POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

«Αναφορά στις αντιλήψεις της φυλή των Toirpyc με αφορμή τη δίωξη του Γιώργου Γαβριήλ» της Χριστιάνας Καραγιάννη



 

Ο πληθυσμός της φυλής Toirpyc αν και μικρός σε αριθμό είναι διαχωρισμένος σε δύο μεγάλες ομάδες που ζουν χωριστά. Παρόλο που στις δύο ομάδες οι άνθρωποι έχουν κοινά πολιτισμικά χαρακτηριστικά, και τις ίδιες οικονομικές επιδιώξεις όχι μόνο δεν συνεργάζονται απεναντίας συχνά συγκρούονται. Η διαφωνία τους εστιάζει κυρίως σε θέματα που αφορούν την κυριαρχία τους σε θέματα εδαφικής ιδιοκτησίας αλλά και διαχείρισης πόρων. Παρόλο που κάτι τέτοιο δεν είναι ασυνήθιστο, αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι οι αντιλήψεις που έχουν οι άνθρωποι για την ομάδα τους αλλά και για την άλλη.

Η ομάδα G για παράδειγμα, πιστεύει πως δικαιούται το προνόμιο της κυριαρχίας λόγω της αριθμητικής πλειοψηφίας αλλά και επειδή θεωρεί πως οι πρόγονοί της σε αντίθεση με αυτούς της άλλης ομάδας, έφτασαν πρώτοι στη των Toirpyc.  Ο μέσος άνθρωπος της ομάδας G αισθάνεται πως η δική του ταυτότητα είναι πιο ξεχωριστή και δη ανώτερη από όλες τις υπόλοιπες και αυτό φαίνεται στον τρόπο που συμπεριφέρεται στους υπόλοιπους που δεν ανήκουν στην ομάδα του. Οι άνθρωποι της ομάδας G θεωρούν επίσης πως η δική τους ομάδα είναι πιο πολιτισμένη, πως λειτουργεί πιο δημοκρατικά και πως στη δική τους κουλτούρα ο άνθρωπος είναι ελεύθερος. Σε αντίθεση με τον πολιτισμό της άλλης ομάδας που κατά την άποψη των  G είναι βάρβαρος, υποανάπτυκτος και αναγκάζει τους ανθρώπους να ζουν στον σκοταδισμό. Η εκπαίδευση έχει μεγάλη σημασία για τους G γιατί θεωρούν πως μέσω αυτής θα υλοποιήσουν τις οικονομικές τους επιδιώξεις και γι’ αυτό επιλέγουν να εκπαιδεύονται σε μεγάλο βαθμό σε τομείς που μπορούν να τους φέρουν κοντά στους στόχους τους, υποτιμώντας όμως όλους τους υπόλοιπους τομείς εκπαίδευσης. Παρόλη την μόρφωση, οι άνθρωποι της ομάδας G φαίνεται να έχουν μονοδιάστατο τρόπο σκέψης και να μην επιτρέπουν χώρο για την ανάπτυξη διαφορετικής ερμηνείας ή αντίληψης. Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση όμως είναι πως σε κάθε φάσμα της ζωής των ανθρώπων της ομάδας G οι θρησκευτικές τελετουργίες και κανόνες έχουν κεντρικό ρόλο.  Οι θρησκευτικοί κανόνες και τελετουργίες αφορούν ακόμα και θέματα όπως τις ερωτικές τους σχέσεις, τον τρόπο λειτουργίας του εκπαιδευτικού τους συστήματος και είναι εντυπωσιακό πως υπάρχουν τελετουργικά για τα πάντα, ακόμα και για τη σηματοδότηση της έναρξης της εργασίας. Πολλές από τις θρησκευτικές τελετουργίες και νόρμες εστιάζουν στο γυμνό σώμα το οποίο θεωρείται από αισχρό ως και επικίνδυνο και στοχεύουν στην ‘απελευθέρωση’ της ψυχής από τις ηδονές του σώματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τον περίεργο τρόπο αντίληψης τους είναι η συμπεριφορά τους απέναντι σε όποιους από την ομάδα τους δεν ακολουθούν πιστά τους κανόνες ή τις τελετουργίες, συμπεριφορά που αρκετές φορές φτάνει και στην τιμωρία των ανθρώπων αυτών! Αξιοσημείωτο είναι πως η πλειοψηφία των ανθρώπων στην ομάδα G παρόλη την μόρφωση και τον πολιτισμό που πιστεύει πως την χαρακτηρίζει, θεωρεί πως τέτοιος τρόπος αντίληψης και συμπεριφοράς είναι φυσιολογικός και τον καλλιεργεί κιόλας.

Η ομάδα Τ, ζει απομονωμένη εδώ και δεκαετίες και γι’ αυτό δεν γνωρίζουμε πολλά για τους ανθρώπους της. Γνωρίζουμε όμως πως η απομόνωση δημιουργεί εξαιρετικά μεγάλες δυσκολίες στην ευημερία των ανθρώπων της και ότι η κατάσταση αυτή όχι μόνο δεν τους επιτρέπει να αναπτυχθούν οικονομικά αλλά τους αναγκάζει να εξαρτώνται αποκλειστικά στον αρχηγό μιας άλλης φυλής για την επιβίωση τους. Υπάρχουν επίσης αρκετά τεκμήρια για να είμαστε σίγουροι πως στην ομάδα Τ τα θρησκευτικά τελετουργικά έχουν υποβαθμισμένο ή καθόλου ρόλο στις ζωές τους. Τέτοια τεκμήρια είναι πως οι Τ δεν σφραγίζουν τα σημαντικά γεγονότα της ζωής τους με θρησκευτικές τελετουργίες, ούτε ακολουθούν νόρμες στην καθημερινότητα τους παρόλο που δε δηλώνουν άθεοι. Οι άνθρωποι σε αυτοί την ομάδα αν και λιγότερο ευημερείς, εμφανίζονται γενικά πιο προοδευτικοί στον τρόπο σκέψης τους αφού δείχνουν να αντιδρούν και αγωνίζονται όποτε αισθάνονται την ελευθερία τους να απειλείται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο αγώνας τους, με αποτέλεσμα την ανατροπή της προσπάθεια του αρχηγού της φυλής που στους στηρίζει, να εντάξει την θρησκευτική διδασκαλία στο εκπαιδευτικό τους σύστημα ως υποχρεωτική.

Κάπως έτσι φαντάζομαι ο ανθρωπολόγος Horace Miner θα περιέγραφε τις δύο κοινότητες στην Κύπρο αν η μελέτη του αφορούσε τη φυλή Toirpyc (αναγραμματισμός του Cypriot) αντί αυτή των Nacirema (αναγραμματισμός του American) στη γνωστή του έκθεση Body Ritual Among the Nacirema (1956). Για όσους αρνούνται ακόμα να κοιταχτούν στον καθρέφτη και να αντιληφθούν ποια ομάδα αντιπροσωπεύει τους Ελληνοκύπριους και ποια τους Τουρκοκύπριους στην πιο πάνω περιγραφή, ας κοιτάξει έστω λίγο καλύτερα δύο σημαντικά γεγονότα στην επικαιρότητα των δύο πλευρών. Τη δίωξη δηλαδή του καθηγητή Γιώργου Γαβριήλ στην πλευρά που ελέγχει η Κυπριακή Δημοκρατία για μη εφαρμογή των εγκυκλίων που καλλιεργεί το εθνικό και θρησκευτικό φρόνημα στο σχολείο του και την απόφαση του συνταγματικού δικαστηρίου (βάλτε στις λέξεις όσα εισαγωγικά σας κάνουν να αισθάνεται άνετοι) στην άλλη πλευρά για απαγόρευση της διδασκαλίας του κορανίου στα σχολεία όπως ήταν οι οδηγίες του Ερντογάν.

*Η Δρ Χριστιάνα Καραγιάννη είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λέκτορας ΜΜΕ & Πολιτισμικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Frederick.

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.