Φόρμα αναζήτησης

Προσοχή με το αποθεματικό

Αν κρίνουμε από τις πρώτες αντιδράσεις των κομμάτων, δύσκολα, πολύ δύσκολα θα περάσει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για τη νέα μερισματική πολιτική της ΑΗΚ. Βέβαια, με εξαίρεση το ΑΚΕΛ, κανένα άλλο κόμμα δεν τοποθετήθηκε επίσημα εναντίον του νομοσχεδίου, ωστόσο από τις αντιδράσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού της ΑΗΚ για το 2019 συνάγεται πως δεν ευνοούν ένα νομοσχέδιο που αφήνει στην κυβέρνηση την ευχέρεια να τσεπώνει «κατ’ έτος» από το αποθεματικό της Αρχής… όσα συγκόψει! Και όχι μόνο από το πλεόνασμα του προηγούμενου οικονομικού έτους, αλλά και από το συνολικό απόθεμα των προηγούμενων χρόνων.

Στην καλύτερη περίπτωση, η κυβέρνηση θα μπορούσε να αναμένει έγκριση του νομοσχεδίου μέσα από δραστικούς περιορισμούς και αυστηρές προϋποθέσεις που θα επιβληθούν στο νομοσχέδιο. Άλλωστε υπάρχει και θέμα προσδιορισμού των αποθεματικών: Η κυβέρνηση υποστηρίζει πως το συνολικό πλεόνασμα της ΑΗΚ είναι 1,3 δις, όμως διοίκηση και διεύθυνση του οργανισμού επιμένουν ότι το διαθέσιμο αποθεματικό είναι 400-450 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία μετά δυσκολίας θα καλύψουν τις ανάγκες της ΑΗΚ για νέα ηλεκτροπαραγωγό μονάδα, επέκταση του δικτύου, εγκατάσταση αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, κάλυψη του 50% της δαπάνης για 400.000 έξυπνους μετρητές και την κάλυψη της συμμετοχής της στην κρατική Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) με ποσοστό 30%. Είναι ένα -σοβαρό- θέμα γιατί αφέθηκε η ΑΗΚ να αυξήσει τα αποθέματά της χωρίς να επενδύει τα τελευταία χρόνια ως όφειλε, και είναι άλλο θέμα να παρεμποδιστεί από την κυβέρνηση και τη Βουλή να εκτελέσει, έστω με καθυστέρηση, το αναπτυξιακό της πρόγραμμα. Διότι αν γίνει αυτό, θα κληθούμε ως καταναλωτές να ξαναπληρώσουμε μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος για τη δημιουργία νέων πλεονασμάτων που θα χρηματοδοτήσουν τις αναπόφευκτες επενδύσεις, τόσο για την κάλυψη του ελλείμματος ηλεκτρισμού που προβλέπεται για την περίοδο 2022-24, όσο και για την επέκταση του δικτύου μεταφοράς και διανομής για να επιτευχθεί μεγαλύτερη διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ΑΗΚ δεν μπορεί να συνεισφέρει στο πάγιο ταμείο μέσω κάποιας μερισματικής πολιτικής, όπως άλλωστε συμβαίνει με τη cyta και την Αρχή Λιμένων. Όμως, αυτή η μερισματική πολιτική δεν μπορεί να ισοδυναμεί με λευκή επιταγή στην εκτελεστική εξουσία και δεν νοείται να ασκηθεί χωρίς να συνυπολογιστούν οι πραγματικές ανάγκες του οργανισμού -και του τόπου- την επόμενη πενταετία, αλλά και η αναμενόμενη, το 2021, λειτουργία της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ