5η Οκτωβρίου: Παγκόσμια Μέρα Εκπαιδευτικού

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 5.10.2022
5η Οκτωβρίου: Παγκόσμια Μέρα Εκπαιδευτικού

Από το 1994 η UNESCO και κατ’ επέκταση οι Επίσημοι Φορείς της Εκπαίδευσης σε κάθε Κράτος, η Διεθνής των Εκπαιδευτικών και οι ανά τον κόσμο Εκπαιδευτικές Οργανώσεις έχουν ορίσει την 5η Οκτωβρίου κάθε χρόνου ως την Παγκόσμια Μέρα Εκπαιδευτικού. Η συγκεκριμένη μέρα ορίστηκε σε ανάμνηση της 5ης Οκτωβρίου του 1966, κατά την οποία συνομολογήθηκε μεταξύ του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, ILO και της UNESCO το ΝΟΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ του Εκπαιδευτικού, το οποίο συνυπογράφηκε συνακόλουθα από όλα τα Κράτη Μέλη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Συγκεκριμένα τη μέρα αυτή, 5 Οκτωβρίου 1966, οργανώθηκε από την UNESCO σε συνεργασία με το Διεθνές Γραφείο Εργασίας ειδικό Διακυβερνητικό Συνέδριο, το οποίο υιοθέτησε το πλαίσιο των δικαιωμάτων και των υπευθυνοτήτων που συνιστούν και κατοχυρώνουν το στάτους του εκπαιδευτικού.

Στη διακήρυξη υποδεικνύονται τα διεθνώς αποδεκτά επίπεδα για την αρχική εκπαίδευση αλλά και τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την εργοδότηση και τις συνθήκες διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.

Περιλαμβάνει αναλυτικά συστάσεις για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, σε διάφορα επίπεδα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την εκπαίδευση μέσα από την οδό των διαπραγματεύσεων με τις εκπαιδευτικές αρχές.

Κρίνεται, δε, ακόμα πιο σημαντική η συμμετοχή στις διεργασίας λήψης αποφάσεων περί διαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής όταν υπογραμμίζεται από τη Διεθνή Κοινότητα ο εξαιρετικά σημαντικός ρόλος τους στην επίτευξη των στόχων της Ατζέντας 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, ιδιαίτερα για το Κεφάλαιο 4 που αφορά την Εκπαίδευση.

Ως εκ τούτου τη μέρα αυτή υπενθυμίζεται ο σημαντικός ρόλος των εκπαιδευτικών στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα αλλά και ευρύτερα στη διακυβέρνηση και σχεδιασμό πολιτικής για την εκπαίδευση.

Παγκόσμια Μέρα Εκπαιδευτικού 2022

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως, για τη φετινή Παγκόσμια Ημέρα του Εκπαιδευτικού, υπάρχει κοινή διακήρυξη της UNESCO, του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας ILO, της UNICEF και της Διεθνούς των Εκπαιδευτικών υπό τον γενικό τίτλο, που δηλοί θέση «η αλλαγή στο περιεχόμενο και τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης, ήτοι ο μετασχηματισμός της εκπαίδευσης αρχίζει από τους εκπαιδευτικούς» .

Ως επίκαιρο επισημαίνεται στη διακήρυξη το απόφθεγμα του μεγάλου στοχαστή και φιλόσοφου, προσηλωμένου στη δημοκρατία John Dewey (1959 – 1952): «δεν μπορείς να διδάξεις σήμερα με τον ίδιο τρόπο που έπραττες χθες για να προετοιμάσεις τους μαθητές για το αύριο». Πόσο μάλλον που το πλέον σίγουρο σήμερα, ακόμα και στον παρόντα χρόνο, είναι η αβεβαιότητα!

Τι είναι αυτό, άραγε, που ώθησε τους 4 Διεθνείς Οργανισμούς σε κοινή διακήρυξη φέτος; Μέσα από το κείμενο διαπιστώνεται και αναγνωρίζεται ο κρίσιμος ρόλος που οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο διαδραμάτισαν κρατώντας ζωντανή τη διαδικασία της μάθησης μέσα στο σκοτάδι που η πανδημία σκόρπισε σε όλο τον κόσμο. Σε πολλές, δε, χώρες, όπως και στην Κύπρο, χωρίς την αναγκαία υποδομή και εξοπλισμό αλλά και υποστήριξη από τις Αρμόδιες Αρχές.

Αυτή η διαπίστωση, τεκμηριωμένη με γεγονότα τριών χρόνων, οδηγεί και σε ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα, το οποίο με συνοπτικό πλην ανάγλυφο τρόπο αποτυπώνεται ως αναγκαιότητα, στην οποία τα Κράτη καλούνται από τους 4 Οργανισμούς να απαντήσουν έμπρακτα και ουσιαστικά:

Ο εκπαιδευτικός:

  • Μπορεί να απαντήσει στην πρόκληση της εκπαίδευσης του 21ου αιώνα με μοναδικό τρόπο και αυτό είναι αναμφισβήτητο,
  • Πρέπει να έχει στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να προσφέρει την ποιοτική μάθηση που δικαιούται το κάθε παιδί,
  • Επιβάλλεται να μετέχει διά της συλλογικής, συνδικαλιστικής του έκφρασης στη διαμόρφωση πολιτικής και του σχεδιασμού υλοποίησης της,
  • Είναι αναγκαίο να μετέχει σε διαρκή οργανωμένη κατάρτιση και επιμόρφωση, ώστε να τον καθιστά δυνατό να απαντά καταφατικά απέναντι σε κάθε πρόκληση διδασκαλίας στη συνεχώς μεταβαλλόμενη επικαιρότητα,
  • Σαφώς και αδιαπραγμάτευτα πρέπει να απολαμβάνει τον κατάλληλων εργασιακών όρων και συνθηκών, που αφορούν τόσο σε βιοτικό επίπεδο όσο και επαγγελματική ασφάλεια,

Τι συνεπάγεται η πιο πάνω σύσταση; Μα το αυτονόητο: Η κάθε Πολιτεία, στη βάση και των ιδιαίτερων δεδομένων της χώρας της, να ενισχύσει τον εκπαιδευτικό επενδύοντας σε αυτόν απαντώντας καταφατικά και έμπρακτα στα πιο πάνω ζητούμενα.

Καταληκτικά:

Στην Κύπρο του 2022:

  • Ο δάσκαλος, η νηπιαγωγός, ο ειδικός εκπαιδευτικός έχει όλα τα εχέγγυα, ικανοποιεί τις προϋποθέσεις για να ανταποκριθεί στο παλυφασματικό των σημερινών απαιτήσεων που το παιδί του 2022 έχει για να είναι δυνατό το 2032.
  • Η Πολιτεία πράττει τα δέοντα για να τον ενισχύσει και να ξετυλίξει όλα αυτά που διαθέτει;

Σαφώς και η σημερινή ημέρα είναι μια ευκαιρία ανάγνωσης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και αναλογισμού ως προς την ευθύνη της Κοινωνίας και της Πολιτείας να στηρίξει τον εκπαιδευτικό ώστε αυτός να προσφέρει στο παιδί ό, τι αυτό δικαιούται.

4342073641452657 image

Απόστολος Αποστολίδης

Δάσκαλος

Πρόεδρος Ανεξάρτητης Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Οι ισραηλινές δυνάμεις βομβαρδίζουν τη βόρεια Γάζα – Για αδιάκοπο σφυροκόπημα σε όλο τον θύλακα μιλούν οι κάτοικοι
ΚΟΣΜΟΣ

Οι ισραηλινές δυνάμεις βομβαρδίζουν τη βόρεια Γάζα – Για αδιάκοπο σφυροκόπημα σε όλο τον θύλακα μιλούν οι κάτοικοι

Οι ισραηλινές δυνάμεις βομβαρδίζουν τη βόρεια Γάζα – Για αδιάκοπο σφυροκόπημα σε όλο τον θύλακα μιλούν οι κάτοικοι

Για προσπάθεια φίμωσης από τον Αρχηγό κάνει λόγο ο Λοϊζίδης («ΙΣΟΤΗΤΑ») - Δείτε την επιστολή
ΚΥΠΡΟΣ

Για προσπάθεια φίμωσης από τον Αρχηγό κάνει λόγο ο Λοϊζίδης («ΙΣΟΤΗΤΑ») - Δείτε την επιστολή

Για προσπάθεια φίμωσης από τον Αρχηγό κάνει λόγο ο Λοϊζίδης («ΙΣΟΤΗΤΑ») - Δείτε την επιστολή

Ελλάδα - Ηλεία: Ενισχύθηκαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής στους Σχίνους Ζαχάρως - Πνέουν ισχυροί άνεμοι στο σημείο (βίντεο & εικόνες)
ΕΛΛΑΔΑ

Ελλάδα - Ηλεία: Ενισχύθηκαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής στους Σχίνους Ζαχάρως - Πνέουν ισχυροί άνεμοι στο σημείο (βίντεο & εικόνες)

Ελλάδα - Ηλεία: Ενισχύθηκαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής στους Σχίνους Ζαχάρως - Πνέουν ισχυροί άνεμοι στο σημείο (βίντεο & εικόνες)

Απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη μέρα μεσημέρι, το θύμα μόλις είχε φύγει από τον αστυνομικό σταθμό - Σε κρίσιμη κατάσταση (φώτος)
ΚΥΠΡΟΣ

Απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη μέρα μεσημέρι, το θύμα μόλις είχε φύγει από τον αστυνομικό σταθμό - Σε κρίσιμη κατάσταση (φώτος)

Απόπειρα φόνου στην Ανθούπολη μέρα μεσημέρι, το θύμα μόλις είχε φύγει από τον αστυνομικό σταθμό - Σε κρίσιμη κατάσταση (φώτος)

Ο Δρ Παρασκευά για ένταξη Κοσόβου στο ΣτΕ: Ουσιώδεις διαφορές με την περίπτωση του ψευδοκράτους
ΚΥΠΡΟΣ

Ο Δρ Παρασκευά για ένταξη Κοσόβου στο ΣτΕ: Ουσιώδεις διαφορές με την περίπτωση του ψευδοκράτους

Ο Δρ Παρασκευά για ένταξη Κοσόβου στο ΣτΕ: Ουσιώδεις διαφορές με την περίπτωση του ψευδοκράτους