Βουνό τα ανείσπρακτα εξώδικα εταιρειών από το σύστημα φωτοεπισήμανσης

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Δημοσιεύθηκε 29.6.2023
Βουνό τα ανείσπρακτα εξώδικα εταιρειών από το σύστημα φωτοεπισήμανσης
Έρχεται τροποποίηση της νομοθεσίας και ρίχνουν την «ευθύνη» στους διευθυντές

Εταιρείες αγνοούν τις επιστολές που στέλνονται από το σύστημα φωτοεπισήμανσης με τις οποίες ζητείται ενημέρωση σε σχέση με την ταυτότητα του οδηγού του εταιρικού οχήματος που καταγγέλθηκε, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται χιλιάδες ανείσπρακτα εξώδικα. Το σοβαρότατο ζήτημα με τις χιλιάδες των επιστολών που παραμένουν αναπάντητες καθώς και τις χιλιάδες των εξώδικων που προέκυψαν από το σύστημα φωτοεπισήμανσης και τα οποία εκκρεμούν, καλούνται να λύσουν Αστυνομία και Υπουργείο Μεταφορών. Η Αστυνομία εντόπισε κενά σε ό,τι αφορά την παραλαβή επιστολών που αποστέλλονται σε εταιρείες από τη φωτοεπισήμανση και, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, γίνεται προσπάθεια βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου με τροποποιητικό νομοσχέδιο το οποίο, μεταξύ άλλων, θα μετακυλά την ευθύνη στην περίπτωση των εταιρειών, για ρύθμιση του εξωδίκου σε αξιωματούχο της εταιρείας, όπως για παράδειγμα τον διευθυντή. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», υπάρχουν σήμερα σχεδόν 61 χιλιάδες απλήρωτα εξώδικα που αντιστοιχούν στις μισές σχεδόν καταγγελίες που έγιναν από την ημέρα εφαρμογής του συστήματος φωτοεπισήμανσης (από 1/1/2022 - μέχρι σήμερα) με πολλά από αυτά να αφορούν εταιρικά οχήματα. Ο αριθμός αυτός υποχρεώνει την Αστυνομία και το υπουργείο να λάβουν μέτρα για λύση του προβλήματος.

Η τροποποίηση

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», στο νομοσχέδιο που θα τροποποιεί τον περί τροχαίων αδικημάτων (χρήση συσκευών φωτοεπισήμανσης) και άλλα συναφή θέματα νόμο του 2023, προβλέπεται και αυστηροποίηση των ποινών για όσους αλλάζουν διεύθυνση και δεν τη δηλώνουν στις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους. Σε ό,τι αφορά το θέμα που προκύπτει με τις εταιρείες, σύμφωνα με τις τροποποιήσεις, την ευθύνη για ενημέρωση του συστήματος για την ταυτότητα του οδηγού θα έχουν οι αξιωματούχοι του νομικού προσώπου που περιλαμβάνουν τον διευθυντή, τον διευθύνοντα σύμβουλο και τον γραμματέα της εταιρείας. Για το θέμα αυτό, όπως πληροφορούμαστε, η Νομική Υπηρεσία εξέφρασε την άποψη πως δεν μπορεί η ευθύνη να βαραίνει δυο και τρια άτομα και ως εκ τούτου θα πρέπει να γίνει διαφορετική διατύπωση και να ληφθούν υπόψη κάποιες αρχές που διέπουν την ποινική ευθύνη των νομικών προσώπων σε σχέση με τα αδικήματα οδήγησης. Ωστόσο, η Νομική Υπηρεσία δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιες είναι οι αρχές που διέπουν την ποινική ευθύνη αυτών των προσώπων και συνεπώς το Υπουργείο Μεταφορών έχει ζητήσει διευκρίνιση.

Στις εταιρείες

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», εντοπίζεται κυρίως σε ό,τι αφορά τις επιστολές που στέλνονται ταχυδρομικώς σε εταιρείες. Σύμφωνα με τη διαδικασία, όταν εταιρικό όχημα παρανομήσει, τότε αποστέλλεται στην ιδιοκτήτρια εταιρεία επιστολή, όχι συστημένη αλλά στο ταχυδρομικό κιβώτιο μέσω απλής αποστολής με ταχυδρόμο, με την οποία ζητείται ενημέρωση για το ποιος ήταν ο οδηγός του εν λόγω εταιρικού οχήματος την ημέρα και την ώρα που έγινε η παρανομία. Σύμφωνα με τη διαδικασία, εντός 15 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της επιστολής, η εταιρεία έχει υποχρεώσει να πληροφορήσει το σύστημα φωτοεπισήμανσης για τα στοιχεία του οδηγού. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, πολλές εταιρείες δεν επιστρέφουν συμπληρωμένη την εν λόγω επιστολή με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διογκώνεται μέρα με την ημέρα, και τα ανείσπρακτα εξώδικα να πολλαπλασιάζονται. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, σε περίπτωση που ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του οχήματος είναι επιχείρηση, σύμφωνα με τον περί της Εκμίσθωσης Οχημάτων Χωρίς Οδηγό Νόμο, αυτός συνεργάζεται, άμεσα και σε όλα τα στάδια, με τις αρμόδιες αρχές της Δημοκρατίας και η ημερομηνία παραλαβής της ειδοποίησης θεωρείται ως η ημερομηνία επίδοσης του προστίμου για τους σκοπούς του άρθρου 6 του περί Εξώδικου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου.

Επίκειται η αξιολόγηση

Ο μεγάλος αριθμός αναπάντητων επιστολών και των εξωδίκων που εκκρεμούν και δεν έχουν παραληφθεί από τους παραλήπτες τους ή δεν έχουν εξοφληθεί, έχει θορυβήσει την Αστυνομία η οποία αναλαμβάνει δράση. Βάσει οδηγιών, η Αστυνομία θα προχωρήσει στην αξιολόγηση των επιστολών που εκκρεμούν. Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, η εταιρεία που ανέλαβε το σύστημα φωτοεπισήμανσης θα καταβάλει δυο προσπάθειες με επιδότες για να εντοπίσει του παραβάτες (πολίτες και εταιρείες) με τη βοήθεια βάσης δεδομένων της κυβέρνησης. Εάν δεν εντοπιστούν οι παραβάτες για να τους επιδοθεί το εξώδικο, τότε θα ενεργοποιηθεί προσωπικό από την Αστυνομία έτσι ώστε να εντοπιστούν οι παραβάτες.

Η διαδικασία

Όπως αναφέρεται στη συμφωνία που έχει υπογραφεί μεταξύ του κράτους και της διαχειρίστριας εταιρείας, όλα τα εξώδικα πρόστιμα καθώς και οι επιστολές για να δηλωθεί ο οδηγός του οχήματος στις περιπτώσεις που αφορούν εταιρικά οχήματα αποστέλλονται στον ιδιοκτήτη του οχήματος ή στην εταιρεία, για τις περιπτώσεις που το όχημα είναι εταιρικό, μέσω συστημένης επιστολής από το ταχυδρομείο. Να σημειωθεί πως η εταιρεία διαχείρισης των καμερών στέλνει τις επιστολές δήλωσης της ταυτότητας του οδηγού σε εταιρείες με απλή αποστολή στο ταχυδρομικό κουτί και όχι μέσω συστημένης επιστολής. Για τους ιδιοκτήτες των οχημάτων, όταν η επιστολή φτάσει στο ταχυδρομείο, ο παραλήπτης ενημερώνεται με ταχυδρομική ειδοποίηση, προκειμένου να μεταβεί στο ταχυδρομείο για να την παραλάβει. Κατά την παραλαβή του συστημένου, οι ταχυδρομικοί λειτουργοί προχωρούν σε επί τόπου ταυτοποίηση με την επίδειξη της πολιτικής ταυτότητας ή κάποιου άλλου σχετικού εγγράφου και ο παραλήπτης υπογράφει την παραλαβή του εξωδίκου. Με βάση τη διαδικασία, από την ώρα παραλαβής της επιστολής με το εξώδικο, αυτομάτως αυτό μετατρέπεται σε εξώδικη ρύθμιση και ο πολίτης έχει πλέον στη διάθεσή του 45 μέρες για να προχωρήσει στην εξόφληση του προστίμου με βάση και την τροχαία παράβαση για την οποία έχει καταγγελθεί.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Live streaming: Και τώρα η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 - Το Παρίσι υπόσχεται να μας μείνει αξέχαστη
ΚΟΣΜΟΣ

Live streaming: Και τώρα η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 - Το Παρίσι υπόσχεται να μας μείνει αξέχαστη

Live streaming: Και τώρα η Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 - Το Παρίσι υπόσχεται να μας μείνει αξέχαστη

Ολυμπιακοί: Πρώτος στη μάχη από τα μέλη της κυπριακής ολυμπιακής ομάδας ο Μάριος Γεωργίου
ΚΟΣΜΟΣ

Ολυμπιακοί: Πρώτος στη μάχη από τα μέλη της κυπριακής ολυμπιακής ομάδας ο Μάριος Γεωργίου

Ολυμπιακοί: Πρώτος στη μάχη από τα μέλη της κυπριακής ολυμπιακής ομάδας ο Μάριος Γεωργίου

Διαβάστε τα ονόματα της Κοινωνικής Συμμαχίας - Συγκροτήθηκαν οι Συντονιστικές Ομάδες
ΚΥΠΡΟΣ

Διαβάστε τα ονόματα της Κοινωνικής Συμμαχίας - Συγκροτήθηκαν οι Συντονιστικές Ομάδες

Διαβάστε τα ονόματα της Κοινωνικής Συμμαχίας - Συγκροτήθηκαν οι Συντονιστικές Ομάδες

Αρχίζει νέες έρευνες φυσικού αερίου στη Ανατολική Μεσόγειο η Τουρκία
ΚΟΣΜΟΣ

Αρχίζει νέες έρευνες φυσικού αερίου στη Ανατολική Μεσόγειο η Τουρκία

Αρχίζει νέες έρευνες φυσικού αερίου στη Ανατολική Μεσόγειο η Τουρκία

Ο Κυριάκος Κόκκινος διορίστηκε στο ΔΣ του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας & Τεχνολογίας
ΚΥΠΡΟΣ

Ο Κυριάκος Κόκκινος διορίστηκε στο ΔΣ του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας & Τεχνολογίας

Ο Κυριάκος Κόκκινος διορίστηκε στο ΔΣ του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας & Τεχνολογίας