Φόρμα αναζήτησης

Εθνικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρνάβας, Β. Διευθυντής, Προμήθεια ΑΗΚ *

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ενέργεια και το Κλίμα, που έχει υποβληθεί από την Κύπρο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 21.1.2020, προβλέπει εγκατάσταση φωτοβολταϊκών (ΦΒ) πάρκων συνολικής ισχύος 380MW μέχρι το 2021. Η συνολική ισχύς των ΦΒ συστημάτων που είναι εγκατεστημένα σήμερα είναι περίπου 190MW. Υπολείπονται δηλαδή άλλα 190MW για να πετύχουμε τις δεσμεύσεις μας. Είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα μπορέσει η Κύπρος να επιτύχει τον στόχο των 380MW με τις υφιστάμενες πολιτικές.

Προς επίτευξη του στόχου, το Υπουργείο Ενέργειας Εμπορίου και Βιομηχανίας (ΥΕΕΒ) έχει εξαγγείλει «Σχέδια Στήριξης» για εγκατάσταση ΦΒ συστημάτων ισχύος 120MW (εγκρίθηκαν 101MW) το έτος 2018 και 150MW (εγκρίθηκαν 260MW) το έτος 2019. Τα συστήματα αυτά θα έχουν τελική κατάληξη την ανταγωνιστική αγορά. Τα ΦΒ συστήματα του Σχεδίου του 2018 δικαιούνται να πωλούν την ενέργεια τους στην ΑΗΚ, στο κόστος αποφυγής (η τρέχουσα τιμή είναι 11.3-11.4 σεντ/kWh), μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η ανταγωνιστική  Αγορά Ηλεκτρισμού. Τα ΦΒ του Σχεδίου του 2019 υποχρεούνται να συμμετέχουν στη Μεταβατική Ρύθμιση Αγοράς Ηλεκτρισμού. Υποχρεούνται δηλαδή να υπογράψουν σύμβαση πώλησης της ενέργειας που παράγουν με προμηθευτή, ο οποίος θα δραστηριοποιηθεί στη Μεταβατική Ρύθμιση. Με την πλήρη λειτουργία της ανταγωνιστικής αγοράς, όλες αυτές οι εγκαταστάσεις είναι υποχρεωμένες να συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρισμού, με όλες τις πολύπλοκες διαδικασίες που απαιτούνται και όλους τους κινδύνους που περιλαμβάνει ένα χρηματιστήριο ενέργειας. Το πλήρες άνοιγμα της αγοράς προγραμματίζεται για το τέλος 2021. Με αυτά τα χρονοδιαγράμματα, δεν υπάρχει ικανοποιητικό χρονικό περιθώριο για απόσβεση της επένδυσης.

Ιδανικά, ένας μικρός επενδυτής, ο οποίος θέλει να αξιοποιήσει τη γη του αναπτύσσοντας ένα σχετικά μικρό ΦΒ πάρκο μέχρι 1MW, θα επιθυμούσε ένα μακροχρόνιο συμβόλαιο για να πωλεί την ενέργεια που παράγει σε εγγυημένη τιμή, έστω χαμηλή, η οποία να του αποφέρει ένα μικρό αλλά εγγυημένο κέρδος. Δεν θέλει να εμπλακεί στις πολύπλοκες διαδικασίες της αγοράς ηλεκτρισμού ούτε να ρισκάρει από τη διακύμανση των τιμών που θα πωλεί την ενέργεια του. Είναι επίσης εξαιρετικά δύσκολο για τον μικροεπενδυτή να εξασφαλίσει δανειοδότηση για την επένδυση του (περίπου €800,000/MW), αφού η τράπεζα θέλει να εξασφαλίσει την αποπληρωμή του δανείου με μακροχρόνια σύμβαση πώλησης της ενέργειας του επενδυτή σε σταθερή τιμή.

Μόνο μεγάλες εταιρείες, οι οποίες ενδεχομένως να δραστηριοποιηθούν και στην προμήθεια, πουλώντας σε καταναλωτές ή για δική τους χρήση μπορούν να προχωρήσουν σε τέτοιες επενδύσεις. Ακόμη και αν ο μικροεπενδυτής εξασφαλίσει χρηματοδότηση και προχωρήσει στην ανάπτυξη, θα εξαρτάται από τους πολύ λίγους ανεξάρτητους προμηθευτές αφού δεν επιτρέπεται στην ΑΗΚ να αγοράσει την ενέργεια του στη Μεταβατική Ρύθμιση και δεν θα έχει τη δύναμη να πιέσει τους μεμονωμένους ανεξάρτητους προμηθευτές για καλή τιμή. Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος του οφέλους θα μείνει στον προμηθευτή και δεν θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή.

Επομένως τα υφιστάμενα «Σχέδια Στήριξης» δεν στηρίζουν τους μικρούς επενδυτές και θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων για την ανάπτυξη των ΑΠΕ που έχουν τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης του ίδιου του ΥΕΕΒ. Ούτε οδηγούν σε μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού στον καταναλωτή αφού οι λίγοι Προμηθευτές, εάν είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν μακροχρόνια συμβόλαια στους μικρούς επενδυτές, θα αποκομίσουν οι ίδιοι το μεγαλύτερο μερίδιο του κέρδους, προσφέροντας τιμές στους καταναλωτές οριακά χαμηλότερες από αυτές της ΑΗΚ.

Προτείνονται δυο λύσεις για να ξεφύγει η Κύπρος από αυτά τα αδιέξοδα:

(α) Η διενέργεια μειοδοτικού διαγωνισμού από το ΥΕΕΒ ή τη ΡΑΕΚ με την προσφορά πολυετών συμβάσεων, στα πρότυπα των μειοδοτικών διαγωνισμών που διενεργούν οι πλείστες ευρωπαϊκές χώρες με τεράστια επιτυχία. Αναφέρονται χαρακτηριστικά οι περιπτώσεις της Ελλάδας και της Πορτογαλίας, όπου εξασφαλίστηκαν τιμές σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς μέχρι 5 σεντ και 1.47 σεντ (!) ανά κιλοβατώρα αντίστοιχα.

(β) Να επιτραπεί στην ΑΗΚ να προσφέρει πολυετή συμβόλαια σε παραγωγούς μέσα από μια διαφανή και ανταγωνιστική διαδικασία. Η διαδικασία αυτή προσφέρει διέξοδο στους ανεξάρτητους παραγωγούς και λειτουργεί προς όφελος του ανταγωνισμού, και συνεπώς του καταναλωτή, όπως ακριβώς προνοείται στο Ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Μόνο με αυτούς τους τρόπους μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα μειωθεί βραχυπρόθεσμα η τιμή του ηλεκτρισμού και θα επιτύχουμε τους εθνικούς μας στόχους για το κλίμα.

 

* Οι απόψεις που εκφράζονται είναι προσωπικές και δεν δεσμεύουν με οποιονδήποτε τρόπο την ΑΗΚ.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.