Ο ΥΠΕΞ Νίκος Χριστοδουλίδης στον «Π»: «Ανοικτό το παράθυρο ευκαιρίας για λύση»

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΑΔΗ Δημοσιεύθηκε 1.12.2019
Ο ΥΠΕΞ Νίκος Χριστοδουλίδης στον «Π»: «Ανοικτό το παράθυρο ευκαιρίας για λύση»
«Οποιοσδήποτε Ε/Κ ηγέτης πετύχει μια τέτοια λύση θα θεωρείται ο ιστορικός ηγέτης των Ε/Κ αλλά και της ΚΔ. Εν πάση περιπτώσει, αστειευόμενος σας λέω να μην αναζητείτε Ρισελιέ στην αυλή του Αναστασιάδη, γιατί δεν υπάρχει».

«Η Τουρκία επιχειρεί με διαστρέβλωση των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας, με την παραχάραξη της γεωγραφίας, αλλά και εκμεταλλευόμενη την κρίση στη Λιβύη, να αποκτήσει νομικά ερείσματα», ήταν το πρώτο σχόλιο του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Χριστοδουλίδη σε σχέση με τη συμφωνία Τουρκίας - Λιβύης για τη θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου. Πρόκειται, συνέχισε, για ένα μνημόνιο συναντίληψης που φέρεται να επιχειρεί να οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης, κάτι που δεν στηρίζεται σε καμία νομική βάση και, κατ’ επέκταση, δεν παράγει οποιαδήποτε έννομα αποτελέσματα. «Η ενέργεια της Τουρκίας στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα σε όλες τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, με τις οποίες είμαστε σε συνεχή επαφή, για την ανάγκη συλλογικής αντίδρασης», πρόσθεσε ο κ. Χριστοδουλίδης στο πλαίσιο συνέντευξης που παραχώρησε στον «Π». Υπογράμμισε δε πως «ο ενεργειακός σχεδιασμός της Δημοκρατίας, παρά τις σοβαρότατες προκλήσεις από πλευράς Τουρκίας, προχωρεί κανονικά, όπως έξαλλου αποδεικνύεται από τις σχετικές με το θέμα συνεχείς εξελίξεις».


Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα της τριμερούς στο Βερολίνο, ο υπουργός Εξωτερικών ανέφερε ότι θεωρεί πως το αποτέλεσμα και το περιεχόμενο της δήλωσης του γ.γ. των ΗΕ είναι θετικά, υπό την έννοια ότι ήταν το μέγιστο που μπορούσε να προκύψει και λαμβάνοντας υπόψη το περιβάλλον και ποια ήταν τα περιθώρια που έθεσε η Τουρκία. «Φυσικά, επιθυμία και επιδίωξή μας ήταν να υπάρξουν ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Δυστυχώς, όμως, και παρόλο που υπήρχε η υποδομή για πιο θετικές εξελίξεις, αυτό δεν κατέστη εφικτό», επεσήμανε. Ερωτηθείς γιατί δεν ορίσθηκε άτυπη πενταμερής μέσα στον Δεκέμβριο, απάντησε πως πριν από το Βερολίνο η Τουρκία ενημέρωσε τα ΗΕ, και όχι μόνο, ότι ενόψει των εκλογών στο Ηνωμένο Βασίλειο και της επερχόμενης εκλογικής διαδικασίας στην τ/κ κοινότητα δεν μπορεί να συναινέσει για πραγματοποίηση μιας τέτοιας άτυπης συνάντησης. «Ούτε οι Βρετανοί αλλά ούτε ο κ. Ακιντζί, εξ όσων γνωρίζω, έκαναν επίκληση των επερχόμενων εκλογικών διαδικασιών ως παράγοντες που δεν επιτρέπουν να προχωρήσει ο καθορισμός της άτυπης συνάντησης», συμπλήρωσε ο Νίκος Χριστοδουλίδης, τονίζοντας ότι από τη συνάντηση του Βερολίνου επαναβεβαιώνεται ο επιδιωκόμενος στόχος της ΔΔΟ και διασφαλίζεται το κεκτημένο των διαπραγματεύσεων μέχρι το Κραν Μοντανά. «Λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές με το μέλλον του Κυπριακού δηλώσεις από πλευράς Τουρκίας, και ειδικότερα τη συνειδητή προσπάθεια από μέρους της αμφισβήτησης του επιδιωκόμενου στόχου, θεωρώ ιδιαίτερης σημασίας –από τη δήλωση του γ.γ.– το γεγονός ότι συμφωνήθηκε στην ουσία πως οι διαπραγματεύσεις θα πρέπει να συνεχιστούν από εκεί που έμειναν στο Κραν Μοντανά», είπε ο Κύπριος ΥΠΕΞ.

Πώς αντιλαμβάνεται η πλευρά μας την πολιτική ισότητα και την αποτελεσματική συμμετοχή των Τ/Κ και πώς το ψήφισμα 716 του 1991; Ποια είναι η διαφωνία μας με τους Τ/Κ;

Δεν χωρούν διαφορετικές ερμηνείες πέραν αυτού που πολύ συγκεκριμένα αναφέρεται στα σχετικά ψηφίσματα και τις εκθέσεις των ΗΕ. Βασική διαφωνία είναι η επιμονή για θετική ψήφο επί όλων των αποφάσεων σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Κάτι που, ανάμεσα σε άλλα, θα δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργικότητα του κράτους και θα δύναται να ενισχύει τα σημεία τριβής ανάμεσα σε Ε/Κ και Τ/Κ. Πάντως, θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι στο Μοντ Πελεράν, ως αποτέλεσμα μιας σχετικής με αυτό το θέμα συνάντησης των κ. Τσιελεπή και κ. Ναμί, υπήρξε σημαντική πρόοδος, αλλά στη συνέχεια υπήρξε υπαναχώρηση από τ/κ πλευράς. Αυτό αποδεικνύει κατ’ αρχάς ότι το θέμα της θετικής ψήφου δεν προέκυψε «ξαφνικά μετά το Κραν Μοντανά από μέρους του Προέδρου Αναστασιάδη», όπως ισχυρίζονται κάποιοι, αλλά ήταν μία από τις βασικές διαφωνίες. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη την εμπειρία μου από τη συμμετοχή μου στην τελευταία διαπραγματευτική διαδικασία, θεωρώ ότι η εν λόγω διαφωνία μπορεί να ξεπεραστεί.

Δεν υπάρχει σύγκλιση


Μετά τη λύση του Κυπριακού, η πλευρά μας αποδέχεται τη μία τ/κ ψήφο στις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου της ομοσπονδιακής Κυπριακής Δημοκρατίας; Διότι, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δείχνει να μην την αποδέχεται, περιγράφοντας το γνωστό παράδειγμα με τον αγωγό φυσικού αερίου.
Υπάρχουν, αν θέλετε, τρία επίπεδα αποφάσεων της κεντρικής κυβέρνησης που προκύπτει θέμα θετικής ψήφου και μέσα από τις συζητήσεις που γίνονταν ήταν ξεκάθαρο ότι η επίτευξη σύγκλισης έπρεπε να αφορά συνολικά και τα τρία επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου και του μηχανισμού επίλυσης αδιεξόδου. Τα τρία επίπεδα αφορούν (α) τα θέματα που θα αποφάσιζαν Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος, (β) οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, και (γ) οι αποφάσεις σε άλλες ομοσπονδιακές υπηρεσίες και όργανα. Η απαίτηση από τ/κ πλευράς είναι μια θετική ψήφος σε όλες τις προαναφερθείσες κατηγορίες και, ως εκ τούτου, ποτέ δεν υπήρξε συνολική σύγκλιση στο θέμα. Υπήρξε σημαντική πρόοδος και στις τρεις κατηγορίες, αλλά όχι σύγκλιση.

Άρα, ήταν άστοχο / ατυχές το παράδειγμα του Προέδρου Αναστασιάδη με τον αγωγό φυσικού αερίου;
Θεωρώ ότι το εν λόγω παράδειγμα του Προέδρου έγινε με αφορμή δημόσιες δηλώσεις από τ/κ πλευράς σε σχέση με τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης των ενεργειακών πόρων της Δημοκρατίας, που στην ουσία υιοθετούσαν θέσεις και προσεγγίσεις της Άγκυρας.

Ένα το πλαίσιο


Πού είναι το πλαίσιο Γκουτέρες της 4ης Ιουλίου 2017; Γιατί το πήραμε πίσω;
Ένα είναι το πλαίσιο Γκουτέρες και είναι αυτό που παρουσίασε ο γ.γ. των ΗΕ στις 30 Ιουνίου και μάλιστα ήταν μία από τις επιτυχίες, θα έλεγα, της δικής μας πλευράς, μέσα στο πλαίσιο της τελευταίας διαπραγματευτικής διαδικασίας. Να σας υπενθυμίσω ότι, ανάμεσα σε άλλα, στο εν λόγω πλαίσιο για πρώτη φορά υπάρχουν συγκεκριμένες θετικές αναφορές σε εκείνα τα θέματα που από το 1976 λέγαμε ότι αποτελούν την ουσία του Κυπριακού αλλά ποτέ δεν είχαν συζητηθεί.

Δεν έχετε απαντήσει στην ουσία του ερωτήματος. Γιατί χάσαμε πολύτιμο χρόνο με την επιμονή της πλευράς μας στην 4η Ιουλίου;

Ο γ.γ. παρουσίασε προφορικά, στις 30 Ιουνίου, το πλαίσιό του ως αποτέλεσμα των επαφών που είχε στο Κραν Μοντανά με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Ακολούθως, ο γ.γ. αναχώρησε από την Ελβετία και ο κ. Άιντε απέστειλε (νομίζω ήταν Κυριακή 2 Ιουλίου) ηλεκτρονικό μήνυμα στους δύο διαπραγματευτές αποτυπώνοντας τα όσα, σύμφωνα με τη δική του θεώρηση, ο γ.γ. ανέφερε προφορικά στις 30 Ιουνίου. Υπήρξε γραπτή αντίδραση και από τους δύο διαπραγματευτές στα όσα κατέγραφε ο κ. Άιντε, και το θέμα αυτό αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης και την επομένη (3 Ιουλίου) στη συνάντηση των δύο ηγετών και του κ. Άιντε. Ως εκ τούτου, στις 4 Ιουλίου το πρωί, ο κ. Άιντε σε κοινή και πάλι συνάντηση των δύο ηγετών ανέφερε ότι λόγω της διαφωνίας που προέκυψε, επικοινώνησε το προηγούμενο βράδυ με τον γ.γ. για να του ζητήσει διευκρινίσεις για το περιεχόμενο του πλαισίου του. Και οι διευκρινίσεις που έδωσε ο γ.γ. επιβεβαίωναν τη δίκη μας θεώρηση για τα όσα ο κ. Γκουτέρες ανέφερε στις 30 Ιουνίου. Να επισημάνω μια λεπτομέρεια που επιβεβαιώνει και τα όσα αναφέρω: Στο κείμενο, το οποίο ο κ. Άιντε απέστειλε στους δύο διαπραγματευτές, κατέγραφε πέντε σημεία για το πλαίσιο Γκουτέρες. Ο ίδιος ο γ.γ., ακόμα και στη δήλωσή του στο Βερολίνο, αναφερόμενος στο πλαίσιό του μιλάει για έξι σημεία.

Ενέργειες για Βαρώσι

Είχατε πει κάποιες φορές ότι οι κινήσεις / δηλώσεις Όζερσαϊ - Τατάρ για την Αμμόχωστο και το Βαρώσι ήταν επικοινωνιακή τακτική / παιχνίδι / πυροτέχνημα. Δεν το λέτε πια. Γιατί; Ήταν λάθος εκτίμηση ή επιμένετε ακόμα σε αυτήν την ανάλυση;

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, η ανακοίνωση του κ. Όζερσαϊ για την Αμμόχωστο σηματοδοτούσε, μαζί με πολλά άλλα, και την έναρξη της προεκλογικής του εκστρατείας. Φυσικά αυτό σε καμία περίπτωση δεν μας εφησύχασε ή μας οδήγησε σε υποτίμηση ή υποβάθμιση των τουρκικών προθέσεων. Και προς απόδειξη αυτού σας παραπέμπω σε σχετικές με το θέμα δηλώσεις μου στη μεσημεριανή ραδιοφωνική εκπομπή του Πολίτη 107,6 στις 19 Ιουνίου, στις 12:20! Εξάλλου, αν υποτιμούσαμε με οποιονδήποτε τρόπο τις δηλώσεις εκείνες δεν θα προχωρούσαμε αμέσως σε συγκεκριμένες ενέργειες, σε σχετικά διαβήματα και σίγουρα δεν θα προχωρούσαμε με προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας των ΗΕ. Έκτοτε, μάλιστα, έχουν γίνει και πολλά άλλα σε συνεργασία με τον Δήμο Αμμόχωστου και άλλα οργανωμένα σύνολα της πόλης, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Να ερωτηθούν Ακιντζί - ΗΒ


Πότε θα ξανανοίξει παράθυρο ευκαιρίας για λύση του Κυπριακού;
Θεωρώ ότι υπάρχει παράθυρο ευκαιρίας που άνοιξε με τα αποτελέσματα της συνάντησης των δύο ηγετών στις 9 Αυγούστου και ενισχύθηκε με τη συνάντηση και τη δήλωση του γ.γ. στο Βερολίνο. Εκείνο που χρειάζεται αυτήν τη στιγμή είναι μια συντονισμένη παρέμβαση της διεθνούς κοινότητας, του Συμβουλίου Ασφαλείας των ΗΕ, του γ.γ., της ΕΕ, προς την κατεύθυνση της Τουρκίας για να συνεχιστεί αμέσως η διαδικασία, που στην ουσία ξεκίνησε τον Αύγουστο, και να πετύχουμε το συντομότερο την ουσιαστική επανέναρξη των συνομιλιών απ’ εκεί που έμειναν στο Κραν Μοντανά. Θεωρώ ότι τα όσα ισχυρίζεται η Τουρκία, για μη συνέχιση της διαδικασίας στην παρούσα φάση, είναι δικαιολογίες. Γιατί να μην ερωτηθούν για το θέμα ο κ. Ακιντζί και η βρετανική κυβέρνηση;

Τώρα που η Τουρκία ξέρει ότι ο Πρόεδρος συζητά και άλλες μορφές λύσεις του Κυπριακού, γιατί να έρθει με καλύτερη πρόταση / διάθεση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων;
Δεν υπάρχει καμία άλλη μορφή λύσης στο τραπέζι και σας παραπέμπω και στη σχετική δήλωση του γ.γ. στο Βερολίνο.

«Δεν υπάρχει Ρισελιέ στην αυλή του Αναστασιάδη»


Ερωτηθείς για τα πολύ σοβαρά θέματα διαφθοράς στην Κύπρο, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι «έχουν γίνει σημαντικά βήματα εκσυγχρονισμού και σε αυτόν τον τομέα, τα οποία συμβάλλουν τόσο στον έλεγχο όσο και στην ανάδειξη των περιπτώσεων διαφθοράς». Το γεγονός, σημείωσε, ότι αρκετές περιπτώσεις βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι οπωσδήποτε κάτι που προβληματίζει, δικαιολογημένα, την κοινωνία. «Είναι ταυτόχρονα και κάτι θετικό, γιατί σημαίνει πως λειτουργούν μηχανισμοί ελέγχου. Είτε αυτοί είναι κρατικοί είτε άλλοι. Τα ΜΜΕ, για παράδειγμα, έχουν αναδείξει σειρά τέτοιων υποθέσεων», είπε, προσθέτοντας ταυτόχρονα πως δεν πρέπει να μας διαφεύγει το ότι δεν υπήρξε ποτέ, σε καμία ιστορική περίοδο, ίσως και σε καμία χώρα του κόσμου, πλήρης απαλλαγή από τη διαφθορά. «Αποτελεί όμως γεγονός πως υπάρχουν συνθήκες που επιτρέπουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, την ανάπτυξη της διαφθοράς. Στη χώρα μας δεν νομίζω ότι είμαστε σε χειρότερη ή καλύτερη κατάσταση από τις περισσότερες σύγχρονες δημοκρατίες, ακόμη και τις ευρωπαϊκές», συμπλήρωσε ο κ. Χριστοδουλίδης.

Μαραθωνοδρόμος


Σας ενδιαφέρει να είστε υποψήφιος για την Προεδρία της Δημοκρατίας το 2023;

Θα ήμουν πολιτικά ανώριμος, ακόμα και αφελής, αν αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, και με τις προκλήσεις που υπάρχουν, είχα τις όποιες φιλοδοξίες σε σχέση με το μέλλον μου ή μελλοντικές εκλογικές διαδικασίες. Η πολιτική είναι μαραθώνιος, όχι δρόμος ταχύτητας, θέλει αντοχή και να δοκιμαστείς. Πρέπει να πατάμε γερά τα πόδια στη γη. Προσγειωμένα. Αυτήν τη στιγμή έχουμε ενώπιόν μας κρίσιμα ζητήματα και προκλήσεις για την Κύπρο και την κοινωνία της και αυτό που έχει για μένα σημασία είναι να κάνω όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται τη δουλειά μου, να στηρίξω συνολικά τις προσπάθειες του Προέδρου και της κυβέρνησης και να επιτύχω τους στόχους που έχω θέσει ως υπουργός. Με ενδιαφέρει να είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις που απαιτεί η θέση του υπουργού Εξωτερικών. Ο κόσμος περιμένει έργα από όλους μας, αυτός θα μας κρίνει μέσω των πράξεών μας. Δεν με προβληματίζει ούτε με απασχολεί οτιδήποτε άλλο και δεν θα ήταν και ορθό.

Εννοείτε ότι δεν θέλετε να είστε υποψήφιος Πρόεδρος, δεν σας ενδιαφέρει, ή δεν είναι ώρα τώρα να συζητήσουμε αυτό το θέμα; Δεν έχετε προεδρικές φιλοδοξίες;


Εννοώ ακριβώς αυτό που ανέφερα. Ότι δηλαδή το υπουργείο στο οποίο προΐσταμαι απαιτεί να είμαι απόλυτα αφιερωμένος στο έργο μου. Αισθάνομαι ότι έχω την υποχρέωση να αφοσιωθώ πλήρως στις απαιτήσεις του Υπουργείου Εξωτερικών, χωρίς να επιτρέπω στον εαυτό μου να αποσπάται από άλλους προβληματισμούς…

Φαντάζομαι ότι ακούτε και διαβάζετε διάφορα σχόλια –επικριτικά, πειρακτικά κ.λπ.–, ότι έχετε δική σας ατζέντα, για τις προεδρικές του 2019; Υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά;

Έχω ατζέντα. Αυτήν που σας προανέφερα. Εκ φύσεως προσπαθώ να έχω μία βαθιά πειθαρχία σε ό,τι κάνω. Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να αποσπάται από αυτό στο οποίο, τη συγκεκριμένη περίοδο, είμαι απολύτως αφιερωμένος.

Ατσαλάκωτος;

Επίσης, άσπονδοι φίλοι, συνεργάτες, συνάδελφοι, συναγωνιστές σας, σας κατατάσσουν στην κατηγορία «ατσαλάκωτοι υπουργοί - πολιτικοί». Είναι τακτική να μην κοντράρεστε σχεδόν με κανέναν και να κρατάτε ήπιους τόνους ακόμα και για τα θέματα που σας εξοργίζουν;

 Κάποιοι αρέσκονται στο να βάζουν ετικέτες στους ανθρώπους διότι δεν έχουν επιχειρήματα και κάτι ουσιαστικό να πουν. Αν το «ατσαλάκωτος» υπονοεί ότι είμαι υπουργός σε ένα θεωρητικά «εύκολο» υπουργείο, αυτό δείχνει πλήρη άγνοια των θεμάτων ενασχόλησης του ΥΠΕΞ, άγνοια «κινδύνου» δηλαδή. Μια ματιά στον χάρτη της περιοχής μας αρκεί για να αντιληφθεί κανείς τις καθημερινές προκλήσεις που έχουμε να διαχειριστούμε στο ΥΠΕΞ. Ας αφιερώσουν μία μέρα στο υπουργείο για να διαπιστώσουν τα θέματα ενασχόλησης ενός ΥΠΕΞ μιας χώρας υπό κατοχή που βρίσκεται στην Ανατολική Μεσόγειο και είναι κράτος μέλος της ΕΕ. Από την άλλη, αν ο χαρακτηρισμός «ατσαλάκωτος» σχετίζεται με τη συνειδητή μου επιλογή να μην ανεβάζω τους τόνους, να μην υποτιμώ τον συνομιλητή μου, να μην θεωρώ ότι ο δημόσιος διάλογος είναι εμπόλεμη ζώνη, λυπάμαι πολύ αλλά αυτά πραγματικά πιστεύω και αυτό δεν θα αλλάξει. Εν πάση περιπτώσει, στόχος μου είναι να παράγω έργο και στην προσπάθεια αυτή εννοείται ότι θα τσαλακωθείς και θα κάνεις και λάθη.

Επιρροή στον ΠτΔ

Σας χρεώνουν / πιστώνουν μεγάλη επιδραστικότητα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κυρίως στο Κυπριακό. Βασικά, σας χρεώνουν / πιστώνουν τη στροφή του Προέδρου προς τον απορριπτισμό. Ότι εντέχνως του περνάτε τις απόψεις σας (φόβους, φοβίες, ανησυχίες κ.λπ. σε σχέση με το Κυπριακό), τις οποίες υιοθετεί, μην έχοντας στο περιβάλλον του πια κανέναν υποστηρικτή της λεγόμενης προχωρημένης ομοσπονδιακής λύσης για να του εκφράζει την αντίθεσή του. Πόση επιρροή θεωρείτε ότι έχετε πάνω στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

Αυτό είναι προσβλητικό και δεν ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα και την προσωπικότητα του Προέδρου. Κάποιοι αρέσκονται για τους δικούς τους λόγους, και ενδεχομένως για να εξυπηρετήσουν άλλες ανάγκες, να βάζουν ετικέτες και να στοχοποιούν ανθρώπους. Ελλείψει επιχειρημάτων μπαίνουν οι ταμπέλες και οι χαρακτηρισμοί. Δικαίωμά τους. Ο καθένας, όμως, κρίνεται από τα έργα και τις ενέργειές του πριν και κατά τη διαπραγμάτευση. Και δεν γίνεται να είσαι μέρος μιας διαπραγματευτικής διαδικασίας που έφερε το Κυπριακό για πρώτη φορά τόσο κοντά σε λύση και την ίδια στιγμή να μην θέλεις λύση του Κυπριακού. Πιστεύω στη λύση του Κυπριακού, πιστεύω στην επανένωση για την ευημερία και την ασφάλεια όλων των Κυπρίων και θα συνεχίσω να εργάζομαι γι’ αυτό, αξιοποιώντας κάθε μέσο και κάθε δυνατότητα. Και σίγουρα χωρίς να το διαφημίζω για να αποδείξω το αυτονόητο. Αυτοί που χρησιμοποιούν τέτοιους χαρακτηρισμούς μάλλον δεν με γνωρίζουν καλά, δεν γνωρίζουν τις απόψεις μου και τον τρόπο που χειρίζομαι τα ζητήματα που έχω ενώπιόν μου. Ξέρετε, έχω λόγους να πιστεύω ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον του τόπου μας. Αυτό που περιγράφετε με την ερώτησή σας είναι η εικόνα ενός μίζερου, φοβικού ανθρώπου, κάτι που σίγουρα δεν είμαι. Όσον αφορά τον Πρόεδρο, απλώς να σας θυμίσω ότι είναι η διαπραγματευτική διαδικασία υπό τον Πρόεδρο Αναστασιάδη που έφερε το Κυπριακό πολύ κοντά σε λύση που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του κυπριακού λαού. Λέγονται διάφορα και για το Κραν Μοντανά. Υπάρχει οποιοσδήποτε Ε/Κ πολιτικός που θα πετύχαινε λύση, που θα τερμάτιζε το «παρεμβατικό» δικαίωμα της Τουρκίας και τις εγγυήσεις και δεν θα την αποδεχόταν; Οποιοσδήποτε Ε/Κ ηγέτης πετύχει μια τέτοια λύση θα θεωρείται ο ιστορικός ηγέτης των Ε/Κ αλλά και της Κυπριακής Δημοκρατίας. Εν πάση περιπτώσει, αστειευόμενος σας λέω να μην αναζητείτε Ρισελιέ στην αυλή του Αναστασιάδη, γιατί δεν υπάρχει.

Ακούει ο Πρόεδρος

Πόσο συχνά συζητάτε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας το Κυπριακό και άλλα θέματα της κυβέρνησης; Αισθάνεστε ότι σας λαμβάνει υπόψη, ότι μετράει –γι’ αυτόν– η γνώμη σας;
Πολύ συχνά, τόσο εγώ όσο και άλλοι συνάδελφοί μου στο Υπουργικό και σίγουρα ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, συζητάμε με τον Πρόεδρο και ανταλλάσσουμε απόψεις επί μιας πλειάδας θεμάτων, τόσο εσωτερικής όσο και εξωτερικής πολιτικής. Έχοντας υπόψη τις συζητήσεις και αποφάσεις που λαμβάνονται, μπορώ να σας πω ότι ο Πρόεδρος επιδιώκει να ακούει και να προβληματίζεται από τις θέσεις και απόψεις των συνομιλητών του, ειδικότερα όταν αυτές είναι τεκμηριωμένες.

Μέλος του ΔΗΣΥ

Είστε μέλος του ΔΗΣΥ; Στην κυβέρνηση συμμετέχετε ως μέλος του ΔΗΣΥ;
Ανήκω στον Δημοκρατικό Συναγερμό και δραστηριοποιούμαι στον χώρο από διάφορες οργανώσεις, τουλάχιστον από το 1988. Ο πρόεδρος του κόμματος, μάλιστα, μπορεί να σας δώσει και συγκεκριμένες πληροφορίες.

Ιδεολογικοπολιτικά πού τοποθετείτε τον εαυτό σας;
Είμαι θιασώτης του κοινωνικού φιλελευθερισμού. Μιας φιλελεύθερης οικονομίας με κοινωνική ευαισθησία, ειδικότερα στα θέματα παιδείας και υγείας.

«Οι τριμερείς θωράκισαν την ΑΟΖ»
Στην παρατήρηση ότι οι τριμερείς Κύπρου - Ελλάδας - Ισραήλ και Ελλάδα -Αιγύπτου κ.λπ. δεν φαίνεται να προστατεύουν την κυπριακή ΑΟΖ, ο υπουργός Εξωτερικών είπε ότι αυτοί οι σχηματισμοί «έχουν, ανάμεσα σε πολλά άλλα, θωρακίσει πολιτικά και νομικά την ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας». Σκεφτείτε, σημείωσε, «λαμβάνοντας υπόψη τις τουρκικές διεκδικήσεις στην περιοχή, τι θα σήμαινε για τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας αν είχαμε αμφισβητήσεις και από την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Αν δηλαδή τα γειτονικά κράτη υιοθετούσαν την τουρκική προσέγγιση». Ποτέ δεν έχουμε αναφέρει ότι οι τριμερείς θα αποτρέψουν την Τουρκία από το να συμπεριφέρεται παράνομα, επεσήμανε. «Γνωρίζουμε πολύ καλά την Τουρκία και δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Πάντως, όποιος διαφωνεί με τις τριμερείς, θα πρέπει, θεωρώ, να το δηλώσει δημόσια και να εξηγήσει τους λόγους που πιστεύει κάτι τέτοιο. Επίσης, θα ήταν καλό να ρωτήσει τους διαπιστευμένους πρέσβεις στη Λευκωσία, αλλά και τους αξιωματούχους της ΕΕ, για την άποψή τους σε σχέση με αυτήν την πρωτοβουλία της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά και τον ρόλο της γενικότερα στην περιοχή», πρόσθεσε.

Ποιο αποτέλεσμα είχαν τα εντάλματα σύλληψης εργαζομένων (τεχνικών, πληρώματος κ.ά.) στα τουρκικά γεωτρύπανα και τα υποστηρικτικά πλοία, αναφορικά με τις τουρκικές έκνομες ενέργειες στην κυπριακή ΑΟΖ; Μύγα που την τσίμπησε την Άγκυρα…
Παρά την ειρωνεία που αναπτύσσεται από κάποιους, και η άποψη του καθενός είναι απόλυτα σεβαστή, τα εντάλματα σύλληψης οδήγησαν, ανάμεσα σε πολλά άλλα, στην απομάκρυνση τεσσάρων διεθνών εταιρειών που είχαν αποφασίσει αρχικώς να συνεργαστούν με την Τουρκία στις παράνομές της ενέργειες εντός της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οδήγησαν και πολλές άλλες εταιρείες, σχετικές με τον κλάδο, να επιλέξουν να μην ανταποκριθούν θετικά στα χρυσά –από οικονομικής απόψεως– συμβόλαια που τους πρόσφερε η Τουρκία για να συνεργαστούν μαζί της στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Να σας θυμίσω προς αυτήν την κατεύθυνση τις σχετικές με αυτό το θέμα δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ στις 22 Νοεμβρίου 2019, ο οποίος ανέφερε ότι «στόχος της Τουρκίας είναι να διεξάγει βαθιές γεωτρήσεις χωρίς να λαμβάνει υπηρεσίες από ξένες εταιρείες». Υπάρχουν και πολλά άλλα αποτελέσματα που έφεραν οι συγκεκριμένες ενέργειες και θα ήθελα πολύ να αναφέρω δημόσια, αλλά δεν είναι ορθό να παρασυρθώ και να δημοσιοποιήσω εμπιστευτικές πληροφορίες και δεδομένα για να απαντήσω. Πάντως, τυχόν ρεαλιστικές εισηγήσεις, αν υπάρχουν, σε σχέση με την αντιμετώπιση της τουρκικής προκλητικότητας είναι ευπρόσδεκτες.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
12χρονος και 13χρονος πίσω από την πυρκαγιά στη Τριμίκλινη - Παραδέχθηκαν ενοχή
ΚΥΠΡΟΣ

12χρονος και 13χρονος πίσω από την πυρκαγιά στη Τριμίκλινη - Παραδέχθηκαν ενοχή

12χρονος και 13χρονος πίσω από την πυρκαγιά στη Τριμίκλινη - Παραδέχθηκαν ενοχή

Τούρκος ΥΠΕΞ για απειλές Χεζμπολάχ κατά Κύπρου: Το νησί μετατράπηκε σε κέντρο επιχειρήσεων κατά της Γάζας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ για απειλές Χεζμπολάχ κατά Κύπρου: Το νησί μετατράπηκε σε κέντρο επιχειρήσεων κατά της Γάζας

Τούρκος ΥΠΕΞ για απειλές Χεζμπολάχ κατά Κύπρου: Το νησί μετατράπηκε σε κέντρο επιχειρήσεων κατά της Γάζας

Eλεύθερος o Τζούλιαν Ασάνζ - Κατέληξε σε συμφωνία με την αμερικανική δικαιοσύνη
ΚΟΣΜΟΣ

Eλεύθερος o Τζούλιαν Ασάνζ - Κατέληξε σε συμφωνία με την αμερικανική δικαιοσύνη

Eλεύθερος o Τζούλιαν Ασάνζ - Κατέληξε σε συμφωνία με την αμερικανική δικαιοσύνη

Υπό έρευνα για διαφθορά ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
ΚΟΣΜΟΣ

Υπό έρευνα για διαφθορά ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Υπό έρευνα για διαφθορά ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Ο Γκουτέρες κατακρίνει το Ισραήλ για παραπληροφόρηση: «Έχω καταδικάσει τη Χαμάς 102 φορές»
ΚΟΣΜΟΣ

Ο Γκουτέρες κατακρίνει το Ισραήλ για παραπληροφόρηση: «Έχω καταδικάσει τη Χαμάς 102 φορές»

Ο Γκουτέρες κατακρίνει το Ισραήλ για παραπληροφόρηση: «Έχω καταδικάσει τη Χαμάς 102 φορές»