Το γυμνό και το ντυμένο (Της Κατερίνας Στεφάνου)

ΑΠΟΨΗ /ΜΕ ΜΟΛΥΒΙ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ
Στο θέμα που προέκυψε με την εικαστική παρέμβαση των μαθητών στα αντίγραφα των αρχαίων αγαλμάτων στο Παγκύπριο προτείνω να δείτε τη συνολική εικόνα.

Στο θέμα που προέκυψε με την εικαστική παρέμβαση των μαθητών στα αντίγραφα των αρχαίων αγαλμάτων στο Παγκύπριο προτείνω να δείτε τη συνολική εικόνα. Δεν πρόκειται για μεταφορά, κυριολεκτώ. Οι φωτογραφίες που δημοσιεύθηκαν στον Τύπο και στις ιστοσελίδες δείχνουν μια μεγάλη πολύφυλλη ξύλινη πόρτα. Πάνω από την πόρτα δεσπόζει μια εικόνα αγίων, δεξιά και αριστερά της οι προσωπογραφίες βαριά ντυμένων εθνομαρτύρων με το σχήμα του κληρικού. Δίπλα από τις παραστάδες της πόρτας εντοιχισμένες οι μαρμάρινες πλάκες με τα ονόματα των ευεργετών του σχολείου. Μπροστά από την πόρτα τα αντίγραφα των αρχαίων αγαλμάτων: μια ημίγυμνη Αφροδίτη και ο γυμνός και ευνουχισμένος Διαδούμενος. Με ή χωρίς εσώρουχα, δεν νομίζετε ότι η εικόνα έχει ήδη πολλά και αντικρουόμενα μηνύματα; Μήπως το όλο ντεκόρ, που προσπαθεί να απεικονίσει σε περίληψη το περίφημο δόγμα του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, έχει ήδη καεί πριν από την πρωτοβουλία του σουτιέν, των μαύρων γυαλιών και της ζαρτιέρας;

 Το ελληνικό σχολείο μαζί με το νεοελληνικό κράτος μαστίζονται από το ελληνοχριστιανικό ιδεώδες. Πέρα από όσα είπαν προκαταβολικά και εκ των υστέρων οι διοργανωτές της παρέμβασης τα παιδιά δεν έκαναν τίποτε περισσότερο από το να γεφυρώσουν τα ιδεώδη του ελληνικού πνεύματος με αυτά της επίσημης θρησκείας μας: έντυσαν λίγο από το αρχαίο γυμνό των αγαλμάτων με αξεσουάρ ηθικής. Δεν πρέπει να μας ξενίζει. Στη θητεία μου στα θρανία δεν βρήκα έναν εκπαιδευτικό, όσο ανοιχτόμυαλος κι αν ήταν, να μπορεί να εξηγήσει τον θαυμασμό στο γυμνό και την αμφισβήτηση, με την ταυτόχρονη προσήλωση στη σεμνοτυφία και την εξ αποκαλύψεως αλήθεια. Ίσως γιατί το πρόβλημα είναι όντως δύσκολο, όταν έχεις να κάνεις με τη σύνθεση δύο κοσμοθεωριών που στάθηκαν η μία απέναντι στην άλλη και συγκρούστηκαν στην Ιστορία. Δεν μπορείς να αναγνωρίζεις αρετές μιας εποχής που όταν μεταφέρονται σε άλλη αποτελούν αμαρτίες. Δεν μπορείς να θαυμάζεις επιτεύγματα που η πίστη σου πολέμησε και κατέστρεψε. Αυτό το «ελληνοχριστιανικό» μπορεί να αποτελεί εφεύρημα και παραμυθία για έναν λαό που δεν τολμά να πάρει θέση στο σύγχρονο γίγνεσθαι αλλά αποτελεί και παγκόσμια πρωτοτυπία. Κανείς άλλος δεν τόλμησε ανάλογη σύνθεση, όπως και το εξίσου τολμηρό «ελληνικό Βυζάντιο».

 Γυρνώντας πάλι το βλέμμα μας στην αρχική εικόνα ας αναλογιστούμε σε τι δοκιμασία υποβάλλουμε τους εφήβους μας στο ελληνικό σχολείο. Σε μια ηλικία που ούτως ή άλλως το πνεύμα του ανθρώπου κυκλοφορεί σε πολλούς και διαφορετικούς δρόμους, το συμπίλημα ετερόκλητων στοιχείων που απαιτούν εξίσου τον σεβασμό και τον θαυμασμό μας μόνο σύγχυση προκαλεί. Γύμνια ή σεμνοτυφία; Τι είναι χειρότερο η ύβρις ή η βλασφημία; Δεν είναι να απορούμε που η εγκύκλια παιδεία μας παράγει ανερμάτιστους ενήλικους. Είναι αποτέλεσμα των αμάσητων ιδεωδών.

 

 

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Κυπριακές εκδοχές της έκτρωσης

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 11:58 (τελευταία ενημέρωση 11:58)

ΑΠΟΨΗ

Η θέση του ΑΞΙΚ είναι στην Πάφο

Πολίτης News, 09:10 (τελευταία ενημέρωση 09:10)

ΑΠΟΨΗ

Ακόμα δεν μάθατε να ζείτε αδελφικά σαν ένα δάσος

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 28.03.2017

Επιστροφή
στην αρχή