Το πλαίσιο Γκουτέρες και η νίκη της Άγκυρας

ΑΠΟΨΗ /ΣΦΑΙΡΙΚΑ
Τη βδομάδα που πέρασε για μια ακόμα φορά χαθήκαμε σε κάτι κόλλες χαρτιού αναζητώντας τη λύση του Κυπριακού. Προέκυψε όμως και κάτι θετικό.

Τη βδομάδα που πέρασε για μια ακόμα φορά χαθήκαμε σε κάτι κόλλες χαρτιού αναζητώντας τη λύση του Κυπριακού. Προέκυψε όμως και κάτι θετικό. Οι κ. Αναστασιάδης και Ακιντζί επαναβεβαίωσαν την προσήλωσή τους στο πλαίσιο Γκουτέρες. Αν τώρα ανακαλύψουμε και ποιο είναι αυτό το πλαίσιο Γκουτέρες στο οποίο οι δύο ηγέτες συμφωνούν, ίσως αναθαρρήσουμε κιόλας!

Όπως πάντα, σε αυτό τον τόπο χάνουμε τη μεγάλη εικόνα. Και ποια είναι πλέον η μεγάλη εικόνα μετά από 44 χρόνια αγώνες, ψηφίσματα, πατριωτικές κορώνες και απύθμενη υποκρισία; Θα σας το πω όπως το είπε κάποτε ο Τάσσος Παπαδόπουλος σε μια έκλαμψη ρεαλισμού. «Ζητούμε πλέον όχι μια δίκαιη λύση, αλλά μια λειτουργική λύση». Η οποία κατά τη γνώμη μου πρέπει να έχει δύο πυλώνες. Πρώτον, να  καθορίζει στο εσωτερικό της χώρας μας μια υγιή και βιώσιμη σχέση μεταξύ Ε/Κ και Τ/Κ και δεύτερον, να επανακαθορίζει τις σχέσεις της χώρας μας με την Τουρκία.

Το σχέδιο Γκάλι, το σχέδιο Ανάν και πρόσφατα το σχέδιο Αναστασιάδη –Ακιντζί είχαν αυτό τον στόχο. Ειδικά στο Κραν Μοντανά το περασμένο καλοκαίρι, για πρώτη φορά στην ιστορία του Κυπριακού τέθηκαν και συζητήθηκαν σε βάθος στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων όλες οι εσωτερικές και εξωτερικές πτυχές του προβλήματος. Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες σε ένα πλαίσιο 6 σημείων επιχείρησε να συγκεράσει όλα τα κρίσιμα και ουσιαστικά θέματα του Κυπριακού, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν ότι αν καταλήξουμε σε αυτά, τότε η επίλυση των υπολοίπων είναι ζήτημα ημερών.

Το πλαίσιο Γκουτέρες

Ο γενικός γραμματέας συζήτησε στο Κραν Μοντανά το πλαίσιο αυτό, το οποίο τελικά υπέβαλε ο ειδικός του αντιπρόσωπος Έσπεν Μπαρθ Άιντε στις 30 Ιουνίου. Και οι δύο πλευρές ζήτησαν πρόσθετες διευκρινίσεις επί του εγγράφου αυτού, με αποτέλεσμα ο κ. Άιντε μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Γκουτέρες να διαβάσει προφορικά ένα δισέλιδο διευκρινιστικό έγγραφο στις 4 Ιουλίου, το οποίο η κάθε πλευρά κατέγραψε από μόνη της. Με βάση την ε/κ καταγραφή, ο κ. Άιντε, αφού συνομίλησε με τον κ. Γκουτέρες, ξεκαθάρισε ακόμα περισσότερο τα 6 σημεία που κατατέθηκαν στο άτυπο έγγραφο της 30ής Ιουνίου.  Διευκρινίζουμε ότι η τ/κ πλευρά υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει άλλο έγγραφο πέραν αυτού της 30ής Ιουνίου, ενώ και τα Ηνωμένα Έθνη όταν μιλούν για το πλαίσιο Γκουτέρες αναφέρονται επίσης στο έγγραφο της 30ής Ιουνίου. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σε επιστολές που απέστειλε σε ηγέτες στο εξωτερικό στις 18 Ιουλίου 2017, κάνει αναφορά στο πλαίσιο Γκουτέρες, αναφέροντας επίσης ως ημερομηνία υποβολής του την 30ή Ιουνίου. Τονίζεται, βέβαια,  ότι επί του πλαισίου αυτού υπήρξαν και διευκρινίσεις στις 4 Ιουλίου.

Ούτως ή άλλως, είτε υπάρχει ένα έγγραφο, ή και επιπλέον διευκρινιστικό έγγραφο το πλαίσιο λύσης, ακόμα και επί Μπα Γκι - μουν, είναι κάτι πολύ υπαρκτό, αφού οι δύο πλευρές το συζητούν τα τελευταία τρία χρόνια. Δυστυχώς υπαρκτό είναι και ένα παιχνίδι εντυπώσεων και επικοινωνιακών τακτικών μεταξύ των δύο ηγετών τις τελευταίες μέρες, το οποίο προφανώς σκοτώνει και την τελευταία ελπίδα εξεύρεσης λύσης ομοσπονδίας στο Κυπριακό. Σε μια προσπάθεια κατανόησης του πλαισίου Γκουτέρες παραθέτουμε στη συνέχεια σε ακριβή μετάφραση το κείμενο της 30ής Ιουνίου κατά σημείο και στο ίδιο σημείο προσθέτουμε τις διευκρινίσεις της 4ης Ιουλίου με βάση την ε/κ καταγραφή. Στο τέλος κάθε σημείου επίσης παρατίθενται κάποια δικά μας σχόλια.

  1. Εδαφικό

Άτυπο έγγραφο 30ής Ιουνίου: Υπάρχει ανάγκη να προσαρμόσουμε τον χάρτη που κατατέθηκε από την τ/κ πλευρά για να αντιμετωπίσουμε τις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τους Ε/Κ σε σχέση με κάποιες τοποθεσίες.

Διευκρινίσεις 4ης Ιουλίου: Ο τουρκοκυπριακός χάρτης που παρουσιάστηκε στο Μοντ Πελεράν 1 θα πρέπει να τροποποιηθεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ικανοποιήσει κάποιες ελληνοκυπριακές ανησυχίες. Η Μόρφου θα πρέπει να βρεθεί στο υπό ε/κ διοίκηση συνιστών κρατίδιο.

Σχόλιο: Έχουμε την εντύπωση ότι σε αυτό το κεφάλαιο δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά. Και στα δύο κείμενα θεωρείται ως βάση για την επίλυση του εδαφικού ο τ/κ χάρτης και σημειώνεται ότι θα πρέπει να αλλάξουν κάποια σημεία του, για να ικανοποιηθούν οι Ε/Κ. Το θέμα της Μόρφου εξάλλου ήταν στη δημόσια σφαίρα συζήτησης και όλοι γνωρίζουμε τι εννοούσε ο γενικός γραμματέας, ακόμα και στο έγγραφο της 30ής Ιουνίου στο οποίο η Μόρφου δεν κατονομάζεται.

  1. Πολιτική ισότητα

Άτυπο έγγραφο 30ής Ιουνίου:  Εκ περιτροπής προεδρία με αναλογία 2:1. Λήψη αποφάσεων (αποτελεσματική συμμετοχή) Απλή πλειοψηφία με μια μόνο θετική ψήφο με έναν μηχανισμό επίλυσης διαφορών/ σε περιπτώσεις όπου τα θέματα άπτονται ζωτικών συμφερόντων των δύο πλευρών.  

Διευκρινίσεις 4ης Ιουλίου: Το θέμα αυτό πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω σε ό,τι αφορά τη μια αναγκαία τ/κ ψήφο (πότε και σε ποια σώματα, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό επίλυσης διαφορών). Την ίδια στιγμή πρέπει να συζητηθούν κάποια εναπομείναντα θέματα σε ό,τι αφορά τον διαμοιρασμό εξουσίας, συμπεριλαμβανομένης και της απαίτησης της τ/κ πλευράς για εκ περιτροπής προεδρία.  

Σχόλιο: Το θέμα της εκ περιτροπής προεδρίας με την αναλογία 2:1 θεωρείται από τα Ηνωμένα Έθνη τετελεσμένο γεγονός. Τη δώσαμε, γι' αυτό και στο έγγραφο της 30ής Ιουνίου η αναφορά είναι κατηγορηματική, με μόνη εκκρεμότητα τη διασταύρωση ψήφου. Στο θέμα της θετικής ψήφου των Τ/Κ, παρότι οι δύο διαπραγματευτές κατέληξαν στο πλαίσιο των συνομιλιών τους ότι μόνο σε μερικές περιπτώσεις θα υπάρχει θετική ψήφος και όχι σε όλα τα ομοσπονδιακά σώματα, υπήρξε υπαναχώρηση από πλευράς Μουσταφά Ακιντζί. Ίσως γι' αυτό η ε/κ πλευρά ζήτησε να πάρει κάτι πίσω για σκοπούς διαπραγμάτευσης. Η ίδια διαπραγματευτική τακτική του Νίκου Αναστασιάδη φαίνεται και στο έγγραφο με τις θέσεις μας που κατατέθηκε στις 5 Ιουλίου, όπου στο θέμα της εκ περιτροπής οι προτάσεις μας είναι ήξεις αφίξεις και υπό την αίρεση ότι η τ/κ πλευρά θα δεχθεί κάποιες θέσεις μας σε άλλα κεφάλαια.

  1. Περιουσιακό

Άτυπο έγγραφο 30ής Ιουνίου:  Δύο βασικές αρχές σε ό,τι αφορά τις περιουσίες. Για περιοχές που θα τεθούν υπό εδαφική αναπροσαρμογή, να δοθεί προτεραιότητα σε εκτοπισθέντες ιδιοκτήτες, ενώ για τις υπόλοιπες περιουσίες (υπό τ/κ διοίκηση δηλαδή) να δοθεί προτεραιότητα στους σημερινούς χρήστες. Συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα ανακοινωθούν σύντομα. 

Διευκρινίσεις 4ης Ιουλίου: Θα πρέπει να επιλυθεί με βάση δύο βασικές αρχές. Πρώτον, οι περιουσίες θα πρέπει να διαχωριστούν σε αυτές που θα επιστραφούν υπό ε/κ διοίκηση και σε αυτές που θα παραμείνουν υπό τ/κ διοίκηση, στο πλαίσιο της ομοσπονδίας. Στις περιοχές που θα επιστραφούν υπό ε/κ διοίκηση θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους εκτοπισμένους Ε/Κ ιδιοκτήτες, όχι όμως σε ποσοστό 100%.   Στις περιοχές που θα παραμείνουν υπό τ/κ διοίκηση θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους σημερινές χρήστες, όχι όμως σε ποσοστό 100%. Το θέμα που αφορά μεγάλες εκτάσεις γης που ανήκουν σε Ε/Κ στον βορρά και παραμένουν αναξιοποίητες θα πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω.

Σχόλιο: Και τα δύο κείμενα είναι πανομοιότυπα σε σχέση με την προτεραιότητα ιδιοκτήτη και χρήστη. Με βάση τις ρυθμίσεις που συζήτησαν οι δύο διαπραγματευτές, στον βορρά από τις 31.000 ε/κ περιουσίες, οι 5.000 παρουσιάζουν κάποια προβλήματα και ίσως λιγότερες από 100 θα πρέπει να εξετασθούν στη βάση της λογικής της συναισθηματικής αξίας για κάποιους εν ζωή ιδιοκτήτες. 

  1. Ίση αντιμετώπιση Ελλήνων και Τούρκων υπηκόων

Άτυπο έγγραφο 30ής Ιουνίου:  Ελεύθερη διακίνηση αγαθών: (=τελωνειακή ένωση +ένα ποσοστό πρέπει να συμφωνηθεί για πρωτογενή αγροτικά προϊόντα). Υπηρεσίες και διακίνηση κεφαλαίων ok.

Ελεύθερη διακίνηση προσώπων: Οι αρχές θα δίνουν άδειες σε τουρίστες, φοιτητές, και εποχιακούς εργάτες. Γι' αυτούς που θα ζητούν καθεστώς μόνιμης διανομής, θα υπάρξει ακριβοδίκαιο (equitable) καθεστώς μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων υπηκόων στην Κύπρο.

Διευκρινίσεις 4ης Ιουλίου: Οι Τούρκοι υπήκοοι μπορούν να αιτούνται μόνιμης διαμονής στην Κύπρο σε μια δίκαιη ποσόστωση σε σχέση με τους Έλληνες υπηκόους που αποκτούν καθεστώς μόνιμης διαμονής στην Κύπρο. Η ποσόστωση αυτή δεν θα αφορά φοιτητές, τουρίστες και εποχιακούς εργάτες. Για το θέμα αυτό απαιτείται περαιτέρω συζήτηση.

Σχόλιο: Δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στις δύο πιο πάνω καταγραφές. Η μόνη διαφορά που υπάρχει ακόμα είναι η αναλογία στο καθεστώς μόνιμης διαμονής μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων στην Κύπρο. Η ε/κ πλευρά αποδέχτηκε 4:1, η τ/κ ξεκίνησε από το ένας προς ένα, αλλά στα Ηνωμένα Έθνη ήταν σίγουροι ότι η τελική αναλογία θα ήταν 4:2. Δηλαδή για κάθε 4 Ελλαδίτες, που ελεύθερα και στο πλαίσιο της διακίνησης πολιτών στην ΕΕ θα ζητούσαν μόνιμη εγκατάσταση στην Κύπρο, θα μπορούσε να δίνεται παρόμοιο καθεστώς και σε 2 Τούρκους υπηκόους.  

  1. Ασφάλεια και Εγγυήσεις

Άτυπο έγγραφο 30ής Ιουνίου:  Ο γενικός γραμματέας υπογράμμισε ότι δεν νομίζει ότι ένα σύστημα στο οποίο θα παρέμενε το δικαίωμα επέμβασης θα ήταν βιώσιμο. Είπε ότι θέματα τα οποία βρίσκονται κάτω από τη συνθήκη εγγυήσεων θα μπορούσε να αντικατασταθούν από ικανοποιητικούς μηχανισμούς ελέγχου και παρακολούθησης σε πολλά από τα θέματα στα οποία οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να συμφωνήσουν από κοινού. Σε κάποια από αυτά τα θέματα οι εγγυήτριες δυνάμεις θα μπορούσαν να αναμιχθούν. Ένα σύστημα ασφαλείας θα πρέπει να διασφαλίζει ότι και οι δύο κοινότητες στην Κύπρο θα αισθάνονται ασφαλείς σε μια επανενωμένη Κύπρο, όπου η ασφάλεια της μιας κοινότητας δεν θα δημιουργεί ανασφάλεια στην άλλη κοινότητα.

Το θέμα των στρατευμάτων είναι διαφορετικό σε σχέση με τη συνθήκη εγγυήσεων και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε διαφορετικό πλαίσιο. Τα θέματα που σχετίζονται με τα στρατεύματα (αριθμοί αποχωρήσεις, εάν και όταν θα χρειαστεί να φύγουν, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα, θα αντιμετωπιστούν στο υψηλότερο επίπεδο όταν φθάσει αυτή η στιγμή.       

Διευκρινίσεις 4ης Ιουλίου:    Είναι αναγκαίο να αναγνωρίσουμε ότι χρειαζόμαστε ένα νέο σύστημα ασφαλείας για ολόκληρη την Κύπρο το οποίο δεν  θα είναι συνέχεια του παλιού. Αυτό σημαίνει τερματισμό του μονομερούς δικαιώματος επέμβασης των εγγυητριών δυνάμεων και εν γένει της Συνθήκης Εγγυήσεως του 1960. Το νέο σύστημα θα στηρίζεται σε ένα σταθερό σύστημα διασφαλίσεων, μέσω των οποίων η Κύπρος και όλοι οι Κύπριοι και των δύο κοινοτήτων θα αισθάνονται ασφαλείς μέσω ισχυρών μηχανισμών εφαρμογής και επιτήρησης της λύσης. Αυτοί οι μηχανισμοί θα περιλαμβάνουν και εξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι τα Ηνωμένα Έθνη, φιλικές χώρες και άλλους διεθνείς και πολυμερείς οργανισμούς. Οι εγγυήτριες δυνάμεις του 1960 δεν μπορούν από μόνες τους να εφαρμόζουν και να επιτηρούν τη λύση. Τα υφιστάμενα στρατεύματα θα πρέπει να μειωθούν δραστικά από την πρώτη μέρα της εφαρμογής της λύσης και σταδιακά να φτάσουν στον αριθμό των αγημάτων ΕΛΔΥΚ (950) και ΤΟΥΡΔΥΚ (650) όπως προνοούσε η Συνθήκη Συμμαχίας Ελλάδος-Τουρκίας –Κύπρου του 1960. Θα συσταθεί ένας μηχανισμός επιτήρησης της μείωσης των στρατευμάτων. Σε ό,τι αφορά τη τελική ρύθμιση της παρουσίας στρατού στην Κύπρο, κατά πόσον δηλαδή θα έχει καταληκτική ημερομηνία αποχώρησης ή θα υπάρξει μια ημερομηνία κατά την οποία θα επανεξετασθεί η ανανέωση της παραμονής τους ή όχι, αυτό πρέπει να συζητηθεί σε επίπεδο πρωθυπουργών Ελλάδας-Τουρκίας.

Σχόλιο: Αν συγκρίνει κανείς τα δύο κείμενα μπορεί να διαπιστώσει στο κείμενο της 30ής Ιουνίου μπόλικη εποικοδομητική ασάφεια. Η οποία ωστόσο μέσα από τα συμφραζόμενα δεν αποστερεί τίποτα από την ε/κ κοινότητα, η οποία ενδιαφέρεται πρωτίστως για το κεφάλαιο αυτό. Το κύριο στοιχείο της συνθήκης εγγυήσεως είναι το άρθρο 4 το οποίο παραπέμπει σε δικαίωμα μονομερούς επέμβασης των εγγυητριών δυνάμεων. Αυτό το δικαίωμα ο γενικός γραμματέας το θεωρεί μη βιώσιμο. Και καλεί τις δύο πλευρές να αναζητήσουν νέους μηχανισμούς επιτήρησης της ασφάλειας μέσα από μια νέα συνθήκη εφαρμογής της λύσης. Εξ ου και η ε/κ πλευρά επεξεργάστηκε ένα πλήρες πλαίσιο εφαρμογής της λύσης το οποίο στην ουσία καταργούσε τη συνθήκη εγγυήσεως του 1960. Με τη σύμφωνη γνώμη του ΟΗΕ. Το διευκρινιστικό σχόλιο της 4ης Ιουλίου το οποίο κάνει χωρίς ασάφειες πολύ πιο ξεκάθαρα τα πράγματα, ο γράφων το άκουσε προφορικά τουλάχιστον 5 φορές από τον ίδιο τον Έσπεν Μπαρθ Άιντε, ο οποίος θεωρούσε ότι το αίτημα για κατάργηση των εγγυήσεων ήταν ένα καθ'όλα δίκαιο αίτημα των Ε/Κ, για να μπορέσουν και αυτοί με τη σειρά τους να κάνουν υποχωρήσεις στα θέματα της εκ περιτροπής προεδρίας και του περιουσιακού. Επί του σημείου αυτού, σύμφωνα με την ε/κ πλευρά, υπήρξε υπαναχώρηση από την τουρκική πλευρά στο δείπνο της 6ης Ιουλίου. Η τουρκική πλευρά εκ των υστέρων  υποστήριξε ότι η  θέση του γ.γ. περί «μη βιώσιμων εγγυήσεων» δεν σημαίνει αυτόματη κατάργησή τους, γι' αυτό και ζήτησε χρονοδιαγράμματα. Βεβαίως και η ε/κ πλευρά στις προτάσεις που υπέβαλε στις 5 Ιουλίου δεν αρκέστηκε μόνο στην κατάργηση της συνθήκης εγγυήσεως, αλλά έθεσε και θέμα κατάργησης της συνθήκης συμμαχίας, θέτοντας εν αμφιβόλω από την προηγούμενη μέρα τη διαδικασία, όπως εξάλλου διαπιστώθηκε στην ιδιαίτερη συνάντηση που είχαν μεταξύ τους οι κύριοι Αναστασιάδης και Τσαβούσογλου. Η συνθήκη συμμαχίας ως γνωστόν διέπει την  παρουσία των αγημάτων της ΕΛΔΥΚ και της ΤΟΥΡΔΥΚ στην Κύπρο. Προσωπική μου θέση, η οποία διαμορφώθηκε μέσα από σειρά συνομιλιών με όλους τους εμπλεκόμενους, είναι ότι η Τουρκία εύκολα ή δύσκολα ήταν διατεθειμένη να παραδώσει το μονομερές επεμβατικό της δικαίωμα στην Κύπρο, αν μπορούσε διά της παρουσίας ενός αριθμού τουρκικών και ελληνικών στρατευμάτων στην Κύπρο (στο τραπέζι τέθηκαν και οι αριθμοί -ΤΟΥΡΔΥΚ (650) και ΕΛΔΥΚ (950), αλλά ακούστηκαν και αριθμοί 1.500 στρατιωτών, οι οποίοι παραπέμπουν σε μικρή βάση) να δώσει επαρκείς δικαιολογίες σε κάποιους εθνικιστές Τ/Κ, αλλά κυρίως στο εσωτερικό της, ότι δεν εγκαταλείπει άμεσα την Κύπρο. Αυτή την εκτίμηση πιστεύω διαμόρφωσε και ο κ. Κοτζιάς όταν συναίνεσε στη μετάβαση του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Κραν Μοντανά ή όταν μερικές μέρες μετά το ναυάγιο αποκάλυψε σχετικό έγγραφο.  Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επίσης είναι αρκούντως έξυπνος για να το γνωρίζει αυτό, αλλά λόγω timing και άλλων προτεραιοτήτων δεν διέθετε χρόνο και διάθεση να διερευνήσει τις προθέσεις της Τουρκίας μέχρι τέλους.

Το κόλπο του Μουσταφά Ακιντζί

Αρκετά έξυπνος είναι βεβαίως και ο Μουσταφά Ακιντζί, ο οποίος επιχείρησε τις τελευταίες μέρες να ανακινήσει το θέμα του πλαισίου Γκουτέρες. Το ερώτημα που τίθεται από πολλούς είναι κατά πόσον οι κινήσεις Ακιντζί γίνονται σε συνεργασία με την Άγκυρα ή όχι. Έχουμε την εντύπωση ότι για μας τους Κυπρίους, το ερώτημα αυτό, μετά τη θετική απάντηση Αναστασιάδη ότι αποδέχεται το πλαίσιο Γκουτέρες, δεν έχει πλέον μεγάλη σημασία.  Οι απαντήσεις των δύο ηγετών (όσο κιαν ο Νίκος Αναστασιάδης απάντησε με το στανιό) σε ό,τι αφορά το πλαίσιο Γκουτέρες στην πραγματικότητα αποτελούν την απάντηση που ζήτησε ο γενικός γραμματέας μετά το Κραν Μοντανά, αν μετά από μια περίοδο περισυλλογής επιθυμούν να προσέλθουν ξανά στο τραπέζι  των συνομιλιών.  Η απάντησή τους ήταν θετική, με αποτέλεσμα να αποκτά νόημα η αποστολή της προσωρινής αντιπροσώπου του γ.γ. της κυρίας Λούτε, στην Κύπρο. 

Αυτό που αξίζει να διερευνηθεί περισσότερο στη συνέχεια είναι οι σχέσεις του κ. Ακιντζί με την Άγκυρα. Μετά το αδιέξοδο στο Κραν Μοντανά υπάρχει διάσταση απόψεων, υπό την έννοια ότι ο Μουσταφά Ακιντζί θέλει ομοσπονδία και η Τουρκία επιθυμεί δύο κράτη. Δύσκολο να στηριχθεί ακόμα κάτι τέτοιο, παρά την προκλητική δήλωση του τουρκικού ΥΠΕΞ για αλλαγή στρατηγικής στο Κυπριακό. Αν υπάρχει μια διάσταση, αυτή είναι τρέχουσα πολιτική και όχι στρατηγική. Η Άγκυρα δεν επιθυμεί πριν τις εκλογές κινητικότητα στο Κυπριακό. Ο κ. Ακιντζί δικαίως βλέπει ότι μετά το Κραν Μοντανά περιθωριοποιήθηκε στο Κυπριακό, με τον Κουντρέτ Όζερσαϊ σε συνεργασία με την Άγκυρα να ανακτά πρωτοβουλία κινήσεων ενόψει και των  εκλογών για την ηγεσία των Τουρκοκυπρίων. Πριν μερικές μέρες στον Βορρά λήφθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, απόφαση για να επαναδιεκδικήσει την προεδρία. Τάσσεται λοιπόν υπέρ της ομοσπονδίας, επιχειρεί να επαναφέρει –έστω εργαλειακά- το Κυπριακό και το πλαίσιο λύσης του στο προσκήνιο, αφού ακόμα στα κατεχόμενα οι οπαδοί της λύσης αποτελούν την πλειοψηφία. Στην πράξη βεβαίως η επαναφορά του πλαισίου Γκουτέρες εκτός από εργαλειακή είναι και πράξη οπισθοδρόμησης του Κυπριακού. Υπό την έννοια ότι στο Κραν Μοντανά το πλαίσιο αυτό επενδύθηκε με δεκάδες άλλα έγγραφα και προτάσεις. Κατατέθηκε, για παράδειγμα, ολόκληρο έγγραφο για αντικατάσταση των εγγυήσεων με συμφωνία εφαρμογής της λύσης. Υπήρξε συναίνεση ότι η Μόρφου θα επιστραφεί υπό ε/κ διοίκηση. Εν ολίγοις, με το σχέδιο Γκουτέρες ο κ. Ακιντζί επιστρέφει το Κυπριακό στη συνάντηση της 4ης Ιουνίου 2017 με τον γ.γ. του ΟΗΕ αφήνοντας πίσω του το κυρίως πιάτο του κεκτημένου του δείπνου του Κραν Μοντανά, το οποίο δεν ολοκληρώθηκε διότι η δίκην επιδορπίου κάθοδος των πρωθυπουργών ματαιώθηκε την τελευταία στιγμή; Μήπως επειδή πιστεύει ότι μέσω της εποικοδομητικής ασάφειας του πλαισίου μπορεί να απευθύνεται με καλύτερα επικοινωνιακά αποτελέσματα στον μέσο Τουρκοκύπριο;   

Ό,τι και να κάνει ο κ. Ακιντζί πάντως, το τραγικό είναι ότι στον Νότο ο Νίκος Αναστασιάδης όλο και περισσότερο αγκαλιάζεται από την πλειοψηφία των πολιτών που δεν επιθυμούν λύση ομοσπονδίας. Οι οποίοι στην πράξη αρνούνται να μπουν στη διαδικασία οικοδόμησης μιας υγιούς και βιώσιμης σχέσης με τους Τ/Κ και δεύτερον, δεν βλέπουν τη σημασία ενός επανακαθορισμού των σχέσεων της χώρας μας με την Τουρκία (όσο προβληματική κι αν φαντάζει αυτή η χώρα) εντός ενός πλαισίου που θα έχει λόγο και ρόλο η ΕΕ. Προφανώς η κατοχή του 36% του εδάφους της Κύπρου και η παρουσία 40.000 Τούρκων στρατιωτών εμπνέει μεγαλύτερη ασφάλεια σε κάποιους Ελληνοκύπριους. Ας μην ξεχνούν βέβαια ότι αυτή είναι καθαρά τουρκική θέση. Μας τη λέει σε κάθε ευκαιρία η Άγκυρα, «ότι μετά την ειρηνευτική της επιχείρηση στην Κύπρο το 1974 σταμάτησε η αιματοχυσία και επικράτησε η ειρήνη». 

Εν κατακλείδι, μέσα από την τελευταία αυτή πράξη του Κυπριακού και πάλιν κερδισμένη είναι η Άγκυρα, η οποία παραμένει ρυθμιστής και πλήρης εγγυητής του όποιου status quo στην Κύπρο, με το οποίο μπορεί να παίζει όπως θέλει. Οι Κύπριοι, ένθεν και ένθεν του οδοφράγματος, είναι οι πραγματικοί χαμένοι.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Προφητεία διχοτόμησης στο μνημόσυνο του Τάσσου το 2016

Πολίτης News, 10.12.2018

ΑΠΟΨΗ

Δεν υπάρχει κανείς που ζητά να λογοδοτήσουν οι δολοφόνοι των ανθρώπων;

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 10.12.2018

ΑΠΟΨΗ

Πολεμάτε μας. Θα νικήσουμε...

ΜΙΡΑΝΤΑ ΛΥΣΑΝΔΡΟΥ, 10.12.2018

Επιστροφή
στην αρχή