Τους προτείνει επίδομα αντί μειωμένων ωρών

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΔΙΕΘΝΗ

Υποσχέσεις Χαμπιαούρη για κίνητρα αριστείας των εκπαιδευτικών -Δευτέρα απαντούν στις προτάσεις οι εκπαιδευτικές οργανώσεις

Με νέα πρόταση που αφορά τις εξωδιδακτικές δραστηριότητες των εκπαιδευτικών παρουσιάζεται ο υπουργός Παιδείας Κώστας Χαμπιαούρης στην επιστολή-πρόσκληση για διάλογο που απέστειλε χθες στις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ. Προτείνει, συγκεκριμένα, επίδομα ως αντιστάθμισμα των πρόσθετων καθηκόντων που πιθανόν να αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί ή / και λόγω των χρόνων υπηρεσίας / αρχαιότητας. Στην επιστολή του ο κ. Χαμπιαούρης τονίζει «την απόλυτη ανάγκη για εξορθολογισμό του συστήματος μείωσης του διδακτικού χρόνου λόγω αρχαιότητας ή εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων, υποδεικνύοντας ότι η κυβέρνηση προτίθεται να ενσωματώσει τις απαλλαγές των εκπαιδευτικών στο νέο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Επί τούτου καταθέτει στο τραπέζι προς συζήτηση και πρόταση που αφορά την αντικατάσταση των εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων από ένα μελετημένο και αντικειμενικό σύστημα μοριοδότησης, στο πλαίσιο ενός γενικού συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού, καθώς επίσης και με τη δημιουργία πρόσθετων προαγωγών (π.χ. εκπαιδευτικού Α’).

Επιφυλάσσονται


Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις δεν έχουν πει την τελευταία τους κουβέντα. Επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν επί της πολυσέλιδης επιστολής του υπουργού την ερχόμενη Δευτέρα, όταν θα συνεδριάσουν από κοινού τα διοικητικά τους συμβούλια. Εκπαιδευτικοί κύκλοι ωστόσο ανέφεραν στον «Π» ότι οι προτάσεις Χαμπιαούρη θέτουν σε νέα βάση τον διάλογο αφού πλέον υπάρχουν νέα δεδομένα προς συζήτηση.
Η επιστολή του υπουργού, που αριθμεί πέραν των 30 σελίδων, έφτασε στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία των ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ χθες λίγο μετά τις τρεις το απόγευμα. Σε αυτήν αναφέρεται με κάθε λεπτομέρεια η ανάγκη για εξορθολογισμό της παιδείας, ενώ παρουσιάζονται όλες οι πρόσφατες έρευνες που έχουν γίνει και αφορούν το εκπαιδευτικό σύστημα και την ανάγκη για εξορθολογισμό του. Ο υπουργός αναφέρεται και στο όραμα του υπουργείου που αφορά τη δημιουργία, εντός των επόμενων χρόνων, ενός σχολείου μέσα στο οποίο ο εκπαιδευτικός που θα αναλαμβάνει εξωδιδακτικό έργο θα αναγνωρίζεται με την ανάλογη θετική αξιολόγηση και θα ανταμείβεται με αυξημένες δυνατότητες ανέλιξης, οι οποίες θα αποτελέσουν αντικείμενο του διαλόγου. «Εν ολίγοις μπορούμε να θέσουμε ως όραμα και ως στόχο ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης το οποίο θα εισαγάγει κριτήρια αριστείας (αντί της σημερινής απαλλαγής από το διδακτικό έργο) προσφέροντας και πρόσθετες δυνατότητες ανέλιξης στους εκπαιδευτικούς», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χαμπιαούρης και παραπέμπει στον νέο κύκλο διαλόγου που επιθυμεί να αρχίσει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις.
Επισημαίνει επιπρόσθετα πως η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην Κύπρο είναι πλέον αδήριτη ανάγκη και ενδεικτικά αναφέρεται τόσο στις γνωστές εισηγήσεις του γενικού ελεγκτή όσο και στην επιστολή του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού ημερομηνίας 25.7.2017, στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «σε περίπτωση που δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα την επόμενη πενταετία ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού θα καλύπτει μόνο το μισθολόγιο, χωρίς να υπάρχει ευχέρεια για κάλυψη οποιασδήποτε άλλης δαπάνης που θα αφορά, π.χ, νέα προγράμματα / σχέδια, κτηριακές και άλλες υποδομές». Ο υπουργός διαβεβαιώνει παράλληλα ότι οι εξοικονομήσεις που θα προκύψουν από τον εξορθολογισμό θα δοθούν σε συγκεκριμένες δράσεις / τομείς που αποτελούν προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας και σχετίζονται με την ευημερία και την ολόπλευρη στήριξη των μαθητών καθώς και με την επαγγελματική στήριξη και την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.

Υστατη έκκληση


Ο Κώστας Χαμπιαούρης στην επιστολή του καλεί τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να καταθέσουν απόψεις και εισηγήσεις για το θέμα των απαλλαγών και απευθύνει, όπως αναφέρει, «ύστατη έκκληση για διάλογο προκειμένου να εξασφαλιστεί το απαραίτητο κλίμα για την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς». Το πρόγραμμα που έχει ο υπουργός ορίσει για τον διάλογο αφορά:


-Δευτέρα απόγευμα, χωριστές συναντήσεις με εκπαιδευτικές οργανώσεις.
-Δευτέρα βράδυ, κοινή συνάντηση με οργανώσεις γονέων.
-Τρίτη απόγευμα, κοινή συνάντηση με εκπαιδευτικές οργανώσεις.

Εξοικονόμηση εκπαιδευτικών 

Υπεραμυνόμενος των εξορθολογιστικών προτάσεων που πήραν το πράσινο φως από το Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Παιδείας σημειώνει ότι αυτές αφορούν μόνο το 13% περίπου του συνόλου των απαλλαγών, ενώ σε υπόμνημά του προς τις εκπαιδευτικές οργανώσεις περιγράφει, μεταξύ άλλων, ενδελεχώς τις εξοικονομήσεις εκπαιδευτικών που επιφέρουν οι συγκεκριμένες προτάσεις. Συγκεκριμένα:

-Η μείωση του διδακτικού χρόνου λόγω ετών υπηρεσίας στους επηρεαζόμενους, από τη σχολική χρονιά 2018-2019, εκπαιδευτικούς κατά μία αντί δύο διδακτικές περιόδους επιφέρει αύξηση του διδακτικού χρόνου με ισοδύναμο 41,4 εκπαιδευτικούς.

-Αύξηση του διδακτικού χρόνου κατά 38,9 εκπαιδευτικούς επιφέρει η μείωση του διδακτικού χρόνου με τα χρόνια υπηρεσίας στους βοηθούς διευθυντές και βοηθούς διευθυντές Α’ της μέσης γενικής και μέσης τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης (το μέτρο θα εφαρμοστεί αναδρομικά, δηλαδή όσοι βοηθοί διευθυντές τη σχολική χρονιά 2017-2018 είχαν διδακτικό χρόνο 12 διδακτικές περιόδους ή δέκα διδακτικές περιόδους θα επανέλθουν στις 14 και όσοι βοηθοί διευθυντές Α’ είχαν διδακτικό χρόνο τη σχολική χρονιά 2017-2018 οκτώ διδακτικές περιόδους θα επανέλθουν στις 10 διδακτικές περιόδους).

-Από τη μείωση του διδακτικού χρόνου από δύο σε μια περίοδο στον υπεύθυνο τμήματος προκύπτει αύξηση διδακτικού χρόνου με ισοδύναμο 113,7 εκπαιδευτικούς.

-Αύξηση διδακτικού χρόνου με ισοδύναμο 20,8 εκπαιδευτικούς προκύπτει από την κατάργηση του διδακτικού χρόνου που παραχωρείται στους συνδικαλιστές.

-Συνολικά, όπως αναφέρει ο υπουργός τα μέτρα αυξάνουν τον διδακτικό χρόνο κατά το ισοδύναμο 214,7 εκπαιδευτικών.

Υψηλές δαπάνες, απογοητευτικές όμως οι επιδόσεις 

Την ώρα που η Κύπρος κατατάσσεται στην έκτη θέση διεθνώς ως προς το μερίδιο των δαπανών της εκπαίδευσης στο ΑΕΠ, οι επιδόσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, είναι απογοητευτικές. Η χώρα μας λαμβάνει την τελευταία θέση της ΕΕ ως προς τις επιδόσεις στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες. Ο υπουργός Παιδείας μαζί με την επιστολή-πρόσκληση στις εκπαιδευτικές οργανώσεις είχε αποστείλει και ένα συνεκτικό υπόμνημα, στο οποίο περιγράφονται τα δεδομένα του εκπαιδευτικού μας συστήματος από τα οποία, όπως σημειώνει, φαίνεται ξεκάθαρα η ανάγκη εξορθολογισμού του διδακτικού χρόνου μέσα από διάλογο και σε συνδυασμό με ένα νέο σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς και το εκπαιδευτικό έργο. Στο εν λόγω υπόμνημα ο υπουργός επικαλείται στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2017 σύμφωνα με τα οποία οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στην Κύπρο ήταν σαφώς υψηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ (5,7% του ΑΕΠ έναντι 4,9%). Σε αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς η Κύπρος στην προδημοτική/δημοτική παρουσιάζει τον ίδιο μέσο όρο με την ΕΕ (14 μαθητές προς έναν εκπαιδευτικό) ενώ για το γυμνάσιο/λύκειο η αναλογία της Κύπρου είναι 10 μαθητές προς έναν εκπαιδευτικό (12 προς 1 εκπαιδευτικό ο μέσος όρος της Ευρώπης).
Ο υπουργός αναφέρεται και σε έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (2013) μέσα από την οποία φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν λίγο διδακτικό χρόνο συγκρινόμενοι με άλλες χώρες της ΕΕ. Ενώ στην Κύπρο γίνεται από την πολιτεία μεγαλύτερη προσπάθεια χρηματοδότης του εκπαιδευτικού συστήματος το εκπαιδευτικό προσωπικό και τα σχολεία αξιοποιούνται λιγότερο συγκριτικά με τις άλλες χώρες της ΕΕ, συμπεραίνει ο Κώστας Χαμπιαούρης. Αναφέρεται επιπρόσθετα και στα αποτελέσματα της έρευνας ΤΙΜSS που αφορά τη δημοτική εκπαίδευση (2015) με την Κύπρο να κατατάσσεται στην 23η θέση μεταξύ 49 χωρών όσον αφορά τα Μαθηματικά και στην 36η θέση μεταξύ των 49 όσον αφορά τις Φυσικές Επιστήμες. Επικαλείται όμως και άλλες έρευνες όπως την PISA του ΟΟΣΑ και συγκρίνοντας τα αποτελέσματα του 2012 και του 2015 ο υπουργός σημειώνει ότι η Κύπρος παρέμεινε στάσιμη. «Εκείνο όμως που είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ότι τα αποτελέσματα κατατάσσουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην τελευταία θέση ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ», επισημαίνει χαρακτηριστικά.


Επιστροφή
στην αρχή