Φόρμα αναζήτησης

«Η ευημερία του συνόλου ως το μοναδικό κίνητρο για ένα νέο επενδυτικό πρόγραμμα» του Ανδρέα Θ. Θεμιστοκλέους



Η ξαφνική αναστολή του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος (ΚΕΠ), ως αποτέλεσμα της δημοσιοποίησης βίντεο, που περιείχε στοιχεία πιθανής διάπραξης ποινικών αδικημάτων πέραν των ηθικών που είναι αδιαμφισβήτητα, δημιούργησε ένα ρεαλιστικό κενό στην οικονομία της χώρας. Ανεξάρτητα της όποιας εκμετάλλευσης και το ενδεχόμενο αθέμητου πλουτισμού, οφείλουμε ρεαλιστικά να παραδεχθούμε ότι το ΚΕΠ υπήρξε σανίδα σωτηρίας για την Κυπριακή οικονομία και πλατφόρμα αναζωογόνησης κάποιων βιομηχανιών του τόπου. Αναγκαίο φυσικά να ειπωθεί ότι το ΚΕΠ δεν πρέπει αυτόματα να σημαίνει και παραχώρηση ιθαγένειας (διαβατηρίου), ειδικά από την πρώτη μέρα.

Διόλου τυχαίες δεν είναι οι πρόσφατες παρεμβάσεις θεσμών, οργανισμών και ατόμων στις οποίες αναφέρονται τα θετικά του προγράμματος, αναδεικνύοντας την ανάγκη διόρθωσης των στρεβλώσεων, προστασίας της αξιοκρατίας και δικαιοσύνης και επαναφοράς ενός πιο ποιοτικού και συνάμα ορθολογιστικού προγράμματος, κάτω από την κατάλληλη επίβλεψη και σωστό διαχειριστικό έλεγχο από τους ανεξάρτητους θεσμούς.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ίδια η Κομισιόν θεωρεί ότι η χορήγηση της ενωσιακής ιθαγένειας (ως αντάλλαγμα για προκαθορισμένες πληρωμές ή επενδύσεις) χωρίς να υπάρχει πραγματικός δεσμός με τα οικεία κράτη μέλη υπονομεύει την ουσία της ενωσιακής ιθαγένειας, δημιουργείται αυτόματα ένας οδικός χάρτης βάσει του οποίου μπορούμε να αναδιαρθρώσουμε το ΚΕΠ καταστώντας το παραγωγικό και ωφέλιμο για τη χώρα μας.

Η υλοποίηση τέτοιου εγχειρήματος χρειάζεται τη νομοθετική ρύθμιση για συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε έργα δημόσιας ωφέλειας και δημοσίου συμφέροντος ή ακόμα και στη λειτουργία δημόσιων / ημικρατικών οργανισμών. Η  ιδιωτική συμμετοχή, μειοψηφικού χαρακτήρα, που θα έχει και οροφή (παραδείγματος χάριν 15-20%) δύναται να αποβεί ιδιαίτερα ωφέλιμη για το κράτος. Η δημιουργία ενός μεικτού οικονομικού συστήματος λειτουργίας, θα αναζωογονήσει οικονομικά το κράτος, θα μειώσει τα έξοδα του, θα επιτρέψει την εισαγωγή τεχνογνωσίας και την αναβάθμιση υφιστάμενων δομών και υποδομών. Το κυριότερο, θα επιτρέψει την αναδιάρθρωση της λειτουργίας και της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού με πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό τρόπο, σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα.

Η αναδιάρθρωση του ΚΕΠ πρέπει να στραφεί προς την ανάπτυξη συνεργειών σε θέματα τουρισμού (ένα από τους μεγαλύτερους τομείς προσφοράς στο ΑΕΠ), πράσινης οικονομίας (κυρίως αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας), δημιουργίας υποδομών δημόσιου οφέλους (κέντρα υγείας, σχολεία, χώροι άθλησης, πάρκα, δημόσιες συγκοινωνίες) και πρωτίστως υποδομών εξυπηρέτησης των ίδιων των πολιτών της χώρας. Με αυτό τον τρόπο, οι επενδύσεις θα αξιοποιούνται και θα απολαμβάνονται από το σύνολο του πληθυσμού, θα επιφέρουν οφέλη στην ποιότητα ζωής αλλά και στην οικονομία της χώρας και φυσικά θα δημιουργούν τους πραγματικούς δεσμούς που απαιτεί η Ευρωπαϊκή οικογένεια, εάν σε μεταγενέστερη φάση πληρούνται προϋποθέσεις παραχώρησης ιθαγένειας.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναθεματίζουμε τις προσπάθειες δημιουργίας ενός μεικτού οικονομικού μοντέλου, υπό την κάλυψη της δήθεν ιδιωτικοποίησης, ούτε να εμποδίζουμε την πρόοδο υπό το βάρος πράξεων και παραλείψεων μιας μερίδας αξιωματούχων που πιθανώς καταχράστηκαν την εξουσία και τις προσβάσεις που τους είχε εμπιστευτεί (πολύ πιο πιθανό) λανθασμένα ο κύπριος φορολογούμενος.

Ενδεχομένως ένας από τους καλύτερους τρόπους εξιλέωσης και διόρθωσης των κακώς εχόντων στο ΚΕΠ είναι η δημιουργία ακριβώς αυτού του νέου μοντέλου, μέσα σε πλαίσια διαφάνειας και σωστού ελέγχου, με ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση της συγκέντρωσης των ωφελημάτων σε μια και μόνο μικρή μερίδα του κυπριακού επιχειρείν, αγνοώντας τις ανάγκες της καθημερινότητας των πολιτών.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα είμαι αισιόδοξος ότι θα τύγχανε στήριξης από την κοινωνία και θα ήταν ιδανικό για τις αναγκαίες αλλαγές στη χώρα που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών, ενώ ταυτόχρονα θα βελτιώσει και την κυπριακή οικονομία. Χρειάζεται φυσικά η ταυτόχρονη βούληση και  τόλμη για αναγνώρισης των λαθών που έγιναν, όπως και φυσικά της απόδοσης όποιων ευθυνών για τα κακώς κείμενα του παρελθόντος.

Χρειάζεται, προπαντός, όραμα, πολιτική ευθιξία και πολιτικό θάρρος από όσους κληθούν να αντιπροσωπεύσουν τους πολίτες στη Βουλή το Μάιο 2021, στέλνοντας το μήνυμα ότι η ευημερία του συνόλου των πολιτών και της κυπριακής κοινωνίας είναι το μοναδικό κίνητρο που οφείλουν να έχουν οι πραγματικοί αντιπρόσωποι τους στο νομοθετικό σώμα.

*Ο Ανδρέας Θ. Θεμιστοκλέους είναι στέλεχος της Δημοκρατικής Παράταξης.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.