POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

«Για τον Ανδρέα: δεοντολογία και ουσία» της Ρένας Χόπλαρου



Γνωρίζω τον Ανδρέα Παράσχο αρκετά χρόνια. Οι έρευνές του για τους αγνοούμενους της Κύπρου είναι συγκλονιστικές. Τον κράτησαν ξύπνιο πολλά βράδια. Ξύπνησαν κι εμάς που τον διαβάζαμε. Υπενθυμίζω ότι αποκάλυψε ότι δεν υπήρχαν ζωντανοί αγνοούμενοι σε μια εποχή που το ζήτημα των αγνοουμένων είχε εργαλειοποιηθεί εις βάρος των μαυροφορεμένων μανάδων και γυναικών που τους περίμεναν. Η δουλειά του αυτή συνέβαλε σημαντικά στο ξεκίνημα των ερευνών για ανεύρεση των οστών των αγνοουμένων της Κύπρου. Δίχως αναγκαστικά να συμφωνώ με όλες τις κατά καιρούς θέσεις του (για παράδειγμα, διαφωνώ με τον τρόπο που παρουσιάζει την ΕΕ), θέλω να ξεκαθαρίσω ότι ο Ανδρέας είναι ένας ανιδιοτελής άνθρωπο με πολλές ευαισθησίες. Δεν είναι παπαγαλάκι κανενός (κάπου γράφτηκε κι αυτό), κάτι που το έχει αποδείξει με τη δουλειά του. Δυστυχώς, στην εποχή μας περνούν από την κρεατομηχανή άνθρωποι για χάρη απλώς και μόνο της συγκυρίας. Τα κοινωνικά μέσα, με χρήστες που δεν γνωρίζουν το συνολικό έργο εκείνων που ευκόλως λοιδορούν, κάνουν την κατάσταση χειρότερη.

Τι πήγε λάθος λοιπόν και είχαμε αυτήν τη θλιβερή κατάληξη και συζήτηση;

Δύσκολα ζητήματα δεοντολογίας γύρω από την τελευταία παράγραφο:

  1. Μπορείς να γράφεις τέτοιου βάρους είδηση περί εκμυστηρεύσεων ενός μεθυσμένου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, που κερδίζει και βγάζει παρανόμως εκτός Κύπρου εκατομμύρια θυσιάζοντας τον ύψιστο εθνικό στόχο, χωρίς να κατονομάζεις την πηγή σου; Ναι, μπορείς, με μια κρίσιμη και απαράβατη προϋπόθεση: η πηγή σου να έχει ονοματεπώνυμο, να ήταν αυτήκοη, να την έχεις τριπλοτσεκάρει ώστε να μην είναι hearsay, κουτσομπολιό, φήμη, αλλά αξιόπιστη. Εάν δεν εξασφαλίζεται το παραπάνω η τελευταία παράγραφος περνά την κόκκινη γραμμή της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και γίνεται λιβελλογράφημα.
  2. Υπάρχει η περίπτωση η πηγή σου να μην είναι αξιόπιστη, ή να είναι αξιόπιστη και να σε αδειάσει στη συνέχεια. Γι’ αυτό θέλει τεράστια προσοχή να μην μπλέκουν οι δημοσιογράφοι αλλά και η δική μας κρίση σε πολιτικά παιχνίδια άλλων. Η κρίση μας δεν πρέπει να αλλοιώνεται από το αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε πολιτικά με ένα πρόσωπο ή αν μας είναι συμπαθές ή αντιπαθητικό. Το τελευταίο σχόλιο είναι γενικό και όχι ειδικό για το συγκεκριμένο περιστατικό.
  3. Πώς ελέγχεται η αξιοπιστία της τελευταίας παραγράφου; Με περισσότερη δημοσιογραφική έρευνα. Πεδίον δόξης για τους δημοσιογράφους της Κύπρου να διερευνήσουν την τελευταία παράγραφο του Παράσχου.
  4. Υπάρχει ζήτημα δεοντολογίας και από την άλλη πλευρά. Μεγαλοεκδότες και διευθυντές εφημερίδων δεν γίνεται να έχουν οποιαδήποτε διαπλοκή με την εκάστοτε εξουσία γιατί χάνουν την έξωθεν καλή μαρτυρία και δεν διασφαλίζουν έτσι την αξιοπιστία και την αμεροληψία του μέσου που διευθύνουν. Η «Καθημερινή» (κυπριακή έκδοση) είναι εκτεθειμένη ως προς αυτό γιατί ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας διόρισε επίτροπο τη γυναίκα ενός από τους εκδότες της «Καθημερινής». Αυτό, όπως και τόσα άλλα παρόμοια σε αυτόν τον τόπο, έπρεπε να είχε αποφευχθεί. Είναι λάθος.

 

Η ουσία

 

Ας πάρουμε ως υπόθεση εργασίας ότι στην τελευταία παράγραφο ο Παράσχος πέρασε τις κόκκινες γραμμές (δεν υιοθετώ κάτι τέτοιο, το κάνω για χάρη της συζήτησης) και ας δούμε την ουσία. Πώς γίνεται να αμφισβητεί ή να προσπερνά κανείς αδιάφορα τα υπόλοιπα που λέει στο κείμενό του παραπάνω; Είναι δυνατόν να προσπεράσουμε αδιάφορα τη μαρτυρία του πρώην ΥΠΕΞ της Κύπρου ότι μίλησε και σε αυτόν ο Νίκος Αναστασιάδης για τα δύο κράτη, την ώρα που είχε εκλογική εντολή να διαπραγματευτεί τη λύση ομοσπονδίας; Μιλάμε για κάτι αδιανόητο. Ξέρετε, εάν «μας πάρει ο διάολος» με τους κακούς χειρισμούς στο Κυπριακό και την Τουρκία να καραδοκεί, εμείς και τα παιδιά μας θα μείνουμε μόνοι μας να τα βγάλουμε πέρα. Η πολιτική ηγεσία αυτού του τύπου θα μπει στα αεροπλάνα ή θα κρυφτεί σε πρεσβείες (όπως έκανε και άλλοτε).

Η ουσία λοιπόν είναι ότι και σε αυτήν την περίσταση νιώθουμε να μας πνίγει το άδικο. Παραιτείται ένας από τους πιο αξιόλογους δημοσιογράφους της Κύπρου την ίδια ώρα που δεν έχει παραιτηθεί άνθρωπος για το Βαρώσι, για τα διαβατήρια, για τις απάτες και για το χάλι της δικαιοσύνης, για τόσες άστοχες ατάκες που μας πληγώνουν βαθιά και μας εξευτελίζουν ως πολίτες.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.