


Οι μεγάλοι συνθέτες και οι μεγάλοι πιανίστες αποτέλεσαν μεγάλα ερεθίσματα για να μπει στον κόσμο της μουσικής. Ο λόγος για τον Τάσο Τσαούση, συνθέτη και πιανίστα, με καταγωγή από την Πάφο. Εκτιμά πως με τη μουσική μπορείς να εκφράσεις αυτά που δεν μπορούν να εκφραστούν με τα λόγια ή την εικόνα. Όσο για τη μουσική του... αυτή αποτελεί ένα μείγμα διαφορετικών στυλ. Από τη μία υπάρχει έντονο το στοιχείο του όψιμου ρομαντισμού και απ’ την άλλη, όπως αναφέρει, έχει αρκετές δόσεις μοντερνισμού και πειραματισμού. Όπως ο ίδιος αναφέρει αντλεί από όλο το φάσμα του 20ού αιώνα αλλά και του 21ου. Μέσα σε όλα αυτά, προσπαθεί να βάλει στοιχεία της κυπριακής παράδοσης. Στους στόχους και η κυκλοφορία ενός άλμπουμ με συνθέσεις το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε όλες τις συνδρομητικές και μη ψηφιακές πλατφόρμες μουσικής.
Πότε ξεκινήσατε με τη μουσική;
Ξεκίνησα στα 12 μου και αποφάσισα να γίνω πιανίστας στα 15 μου, δηλαδή «πάρα πολύ αργά» ή τουλάχιστον έτσι σου λένε όλοι σ’ αυτόν τον χώρο. Στην πραγματικότητα όμως δεν σου λέει κανείς ότι έχεις μια ολόκληρη ζωή π.χ. 20-30 χρόνια για να φτάσεις όλους αυτούς που άρχισαν πριν από σένα από τεχνικής πλευράς. Προσωπικά, το θεωρώ πλεονέκτημα γιατί μου επέτρεψε να έχω τριβή με τα μεγάλα έργα σε σχετικά ώριμη ηλικία. Από μικρός είχα μια έφεση στις τέχνες όπως η ζωγραφική, η λογοτεχνία, η ποίηση, η τέχνη των κόμιξ κ.λπ., αλλά μόλις ανακάλυψα τη μουσική κατάλαβα ότι αυτή ήταν η μορφή έκφρασης που μου ταίριαζε και έτσι άρχισα να ασχολούμαι έντονα. Ήμουν αρκετά τυχερός στο να έχω τη στήριξη των γονιών σε οποιανδήποτε αναζήτησή μου. Άρχισα σιγά-σιγά να πηγαίνω σε ωδείο για θεωρητικά και πιάνο, παράλληλα από δική μου φιλομάθεια άρχισα να μελετώ όλο και περισσότερο για την ιστορία της μουσικής και έπειτα στα 15 μου επέλεξα να αφοσιωθώ στο πιάνο.
Ποια ήταν τα ερεθίσματά σας;
Είχα την τύχη η πρώτη μου καθηγήτρια να είναι μαθήτρια ενός μαθητή του Heinrich Neuhaus (από τους μεγαλύτερους μουσικούς παιδαγωγούς της ιστορίας), η οποία μου έδωσε γερές βάσεις. Το πιάνο σαν όργανο είναι εξαιρετικά πολύπλοκο, δεν μπορείς να είσαι αυτοδίδακτος, πρέπει να σου διδαχτεί η τεχνική πάρα πολύ σωστά, γι’ αυτό είμαι ευγνώμων που έπεσα σε τέτοια χέρια. Από εκείνη την περίοδο άρχισα να μελετώ σοβαρά τη μουσική του Mozart, ο οποίος υπήρξε ένα από τα πρώτα μεγάλα μου ερεθίσματα στη μουσική. Πάντως, από την πρώτη μου επαφή με τα πλήκτρα, άρχισα να συνθέτω, πρώτα να μιμούμαι διάφορους συνθέτες ώσπου σιγά-σιγά άρχισα να αναπτύσσω δικά μου προσωπικό στυλ. Στο Κονσερβατόριο της Σόφιας, ξεκίνησα με μουσικολογία, εθνομουσικολογία, ανώτερα θεωρητικά και αντίστιξη. Μετά κατέληξα στο σολιστικό τμήμα. Ο καθηγητής μου ήταν και πάλι επίγονος του Heinrich Neuhaus μέσω των δασκάλων του, ενώ είχε μαθητεύσει και για ένα διάστημα πλάι στον περίφημο Sviatoslav Richter. Ήθελα να μάθω όσο πιο καλύτερα γίνεται πιάνο για να μπορώ να ερμηνεύω τις συνθέσεις μου. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος, το να παίζεις ένα όργανο σε υψηλό επίπεδο, ξεκλειδώνει με έναν παράξενο τρόπο άλλα επίπεδα και στη σύνθεση. Όλοι μεγάλοι συνθέτες με πολύ ελάχιστες εξαιρέσεις, υπήρξαν βιρτουόζοι στο όργανό τους!
Ποιους συνθέτες αγαπάτε περισσότερο;
Σαν άνθρωπος, σαν homo sapiens πιστεύω ότι ο Bach, o Mozart και ο Beethoven αποτελούν την αρχή τον πάντων στη μουσική. Από κει και πέρα ο καθένας έχει τις δικές του προτιμήσεις. Εγώ π.χ. σε αυτούς βάζω και τον Schubert, τον Chopin και τον Brahms σαν τους μεγαλύτερους της ιστορίας. Για μένα ο Brahms αποτελεί το καταφύγιό μου. Στη σύνθεση νομίζω με επηρεάζουν περισσότερο ο Liszt, ο Scriabin, o Debussy, o Ravel, ο de Falla, ο Sibelius ο Rachmaninoff, ο Prokofiev, ο Shostakovich, ο Stravinsky, ο Janáček, o Hindemith και ίσως περισσότερο από όλους ο Bartok, του οποίου ακολουθώ ταπεινά τη φιλοσοφία του και το artistic credo του.
Από πιανίστες;
Vladimir Horowitz, Geörgy Cziffra, Sviatoslav Richter, Arturo Benedetti Michelangeli, Arthur Rubinstein. Αλλά στην πραγματικότητα η λίστα είναι ατέλειωτη!
Τι εκφράζετε μέσα από τις νότες;
Ό,τι εκφράζουν όσοι γράφουν μουσική, ό,τι τους έρθει στο μυαλό υποθέτω! Από σκέψεις και συναισθήματα μέχρι και φιλοσοφικές ιδέες. Στην ουσία οτιδήποτε δεν μπορεί να εκφραστεί μέσα από άλλες μορφές τέχνης. Γι’ αυτό εξάλλου υπάρχει και η μουσική, για να εκφράσει αυτά που δεν μπορούν να εκφράσουν τα λόγια ή η εικόνα.
Πώς θα περιγράφατε τη μουσική σας;
Ένα μείγμα διαφορετικών στυλ. Από τη μία υπάρχει έντονο το στοιχείο του όψιμου ρομαντισμού και απ’ την άλλη έχει αρκετές δόσεις μοντερνισμού και πειραματισμού. Αντλώ από όλο το φάσμα του 20ού αιώνα αλλά και του 21ου. Μέσα σε όλα αυτά, προσπαθώ να βάλω στοιχεία της κυπριακής παράδοσης.
Για τη σύνθεση μουσικής απαιτείται φαντασία;
Αναμφίβολα αλλά και ταυτόχρονα πολύ σκληρή δουλειά σε συνδυασμό με αρκετή υπομονή, όρεξη και μεράκι.
Ποιο το επίπεδο της μουσικής παιδείας στην Κύπρο;
Εδώ υπάρχει μια πολύ μεγάλη παραδοξότητα. Το επίπεδο της μουσικής παιδείας στην Κύπρο είναι τέτοιο που έχουμε τρεις τόσο μεγάλους σπουδαίους πιανίστες παγκοσμίου εμβέλειας, όπως ο Νικόλας Οικονόμου, ο οποίος έφυγε τραγικά νωρίς στα 40 του, ο Μαρτίνος Τιρίμος και ο Cyprien Kατσαρής και δεν μπορούμε να αντιληφθούμε καν τι σημαίνει αυτό. Είμαστε του απόλυτου βάθους και του απόλυτου ύψους.
H μουσική για εσάς αποτελεί στάση ζωής;
Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς, εξαιτίας του χρόνου που χρειάζεται κάποιος για να συνθέτει και να παίζει ένα όργανο σε υψηλό επίπεδο.
Πώς φαντάζεστε τη μουσική σύνθεση της επόμενης γενιάς;
Όπως και της προηγούμενης γενιάς, της προ-προηγούμενης κλπ, ίσως η περισσότερη μουσική παραγωγή να μην είναι σημαντική και να επιβιώσουν μέσω της Δαρβίνειας διαδικασίας κάποια αριστουργήματα.
Ποιες οι μουσικές σας σκέψεις για το μέλλον;
Αρχικά να συνεχίσω να δημιουργώ οπτικοακουστικό υλικό σε σκηνοθεσία και παραγωγή της συζύγου μου Μαρίας Ευθυμίου. Έπειτα η κυκλοφορία ενός άλμπουμ με το πρώτο κύμα συνθέσεών μου, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε όλες τις συνδρομητικές και μη ψηφιακές πλατφόρμες μουσικής όπως επίσης η έντυπη έκδοση των συνθέσεών μου. Γενικότερα να συνεχίσω να συνθέτω και να ηχογραφώ όσο πιο πολύ μπορώ, η κληρονομιά είναι πάρα πολύ βαριά.
ΥouTube channel:
https://www.youtube.com/@tasostsaousis
Instagram page:
https://www.instagram.com/tasos.tsaousis/
Facebook page:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61570878786677
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.