Βιάστηκαν να υπογράψουν για το λιμάνι

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
«Σαφέστατα ετεροβαρείς πρόνοιες» για το κράτος περιλαμβάνουν τα συμβόλαια παραχώρησης της διαχείρισης του λιμένος Λεμεσού

Ακόμα και την παραίτηση του υπουργού Μεταφορών ζήτησε βουλευτής της αντιπολίτευσης χθες στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου, όταν η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας κατέγραψε τον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Μεταφορών την παρέκαμψε κατά την προετοιμασία των τριών συμβολαίων για την παραχώρηση διαχείρισης του λιμένος Λεμεσού.

Χαρακτηρίζοντας άτοπο το αίτημα της βουλευτού Σκεύης Κουκουμά, ο Μάριος Δημητριάδης δεν ήταν σε θέση πάντως να δικαιολογήσει επαρκώς την παράκαμψη της Νομικής Υπηρεσίας. «Ακολουθήσαμε τις συμβουλές των διεθνών νομικών συμβούλων του κράτους που επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτές διαδικασίες», ήταν η απάντηση του υπουργού, ο οποίος αποσιώπησε ότι η διαδικασία μέσα από την οποία είχε επιλεγεί ο οίκος Pinsent Masons ακυρώθηκε στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, η οποία και τη χαρακτήρισε «ανεπίτρεπτη και αντικανονική». Το γεγονός ότι οι Pinsent Masons παρέμειναν σύμβουλοι του κράτους μετά την απόφαση της ΑΑΠ οφείλεται στο δικηγορικό γραφείο που κέρδισε την εν λόγω προσφυγή και δεν έκανε χρήση της απόφασης. Σημειώνεται ακόμα ότι ανάμεσα στα ευρήματα του ελέγχου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αναφορικά με τον διαγωνισμό για το λιμάνι Λεμεσού καταγράφεται και η διεκδίκηση από πλευράς Pinsent Masons επιπλέον 1 εκατ. ευρώ για την αμοιβή του οίκου.

Στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ελέγχου συζητήθηκε η έκθεση του γενικού ελεγκτή για τη διαδικασία παραχώρησης του λιμένος Λεμεσού. Αν και ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης είχε καταγράψει την παράκαμψη της Νομικής Υπηρεσίας, ο τρόπος που έγινε αυτή, όπως καταγράφηκε από την εισαγγελέα Ρένα Παπαέτη, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από πλευράς βουλευτών. Συγκεκριμένα, η κ. Παπαέτη ανέφερε ότι στις 19 Απριλίου είχαν παραληφθεί τα σχόλια του οίκου Pinsent Masons στο τελικό κείμενο των συμβολαίων και στις 25 Απριλίου υπογράφηκαν τα συμβόλαια. Ο χρόνος που είχε δοθεί στον οίκο Pinsent Masons (περίπου μία εβδομάδα) να σχολιάσει τους όρους του συμβολαίου δεν είχε δοθεί και στη Νομική Υπηρεσία, η οποία μάλιστα όταν διαμαρτυρήθηκε άκουσε το επιχείρημα από πλευράς Υπουργείου Μεταφορών ότι διαφοροποίηση όρων θα σήμαινε απομάκρυνση από τους όρους βάσει των οποίων έγινε η προσφορά. Ο Μάριος Δημητριάδης υπεισήλθε αργότερα στην ουσία των παρατηρήσεων της Νομικής Υπηρεσίας, καταθέτοντας και συγκριτικό πίνακα στη Βουλή με τους κινδύνους (ρίσκα) που ανέλαβε το κράτος έναντι των αναδόχων στο λιμάνι Λεμεσού και τα αντίστοιχα ρίσκα που ανελήφθησαν στα αεροδρόμια και αναμένεται να αναληφθούν στο λιμάνι Λάρνακας. Ως μεγαλύτερος κίνδυνος σχολιάστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση η ανάληψη από πλευράς του κράτους των υποχρεώσεων της Αρχής Λιμένων έναντι του αναδόχου (περιλαμβάνοντας και τρίτα μέρη που συνεργάζονταν μέχρι πρότινος με την ΑΛΚ). Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, δεδομένου ότι η ΑΛΚ είναι κρατική το εν λόγω ρίσκο είναι διαχειρίσιμο.

Διαφωνία Οδυσσέα - Μάριου για τα προσδοκώμενα κέρδη

Οι άλλες κατηγορίες που κλήθηκε να αντικρούσει χθες στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών αναφορικά με τα συμβόλαια παραχώρησης της διαχείρισης του λιμένος Λεμεσού ήταν ο υπολογισμός των προσδοκώμενων εσόδων από τις συμβάσεις, η παραχώρηση επιπλέον έκτασης για το αγκυροβόλιο, η εμπλοκή του υπουργού στις συνεννοήσεις με τους συμβούλους του κράτους κατά την προετοιμασία των όρων της διαδικασίας και, τέλος, το γεγονός ότι η απόφαση της κατακύρωσης της προσφοράς πάρθηκε από αναρμόδιο όργανο, δηλαδή το Υπουργικό Συμβούλιο. Σύμφωνα με τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη, πολιτικά όργανα δεν πρέπει να αναμειγνύονται σε τέτοιες αποφάσεις. Για την επέκταση του αγκυροβολίου, ο Μάριος Δημητριάδης παρέπεμψε στη διεύθυνση Ελέγχου του υπουργείου του, μελέτη της οποίας κατέγραψε ότι η επέκταση δεν ευνοούσε περαιτέρω τον ανάδοχο, και αφορούσε διευκολύνσεις για την ασφάλεια των διαδικασιών στο λιμάνι.

Για τη φερόμενη εμπλοκή του υπουργού στη διαδικασία, καταγράφηκε η παραδοχή ότι ο υπουργός είχε επικοινωνία μόνο με τους συμβούλους του κράτους και όχι με προσφοροδότες. Τη μεγαλύτερη αντιπαράθεση χθες στην αίθουσα της Βουλής πυροδότησε η συζήτηση για τα έσοδα από τη διαχείριση, με τους βουλευτές του ΑΚΕΛ να επικαλούνται περσινή δήλωση του υπουργού, που έκανε λόγο για 2,5 δισ. έσοδα. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του «Π» από τη διαδικασία, ο υπουργός είχε μιλήσει για έσοδα 1,9 δισ., ποσό που επανέλαβε και χθες. Αφετηρία της αντιπαράθεσης ήταν η διαφωνία Οδυσσέα Μιχαηλίδη - Μάριου Δημητριάδη αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού των εσόδων. Ο γενικός ελεγκτής υπολόγισε χαμηλότερα τα κέρδη, συγκρίνοντας τα προσδοκώμενα έσοδα με τα έσοδα της ΑΛΚ από το 2016, οπότε ήδη το κράτος είχε εξαγοράσει τις υπηρεσίες αχθοφόρων στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης. «Πληρώσαμε 16 εκατ. και θα λαμβάνουμε κάθε χρόνο 9 εκατ. για τις υπηρεσίες αχθοφόρων», υπέδειξε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 50% σε σχέση με προηγουμένως (από 22 εκατ. ευρώ στα 35 εκατ.).

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Εκτός ελέγχου πυρκαγιά στην περιοχή Πόλης Χρυσοχούς

Πολίτης News, 13:40 (τελευταία ενημέρωση 13:40)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Νέο επεισόδιο μεταξύ αμερικανικών και ιρανικών πολεμικών πλοίων

Πολίτης News, 13:30 (τελευταία ενημέρωση 13:30)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Κασουλίδης: Μετατράπηκε σε υποχείριο της Άγκυρας ο Ακιντζί

Πολίτης News, 13:11 (τελευταία ενημέρωση 13:11)

Επιστροφή
στην αρχή