Το μονοασφαλιστικό θα βουλιάξει την οικονομία

ΑΠΟΨΗ /ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με κάποια δομικά χαρακτηριστικά της οικονομίας μας. Τα σημαντικότερα, η φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή.

H κυπριακή κοινωνία και οικονομία δεν μπορεί να αντέξει ένα Γενικό Σύστημα Υγείας το οποίο να είναι αποκλειστικά δημόσιου χαρακτήρα.

Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με κάποια δομικά χαρακτηριστικά της οικονομίας μας. Τα σημαντικότερα, η φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή. Δεν μπορεί να λειτουργεί ένα κράτος πρόνοιας όταν η άτυπη οικονομία κατά τα στοιχεία της EUROSTAT (2013) προσεγγίζει σχεδόν το 30%.

Ο δεύτερος λόγος είναι η κυπριακή οικονομία και κοινωνία δεν είναι δομές κλίμακας. Ως εκ τούτου, με τα στοιχεία που έχω στη διάθεσή μου, ένα μονοασφαλιστικό σύστημα υγείας θα κοστολογείται επιπλέον γύρω στο 1,4 δισ. ετησίως. Αυτό σημαίνει, με τα σημερινά δεδομένα του ΑΕΠ (2015) το οποίο είναι στα 17,637 δισ. ευρώ, 8% του ΑΕΠ.

Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με τη νοοτροπία των Κυπρίων. Ενώ προηγουμένως, πριν την εισαγωγή του τέλους περίθαλψης, το οποίο κατά την άποψή μου είναι πολύ χαμηλό, με το παραμικρό κατέκλυζαν τα εξωτερικά ιατρεία και τις πρώτες βοήθειες. Με την εισαγωγή του τέλους των 10 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία που έχω λάβει από το Υπουργείο Υγείας, στον πρώτο χρόνο της εφαρμογής του μέτρου έχει ελεγχθεί η κατάχρηση των αχρείαστων επισκέψεων και επομένως του κόστους περίθαλψης. Φανταστείτε σε ένα Γενικό Σύστημα Υγείας αποκλειστικά δημόσιου χαραχτήρα τι θα επικρατεί πάλι στις πρώτες βοήθειες και στα εξωτερικά ιατρεία όταν ο Κύπριος θα ερμηνεύει την εισφορά του, μικρή ή μεγάλη, ως μια απόλυτα απρόσκοπτη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας. Θα το βουλιάξουν!


Τέταρτο, θεωρώ και αυτό είναι πολύ σημαντικό, ότι το ενδιαφέρον των δανειστών μας για θεσμοθέτηση ΓΕΣΥ είναι όψιμο και κατ’ επίφαση και όχι κατ’ ουσίαν όταν μας είχαν επιβάλει δυσβάσταχτους όρους. Σημειώνω την παράγραφο 3.2 (d) (σελ. 12-13) .Οι δανειστές καλούν το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του να περιορίσει οποιοδήποτε τέλος ή ταρίφα, τόσο για ιατρικά προϊόντα, όσο και για τους προμηθευτές (multinational pharmaceutical corporations), ούτως ώστε να εξασφαλιστούν οι συμφωνημένοι περιορισμοί του προϋπολογισμού, καθώς επίσης και ο περιορισμός για τη δημόσια δαπάνη για την υγεία. Αυτή η διαταγή της τρόικας ουσιαστικά αναφέρεται σε χώρες εκτός ΕΕ, διότι στην ΕΕ δεν υπάρχουν εμπόδια στη διεξαγωγή κοινοτικού εμπορίου ανάμεσα στα κράτη μέλη. Εξάλλου, αυτή είναι και η πεμπτουσία της ενιαίας αγοράς. Επομένως, θα μας κατακλύσουν με μη ποιοτικά γενόσημα (υπάρχουν και ποιοτικά γενόσημα, τα οποία όμως στοιχίζουν περισσότερο) που θα προέρχονται κυρίως από χώρες της Ασίας, όπως το Μπαγκλαντές, το Βιετνάμ και το Πακιστάν και άλλων τριτοκοσμικών χωρών όπου δραστηριοποιούνται πολυεθνικές φαρμακευτικές εταιρείες. Συνεπώς, θα μπούμε σε έναν φαύλο κύκλο φτωχής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με υψηλό κόστος, το οποίο θα λειτουργεί με έναν αυτοματισμό συσσώρευσης κερδών για τις εταιρείες αυτές, ενώ από την άλλη θα αφαιρεί ένα σημαντικό ποσοστό της συνολικής ζήτησης της κυπριακής οικονομίας, με όλες τις συνακόλουθες αρνητικές παρενέργειες.

Free riders

Ένας από τους βασικούς λόγους της κατάρρευσης της οικονομίας ήταν ο εθισμός των περισσοτέρων στο «free rider effect».
Εύλογα διερωτάται κανείς τι σύστημα υγείας πρέπει να έχουμε σε αυτό τον τόπο το οποίο να είναι και βιώσιμο. Κατά την άποψή μου, τηρουμένων των αναλογιών, πρέπει να βασίζεται στη φιλοσοφία του συστήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, το οποίο στηρίζεται στην αρχή της εισφοράς (contribution principle) και όχι στην αρχή της ιδιότητας του πολίτη (citizenship) που καλύπτεται από την ευρύτερη φορολογία, όπως συμβαίνει στις σκανδιναβικές χώρες, αφού μόνο γύρω στο 40% των πολιτών έχουν φορολογικό φάκελο στην ΚΔ. Yπάρχει μια βασική αρχή στα δημόσια οικονομικά, η λεγόμενη «benefits received principle», η οποία δομικά μπορεί να συνυπάρξει με τη φιλοσοφία του συστήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων στην Κύπρο.

Οι κλίμακες της κυπριακής οικονομίας, καθώς επίσης και το ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο, δεν μπορούν να στηρίξουν στην παρούσα συγκυρία ένα ολοκληρωμένο Γενικό Σύστημα Υγείας.
Σε συνάρτηση με τα πιο πάνω, θα περιοριστεί ακόμα περισσότερο η εσωτερική ζήτηση στην οικονομία και ως εκ τούτου θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την οποιαδήποτε αναπτυξιακή δυνατότητα. Θα επιβραδύνει επίσης την εξυγίανση των ΜΕΔ και του τραπεζικού συστήματος.

Θα πρέπει να υπάρξει διαβούλευση με αξιόπιστες ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς επίσης και η ρύθμιση υπηρεσιών υγείας, μέσα από τη διαδικασία της δημόσιας προσφοράς, για σκοπούς ελέγχου της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Θα πρέπει να εξεταστεί το ισραηλιτικό μοντέλο, το οποίο θεωρείται το 4ο καλύτερο στον κόσμο και από τα πιο αποτελεσματικά, το οποίο λειτουργεί με 4 ασφαλιστικούς πυλώνες HMOs - Health Maintenance Organizations, καθώς και το ιρλανδικό μοντέλο, το οποίο επίσης θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό. Σημείωσε επίσης ότι ενώ η Ιρλανδία είναι βασική εξαγωγική χώρα γενοσήμων (generic) φαρμάκων, δεν τα διαθέτει για εγχώρια κατανάλωση. Και επειδή αρκετοί εχουν αναφερθεί και στο ολλανδικό σύστημα υγείας (το οποίο μελέτησα προσεκτικά) και ετυχε ευρύτατης μεταρύθμισης το 2010, ούτε την πολιτισμική ωριμότητα των Ολλανδών διαθέτουμε, ούτε τον πλούτο τους για να εξεταστεί η εφαρμογή του.

ΤΙ κάνουμε;

Να εξασφαλιστεί θεσμικά η πρόσβαση των πιο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού σε παρόχους υγείας, οι οποίοι όμως θα εξακολουθούν να έχουν την υποχρέωση καταβολής ενός χαμηλού τέλους, π.χ. των 10 ευρώ.
Επιβαλλεται η θεσμοθέτηση ενός ενιαίου συντονιστικού οργάνου στο οποίο θα συμμετέχουν το Δημόσιο, εργοδότες, ασφαλιστικές εταιρείες, επαγγελματικοί σύνδεσμοι και συνδικαλιστικές οργανώσεις, με βασική ευθύνη τη διαχείριση της συνετής χρηματοδότησης των υπηρεσιών υγείας στη βάση των υφιστάμενων υποδομών υγείας.
Η ύπαρξη ενός μονοασφαλιστικού ΓΕΣΥ, υπό τις παρούσες συνθήκες, όχι μόνο είναι ανέφικτο, αλλά θα καθηλώσει την οικονομία . Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να αυτοεγκλωβιστούμε σε ένα σύστημα το οποίο εκ των πραγμάτων δεν θα λειτουργεί και δεν θα είναι βιώσιμο.


Παρέμβαση

Ο κ, Ακιντζι άνοιξε παράθυρο ευελιξίας στο θέμα των εγγυήσεων στη διακαναλική του διάσκεψη. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας οφείλει να το διερευνήσει εχοντας υπόψη το εδαφικό και την εκ περιτροπής προεδρία. Ούτως ή άλλως, η τουρκική πλευρά με το θέμα των εγγυήσεων μας παρασύρει σε πιο ουσιαστικές παραχωρήσεις.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Το κουσούρι του κ. Οδυσσέα Μιχαηλίδη

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 14:20 (τελευταία ενημέρωση 14:20)

ΑΠΟΨΗ

Σχεδιασμός εξάλειψης λίπους...

ΠΟΝΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΙΔΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ, 14:00 (τελευταία ενημέρωση 14:00)

ΑΠΟΨΗ

Αναμένοντας το μοιραίο (Του Αντώνη Πολυδώρου)

ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ, 13:40 (τελευταία ενημέρωση 13:40)

Επιστροφή
στην αρχή