POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Η παιδεία μας στα αζήτητα



 

Η πανδημία ανέδειξε ότι η παιδεία μας νοσεί από έναν άλλο ιό, τον ιό την οπισθοδρόμησης και της κακής οργάνωσης. Όλες οι κρίσεις του τόπου μας αναπόφευκτα έχουν αντίκτυπο στην παιδεία μας και στο μέλλον των παιδιών μας. Ευτυχώς που υπάρχουν φιλότιμοι ακόμη εκπαιδευτικοί, οι οποίοι μέσα σε δύσκολες συνθήκες διατηρούν την ενέργειά τους και προσπαθούν να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό για να μην χαθεί ακόμη μία σχολική χρονιά.

Ως μητέρα δύο παιδιών και ως μαθήτρια που πέρασε από τη δημόσια εκπαίδευση του τόπου μας γνωρίζω από πρώτο χέρι τα κενά στην εκπαίδευσή μας. Ο επανασχεδιασμός της εκπαίδευσής μας είναι απαραίτητος, αν κοιτάξει κανείς τι βιώσαμε και βιώνουμε έναν χρόνο, χώρια άμα δούμε και τα τραγικά αποτελέσματα των μαθητών μας στις εξετάσεις κυρίως του 2019. Εξαιρώ το 2020 και θα εξαιρέσω και το 2021 γιατί τις αδυναμίες των μαθητών θα τις φορτώσουμε δυστυχώς στην πανδημία αντί στη χείριστη οργάνωση και στην έλλειψη σοβαρού πλάνου από το Υπουργείο Παιδείας. Ένα πλάνο που το 2021 αγγίζει την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των παιδιών μας για εκπαίδευση, για ίσες ευκαιρίες στη γνώση και στη συναναστροφή με τους συνομήλικούς τους σ’ ένα πλαίσιο οργανωμένο όπως είναι τα σχολεία μας.

Αυτήν τη στιγμή, με ευθύνη της κυβέρνησης και όχι της επιδημιολογικής ομάδας, τα παιδιά γυμνασίου δεν έχουν επιστρέψει στα σχολεία γιατί το Υπ. Παιδείας από τον Μάιο του 2020 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2020 έκανε διακοπές πιστεύοντας πως ο κορωνοϊός θα είχε εξαφανιστεί μέχρι να ξεκινήσει η σχολική χρονιά 2020-2021. Αφελέστατη προσέγγιση βέβαια, και δεν θα περίμενε ποτέ και κανείς ότι θα λειτουργούσε το Υπ. Παιδείας με έναν τέτοιο επιπόλαιο τρόπο, τινάζοντας στον αέρα τη μόρφωση των παιδιών μας για δεύτερη χρονιά και δημιουργώντας μαθητές δύο ταχυτήτων. Σε μια τόσο μικρή χώρα όπως η δική μας, που θα μπορούσαν να γίνουν χίλια δυο και που ο ιός ήταν σε ύφεση για 6 μήνες, θεωρώ έγκλημα αυτό που συμβαίνει στην εκπαίδευση.

Ως ακαδημαϊκός και ως υποψήφια βουλεύτρια προτείνω μια σειρά από δράσεις που θα πρέπει το Υπ. Παιδείας να υιοθετήσει άμεσα, όχι μόνο για να διασφαλίσουμε την εκπαίδευση των παιδιών μας αλλά και για να περάσουμε στον επανασχεδιασμό της εκπαίδευσης που θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει με κάθε τρόπο μια νέα εποχή και έναν νέο αέρα στην εκπαίδευση, αυτόν την πράσινης ανάπτυξης. Τι προτείνω για άμεσες λύσεις για να σώσουμε την εκπαίδευση των παιδιών αυτήν τη χρονιά: (1) Σοβαρό εκσυγχρονισμό της τηλεκπαίδευσης, εξοπλίζοντας με σωστό τρόπο τις αίθουσες όπως γίνεται σε άλλες χώρες ή εξ αποστάσεως διδασκαλία. Με δημιουργία ευκαιριών αλληλεπίδρασης, με κάμερες οροφής και μικρόφωνα στους εκπαιδευτικούς που να δίνουν την αίσθηση στους μαθητές ότι είναι στην τάξη. Με ασφαλή διαδικτυακά προγράμματα που θα διασφαλίζουν την προστασία των δεδομένων και με μαθητές και δασκάλους να έχουν ανοιχτές κάμερες και με ένα παράλληλο πρόγραμμα όπου οι μαθητές θα λύνουν ασκήσεις διαδικτυακά και θα φτάνουν οι απαντήσεις τους στον εκπαιδευτικό την ώρα του μαθήματος. Τέτοια προγράμματα υπάρχουν πάρα πολλά! Οι μαθητές εξοικειώνονται με την τεχνολογία γιατί είναι γεννημένοι με αυτήν, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εκπαιδευθούν οργανωμένα και με σοβαρό και όχι με τον επιπόλαιο τρόπο που έχει γίνει μέχρι στιγμής. (2) Η επιστροφή των μαθητών στον χώρο του σχολείου είναι σημαντική. Αυτό μπορεί να γίνει με εκ περιτροπή, μπορεί να γίνει με πρωί και απόγευμα και να εργοδοτηθούν πολλοί άνεργοι εκπαιδευτικοί. Επίσης, με οργάνωση των τάξεων και άλλων διαθέσιμων αιθουσών, με πλάνο στις αυλές των σχολείων στα διαλείμματα για το πού θα συχνάζουν η κάθε τάξη και η κάθε υποομάδα για να μπορούμε σε περίπτωση ενός κρούσματος να εντοπίσουμε με αποτελεσματικότητα τα παιδιά που είναι επαφή κρούσματος και να περιοριστεί συγκεκριμένη ομάδα αντί να παραλύει ολόκληρο σχολείο.

Όσον αφορά την πράσινη ανάπτυξη, το πρώτο και το κυριότερο είναι ο επανασχεδιασμός της εκπαίδευσης ούτως ώστε να περάσουμε και στον εκσυγχρονισμό της με τρόπο που να ενθαρρύνει και να κινητοποιεί τους μαθητές να χρησιμοποιούν κριτική σκέψη και δημιουργική σκέψη. Τα επαγγέλματα του μέλλοντος δεν περιλαμβάνουν παπαγαλίες και στεγνές γνώσεις αλλά πώς να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές αυτήν τη γνώση και να τη μετατρέπουν σε κάτι πρωτοπόρο. Επιβάλλεται να γίνει άμεσα ένας τέτοιος επανασχεδιασμός. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εκπαιδευτούν σε νέους τρόπους διδασκαλίας και προσέγγισης. Αρχές Μαρτίου του 2021 είχα μια ολιγόλεπτη συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας για να συζητήσουμε και να του παραδώσω μια πρόταση που ετοίμασαν εκπαιδευτικοί και που αφορούσε τους 6.000 υπολογιστές που υπάρχουν τώρα στα σχολεία μας. Προτείναμε αρχές της κυκλικής οικονομίας με αλλαγή σκληρού δίσκου και θήκης που θα κόστιζε για κάθε υπολογιστή περίπου 40 ευρώ. Ο υπουργός με ενημέρωσε ότι έβαλαν 11 εκατομμύρια στον προϋπολογισμό της πανδημίας για αγορά νέων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Χρήματα με τα οποία θα μπορούσαν να εργοδοτήσουν άνεργους εκπαιδευτικούς και να δημιουργήσουν χώρους διδασκαλίας για να μην χαθεί ακόμη μία χρονιά. Καθαρή σπατάλη. Τελικά δεν γνωρίζω τι θα γίνουν οι 6.000 υπολογιστές. Πρότεινα στον υπουργό να διορθωθούν και να δοθούν σε άπορους μαθητές.

Δεύτερον, είναι σημαντικό τα σχολεία μας να γίνουν πραγματικά πράσινα, όχι απλώς με φωτοβολταϊκά και ανακαινίσεις, αλλά το κάθε σχολείο να είναι μια μονάδα καλλιέργειας της πράσινης κουλτούρας, από την απουσία πλαστικού (π.χ. πλαστικά ντοσιέ, πλαστικά ντύματα βιβλίων, καλαμάκια και άλλα από την καντίνα), μείωση απορριμμάτων αλλά και να φτιάξουν κήπους που τα παιδιά θα έχουν την ευθύνη να φροντίζουν και να παράγουν προϊόντα. Οι νέοι έχουν τεράστιες ευαισθησίες για τον πλανήτη και είμαι σίγουρη ότι αν τους δοθούν οι ευκαιρίες μπορούν να κάνουν θαύματα για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής. Είναι μια σπουδαία ευκαιρία για την εκπαίδευσή μας τα ποσά που θα μπουν στην οικονομία από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία Ανάκαμψης, ας μην τα σπαταλήσουμε σε επιπολαιότητες αλλά στη μόρφωση των παιδιών μας και στον εκσυγχρονισμό της παιδείας μας.

Τα παιδιά μας είναι το μέλλον του τόπου μας και χωρίς σοβαρό πλάνο και εκσυγχρονισμό της παιδείας καταδικάζουμε, δυστυχώς, τα παιδιά μας και τη χώρα σε παρακμή.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.