Τ/Κ «υπουργός» οικονομίας στον «Π»: Η ενέργεια σπρώχνει την πολιτική

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Το Ισραήλ θα επιλέξει μεταφορά ΦΑ στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας, με λύση ή χωρίς, επιμένει ο Σ. Ατούν - Η σχέση με την Άγκυρα δεν αποτελεί εξάρτηση

Το Ισραήλ θα επιλέξει την μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας, είτε με λύση είτε χωρίς, επαναλαμβάνει στον «Π» ο Τ/Κ «υπουργός» ενέργειας και οικονομίας Σουνάτ Ατούν, προσθέτοντας πως θα ήταν καλύτεροι Κύπριοι να φτάσουν σε λύση σύντομα ώστε να επωφεληθούν. Σε μια μακρά συζήτηση στο κτήριο της «βουλής», καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη η συζήτηση των προϋπολογισμών, ο κ. Ατούν επέμεινε πως η σχέση με την Άγκυρα δεν αποτελεί εξάρτηση, ενώ ερωτηθείς για την συμφωνία για την οριοθέτηση των θαλάσσιων «συνόρων» της βόρειας Κύπρου με την Τουρκία εκτίμησε πως δεν υπάρχει λόγος επαναδιαπραγμάτευσης και πως θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από μια ενδεχόμενη ομοσπονδιακή Κύπρο μετά τη λύση.

Μιλώντας για τα σχέδια για ηλεκτρική διασύνδεση των κατεχομένων με την Τουρκία σημείωσε πως αυτό μπορεί να είναι η αρχή για μια περιφερειακή διασύνδεση, ενώ αναφέρθηκε και στην προεργασία της τ/κ πλευράς για την ενσωμάτωση στην ΕΕ.

 

Πρόσφατα δηλώσατε πως το Ισραήλ δεν χρειάζεται απαραίτητα την ε/κ πλευρά για να προχωρήσει στην πώληση του φυσικού του αερίου στην Τουρκία. Πώς μπορεί να το κάνει αυτό στο πλαίσιο της διεθνούς νομιμότητας; 

Εξ όσων γνωρίζω μια ισραηλινή εταιρία έχει ήδη κάνει συμφωνία για έρευνα και εξόρυξη και χρήση πιθανών κοιτασμάτων στην ΑΟΖ της ε/κ διοίκησης. Επίσης το ισραηλινό κράτος έχει κάνει συμφωνίες με την νότια Κύπρο. Εν πάσει περιπτώση όμως, δεν νομίζω πως θα χρειαστούν τους Κύπριους 100% για να προχωρήσουν με τους σχεδιασμούς τους. Αυτό που χρειάζονται κυρίως είναι να αποφασίσουν προς τα πού θα διοχετεύσουν το αέριο τους. Απ' ευθείας στην Ευρώπη, στην Κύπρο, στην Αίγυπτο, στην Τουρκία, στον Λίβανο; Σε αυτό το πλαίσιο η μόνη εφικτή οικονομικά και τεχνική λύση μεταφοράς είναι η μεταφορά μέσω Τουρκίας. Αν δείτε τον χάρτη, αυτό μπορούν να το κάνουν με αγωγό μέσω των διεθνών υδάτων και μετά στην Τουρκία. Φυσικά αυτός ο διάδρομος θα πρέπει να περάσει κοντά από το βόρειο μέρος της Κύπρου, όπου έχουμε τη δική μας ΑΟΖ.

 

Βάσει όμως του διεθνούς δικαίου, και από τη στιγμή που σήμερα είναι η Κυπριακή Δημοκρατία που αναγνωρίζεται και που έχει υπογράψει τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας, δεν πρέπει να ληφθεί υπόψη;

Στην περιοχή έχουμε τη Συρία που βρίσκεται σε εμφύλιο και τον Λίβανο που έχει τη δική του ΑΟΖ. Οι Ισραηλινοί σίγουρα πρέπει να εφαρμόσουν την διεθνή νομιμότητα και να εμπλέξουν κάποια από τα μέρη, όμως θα είναι πιο εύκολο για αυτούς να περάσουν αυτόν τον αγωγό σε συνεργασία με την Τουρκία. Για αυτό πιστεύω πως είτε με λύση είτε χωρίς, αυτόν τον δρόμο θα ακολουθήσει και για αυτό πρέπει να συμφωνήσουμε το συντομότερο σε λύση ώστε να επωφεληθούμε από αυτήν την ευκαιρία.

 

Οι εταιρίες που θα εμπλακούν και που εμπλέκονται όμως προτιμούν την σταθερότητα, και είναι η Κύπρος που πραγματοποιεί συναντήσεις για το θέμα με το Ισραήλ και ετοιμάζει τριμερής συνεργασίες. 

Θα δούμε. Στο παρελθόν η πολιτική οδηγούσε τα πάντα, το κάθε τι που σχετίζεται με την οικονομία. Τώρα βλέπω πως η οικονομία και το εμπόριο και ειδικά η ενέργεια οδηγούν την πολιτική.

 

Να μείνει η γραμμή

Σε σχέση τώρα με την αποκλειστική οικονομική ζώνη που οριοθετήσατε με την Τουρκία, αναμένετε να γίνει αποδεκτή ως συμφωνία που θα δεσμεύει την ομοσπονδία; Ή θα μπορούσε να τύχει επαναδιαπραγμάτευσης μετά τη λύση από τη στιγμή που η σημερινή διευθέτηση ωφελεί περισσότερο την Τουρκία καθώς η γραμμή βρίσκεται πιο κοντά στην Κύπρο; 

Θεωρώ ότι μια ενδεχόμενη ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να διατηρήσει την συμφωνία με την Τουρκία. Είναι η αποκλειστική οικονομική μας ζώνη που χρησιμοποιούμε μαζί. Ποιο θα ήταν όμως το νόημα να γίνει μια επαναδιαπραγμάτευση; Η Τουρκία και η Κύπρος βρίσκονται πάρα πολύ κοντά, αναλόγως από 50 μέχρι 90 χιλιόμετρα. Σε αυτή την απόσταση τι μπορούμε να διαπραγματευτούμε; Ειδικά σήμερα.

 

Τι γίνεται όμως σε μια περίπτωση όπου η σχέση Ε/Κ και Τ/Κ σε μια ομοσπονδιακή Κύπρο με την Τουρκία είναι η σχέση μεταξύ δύο ίσων κρατών;

Τότε θα δούμε τι θα κάνουμε.

 

Αναφερθήκατε πρόσφατα σε έρευνες σε συνεργασία με την Τουρκία για έρευνες για φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Δεδομένης της κριτικής που ασκεί η τ/κ πλευρά για τις έρευνες της Κυπριακής Δημοκρατίας, δεν θεωρείτε πως θα ήταν καλό να περιμένατε; 

Έχουμε τις δικές μας ακτές, δικαιώματα και φυσικούς πόρους και πρέπει να ξέρουμε τι δυνατότητες υπάρχουν και μετά πρέπει να αποφασίσουμε. Πέντε χρόνια πριν, όταν η νότια διοίκηση ήταν έτοιμη να υπογράψει συμφωνία με ισραηλινή εταιρία προτείναμε την αναβολή των ερευνών για μετά τη λύση ώστε να επωφεληθούμε όλοι. Μετά προτείναμε πως αν είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε αξιοποίηση φυσικών πόρων, τότε θα πρέπει να δημιουργήσουμε μια κοινή επιτροπή για να χειρίζεται όλες τις πτυχές αυτής της έρευνας, τόσο τεχνικές όσο και οικονομικές. Όταν η ε/κ πλευρά απέρριψε αυτές τις προτάσεις, έπρεπε να δούμε πώς θα υπερασπιστούμε τα δικά μας δικαιώματα. Για αυτό έπρεπε να καθορίσουμε την οικονμική ζώνη με την Τουρκία. Περιμέναμε για μια περίοδο και τελικά υπογράψαμε με τον Τούρκο υπουργό τον Νοέμβριο του 2011 για έρευνες από την Τουρκική Εταιρία Πετρελαίου. 

Σήμερα βλέπουμε τα πράγματα στον νότο να προχωρούν προς την ίδια κατεύθυνση, άσχετα με το αν προχωρούμε για λύση ή όχι. Για αυτό δεν νομίζω πως τα δικά μας βήματα διαφοροποιούν την κατάσταση στις διαπραγματεύσεις. Οι Ε/Κ λένε πως τα έσοδα από την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου που αναλογούν στους Τ/Κ μπορούν να μπουν σε ένα ειδικό ταμείο στο οποίο θα μπορούν να έχουν πρόσβαση μετά τη λύση. Όμως αυτό δεν είναι καθαρό, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ημερομηνίες και θα μπορούσε να πάρει χρόνια.

 

Στα σκαριά ο ηλεκτρισμός

Γίνεται τελευταία λόγος και για ηλεκτρονική διασύνδεση με την Τουρκία, η οποία υπογράφηκε πρόσφατα. Πού βρίσκεται αυτό το θέμα; 

Ήμουν ο πρώτος υπουργός ενέργειας που ασχολήθηκε με αυτό το θέμα, το 2009 με 2013. Όταν όμως φτάσαμε λίγο πριν την υπογραφή άλλαξε η κυβέρνηση. Τώρα που επέστρεψα στο ίδιο υπουργείο, επικοινώνησα με τον υπουργό Ενέργειας της Τουρκίας, συμφωνήσαμε και υπογράψαμε στις 11 Οκτωβρίου. Αναμένω πως θα ολοκληρώσουμε όλες τις τεχνικές μελέτες πριν το καλοκαίρι και τότε θα προχωρήσουμε με την πόντιση καλωδίου και την εφαρμογή του έργου.

 

Πώς μπορεί να ενταχθεί αυτό το έργο στην ευρύτερη ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική;

Αυτό το εξετάζουμε τώρα. Όμως δεν θα υπάρξει πρόβλημα σε σχέση με τις διασυνδέσεις με την Ευρώπη καθώς η Τουρκία είναι διασυνδεδεμένη με την Ευρώπη.

 

Έχετε με κάποιο τρόπο διαβουλευθεί ή ζητήσει την άποψη της Ευρώπης; Έχουν εκφραστεί απόψεις της ε/κ πλευράς μέσω των τεχνικών επιτροπών;

Όχι δεν έχουμε μιλήσει με την Ευρώπη, όμως αυτή τη στιγμή είμαστε συνδεδεμένοι με τον νότο μέσω τριών σημείων που μπορούν να μεταφέρουν συνολικά 400 μεγαβάτ. Θα δούμε αν υπάρξει κάποια αντίδραση από την ε/κ πλευρά. Αυτό που οραματίζομαι όμως είναι μια διασύνδεση με την Τουρκία και με την διοίκηση στον νότο και με το Ισραήλ – και μια και η Τουρκία είναι ενωμένη με το ευρωπαϊκό δίκτυο και είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρισμού, τότε όλα τα μέρη θα είναι ενωμένα με την Ευρώπη.

 

Η συμφωνία με την Τουρκία προνοεί δημόσιες αρχές ή και ιδιωτικές εταιρίες; 

Προς το παρόν αφορά δημόσιες αρχές.

 

Ρωτώ επειδή η «κυβέρνησή» σας έχει επικριθεί για ιδιωτικοποίηση για παράδειγμα της προμήθειας νερού με αφορμή τον αγωγό από την Τουρκία. 

Θα δούμε πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο. Μπορεί να γίνει από ιδιωτικά ή δημόσια κονδύλια, όμως σε κάθε περίπτωση θα ελέγχεται από το δημόσιο.

 

Είναι υγιές να ανοίγει ο δρόμος για τον ιδιωτικό τομέα σε τέτοιες υπηρεσίες όταν λόγω της σημερινής κατάστασης αυτό δίνει σε τουρκικές εταιρίες το αποκλειστικό προβάδισμα; 

Εξαρτάται από τις συνθήκες και εξαρτάται από τι θα προσφέρουν.

 

Αν μια τέτοια ενέργεια προχωρήσει όμως μετά τη λύση θα υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες. 

Κοιτάξτε, εμείς θα προχωρήσουμε με τον προγραμματισμό μας, και αν συμπέσει με τη λύση τότε αυτό θα είναι ακόμα καλύτερο. Αν όχι όμως δεν μου δημιουργεί ανησυχία.

 

 

Δέκα χρόνια θα χρειαστεί η τ/κ οικονομία 

Ως «υπουργός» ενέργειας αλλά και οικονομίας, πώς βλέπετε την τ/κ κοινότητα να ξεπερνά την σημερινή εξάρτηση από την Τουρκία στους δύο αυτούς τομείς, στο πλαίσιο μιας μελλοντικής ομοσπονδιακής λύσης; 

Έχουμε πολύ στενές σχέσεις με την Τουρκία. Τη θεωρούμε ως μητέρα πατρίδα μας και ως τον μεγαλύτερο πολιτικό και οικονομικό μας εταίρο. Υπό αυτές τις συνθήκες μπορώ να πω πως δεν θεωρώ πως οι σχέσεις μας με την Τουρκία έχουν τα χαρακτηριστικά εξάρτησης. 

Πρώτον, είναι η χώρα με την οποία έχουμε συνεργασία σε θέματα οικονομίας. Από την άλλη, η Τουρκία είναι η μεγαλύτερη οικονομία στην περιοχή μας και η τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στην Ευρώπη. Ακόμα και να μην είχαμε άλλες σχέσεις με την Τουρκία θα ήταν φυσικό να έχουμε στενές οικονομικές σχέσεις καθώς βρίσκεται πολύ κοντά μας.

 

Ως έχουν τα πράγματα τώρα όμως, άσχετα του ποιος ευθύνεται, η τ/κ κοινότητα θα πρέπει σε περίπτωση λύσης να περάσει από την σχεδόν αποκλειστική σχέση με την Τουρκία σε οικονομικές και άλλες σχέσεις με τον υπόλοιπο κόσμο μέσω της κυπριακής ομοσπονδίας. Τι κάνετε για να προετοιμαστείτε; 

Τα τελευταία 10 χρόνια προσαρμόζουμε την νομοθεσία μας, βήμα με βήμα, προσπαθούμε να υιοθετήσουμε την ευρωπαϊκή νομοθεσία και έχουμε μια ad hoc επιτροπή στη βουλή η οποία ασχολείται ειδικά με την υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κεκτημένου στη βόρεια Κύπρο. Και βέβαια όσον αφορά το δικό μου υπουργείο έχω περάσει μια σειρά νομοθεσίες τα τελευταία έξι χρόνια και ετοιμάζουμε νέες, βάσει των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

Να φτάσουμε στο επίπεδο των Ε/Κ

Σας ικανοποιεί η πρόοδος της προσαρμογής σας; Πόσο καιρό αναμένετε να χρειαστεί για να είστε έτοιμοι για την κοινή αγορά; 

Η προετοιμασία για ένταξη στην κοινή αγορά προϋποθέτει, πέρα από την νομοθεσία και τα πρότυπα που πρέπει να συνάδουν με αυτά της ΕΕ, να φτάσουμε και το οικονομικό επίπεδο της ΕΕ. Για αυτό το κατά κεφαλήν ΑΕΠ μας θα πρέπει να φτάσει τα 15 με 16 χιλιάδες δολάρια, τη στιγμή που ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι στα 18 με 20 χιλιάδες. Ξέρω όμως ότι ο μέσος όρος στο νότιο μέρος της Κύπρου βρίσκεται αρκετά πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Πιστεύω πως πρέπει να φτάσουμε στο επίπεδο της ΕΕ αλλά και στο ίδιο επίπεδο με τον νότο. 

Βέβαια η οικονομία μας θα πρέπει να ενισχυθεί για να αντιμετωπίσει τυχόν κλυδωνισμούς καθώς η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε αναταραχή από το 2007. Η κατάσταση αυτή επηρεάζει ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες οικονομίες, αλλά και αυτές που βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση. Πιστεύω πως θα χρειαστούμε μια πενταετία, αν δεν αλλάξουν τα υπόλοιπα δεδομένα, για να φτάσουμε στον μέσο όρο της ΕΕ.

 

Ο σχεδιασμός της σημερινής «κυβέρνησης» λαμβάνει υπόψη τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της επόμενης ημέρας μιας λύσης; 

Με τη σημερινή κατάσταση όπως είπαμε θα πάρει πέντε ή παραπάνω χρόνια. Σε περίπτωση λύσης αναμένουμε πως θα χρειαστούν πέντε με δέκα χρόνια για να προλάβουμε με τον νότο. Μίλησα με τους ειδικούς που εξετάζουν τα οικονομικά της λύσης (σ. σ. εμπειρογνώμονες της Διεθνούς Τράπεζας), και οι προβλέψεις τους δείχνουν πως θα χρειαστούν 13 χρόνια για να φτάσουμε την ε/κ οικονομία.

Ας βάλουμε όμως σε αυτή την εικόνα και την Τουρκία. Από σήμερα πιστεύω πως πρέπει να βρούμε τρόπο να φέρουμε την οικονομική ολοκλήρωση του βόρειου μέρους της Κύπρου, του νότιου μέρους της Κύπρου και της Τουρκίας. Γιατί η Τουρκία είναι μια μεγάλη οικονομία και πιστεύω πως εκεί βρίσκονται μεγάλες κρυμμένες δυνατότητες ειδικά για τους Κύπριους. Ο στόχος θα πρέπει να είναι μπορέσουμε να πετύχουμε την ελεύθερη διακίνηση αγαθών, υπηρεσιών, κεφαλαίου, μόνο στο νησί, άσχετα από που έρχονται.

 

Όμως σε περίπτωση λύσης αυτό θα συμβεί αυτόματα.

Αυτή τη στιγμή όμως έχουμε τον Κανονισμό της Πράσινης Γραμμής που καλύπτει μόνο το εμπόριο από τον βορρά στον νότο. Και δεν υπάρχει πρόνοια για το εμπόριο από τον νότο στον βορρά. Εμείς όμως έχουμε τις νομοθεσίες (σ. σ. στα κατεχόμενα) για αυτό το θέμα, οι οποίες καλύπτουν πως αν έχει επιπρόσθετη αξία και δεν μπορεί να το βρει κανείς στον βορρά μπορεί να εισαχθεί, αλλά με την έγκριση του υπουργείου (σ. σ. της τ/κ πλευράς). Προσωπικά εγκρίνω σχεδόν το 99% των προϊόντων που παιρνούν στον βορρά. Όμως πιστεύω πως αν είχαμε μια συμφωνία εμπορίου, ανεξάρτητα από την προέλευση των προϊόντων τότε αυτό θα διευκόλυνε και τις δύο οικονομίες να ξεπεράσουν την σημερινή κρίση. Δεύτερο πιστεύω πως αυτό θα ήταν ένα αποτελεσματικό μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης πριν μια λύση.

 

Πολλοί Ε/Κ θεωρούν πως σε περίπτωση λύσης μπορούν να υπάρξουν οικονομικές σχέσεις με την Τουρκία. Όμως αυτό θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο των σχέσεων με την ΕΕ. 

Η Τουρκία είναι ήδη μέλος της τελωνειακής ένωσης από το 1994 και για αυτό δεν θεωρώ πως αυτό θα είναι πρόβλημα. Ακριβώς επειδή από τότε που η Τουρκία έχει υιοθετήσει όλους τους κανονισμούς και τα πρότυπα της ΕΕ, έχουμε σήμερα το πρόβλημα πως πρέπει να εναρμονίσουμε τα δικά μας πρότυπα για να μπορούμε να εξάγουμε στην Τουρκία καθώς είναι πλήρες μέλος της τελωνειακής ένωσης! Ξέρουμε λοιπόν ήδη πως ότι μπορούμε να πουλήσουμε στην Τουρκία μπορούμε και στην ΕΕ.

 

Κι τι θα γίνει σε περίπτωση μη λύσης; Ο «υπεξ» Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έχει μιλήσει για ενσωμάτωση στην Τουρκία ως επιλογή. Εναλλακτικά, η αναγνώριση θεωρείτε πως θα ήταν εφικτή οικονομικά; 

Αν αποτύχουν οι σημερινές συνομιλίες θα πρέπει να βρούμε άλλο δρόμο. Ο κ. Ερτουγρούλογλου αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση στην Τουρκία ως επιλογή. Για την αναγνώριση, θα μπορούσε να είναι επιλογή ή να υπάρχει στρατηγική.

Σε σχέση με το αν θα ήταν εφικτή οικονομικά θεωρώ ναι, γιατί όσον αφορά τον προϋπολογισμό σύντομα θα μπορούμε να είμαστε αυτάρκεις, καλύπτοντας τα έξοδά μας με τα έσοδά μας. Άρα θα χρειαζόμαστε χρηματοδότηση μόνο για επενδύσεις σε έργα υποδομών.

 

Εντός του 2017 τα στοιχεία για τράπεζες

Σε σχέση με τη μελέτη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την κατάσταση των τραπεζών στην τ/κ πλευρά, τι την καθυστερεί; Αντιλαμβάνομαι πως αυτό αποτελεί αρμοδιότητα του «υπουργείου» δημοσιονομικών όμως είμαι βέβαιος πως έχετε εικόνα. 

Ναι πρόκειται για αρμοδιότητα του υπουργείου δημοσιονομικών όμως είναι ξεκάθαρο πως το θέμα αφορά την εμπιστευτικότητα καθώς μιλάμε για δεδομένα τραπεζών τα οποία μπορούν να περιέχουν ευαίσθητα στοιχεία. Για αυτό ο υπουργός (σ. σ. και αναπληρωτής «πρωθυπουργός» Σερντάρ Ντενκτάς) έχει πει πως όποιος πληρώσει για την έρευνα θα έχει τις πληροφορίες. Και πως ότι στοιχεία χρειαστούν η Διεθνής Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πρέπει να τα παρέχουμε.

 

Δηλαδή αναφέρεστε στην έρευνα που θα κληθεί να κάνει διεθνής οίκος.

Ακριβώς.

 

Και πότε προγραμματίζεται να γίνει αυτό;

Εντός του 2017.

 

Δεν θα δυσκολέψει η καθυστέρηση αυτή την εφαρμογή της όποιας λύσης;

Είναι αλήθεια. Αναγνωρίζουμε όμως πως είναι απαραίτητο να γίνει το συντομότερο δυνατόν. Ακόμα και πριν μια λύση.

 

Λογική η επιλογή για ώρα Τουρκίας

Όσον αφορά το ζήτημα της ώρας και τις διαδηλώσεις κατά της «κυβέρνησής» σας, πώς απαντάτε στην επίκριση πως είναι πιο λογικός ο συντονισμός με την πλευρά με την οποία οι Τ/Κ σκοπεύουν να επανενωθούν από ότι με μια τρίτη χώρα;

Αναζητούμε την επανένωση με τον νότο εδώ και 50 χρόνια. Όμως ήδη έχουμε έναν μεγάλο βαθμό οικονομική διασύνδεση με την Τουρκία. Από εκεί έρχονται οι μόνες απ' ευθείας πτήσεις που έχουμε, σε 15 αεροδρόμια και πάνω από 100 πτήσεις την ημέρα, συνδεόμαστε άμεσα με το τραπεζικό της σύστημα. Όλα αυτά τα στοιχεία καθιστούν λογικό το να είμαστε στην ίδια ώρα με την Τουρκία.

 

Όμως αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβλήματα στην συνεργασία των δύο κοινοτήτων, σε πρακτικό και συμβολικό επίπεδο. 

Δεν νομίζω πως η διαφορά ώρας δημιουργεί προβλήματα. Πιστεύω πως πρέπει να αποκτήσουμε περισσότερες οικονομικές σχέσεις με τον νότο. Και με το εμπόριο σίγουρα θα έχουμε κοινά συμφέροντα και θα αυξήσουμε την εμπιστοσύνη θα έχουμε μεταξύ μας. Είμαι έτοιμος να εξετάσω όποια ιδέα για εμπορικές σχέσεις με την άλλη πλευρά και θα πρέπει να επεκταθεί ο Κανονισμός της Πράσινης Γραμμής.

 

Πώς αντιδράτε στις κατηγορίες των Τ/Κ πολιτών πως η κατάσταση έφερε το δυστύχημα στον Πενταδάκτυλο;

Ήταν ένα πολύ ατυχές και τραγικό δυστύχημα. Δεν νομίζω πως πρέπει να συσχετίζεται με την ώρα που χρησιμοποιούμε. Είναι όμως γεγονός πως πρέπει να επιδιορθώσουμε τους δρόμους στην περιοχή, ειδικά τους ορεινούς δρόμους.

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σπεύδουν να παντρευτούν για την πληρωμένη άδεια πατρότητας

Πολίτης News, 02:45 (τελευταία ενημέρωση 02:45)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σε στάση αναμονής οι επιτροπές -Ούτε δράσεις,ούτε νέες συναντήσεις

Πολίτης News, 02:30 (τελευταία ενημέρωση 02:30)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μαδρίτη: Ειδοποιήθηκαν οι γαλλικές αρχές σχετικά με ύποπτο όχημα

Πολίτης News, 18.08.2017

Επιστροφή
στην αρχή