Φόρμα αναζήτησης

H στολή στον χώρο εργασίας

Ένα ιστορικό γεγονός. Τέλος της δεκαετίας 1980, αρχές της δεκαετίας 1990, μια μικρή ομάδα γυναικών υπαλλήλων ενός μεγάλου, προοδευτικού και καινοτόμου τραπεζικού οργανισμού, εισηγήθηκε στη διεύθυνση να υιοθετήσει ομοιόμορφη στολή για τις γυναίκες υπαλλήλους. (Για τους άντρες ήταν υποχρεωτική η γραβάτα). Μόλις έγινε γνωστή η εισήγηση αυτή, άρχισε ένας ανελέητος πόλεμος μεταξύ αυτών που υπέβαλαν την εισήγηση και εκείνων που ήταν εναντίον. Η διεύθυνση τήρησε στάση αναμονής και άφησε τα πράγματα να εξελιχθούν, μέχρι να ξεκαθαριστεί η υπόθεση. Τελικά επενέβη η συντεχνία και το θέμα στάλθηκε στις ελληνικές καλένδες.

Τα υπέρ και τα κατά

Παραθέτω πιο κάτω τα υπέρ και τα κατά του θεσμού της στολής, όπως αυτά παρουσιάστηκαν τότε από τις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις, καθώς και κάποιες απόψεις της διεύθυνσης και της συντεχνίας.

Τα υπέρ

  • Διαφήμιση

Η στολή είναι μια κινητή διαφήμιση για τον οργανισμό. Το λογότυπο και το έμβλημα του οργανισμού, τα οποία κοσμούν τη στολή, τον καθιστούν πιο αναγνωρίσιμο στο κοινό.

  • Ταυτότητα

Οι υπάλληλοι αισθάνονται ότι ανήκουν στην ίδια ομάδα και αυξάνεται η αφοσίωσή τους στον οργανισμό, καθώς και η ταύτισή τους με αυτόν.

  • Εικόνα επαγγελματισμού

Με τη στολή οι υπάλληλοι εκπέμπουν μια εικόνα επαγγελματισμού η οποία δημιουργεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης προς τους πελάτες. Μια σωστά επιλεγμένη στολή επιτρέπει στους υπαλλήλους να ντύνονται άνετα και κομψά, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την εικόνα του επαγγελματία. Τέλος, οι πελάτες αισθάνονται ότι συναλλάσσονται με ένα πειθαρχημένο σύνολο.

  • Η πρώτη εντύπωση

Η στολή συμβάλλει στη δημιουργία μιας καλής πρώτης εντύπωσης στους πελάτες.

  • Τα οφέλη

Από πλευράς υπαλλήλων, αυτοί εξοικονομούν χρήμα και χρόνο, αφού τα έξοδα της στολής τα επωμίζεται ο οργανισμός, ενώ, οι ίδιοι, δεν έχουν κάθε πρωί να σκεφτούν «τι θα φορέσω σήμερα».

  • Ισότητα

Με τη στολή όλοι οι υπάλληλοι είναι ίσοι και αποφεύγεται το φαινόμενο άλλοι να ντύνονται με μάρκες και πανάκριβα ρούχα και άλλοι με απομιμήσεις (και φαίνονται) και με ρούχα των ξεπουλημάτων. Επίσης αποφεύγεται το εκκεντρικό ή το υπερσυντηρητικό ντύσιμο.

  • Παραγωγικότητα

Οι υποστηρικτές της στολής επιμένουν ότι με αυτήν αυξάνεται η παραγωγικότητα αφού οι υπάλληλοι αναπτύσσουν μια επαγγελματική νοοτροπία και είναι περισσότερο απορροφημένοι στη δουλειά τους. Κι αυτό γιατί, φορώντας τη στολή, αισθάνονται ότι τώρα είναι ώρα δουλειάς και όχι σχόλης.

  • Προστασία

Υπάρχουν επαγγέλματα στα οποία η στολή είναι απαραίτητη για λόγους προσωπικής ασφάλειας και υγείας. Στις περιπτώσεις αυτές η στολή είναι υποχρεωτική (π.χ. πυροσβέστες) και δεν εναπόκειται στους υπαλλήλους αν θα τη φορούν ή όχι.

  • Όταν το απαιτεί η αγορά

Σε ορισμένους οργανισμούς οι οποίοι προσφέρουν υπηρεσίες, αυτές καθιστούν αναγκαία την άμεση αναγνώριση των υπαλλήλων από τους πελάτες, κι αυτό επιτυγχάνεται μέσω της στολής.

Τα κατά

  • Η στολή επηρεάζει την απόδοση

Αν η στολή δεν είναι προσεκτικά επιλεγμένη, αυτό θα έχει άμεση επίπτωση στην απόδοση των υπαλλήλων. Είναι γι’ αυτό που οι υπάλληλοι πρέπει να έχουν λόγο στην επιλογή της στολής, χωρίς τούτο να σημαίνει ότι ο κάθε υπάλληλος θα φορεί ό,τι θέλει. Απλώς, με την επιλογή της ομοιόμορφης στολής, θα πρέπει να συμφωνεί η πλειοψηφία των υπαλλήλων.

  • Τα πρότυπα

Υπάρχουν οργανισμοί οι οποίοι, αντί να καθορίσουν κοινή/ομοιόμορφη στολή, καθορίζουν κάποια πρότυπα, τα οποία πρέπει να ακολουθούν οι υπάλληλοι όταν εργάζονται. Π.χ. για τους άντρες σκούρο παντελόνι, μαύρα ή καφέ παπούτσια που να ταιριάζουν με το παντελόνι, όχι άσπρες κάλτσες, πουκάμισο, γραβάτα και σακάκι (τον χειμώνα). Κάτι τέτοιο δεν είναι στολή αλλά κώδικας ελεύθερου ντυσίματος το οποίο συνήθως καταλήγει σε ένα συνονθύλευμα χρωμάτων και υφασμάτων. Η στολή είτε πρέπει να είναι ομοιόμορφη είτε δεν πρέπει να ονομάζεται στολή.

  • Απώλεια προσωπικότητας

Φορώντας την ίδια στολή κάθε μέρα, αυτό καταντά ανιαρό και όσοι είναι εναντίον της υποστηρίζουν ότι χάνουν από την προσωπικότητά τους.

  • Απόρριψη

Το σοβαρότερο επιχείρημα όσων εναντιώνονται στη στολή είναι ότι αυτή εξαφανίζει τη διαφορετικότητα που χαρακτηρίζει όλους τους ανθρώπους και περιορίζει την ελευθερία τους.

  • Ακαταλληλότητα

Μια στολή δεν μπορεί να ταιριάζει σε όλο τον κόσμο. Π.χ. τα εφαρμοστά ρούχα μπορεί να κολακεύουν πρόσωπα με τον σωστό σωματότυπο, όμως θα είναι ένα άσχημο θέαμα για τους ευτραφείς.

  • Διαφήμιση

Οι μη αφοσιωμένοι υπάλληλοι (και αυτοί υπάρχουν παντού) απορρίπτουν την ιδέα ότι πρέπει να αποτελούν κινητή διαφήμιση για τον οργανισμό στον οποίο εργάζονται και τον οποίο δεν εκτιμούν ιδιαιτέρως.

  • Επηρεάζεται η απόδοση

Όσοι υπάλληλοι αντιδρούν στη στολή εκπέμπουν μια αρνητική εικόνα η οποία εύκολα γίνεται αντιληπτή από τους πελάτες.

  • Κόστος

Από πλευράς εργοδοτών, υπάρχουν οργανισμοί, οι οποίοι είναι ενάντια στη στολή λόγω του μεγάλου κόστους που αυτή συνεπάγεται. Τα κόστη μεγαλώνουν αφού μια στολή δεν είναι αρκετή, και αυτή πρέπει να ανανεώνεται κάθε λίγο.

Επίλογος

Η στολή μπορεί να αποτελέσει ένα είδος ταυτότητας για έναν οργανισμό. Όμως, ταυτόχρονα, μπορεί να είναι και ένας κόλαφος για όσους δεν τη συμπαθούν (και δεν είναι λίγοι). Γι’ αυτό και πρέπει, πριν αποφασιστεί η υιοθέτηση της στολής, να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η θέση του προσωπικού. Αν τελικά η πλειοψηφία συμφωνήσει, πρέπει η στολή να είναι άνετη, μοντέρνα και να ταιριάζει με την εργασία των υπαλλήλων.

  • *Αφυπηρετήσαντος (2006) ανώτερου διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.