Το σκίτσο που προκάλεσε αντίδραση τρεις μήνες μετά

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Άνοιξε η συζήτηση «ελευθερία της έκφρασης» στα κατεχόμενα με δυναμικές τοποθετήσεις τρεις μήνες μετά την αρχική δημοσίευση του επίμαχου σκίτσου

Μια νέα συζήτηση που αφορά την ελευθερία της έκφρασης άνοιξε στην τουρκοκυπριακή κοινότητα μετά από εκδήλωση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησε το κόμμα των εποίκων «Κόμμα Αναγέννηση» έξω από τα γραφεία της εφημερίδας «Kibris» για ένα σκίτσο το οποίο δημοσιεύθηκε τον περασμένο Μάιο.

Το σκίτσο του Ουτκού Καρσού απεικόνιζε στρατιωτικό πλοίο με τη σήμανση «τουρίστες», από το οποίο αποβιβάζονται στην «ΤΔΒΚ» άτομα με όπλα και εμφάνιση που παραπέμπει σε εγκληματίες. Το σκίτσο είχε δημοσιευθεί με αφορμή απόπειρα ληστείας μέσα σε λεωφορείο από Τούρκο υπήκοο, ο οποίος είχε φτάσει στα κατεχόμενα μόλις δύο ώρες πριν, ενώ παραπέμπει και στην αύξηση της εγκληματικότητας την οποία οι Τ/Κ αποδίδουν σε άτομα από την Τουρκία.

Το κόμμα των εποίκων κατηγόρησε την εφημερίδα για ρατσισμό και προσβολή του τουρκικού λαού, απαίτησε απολογία από την εφημερίδα και απόλυση του σκιτσογράφου, ενώ κατά την εκδήλωση διαμαρτυρίας ακουγόταν το σύνθημα «Η Κύπρος είναι τουρκική και τουρκική θα παραμείνει».

Καθυστερημένη διαμαρτυρία

Στο ερώτημα που θέσαμε σε δημοσιογράφους και πολιτικούς κύκλους στα κατεχόμενα, γιατί το κόμμα των εποίκων επέλεξε να διαμαρτυρηθεί για το σκίτσο τρεις και πλέον μήνες μετά τη δημοσιοποίησή του, οι απαντήσεις ήταν δύο. Η μία, ότι επρόκειτο για επιχείρηση αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τις έντονες διαμαρτυρίες μιας μεγάλης μερίδας Τουρκοκυπρίων αναφορικά με την παρουσία φέτος ιμάμηδων σε σχολικές κατασκηνώσεις που πραγματοποιεί κάθε καλοκαίρι το «υπουργείο Παιδείας» στην Τουρκία (θέμα το οποίο απασχόλησε τον Τύπο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το τελευταίο διάστημα), και η δεύτερη ότι πρόκειται για άλλη μια δυναμική παρέμβαση με στόχο την επιβολή της τουρκικής κουλτούρας, αυτή τη φορά εκ των έσω και συγκεκριμένα από το κόμμα το οποίο εκπροσωπεί τους Τούρκους που διαμένουν στα κατεχόμενα.

Αντιδράσεις με υπονοούμενα

Ενδεικτικές της ερμηνείας που μας δόθηκε ήταν πάντως οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν μετά την καθυστερημένη διαμαρτυρία του κόμματος Αναγέννηση.

Σε ανακοίνωσή της, η Ένωση Τ/Κ Δημοσιογράφων χαρακτηρίζει τις κατηγορίες προσπάθεια να πληγεί η ελευθερία του Τύπου. Η συντεχνία εξέφρασε την ελπίδα «όσοι έρχονται στη χώρα μας να προσαρμόζονται στη συνέχεια στην κουλτούρα μας, παρά να προσπαθούν να αλλάξουν την κουλτούρα μας», προσθέτοντας πως η ελευθερία της σκέψης δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση.

Η «Afrika» υπέδειξε το παράδοξο, ότι η διαμαρτυρία έλαβε χώρα τρεις μήνες μετά τη δημοσίευση του άρθρου, διερωτώμενη στο πρωτοσέλιδό της ποιος κινητοποίησε το κόμμα και τις οργανώσεις εποίκων που το στήριξαν. Η «Yeniduzen», αναδημοσιεύοντας το σκίτσο, ανέφερε πως «φέρνει στην ατζέντα πραγματικότητες». O δημοσιογράφος της εφημερίδας Μερτ Οζντάγ έγραψε: «Οι πολίτες όλων των χωρών του κόσμου δεν μπορούν να εισέλθουν με ταυτότητες στο βόρειο τμήμα της Κύπρου. Αυτή η πρακτική έχει δημιουργηθεί για την Τουρκία βάσει μιας νοοτροπίας που χρόνια θεωρεί τον βορρά τουρκική γη. Από αυτή τη νοοτροπία, προκύπτει και η τουρκοποίηση και ισλαμοποίηση του βορρά».

Δεύτερο σκίτσο στο twitter

H «Kibris», ιδιοκτησίας του γνωστού επιχειρηματία Ασίλ Ναδίρ, αν και δεν αποδέχθηκε τις κατηγορίες πως το συγκρότημα εκφράζει ρατσιστικές απόψεις, δεν έδωσε ταυτόχρονα τη στήριξη που έδωσαν άλλα ΜΜΕ και η συντεχνία στον σκιτσογράφο.

Το σκίτσο του Ουτκού Καρσού στην «Kibris», το οποίο προκάλεσε την αντίδραση του κόμματος των εποίκων στα κατεχόμενα τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του.

Ο ίδιος ο σκιτσογράφος Ουτκού Καρσού απάντησε με δεύτερο σκίτσο, το οποίο ωστόσο δεν δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση, αλλά ανέβηκε στο twitter της Kibris. Στη νέα γελοιογραφία, ένας κύριος κάθεται σε καρέκλα και διαβάζει μια εφημερίδα με λευκές σελίδες, λέγοντας στον συνομιλητή του «αδελφέ, τζάμπα παίρνω εφημερίδα. Δεν έμεινε είδηση να διαβάσεις, οι σελίδες είναι ολοκάθαρες… », με τον ηλικιωμένο κύριο που κάθεται απέναντί του να του απαντά: «Όλα εντάξει… τι να γράψουν οι εφημερίδες; Ληστείες, ξέπλυμα γιοκ. Οικονομία, παιδεία, υγεία, σούπερ… ούτε ένα μικρό ατύχημα δεν μπορεί να γίνει σε 365 μέρες. Οι δρόμοι κυλούν».

Ο σκιτσογράφος απάντησε στους επικριτές του με δεύτερο σκίτσο, το οποίο ωστόσο δεν δημοσιεύθηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας, αλλά αναρτήθηκε στον λογαριασμό της «Kibris» στο twitter.

Τι λέει ο πρόεδρος της Συντεχνίας;

Σε δήλωσή του στον «Π», ο πρόεδρος της Ένωσης Τ/Κ Δημοσιογράφων Σαμί Οζουσλού ανέφερε πως η αντίδραση της συντεχνίας δεν στρέφεται εναντίον της εκδήλωσης διαμαρτυρίας, η οποία επιτρέπεται ως δημοκρατικό δικαίωμα του κάθε ενός. Η αντίδραση όμως, συμπλήρωσε, είναι έντονη απέναντι στη στοχοποίηση του λειτουργού του Τύπου. «Η διαμαρτυρία έγινε γιατί όπως υποστήριξαν οι μετέχοντες σε αυτήν ενισχυόταν ο ρατσισμός. Όμως ρατσιστική ήταν η δική τους απαίτηση για απόλυση του εργαζομένου». Αυτές οι επιθέσεις συνέχισε, πλήττουν την ελευθερία του Τύπου «και για εμάς είναι απαράδεκτες και μη αποδεκτές».

Επιχειρείται «ισλαμοποίηση»

Εδώ και αρκετό καιρό και πιο έντονα τον τελευταίο χρόνο, μια μεγάλη μερίδα Τουρκοκυπρίων εκφράζει την ανησυχία της για το ότι εισβάλλει όλο και πιο δραστικά στα κατεχόμενα μια κουλτούρα στοχοπροσηλωμένη στη μουσουλμανική θρησκεία, διοχετευόμενη από την Τουρκία και με την ανοχή ασφαλώς και τη συνδρομή της δεξιάς «κυβέρνησης». Πριν από λίγους μήνες, οι συζητήσεις περιστρέφονταν στην αύξηση των θρησκευτικών απογευματινών σχολείων, τα οποία λειτουργούν ως κατηχητικά προσελκύοντας νέους, ενώ τις τελευταίες μέρες έντονα απασχολεί τα

τ/κ ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το φαινόμενο της παρουσίας ιμάμηδων φέτος σε κατασκηνώσεις Τ/Κ μαθητών στην Τουρκία. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η συντεχνία των Τ/Κ δασκάλων προέβη και στην καταγγελία ότι ενώ η «κυβέρνηση» δεν βρίσκει χρήματα για να κτίσει σχολεία, με μεγάλη ευκολία βρίσκει χρήματα για να κτίσει τζαμιά. Υπάρχουν σήμερα λέει η συντεχνία, 162 σχολεία και 212 τζαμιά.

Αλλοίωση χαρακτήρα

Η τουρκοκυπριακή κοινότητα διατηρεί ένα σαφώς διαφοροποιημένο τρόπο ζωής από αυτόν στην Τουρκία και σίγουρα πιο κοσμικό και με μικρότερη έως ελάχιστη θρησκευτική επιρροή. Η ανησυχία έγκειται στο ότι επιχειρείται αλλοίωση αυτού του χαρακτήρα και ισλαμοποίηση της κοινότητας, χρησιμοποιώντας μάλιστα ως μέσο τους νέους ανθρώπους και κυρίως τους μαθητές.

Τουρκοκύπριοι δημοσιογράφοι αρθρογραφούν συχνά γι’ αυτά τα θέματα, με αρκετούς μάλιστα να τα βάζουν ανοικτά με την Τουρκία αλλά και την «κυβέρνηση» χωρίς φόβο. Η ελευθερία της έκφρασης λειτουργεί ικανοποιητικά στα κατεχόμενα, στον βαθμό που δεν επηρεάζονται τα συμφέροντα των μέσων που εκπροσωπούν οι συντάκτες, ενώ δυνατά αντιδρούν και οι συντεχνίες των Τ/Κ συντακτών σε κάθε προσπάθεια φίμωσης ή άδικης επίθεσης κατά μέσων ή λειτουργών του Τύπου.

 

 

 


Επιστροφή
στην αρχή