Τι φρενάρει την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην Κύπρο;

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τι αποκαλύπτουν οι χαμηλές επιδόσεις. Ποια ανάλυση κάνουν οι εμπλεκόμενοι φορείς και ποιες ενέργειες γίνονται για αξιοποίηση της ψηφιακής οικονομία

 

Το συμπέρασμά μας ότι στην Κύπρο οι δυνατότητες της ψηφιακής οικονομίας παραμένουν αναξιοποίητες δεν είναι αυθαίρετο. Σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας που εκδίδει κάθε χρόνο η Κομισιόν, DESI (Digital economy and society index), η Κύπρος του 2016 βρίσκεται, στη βάση όλων των παραμέτρων που προσμετρούνται, στην 7η θέση από το τέλος.

Εξετάζοντας τις επιμέρους επιδόσεις θα δούμε ότι είμαστε:
- Από τους τελευταίους στην ΕΕ στη συνδεσιμότητα υψηλών ταχυτήτων.
- Από τους τελευταίους σε επίπεδο δεξιοτήτων στο διαδίκτυο.
- Από τους τελευταίους σε διείσδυση ειδικών σε θέματα ICT. - Από τους τελευταίους στη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου.
- Από τους τελευταίους στη χρήση του e-government .

Τι στ' αλήθεια πάει λάθος; Τις δικές τους εκτιμήσεις κάνουν στον "Π" 10 εμπλεκόμενοι φορείς οι οποίοι δίνουν απαντήσεις για το πώς μπορεί η Κύπρος να ξεφύγει από τον πάτο και να βρει τον δρόμο της στην πορεία της ψηφιακής οικονομίας. Οι θέσεις του υπουργού Εμπορίου και των εκπροσώπων ΟΕΒ και ΚΕΒΕ για την πτυχή του ηλεκτρονικού εμπορίου θα δημοσιευτούν στην έκδοση της επόμενης Κυριακής λόγω έλλειψης χώρου.

Προσφορά και ζήτηση

Την ανάλυση των διαστάσεων του DESI και των αλληλεξαρτήσεων που υπάρχουν κάνει για τον "Π" ο διευθυντής του ΓΕΡΕΗΤ Νεόφυτος Παπαδόπουλος. Όπως επισημαίνει η ευρυζωνική κάλυψη στην Κύπρο από σταθερά και κινητά δίκτυα είναι σχετικά υψηλή. Όπως σχετικά υψηλή είναι και η ζήτηση. Επιμέρους παρατηρείται μια σταθερά υψηλή συγκέντρωση των συνδρομών σε ταχύτητες <10Mbps, 58%, μια υψηλή συγκέντρωση σε ταχύτητες 10-30Mbps, 32%, και μια αυξανόμενη συγκέντρωση σε ταχύτητες 30-100 Mbps... Οι συγκεντρώσεις εξηγούνται σε μεγάλο βαθμό με αναφορά στην τιμή (η οποία αυξάνεται καθώς αυξάνεται η ταχύτητα πρόσβασης), και στο γεγονός ότι ταχύτητα πρόσβασης 10Mbps σε ένα νοικοκυριό ικανοποιεί τις βασικές χρήσεις (πλοήγηση στο διαδίκτυο, διαδραστικό παιγνίδι, περιεχόμενο κατά ζήτηση).

"Πέραν τούτων", αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, "το χαμηλό επίπεδο βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων επιβάλλει περιορισμούς στις απαιτήσεις των χρηστών για υψηλότερες ταχύτητες πρόσβασης αφού δεν μπορούν να τις αξιοποιήσουν. Επιπρόσθετα, η διαφορά στη δαπάνη μεταξύ των διαφορετικών ταχυτήτων πρόσβασης δεν λειτουργεί καταλυτικά προς την αναβάθμιση της ταχύτητας από τη ζώνη

Τι κάνουμε στο ίντερνετ;

Σε ό,τι αφορά τη χρήση, η Κύπρος, αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, εμφανίζεται με υψηλή χρήση σε εφαρμογές οι οποίες δεν έχουν μεγάλες απαιτήσεις σε εύρος ζώνης και με χαμηλή χρήση σε εφαρμογές οι οποίες έχουν αντίκτυπο στην οικονομία, π.χ. ηλεκτρονική τραπεζική (banking) και αγορές μέσω διαδικτύου (shopping)... Αποτέλεσμα η Κύπρος να παρουσιάζει μεν υψηλή κατάταξη στη 'χρήση του διαδικτύου' αλλά με εφαρμογές που δεν οδηγούν σε ευρύτερα οικονομικά και πολιτιστικά οφέλη, ούτε σε απαιτήσεις μεγαλύτερης ταχύτητας πρόσβασης.

Η ίδια εικόνα παρουσιάζεται, όπως επισημαίνει, και σε σχέση με τη χρήση της ευρυζωνικής πρόσβασης που γίνεται από τον επιχειρηματικό τομέα. Το γεγονός αντανακλάται επίσης στη χαμηλή βαθμολογία της Κύπρου στην υποδιάσταση των ειδικών ICT της διάστασης 'Ανθρώπινο Κεφάλαιο', η οποία δεν αποτελεί ευνοϊκό οιωνό εξέλιξης του επιχειρηματικού τομέα.

Περιορισμένο e-Government

Στη διάσταση 'Ψηφιακές Δημόσιες Υπηρεσίες' οι χρήστες εξακολουθούν να είναι περιορισμένοι. "Αυτό οφείλεται είτε στην έλλειψη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων, είτε στον περιορισμένο αριθμό e-Government υπηρεσιών που προσφέρονται στο ευρύ κοινό", μας εξηγεί ο Νεόφυτος Παπαδόπουλος...

Με λίγα λόγια...

Πολύ απλά τα ουσιαστικά συμπέρασμα από την ανάλυση της έκθεσης είναι:

1. Οι Κύπριοι είμαστε ψηφιακά αναλφάβητοι και χρησιμοποιούμε το ίντερνετ κυρίως για να κάνουμε κοινωνική δικτύωση ή για ενημέρωση. Για αυτά δεν θέλουμε υψηλές ταχύτητες...

2. Οι παροχείς δεν βιάζονται να αναπτύξουν στην Κύπρο δίκτυα υψηλών ταχυτήτων αφενός γιατί δεν αισθάνονται πίεση από τους πολίτες -δεν υπάρχει ζήτηση βασικά- κι αφετέρου γιατί αυτό προϋποθέτει ένα τεράστιο κόστος στο οποίο το κράτος αποφάσισε να μην συνεισφέρει.

3. Οι στόχοι της Κύπρου σε ό,τι αφορά στη γεωγραφική κάλυψη με δίκτυα υψηλών ταχυτήτων έχουν επιτευχθεί χάρις στο δίκτυο της Cablenet. Η κρατική cyta είναι καθυστερημένη για ένα χρόνο σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση δικτύων οπτικών ινών.

4. Το κράτος δεν έχει δημιουργήσει σοβαρές υποδομές για την ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Πού πάνε τα 22 εκατ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά

Όλοι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων και ανάγκη εγκατάστασης δικτύου οπτικών ινών. Είναι γι' αυτό που η Κύπρος αποφάσισε να δαπανήσει ένα πενιχρό κατά τα άλλα ποσό της τάξης των 22 εκατ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία στην ψηφιακή οικονομία από σύνολο 950 εκατ. ευρώ περίπου! Τόση σημασία ουσιαστικά δίνει το κράτος στον ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξης στη νέα εποχή! Ο αρχικός στόχος, σύμφωνα με τον διευθυντή του Τμήματος Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ΤΗΕ) του Υπ. Μεταφορών Γιώργο Κωμοδρόμο, ήταν να δοθούν τα χρήματα αυτά για την ενθάρρυνση των παροχέων να αναπτύξουν ευρείας κλίμακας δίκτυο οπτικών ινών.

Τελικά η δημόσια διαβούλευση για το ευρυζωνικό πλάνο της Κύπρου και η η μελέτη "Broadband acceleration study for Cyprus" (πρώτο τρίμηνο του 2016), άλλαξε τα πλάνα.

"Αυτό που φάνηκε ήταν ότι τα ευρυζωνικά δίκτυα νέας γενιάς στην Κύπρο σε σχέση με τη γεωγραφική κάλυψη θα αναπτυχθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο από ιδιωτικές επενδύσεις, δηλαδή από την ίδια την αγορά, και ότι τυχόν κρατική παρέμβαση δυνατόν να προκαλούσε στρέβλωση στον ανταγωνισμό", εξήγησε ο κ. Κωμοδρόμος. Έτσι τελικά μετά από νέα αξιολόγηση τα κονδύλια θα δοθούν ως εξής:

α) Προμήθεια και εγκατάσταση δικτύου νέας τεχνολογίας για την υποστήριξη υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

(β) Ασύρματη δικτύωση (Wi-Fi) στις σχολικές μονάδες της μέσης εκπαίδευσης.

(γ) Σχέδιο χορηγιών σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις για ανάπτυξη κατάλληλης καλωδίωσης με σκοπό τη διασύνδεση στο διαδίκτυο σε πολύ υψηλές ταχύτητες (>30Mbps)".

Αναλυτές αμφιβάλλουν εάν ο αντίκτυπος της επένδυσης των 22 εκατ. ευρώ στην κοινωνία θα αποφέρει τόσα οφέλη όσα εάν δαπανούνταν για αλφαβητισμό στις ψηφιακές δεξιότητες.

Υπάρχει όμως και η αντίθετη άποψη... Για παράδειγμα η Μονάδα Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι της άποψης ότι πρέπει να γίνει μετά το περιεχόμενο και θα ακολουθήσει η ζήτηση.

Από την πλευρά του ο CEO της Cablenet Νικόλας Σιακόλας, μιλώντας μας για το πρόβλημα της πρακτικής διείσδυσης των συνδέσεων υψηλών ταχυτήτων, αναφέρεται και στο θέμα του περιεχομένου και των υπηρεσιών:

" (...) Όσο παραμένει από την πλευρά των χρηστών η έλλειψη της πρακτικής ανάγκης χρήσης των υπηρεσιών για θέματα που απαιτούν υψηλές ταχύτητες, τόσο οι χρήστες θα επιλέγουν πιο χαμηλές ταχύτητες. Η διόρθωση των θεμάτων που αφορούν τη ζήτηση των υπηρεσιών είναι κατά την άποψή μας κυρίως θέμα της κυβέρνησης. Μόνο με κεντρικό προγραμματισμό μπορούν να υλοποιηθούν οι απαραίτητες αλλαγές, κυρίως σε επίπεδο κρατικού τομέα, που να δημιουργήσουν την ανάγκη των χρηστών να χρησιμοποιούν περισσότερο ηλεκτρονικές υπηρεσίες και έτσι να τους ωθήσουν σταδιακά σε πιο υψηλές ταχύτητες".

Εμπόδιο το ποδόσφαιρο

Η δεύτερη παράμετρος στην οποία ο κ. Σιακόλας συσχετίζει τη διείσδυση σε υψηλότερες ταχύτητες με υπηρεσίες περιεχομένου, έχει να κάνει με την ανάγκη των χρηστών να έχουν πρόσβαση σε περιεχόμενο που θέλουν να παρακολουθούν και εδώ εννοούμε κυρίως τα αθλητικά.

"Το περιεχόμενο αυτό είναι σήμερα ιδιαίτερα ακριβό λόγω του ότι παρέχεται αποκλειστικά από την ΑΤΗΚ, η οποία πληρώνει υπερβολικά ποσά για να το αποκτήσει, απλά σε μια προσπάθεια διατήρησης των ποσοστών της στην αγορά. Λόγω των ακριβών πακέτων διαδικτύου που παρέχει η ΑΤΗΚ, όσοι συνδρομητές επιθυμούν να απολαμβάνουν το εν λόγω περιεχόμενο είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν συγκριτικά ακριβές και αργές ευρυζωνικές υπηρεσίες από την ΑΤΗΚ. Για παράδειγμα με 30 ευρώ τον μήνα ένας συνδρομητής παίρνει από την Cablenet σύνδεση με ταχύτητα 50 Mbps, ενώ από την ΑΤΗΚ ένας συνδρομητής για να πάρει σύνδεση 8 Mbps πρέπει να πληρώνει σχεδόν 40 ευρώ", αναφέρει ο κ. Σιακόλας!

Κατά την άποψή του θα πρέπει να επιβληθούν ρυθμίσεις από πλευράς της πολιτείας. Αφήνει να νοηθεί ότι θα ήταν καλύτερα η αρμοδιότητα από την ΕΠΑ να μεταφερθεί στο ΓΕΡΗΕΤ όπως έγινε και στη Βρετανία όπου ήδη έχουν επιβληθεί ρυθμίσεις στην αγορά που υποχρεώνουν τους ιδιοκτήτες του περιεχομένου να διαθέτουν το περιεχόμενό τους σε περισσότερους από ένα παροχείς. Επίσης παροχείς που έχουν εξασφαλίσει αποκλειστικό περιεχόμενο έχουν υποχρέωση να παρέχουν κάποια από τα κανάλια τους σε χονδρική μορφή στους άλλους παροχείς. "Έτσι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν παροχέα διαδικτύου και να εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο που θέλουν", καταλήγει ο κ. Σιακόλας.

Πώς αποκτούμε δεξιότητες

Η Μονάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία θα πάρει κι ένα σημαντικό κονδύλι από τα Διαρθρωτικά, θεωρεί πως στα θέματα δεξιοτήτων γίνονται ενέργειες με αξιοποίηση ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών.

Τέτοιες πρωτοβουλίες είναι η συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα για Digital Skills and Jobs, καθώς και στο National Coalition for Jobs στο οποίο συμμετέχουν όλες οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, όλα τα πανεπιστήμια και σχετικοί οργανισμοί, με στόχο τη βελτίωση των ηλεκτρονικών δεξιοτήτων.

Ήδη έχει υλοποιηθεί σειρά δράσεων όπως η επιχορήγηση των εξετάσεων ECDL στη διάρκεια των σχολικών ετών, καθώς και η προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού στη μέση εκπαίδευση για να συνάδει με του ECDL. Όσον αφορά τις ανάγκες επαγγελματιών του χώρου η Μονάδα επισημαίνει πως "μετά την έρευνα που έγινε στο πλαίσιο του National Coalition for Jobs, διαπιστώθηκε ότι οι ανάγκες της αγοράς σε θέματα IT είναι πολύ διαφορετικές από τα σχετικά πτυχία που αποκτούνται από τη φοίτηση σε κυπριακά πανεπιστήμια. Με βάση αυτό το αποτέλεσμα και στο πλαίσιο του National Coalition, έχουν γίνει διάφορες συνεργασίες με το Υπουργείο Παιδείας και τα πανεπιστήμια για να προσαρμοστούν τα μαθήματα των κυπριακών πτυχίων στις ανάγκες της αγοράς".

Το 2018 η ηλεκτρονική υπογραφή

Όσον αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση η Μονάδα Διοικητικής Μεταρρύθμισης θεωρεί πως το πρώτο βήμα έχει γίνει με την απόφαση που λήφθηκε από το Υπουργικό για ανάπτυξη περισσότερων e-υπηρεσιών στην ηλεκτρονική κυβερνητική πύλη ΑΡΙΑΔΝΗ, το κεντρικό σημείο επαφής του πολίτη με το κράτος για τη διαδικτυακή εξυπηρέτησή του.

Το πιο σημαντικό από τα νέα μέτρα που λαμβάνονται αυτή τη στιγμή για ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης δεν είναι άλλο από την προώθηση της ηλεκτρονικής ταυτότητας (η Υπογραφή και η Αυθεντικοποίηση). Στόχος της Μονάδας είναι οι ηλεκτρονικές ταυτότητες να εφαρμοστούν το 2018. Όπως μας λέχθηκε, οι ηλεκτρονικές ταυτότητες αναμένεται να εφαρμοστούν το 2018.

Τα σχέδια των παροχέων για τα δίκτυα της νέας εποχής

H PrimeTel έχει ολοκληρώσει με επιτυχία, σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της, την πιλοτική λειτουργία μιας πρωτοποριακής τεχνολογίας που ονομάζεται Fiber to the Building (FTTB) και ξεκίνησε, για πρώτη φορά στην Κύπρο, τη σταδιακή διάθεση υπηρεσίας σταθερού διαδικτύου μέσω οπτικών ινών κατευθείαν στο σπίτι των συνδρομητών προσφέροντας γρήγορες και ποιοτικές υπηρεσίες νέας γενιάς.

Οι στόχοι, όπως μας είπε ο Θεοδόσης Θεοδοσίου, είναι "το νέο υπερσύγχρονο δίκτυο οπτικών ινών νέας γενιάς, που φέρει την εμπορική ονομασία FiberNet να φτάσει και σε άλλες πόλεις". Ήδη, επεσήμανε, "καλύπτει με επιτυχία όλες τις οικίες, καταστήματα και σκάφη που ελλιμενίζονται στη μαρίνα Λεμεσού, αλλά και περισσότερους από 2.000 συνδρομητές που πλέον απολαμβάνουν γρήγορες και ποιοτικές υπηρεσίες νέας γενιάς, ενώ αναμένεται να καλύψει σταδιακά οικιστικές περιοχές στα μεγάλα αστικά κέντρα Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας και Πάφου".

Ο αναπληρωτής ανώτερος εκτελεστικός διευθυντής της cyta Μιχάλης Αχιλλέως, μιλώντας στον "Π" για τα σχέδια του οργανισμού στον τομέα των οπτικών ινών, ανέφερε πως "για τη cyta, η επένδυση στο δίκτυο οπτικών ινών αποτελεί έργο μεγάλης αξίας και στρατηγικής σημασίας. Όχι μόνο του ίδιου του οργανισμού, αλλά και της Κύπρου, αφού η cyta είναι πρακτικά ο μόνος οργανισμός που μπορεί να φέρει εις πέρας ένα έργο αυτών των διαστάσεων", επισημαίνει.
Όπως εξηγεί το δίκτυο οπτικών ινών (Fiber To The Home-FTTH), θα εκτείνεται μέχρι τα υποστατικά των πελατών και θα μπορεί να προσφέρει πολύ υψηλές ταχύτητες, θεωρητικά απεριόριστες, στους καταναλωτές.

"Η cyta", αναφέρει, "προχωρεί στις επενδύσεις, οι οποίες απαιτούν πολύ μεγάλες κεφαλαιακές δαπάνες για την υλοποίηση του δικτύου FTTH, ενώ την ίδια ώρα προσφέρει σε άλλους παρόχους τη δυνατότητα να αγοράζουν, χονδρικά, προϊόντα οπτικής σύνδεσης". Ήδη, όπως μας είπε, έχει ξεκινήσει σταδιακή υλοποίηση, με τα πρώτα αποτελέσματα να φαίνονται εντός του 2017".
Αντιλαμβανόμαστε ότι το δίκτυο της cyta θα περιορίζεται στις αστικές περιοχές. Για την ύπαιθρο, την οποία καλύπτει η cyta 100% με ευρυζωνικό δίκτυο, θα επιχειρήσει να εισαγάγει νέες τεχνολογίες (π.χ. vectoring και bonding) που αξιοποιούν το υφιστάμενο χάλκινο δίκτυό της και θα προσφέρουν ταχύτητες πρόσβασης που φτάνουν περίπου τα 30 Mbps.

Ο κ. Αχιλλέως θεωρεί πως το κράτος όφειλε να χρηματοδοτήσει μέρος της τεράστιας δαπάνης των δικτύων οπτικών ινών. "Παρά το τι συμβαίνει διεθνώς, στην Κύπρο δεν έχουν δοθεί τέτοιου είδους επιχορηγήσεις για έργο ανάλογης σημασίας και μεγέθους". Επισημαίνει ταυτόχρονα ότι ο οργανισμός δεν έλαβε ούτε σεντ επιχορήγησης ούτε για την κάλυψη με ευρυζωνικό δίκτυο των απομακρυσμένων περιοχών της υπαίθρου.

Αυτό που διαπιστώνει κανείς είναι πως τους στόχους του digital agenda του 2018 και του 2020 τους φτάνουμε χάρις στο καλωδιακό δίκτυο της Cablenet. Όπως αναφέρει στον "Π" ο Νικόλας Σιακόλας, διευθύνων σύμβουλος Cablenet, "αυτήν τη δεδομένη στιγμή οι ταχύτητες οικιακών υπηρεσιών που προσφέρει η Cablenet αρχίζουν από 50Μ και φτάνουν μέχρι και τα 150Μ. Οι ταχύτητες που προσφέρονται από ανταγωνιστές μας, αξιοποιώντας το κρατικό δίκτυο χαλκού της ΑΤΗΚ και που αφορούν οικιακές υπηρεσίες, φτάνουν μέχρι και τα 50Μbps. Δηλαδή η Cablenet αρχίζει από εκεί που σταματάνε οι άλλοι". Στρατηγική θέση της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Σιακόλα, είναι η επέκταση του δικτύου cable DOCSIS της Cablenet. "Σε αυτή τη φάση καλύπτουμε κοντά στο 60% των νοικοκυριών της Κύπρου και το ποσοστό αυτό θα ανεβεί στο 80% μέχρι το 2020", επισημαίνει.

Μέχρι πού μπορεί να φτάσει το ευρυζωνικό διαδίκτυο της Cablenet; Η τεχνολογία DOCSIS 3.0 που αξιοποιείται τώρα μπορεί να φτάσει τα 800Mbps. Πέραν αυτού, μας λέει ο Νικόλας Σιακόλας, υπάρχει και η επιλογή αναβάθμισης των συστημάτων της εταιρείας σε DOCSIS 3.1 με την οποία τεχνολογία θα μπορούμε να δώσουμε ταχύτητες μέχρι Gigabit. Ένα σύστημα που όπως λέει δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από το FTTH. Εκτιμά δε ότι αν δεν γίνει μία κοινή πλατφόρμα δικτύου κορμού οπτικών ινών θα είναι ασύμφορο για τους παρόχους να προχωρήσουν με FTTH από μόνοι τους σε ευρεία κλίμακα". Ένα κοινό δίκτυο, επισημαίνει, έχει το πλεονέκτημα ότι το ποσοστό αξιοποίησής τους είναι πολύ μεγάλο. "Εμείς έχουμε ήδη εκφράσει την ετοιμότητά μας να επενδύσουμε από κοινού με άλλους παροχείς σε ένα ενιαίο δίκτυο νέας γενιάς βασισμένο σε οπτικές ίνες, όμως οι άλλοι παροχείς, κυρίως η ΑΤΗΚ, δεν φαίνεται να έχουν την ίδια άποψη".

Υψηλό το κόστος της σύνδεσης

Ο διευθυντής του ΤΗΕ, Γιώργος Κωμοδρόμος, θεωρεί πως "ένας σημαντικός παράγοντας που οι πολίτες δεν επιλέγουν υψηλές ταχύτητες διαδικτύου είναι προφανώς οι υψηλές τιμές σύνδεσης. Θεωρούμε ότι ένας τρόπος για μείωση αυτών των τιμών είναι η αύξηση της ζήτησης που θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ποσοστού των συνδέσεων".

Προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρεί, θα συνεισφέρει το πρόγραμμα της κυβέρνησης για αύξηση των διαθέσιμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών διακυβέρνησης. Πέραν τούτου προωθείται και η ανάπτυξη του ανταγωνισμού (π.χ. μέσω αδειοδότησης νέου ραδιοφάσματος), η οποία ήδη άρχισε να φέρνει αποτελέσματα για μείωση των τιμών", επεσήμανε.

Ο υπουργός Μεταφορών Μάριος Δημητριάδης μάς ανέφερε: "Οι ανταγωνιστές της ΑΤΗΚ βασίζουν τις τιμές τους στις τιμές της ΑΤΗΚ. Λόγω του υψηλού κόστους της ΑΤΗΚ, αυτό σημαίνει ότι έστω και με ένα μικρό ποσοστό έκπτωσης είμαστε ακριβοί στις υψηλές ταχύτητες". Μια δήλωση με μεγάλη δόση αλήθειας, αφού οι τιμές της cyta λειτουργούν ως καπέλο για τον ανταγωνισμό. Αν η cyta ρίξει τις τιμές, θα τις ρίξουν και οι ανταγωνιστές.

Με κριτική διάθεση στέκεται στο θέμα της ακρίβειας ειδικά της συνδεσιμότητας υψηλών ταχυτήτων σε σχέση με άλλα κράτη μέλη και η Μονάδα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης: "Το υψηλό κόστος, σύμφωνα με τα όσα μας έχουν αναφερθεί, βασίζεται κυρίως στο κόστος των υποθαλάσσιων καλωδίων. Είναι όμως πολύ λυπηρό να μην γίνονται ενέργειες από τους αρμοδίους για το θέμα αυτό και θα πρέπει εκ νέου να επανεξεταστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες/φορείς. Δεν μπορούμε να μιλούμε για μια πιο η-Κύπρο εάν δεν εξευρεθεί και τρόπος μείωσης του κόστους αυτού".

Cyta: Γι' αυτό είμαστε ακριβότεροι

Από πλευράς του ο CEO της cyta Μιχάλης Αχιλλέως παραδέχεται πως στα τέλη των υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο, οι λιανικές τιμές της cyta είναι υψηλές σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές χώρες. Όπως αναφέρει, η διαφορά αυτή οφείλεται σε αριθμό παραγόντων. Μεταξύ αυτών αναφέρει την πολύ μικρή αγορά της Κύπρου με αποτέλεσμα να υστερεί σημαντικά σε οικονομίες κλίμακας. Επισημαίνει επίσης πως η γεωγραφική θέση της χώρας μας επιβάλλει τη διενέργεια επενδύσεων σε υποβρύχια καλώδια με αποτέλεσμα να υπάρχει αυξημένο κόστος το οποίο επηρεάζει τις τιμές των προϊόντων.

Αναθεώρηση των δομών ή όχι;

Ρωτήσαμε τον διευθυντή ΤΗΕ και τον διευθυντή ΓΕΡΗΕΤ μήπως η διασπορά των ευθυνών (και υπηρεσιών) για αυτό το τεράστιο ζήτημα της ψηφιακής οικονομίας επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις μας.

Οι απαντήσεις που λάβαμε άκρως αντίθετες. "Θεωρούμε ότι η υφιστάμενη δομή αρμοδιοτήτων δεν αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας", λέει ο Γιώργος Κωμοδρόμος.

"Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του δείκτη DESI οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι ενέργειες που γίνονται στην Κύπρο από αριθμό φορέων δεν λειτουργούν συνεργειστικά ούτε οδηγούν συντονισμένα στην επίτευξη συγκεκριμένων μετρήσιμων στόχων", λέει από την πλευρά του ο Νεόφυτος Παπαδόπουλος.
Όπως μας εξηγεί, "αναπόφευκτα, η απουσία ενός ισχυρού κέντρου το οποίο να επιβάλλει την υλοποίηση μιας συγκροτημένης στρατηγικής με ξεκάθαρες προτεραιότητες οι οποίες να δρουν προς το συμφέρον της οικονομίας της χώρας, τις οποίες να ελέγχει και να συντονίζει ουσιαστικά, αντανακλάται στις επιδόσεις της Κύπρου. Η κοινωνία, όπως επισημαίνει, έχει ανάγκη από μοντέλα επιτυχίας τα οποία αυτή τη στιγμή δεν της προσφέρονται"...

Μάλιστα το ΓΕΡΗΕΤ προγραμματίζει να συντονίσει, εντός του τρέχοντος έτους, δύο πιλοτικά έργα ενίσχυσης της ζήτησης και ανάδειξης του καταλυτικού ρόλου που οι ΤΠΕ έχουν στην οικονομική και κοινωνική ζωή.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επόμενο άρθρο:

Αφιέρωμα

Το τρένο της ψηφιακής οικονομίας φεύγει...

Το ψηφιακό οικοσύστημα εισφέρει περισσότερο από το 20% του ΑΕΠ στις ψηφιακά «ώριμες» αγορές του κόσμου. Αναμένεται να φτάσει στο 25% το 2020.

09 / 12
Επιστροφή
στην αρχή