POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

«Επίκαιρα συμβάντα στην εναλία νήσο» του Σωτήρη Κάττου



 

Το σημερινό άρθρο παρουσιάζεται υπό τη μορφή δύο παρεμβάσεων που αφορούν θέματα στην κυπριακή πολιτεία και κοινωνία, και, που κατά τη άποψή μου, αναδεικνύουν τη συστημική νοοτροπία των μηχανισμών εξουσίας.

  1. Το πρόγραμμα εμβολιασμού στην Κύπρο

Φαίνεται ότι οι πολιτικοί διαχειριστές της πανδημίας δεν έχουν εμπεδώσει επαρκώς το γεγονός ότι ο αποτελεσματικός εμβολιασμός πρέπει να αντιμετωπίζεται ως καταλύτης της οικονομικής ανάπτυξης και ότι η οποιαδήποτε επιτυχής έξοδος από την πανδημία συνιστά, όχι στα λόγια αλλά στην πράξη, την επίσπευση του εμβολιαστικού βηματισμού. Με τις τελευταίες εξελίξεις σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση του εμβολίου AstraZeneca, έχουν δημιουργηθεί και προκληθεί σοβαρές κοινωνικές επιφυλάξεις ως προς την ασφάλεια του εμβολίου. Δεν θα υποκαταστήσω την επιστημονική κοινότητα σε ό,τι αφορά την αξιολόγησή του. Η ουσία όμως είναι μία: Η επιφύλαξη αυτή έχει αναστείλει τους ρυθμούς της ταχύτητας του εμβολιαστικού προγράμματος στην Κυπριακή Δημοκρατία, και απειλεί να τινάξει την οποιαδήποτε προοπτική για το άνοιγμα της οικονομίας και της κοινωνίας και τη σταδιακή επαναφορά στην κανονικότητα. Πραγματική ή φανταστική, είναι πραγματική στις συνέπειές της. Πέραν τούτου, αν κρίνει κανείς από τη συμπεριφορά της κοινωνίας σε ό,τι αφορά την επιλογή εμβολίου, τίθεται άμεσα και θέμα της ισότιμης μεταχείρισης των πολιτών ως αυτό ορίζει το άρθρο 28 του Συντάγματος. Είναι απαράδεκτο ορισμένοι να έχουν πρόσβαση σε συγκεκριμένα εμβόλια, όπως το Pfizer και το Moderna, και άλλοι μόνο στο AstraZeneca. Προφανώς, η εκτίμησή μου είναι η κυβερνητική προσέγγιση στην προσπάθειά της να διαχειριστεί την ανεπάρκειά της, και εκμεταλλευόμενη τον συλλογικό φόβο απέναντι στην Covid-19, λειτουργεί εμμέσως πλην σαφώς, εκβιαστικά ως προς τη χρήση εμβολιασμών που δεν περιβάλλονται με εμπιστοσύνη, καλώς ή κακώς. Δεν είναι τυχαίο ότι τα εμβόλια της AstraZeneca παραμένουν αδιάθετα και η κυβέρνηση παρουσιάζεται με μια αδιάφορη απάθεια. Ωσάν και περιμένουν την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος ή τον από μηχανής Θεό, ότι ξαφνικά θα αλλάξουν τα μυαλά των Κυπρίων πολιτών. Προφανώς, αντί να υιοθετούν επιστημονικές προσεγγίσεις, υιοθετούν πρακτικές πολιτικής διαχείρισης συνταυτισμένες με την παταγώδη αποτυχία του ευρωπαϊκού γραφειοκρατικού φορμαλισμού. Και προφανώς για να στηρίξουν την εμφανή διοικητική ανεπάρκεια της Κύπρίας επιτρόπου, και όχι μόνο. Όλα αυτά εντάσσονται στην ευρύτερη νοοτροπία της άκριτης και δουλικής αποδοχής προς ό,τι προέρχεται από τις Βρυξέλλες. Επιβάλλεται άμεσα να διερευνήσουν μέσα στα ευρύτερα πλαίσια του δημόσιου συμφέροντος, όπως έκανε και η Μάλτα, να λύσουν το πρόβλημα της αναμενόμενης κατάρρευσης του εμβολιαστικού προγράμματος. Να αναμένουν ότι η στρατηγική βιομηχανία του τουρισμού θα οδηγηθεί σε συρρίκνωση για δεύτερη συνεχή χρονιά, αλλά και ευρύτερα η οικονομία, εξαιτίας ενός εμμονικού ευρωπαϊκού μονόδρομου.

  1. Πρόσω ολοταχώς για μονοπώλιο του ψωμιού

Το θεσμικό πλαίσιο, ως προς την παραγωγή ενέργειας στο νησί, έχει διαφοροποιηθεί άρδην και ουδείς αναφέρεται στις συνέπειές του ως προς την τιμή παραγωγής του ψωμιού. Και εξηγούμαι: φαίνεται ότι επικρατεί μία θεσμική, συστημική συνωμοσία της σιωπής. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας απαγορεύει στην Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου να αναβαθμίσει το δίκτυό της, ούτε της επιτρέπει να επενδύσει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ η ΑΗΚ εκτιμάται ότι έχει ένα αποθεματικό ταμείο 50 εκατομμυρίων, το οποίο κοιμάται. Μέσα σε ένα πλαίσιο απόλυτης αδιαφάνειας, είχαν διορίσει τότε την κ. Γιολίτη ως πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της ΑΗΚ, μόνο που όμως σύντομα υποχρεώθηκε να παραιτηθεί λόγω σύγκρουσης συμφερόντων, αφού ήταν η δικηγόρος εταιρειών που έχουν ήδη αποκτήσει τη διαχείριση των δικτύων ενέργειας στο νησί. Αν είναι δυνατόν, σε ένα νησί που η απόσταση από την Παφο έως τον Πρωταρά είναι 220 χιλιόμετρα, και από την ημικατεχόμενη Λευκωσία έως τα νότια παράλια 80 χιλιόμετρα, να έχουμε πέραν των τριών εταιρειών δίκτυα ενέργειας. Οι εταιρείες αυτές, τις οποίες εκπροσωπούσε κάποιες εξ αυτών η κυρία Γιολίτη, είναι η Bioland, η εταιρεία ανάπτυξης γης Cyfield και οι φούρνοι Ζορπάς. Εκτός του ότι έχουν απαγορεύσει την περαιτέρω ανάπτυξη της ΑΗΚ, το πολιτικό σύστημα έχει δώσει αποκλειστικό δικαίωμα στις εταιρείες αυτές την ανάπτυξη υποδομών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό αναπόφευκτα θα οδηγήσει νομοτελειακά στον μαρασμό της ΑΗΚ και στο ξεπούλημά της, η οποία το 2011 με το ατύχημα στο Μαρί ανέδειξε, όχι μόνο την ικανότητά της μεσούσης της τουριστικής περιόδου να κρατήσει ζωντανή την οικονομία, αλλά και τον στρατηγικό της χαρακτήρα στην ανάπτυξη του τόπου. Δεν είναι τυχαίο που τελευταία μας έχουν φλομώσει με επιχορηγημένα προγράμματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, δηλαδή ουσιαστικά καλούν τον φορολογούμενο πολίτη να επιδοτεί την περαιτέρω ανάπτυξη των ιδιωτικών δικτύων ενέργειας. Το πιο επικίνδυνο όμως έγκειται στο γεγονός ότι η παραγωγή ψωμιού που έχει ενεργοβόρο κόστος, η εταιρεία Ζορπάς θα έχει ουσιαστικό πλεονέκτημα απέναντι στους ανταγωνιστές της στην αγορά του ψωμιού, αφού θα διαθέτει τα δικά της δίκτυα με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαμηλότερο κόστος. Σταδιακά αυτό θα οδηγήσει στον μαρασμό του ανταγωνισμού και στην ανάπτυξη μονοπωλίου, όπου ξαφνικά θα δούμε τιμές στο ψωμί που ούτε καν είχαμε ονειρευτεί προηγουμένως.

*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία, υποψήφιος βουλευτής Λευκωσίας Δημοκρατικής Παράταξης.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.