Φόρμα αναζήτησης

Νέοι δρόμοι για τον τομέα υπηρεσιών


Τάσος Γιασεμίδης

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών το κυπριακό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) αναμένεται να μειωθεί κατά 5,5% το 2020, ανακάμπτοντας κατά 4,5% το 2021 και πλήρως το 2022.

Πέρα από τους τομείς του τουρισμού και τον κατασκευών, ένας άλλος τομέας που παραδοσιακά συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας, αυτός των επαγγελματικών υπηρεσιών, αντιμετωπίζει προκλήσεις.

Ο τομέας αναδιαρθρώθηκε τα τελευταία χρόνια και αναπροσαρμόστηκε στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των επιχειρηματιών, επενδυτών και της κοινωνίας, αλλά και στις νέες οδηγίες των τοπικών και διεθνών εποπτικών αρχών, που ο αριθμός τους είναι μεγάλος και είναι αυτός των επαγγελματικών υπηρεσιών.

Νέοι τομείς έχουν αναπτυχθεί όπως αυτός των επενδυτικών ταμείων. Τα επενδυτικά ταμεία ή οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων αποτελούν σημαντικό μέρος της παγκόσμιας αγοράς χρηματοοικονομικών μέσων. Προσελκύουν μεγάλο όγκο επενδύσεων, διότι διαθέτουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα, όπως η διασπορά του κινδύνου και η δυνατότητα επένδυσης σε έργα ή χρηματοοικονομικά μέσα που ο επενδυτής από μόνος του (δηλαδή χωρίς τη συμμετοχή του σε οργανισμό συλλογικών επενδύσεων) δεν θα είχε πρόσβαση.

Οι επενδύσεις  των συγκεκριμένων οργανισμών μπορεί να είναι είτε σε κινητές αξίες, όπως μετοχές, ομόλογα, χρηματοπιστωτικές διευκολύνσεις (αγορές δανειακών χαρτοφυλακίων από τραπεζικά ιδρύματα) και παράγωγα ή σε ακίνητα, έργα υποδομής ή ακόμη και σε πολύτιμα μέταλλα ή άλλα αντικείμενα αξίας.

Από τις αρχές του χρόνου παρουσιάζει μια κάμψη, κάτι που καταγράφεται στη μείωση του αριθμού των νέων εταιρειών που εγγράφονται στο Τμήμα του Εφόρου Εταιρειών, κάτι που έγινε εντονότερο τους μήνες που επιβλήθηκαν τα περιοριστικά μέτρα λόγω του ιού.

Ευρωπαϊκές Οδηγίες

Πέρα από την πλήρη εναρμόνιση με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που αφορούν τις διαδικασίες αντιμετώπισης φαινομένων καταπολέμησης ξεπλύματος βρόμικου χρήματος (είναι στα σκαριά αναθεώρησή της που την κάνει ακόμη αυστηρότερη), εφαρμόζεται, πλέον, η ανταλλαγή πληροφοριών όσον αφορά τους χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς, με την πληροφόρηση να δίνεται από τα χρηματοπιστωτικά και άλλα παρόμοια ιδρύματα, όπως ασφαλιστικές εταιρείες και οργανισμούς παροχής επενδυτικών υπηρεσιών στις φορολογικές αρχές.

Επιπλέον, εφαρμόζεται η οδηγία DAC 6 που ουσιαστικά απαιτεί από τους παρόχους υπηρεσιών/ ενδιάμεσους αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις από τους ίδιους τους φορολογούμενους, διασυνοριακών ρυθμίσεων και εταιρικών σχημάτων που δυνητικά θεωρούνται επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού. Με αυτό τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να συνεργαστούν ώστε να βεβαιωθούν ότι ο φορολογικός σχεδιασμός συνάδει με τις διεθνείς πρακτικές και τις εθνικές οικονομίες, κάτι που χαρακτηρίστηκε ως έμμεση επιβολή της ενιαίας φορολογικής βάσης.

Σημειώνεται επίσης ότι πρόσφατα εγκρίθηκε από τη Βουλή η νομοθεσία που αφορά την εναρμόνιση της χώρας με τις ευρωπαϊκές οδηγίες ATAD I (Anti Tax Avoidance Directive) και ATAD II, με τις οποίες θεσπίζονται κανόνες κατά των πρακτικών φοροαποφυγής, με στόχο τη ρύθμιση της φορολόγησης κατά την έξοδο-μεταφορά της φορολογικής έδρας και των περιουσιακών τους στοιχείων εκτός της δημοκρατίας και της αποφυγής διπλής έκπτωσης λόγω ασυμφωνιών στη μεταχείριση υβριδικών μέσων. Δηλαδή να αποφεύγεται το φαινόμενο, ένα είδος εισοδήματος από χρηματοοικονομικό μέσο ή μια χώρα να το χειρίζεται ως μέρισμα και η άλλη ως τόκο εισπρακτέο, με αποτέλεσμα να μην φορολογείται πουθενά.

Οι προκλήσεις για τον τομέα είναι πολλές και χρήζουν διαχείρισης ώστε ο τομέας να μπορέσει να συνεχίσει να συνεισφέρει σημαντικά στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρας. Ήδη η Κύπρος έχει προχωρήσει σε υπογραφή νέας συμφωνίας αποφυγής διπλής φορολογίας με τη Ρωσία υιοθετώντας την επιβολή φόρου παρακράτησης 15% σε μερίσματα και τόκους, κάτι που ενδεχομένως να επηρεάσει τη δραστηριοποίηση Ρώσων επιχειρηματιών στη χώρα, ενώ η γερμανική Προεδρία επαναφέρει προς συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση το θέμα της ενιαίας φορολογικής βάσης.

H τελευταία ολοκληρωμένη φορολογική μεταρρύθμιση έγινε το 2003 και ίσως να έφτασε η ώρα του εκσυγχρονισμού του φορολογικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη το σημερινό οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Είναι ξεκάθαρο ότι το διεθνές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον μεταβάλλεται συνεχώς, διαμορφώνοντας νέες ανάγκες από τους επενδυτές και είναι απαραίτητο ως πολιτεία όπου επιβάλλεται να προχωρήσουμε σε εκείνες τις αλλαγές που θα διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα της Κύπρου μέσω αλλαγών στο φορολογικό πλαίσιο, αλλά και μέσω ενίσχυσης των μεταρρυθμίσεων για διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.

Η μεταβλητότητα στο διεθνές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον οδηγεί πολλούς επιχειρηματίες να κάνουν σκέψεις για μεταφορά μέρους ή ολόκληρου του κύκλου εργασιών τους σε άλλες περιοχές, για περιορισμό του ρίσκου (επιλογή της χώρας για headquartering). Φυσικά για την επιλογή των συγκεκριμένων περιοχών υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια που σταθμίζουν οι επενδυτές και οι σύμβουλοί τους πριν πάρουν τις τελικές τους αποφάσεις.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.