Φόρμα αναζήτησης

Η συμπεριφορά των ενοχλητικών υπαλλήλων

Κάθε διευθυντής επιθυμεί διακαώς να έχει υπαλλήλους ευχαριστημένους, παρωθημένους και άριστους στην απόδοση. Αυτό είναι ένα ευγενές αλλά πολύ φιλόδοξο όραμα, αφού αρκεί ένα σάπιο μήλο για να καταστρέψει και τους υπόλοιπους υπαλλήλους. Στην περίπτωση αύτη, σάπιο μήλο είναι οι υπάλληλοι οι οποίοι με τη συμπεριφορά τους καταστρέφουν το ευνοϊκό κλίμα που θέλει να δημιουργήσει ο διευθυντής.

Δεν μιλάμε για τοξικούς υπαλλήλους, ούτε και για υπαλλήλους με κακό χαρακτήρα. Τις πιο πολλές φορές (αλλά όχι πάντοτε) πρόκειται για μικροελαττώματα τα οποία μπορούν (εύκολα;) να αντιμετωπιστούν με τον κατάλληλο χειρισμό εκ μέρους του διευθυντή.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα τέτοιας συμπεριφοράς:

  • Κατάχρηση άδειας ασθενείας

Υπάρχουν υπάλληλοι που θεωρούν την άδεια ασθενείας κεκτημένο δικαίωμα, σε σημείο που αν τους ρωτήσεις πόση άδεια απουσίας δικαιούνται, θα σου απαντήσουν «έναν μήνα άδεια και έναν μήνα άδεια ασθενείας». Και επειδή, συνήθως, η άδεια ασθενείας δεν μεταφέρεται στον επόμενο χρόνο, σε πολλούς οργανισμούς παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχει έξαρση στην άδεια ασθενείας, πριν το τέλος του χρόνου. Θέλουν να την πάρουν μήπως και τη χάσουν (!).

  • Χρονοδιαχείριση

Η χρονοδιαχείριση και διδάσκεται και εμπεδώνεται. Αν ένας υπάλληλος καθυστερεί να παρουσιαστεί στη δουλειά του, δεν διεκπεραιώνει έγκαιρα την εργασία του και γενικά είναι κακός χρονοδιαχειριστής, προκαλεί –με τη συμπεριφορά του αυτή– αναστάτωση στο τμήμα στο οποίο εργάζεται και κάποτε εκθέτει ανεπανόρθωτα τον διευθυντή του, ο οποίος θα πρέπει να του μιλήσει και να τον εκπαιδεύσει. Αν ο υπάλληλος είναι ανεπίδεκτος μαθήσεως θα πρέπει ο διευθυντής του να πάρει πιο δραστικά μέτρα.

  • Θέματα υγιεινής, καθαριότητας και ευπρέπειας

Πρόκειται για μια από τις πιο δύσκολες υποθέσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ένας διευθυντής. Φανταστείτε έναν/μια υπάλληλο του οποίου το σώμα ή η αναπνοή να μυρίζουν άσχημα. Η κατάσταση χειροτερεύει όταν οι άλλοι υπάλληλοι παραπονούνται και ζητούν από τον διευθυντή τους να λύσει το πρόβλημα. Για να ενισχύσουν δε τη θέση τους, εκφράζουν φόβο μήπως όσοι τους επισκέπτονται νομίζουν ότι οι «ευωδίες» εκπέμπονται από αυτούς και όχι από τον… «μυροβλύτη». Όσο δύσκολη κι αν είναι η θέση τού διευθυντή, θα πρέπει να λύσει το πρόβλημα. Σαν πρώτο βήμα, σε μια από τις εβδομαδιαίες/μηνιαίες συναντήσεις του προσωπικού, να κάμει μια γενική αναφορά σε θέματα ευπρέπειας και καθαριότητας. Αν ο ένοχος δεν πάρει το μήνυμα –συνήθως δεν το παίρνει– θα πρέπει ο διευθυντής να τον καλέσει ιδιαιτέρως στο γραφείο του και να του εξηγήσει το πρόβλημα. Σε τέτοιες περιπτώσεις ο διευθυντής και ο υπάλληλος είναι καλύτερα να ανήκουν στο ίδιο φύλο.

  • Τα τηλέφωνα

Τα συχνά τηλεφωνήματα (υπηρεσιακά και μη, εισερχόμενα και εξερχόμενα) ανέκαθεν αποτελούσαν πρόβλημα στον χώρο εργασίας. Η κατάσταση χειροτέρεψε πολύ με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων. Πιο εκνευριστικοί είναι οι διάφοροι ήχοι με τους οποίους προγραμματίζονται οι εισερχόμενες κλήσεις. Ακούς από Μπετόβεν και Μπαχ, μέχρι Καζαντζίδη, γαβγίσματα, νιαουρίσματα, ακόμη και το γκολ του Χαριστέα στον τελικό του Γιούρο 2004. Φυσικά δεν μπορεί ένας διευθυντής να απαγορεύσει στους υπαλλήλους του να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα. Μπορεί όμως με εύσχημο τρόπο να τους υποδείξει ότι πρέπει να τα χρησιμοποιούν με φειδώ και με τρόπο που να μην ενοχλούν τους συναδέλφους τους. Μια από τις χειρότερες περιπτώσεις είναι να υπάρχουν πελάτες στην ουρά για να εξυπηρετηθούν και ο αρμόδιος υπάλληλος να σχολιάζει στο τηλέφωνο τον ψεσινό ποδοσφαιρικό αγώνα, ή μια υπάλληλος να κλείνει ραντεβού με την κομμώτρια ή τη μανικιουρίστα-πεντικιουρίστα της…

  • Λάθη

Η υποβολή λανθασμένων εκθέσεων από έναν υπάλληλο προς τον διευθυντή του, μπορεί να εκθέσει ανεπανόρθωτα τον τελευταίο. Οι υπάλληλοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν οι εκθέσεις που ετοιμάζουν θα προωθηθούν από τον διευθυντή τους σε ανώτερη αρχή. Και επειδή ένας καλός διευθυντής δεν θα ρίξει το φταίξιμο στον υπάλληλο που ετοίμασε την έκθεση, αλλά θα αναλάβει ο ίδιος την ευθύνη, ποτέ δεν θα συγχωρήσει τον υπάλληλο που έκανε το λάθος. Πολλές φορές τα λάθη οφείλονται στην προσπάθεια των υπαλλήλων να τελειώσουν γρήγορα ένα έργο. Αυτό όμως δεν πρέπει να αποτελεί δικαιολογία για ανεπίτρεπτα λάθη. Καλύτερα να καθυστερήσει ο υπάλληλος, παρά να υποβάλει λανθασμένα στοιχεία.

  • Συμπεριφορά

Κυνικοί υπάλληλοι, μη συνεργάσιμοι, γκρινιάρηδες, εριστικοί, αρνητικοί κ.λπ. δημιουργούν μια δυσάρεστη ατμόσφαιρα στον χώρο εργασίας, την οποία θα πρέπει ο διευθυντής να αποκαταστήσει.

  • Οι «πωλητές»

Μπορεί οι υπάλληλοι (και ο διευθυντής τους) να μην αντιδρούν φανερά για τους συναδέλφους τους που πωλούν συνεχώς φιλανθρωπικά λαχεία και μικροαντικείμενα, όμως μέσα τους αγανακτούν. Η κατάσταση χειροτερεύει όταν οι πωλήσεις αφορούν καλλυντικά, κουζινικά κ.λπ.

  • Εκπομπή παράξενων θορύβων

Είναι φυσικό, όταν ένας υπάλληλος κρυολογήσει ή είναι αλλεργικός να φταρνίζεται και να καθαρίζει τη μύτη του. Όμως και τα δύο πρέπει να γίνονται με τρόπο που να μην ενοχλούν τους συναδέλφους τους. Το ίδιο ισχύει και για τον τόνο της φωνής και το γέλιο, τον ήχο του τηλεφώνου (π.χ. ανοικτή ακρόαση) και του μεγαφώνου του κομπιούτερ. Όλα αυτά ενοχλούν τους άλλους υπαλλήλους.

  • Πηγαδάκια

Οι κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των υπαλλήλων είναι αποδεκτές και επιδιωκόμενες. Όμως «παν μέτρον άριστον». Οι συνεχείς συζητήσεις για μη υπηρεσιακά θέματα μεταξύ των υπαλλήλων θα προκαλέσουν τη μήνη του διευθυντή τους ο οποίος βλέπει τη δουλειά να παραμελείται.

  • Οικειοποιήσεις

Υπάρχουν υπάλληλοι, οι οποίοι, χωρίς την παραμικρή συνεισφορά σε μια επιτυχία, προσπαθούν να την οικειοποιηθούν. Οι υπάλληλοι αυτοί πρέπει να γνωρίζουν ότι ένας καλός διευθυντής γνωρίζει καλά ποιοι εργάζονται σκληρά και ποιοι όχι, και όσο και να προσπαθήσει ένας υπάλληλος να οικειοποιηθεί την επιτυχία άλλων, στο τέλος θα αποτύχει.

Επίλογος

Κάποια από τα πιο πάνω προβλήματα μπορούν εύκολα να αντιμετωπιστούν από τον διευθυντή του τμήματος. Υπάρχουν όμως και δύσκολα, όπως π.χ. αυτά που αφορούν θέματα υγιεινής και καθαριότητας. Χρειάζονται λεπτοί χειρισμοί εκ μέρους του διευθυντή. Και αν ο υπάλληλος προς στιγμή αντιδράσει αρνητικά (συνήθως αυτό γίνεται), στο τέλος θα ευγνωμονεί τον διευθυντή τους που τον απάλλαξε από ένα χρόνιο πρόβλημα.

* Αφυπηρετήσαντος (2006) ανώτερου διευθυντή της Λαϊκής Τράπεζας και fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.