προειδοποίηση, στην οποία θα αναφέρονται με σαφήνεια τα μέτρα που θα ληφθούν εναντίον του σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.  Την προειδοποίηση αυτή θα πρέπει να την υπογράψει ο υπάλληλος, επιβεβαιώνοντας ότι έχει αντιληφθεί το περιεχόμενό της και τις συνέπειες που αυτός θα έχει σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

Επίλογος

Φανταστείτε ένα υποκατάστημα μιας τράπεζας στο οποίο ο αρχιταμίας (που κρατεί τα κλειδιά του χρηματοκιβωτίου)  καθυστερεί να προσέλθει στην εργασία του, και οι τέσσερις ταμίες του υποκαταστήματος  δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους. Υπάρχουν και πολλά άλλα παραδείγματα που η καθυστέρηση ενός υπαλλήλου παραλύει όλο τον οργανισμό.

Ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης τέτοιων φαινομένων είναι, ο διευθυντής να δίνει το καλό παράδειγμα προσερχόμενος έγκαιρα στη δουλειά του.  Πολύ λίγοι θα τολμήσουν να καθυστερήσουν όταν γνωρίζουν ότι ο προϊστάμενός τους ήδη βρίσκεται στο γραφείο του.

Τέλος, ανάλογα με τη συχνότητα και τη σοβαρότητα των καθυστερήσεων πρέπει – με τη σύμφωνο γνώμη του υπαλλήλου – να ενημερώνεται και η συντεχνία στην οποία ανήκει ο υπάλληλος.

*Ο Δημήτρης Εργατούδης είναι αφυπηρετήσας (2006) ανώτερος διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου