Τα συνθήματα των υποψηφίων για τις εκλογές

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Θα αλλάξουν, θα εκσυγχρονίσουν, θα είναι ο άνθρωπός μας, θα είναι κοντά μας 24 ωρες το 24ωρο. Στα φόρτε της η συνθηματολογίας ενόψει εκλογών.

Σαν διαφημιστικά μηνύματα για αγορά προϊόντων ηχούν τα συνθήματα με τα οποία πλασάρουν την υποψηφιότητά τους οι υφιστάμενοι βουλευτές αλλά και φιλόδοξοι νέοι πολιτικοί από όλα τα κόμματα, πλην του ΑΚΕΛ το καταστατικό του οποίου δεν επιτρέπει προσωπική προβολή, με μόνη διαφορά ότι οι βουλευτές άμα τη εκλογή τους δεν... επιστρέφονται όπως τα πρώτα στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν κάνουν αυτά που υπόσχονταν!


Θα ήταν ευχής έργο αν είχαμε ταυτόχρονα στη Βουλή ένα... «δικό μας άνθρωπο», αν είχαμε κάποιον «κοντά μας όταν τον θέλαμε», αν οι βουλευτές μάς καλούσαν για να «σχεδιάσουμε μαζί το νέο μέλλον» (παρότι δεν έχουμε ιδέα ποιο μπορεί να ήταν το παλιό), αν είχαμε «τη δική μας φωνή» στη Βουλή. Η αποχή θα ήταν ελάχιστη αν όντως με την ψήφο εκλέγαμε «μάχιμους πολίτες», «κερδίζαμε την Άνοιξη που μας αξίζει», «αλλάζαμε προς το καλύτερο», «παίρναμε θέση δίνοντας συνέχεια». Η Βουλή μας θα ήταν πράγματι παράδειγμα για άλλα κοινοβούλια αν κάναμε «επιλογή...αξίας», αν «αλλάζαμε συχνότητα», αν μας έλεγαν «μόνο αλήθεια», και «φτάνει» στο κατεστημένο, αν γινόταν «εκσυγχρονισμός και ανανέωση», αν ξεχωρίζει η «εντιμότητα και εμπειρία». Όλα όσα δηλαδή μάς υπόσχονται οι υποψήφιοι. Όλα όσα μας υποσχέθηκαν και πριν πέντε και πριν δέκα χρόνια. Αλήθεια, πόσο μετρούν τα σλόγκαν για έναν υποψήφιο; Πόσο μετρούν για τον ψηφοφόρο την ώρα της κάλπης;

 

Υπερβολική σημασία


Ο σύμβουλος επικοινωνίας Ανδρέας Χατζήκυριακος (σημειώνεται ότι είναι διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία Γνώρα που ανέλαβε την επικοινωνιακή πολιτική του ΔΗΣΥ) θεωρεί ότι δίνεται υπερβολική σημασία από τους υποψήφιους στα συνθήματα, ειδικά όταν κατεβαίνουν με κόμμα το οποίο έχει το δικό του σύνθημα. Ο κ. Χατζήκυριακος σημείωσε επίσης ότι το σύνθημα είναι κάτι το οποίο δεν μένει στον ψηφοφόρο, εκτός σε σπάνιες περιπτώσεις αν είναι κάτι τόσο έξυπνο. Μας κάλεσε δε να ανακαλέσουμε στη μνήμη μας όχι σύνθημα υποψήφιου βουλευτή πριν πέντε χρόνια αλλά ακόμη και υποψήφιου Προέδρου της Δημοκρατίας. Θυμάται αλήθεια ο μέσος ψηφοφόρος το σύνθημα της προεκλογικής του Τάσσου Παπαδόπουλου παρότι εξελέγη από τον πρώτο γύρο, ή προηγουμένως του Γλαύκου Κληρίδη ή πριν οκτώ χρόνια του κ. Χριστόφια; Με αυτόν τον τρόπο ο κ. Χατζήκυριακος εκτιμά ότι το σύνθημα δεν προσθέτει ούτε και μία ψήφο στους υποψήφιους βουλευτές, μάλλον αφαιρεί αν αυτό είναι διφορούμενο ή προκαλεί. «Το σύνθημα δεν θα φέρει ούτε ένα σταυρό προτίμησης, ενώ διατρέχεις τον κίνδυνο να απωθήσεις ψηφοφόρους αν αυτό είναι αμφιλεγόμενο» είναι η θέση του κ. Χατζήκυριακου, ο οποίος έκανε μάλιστα λόγο για μιμητισμό που παρατηρείται όσον αφορά τη συνθηματολογία τόσο μεταξύ υποψηφίων όσο και μεταξύ εκλογικών αναμετρήσεων.

 

Όχι μεγάλα λόγια


Από κοινωνιολογικής πλευράς πάντως ο κοινωνιολόγος δρ Νίκος Περιστιάνης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας θεωρεί ότι το σύνθημα έχει κάποια σημασία καθώς συμπυκνώνει σε λίγες λέξεις τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, ή της υπηρεσίας ή του ανθρώπου -στην προκειμένη περίπτωση- που προωθείται σε μια εκστρατεία. «Το σύνθημα που προωθεί ένας υποψήφιος υποτίθεται ότι υπενθυμίζει, δεν δημιουργεί εντύπωση εκ του μηδενός, συμπυκνωμένα τα κύρια χαρακτηριστικά μέσα από τα οποία θα έπρεπε να τον θυμάται ο ψηφοφόρος» εξηγεί ο δρ Περιστιάνης. Συνεπώς, συνεχίζει, ένα σύνθημα δεν είναι εύκολο να κτίσει εικόνα για ένα άτομο το οποίο είναι άγνωστο στο κοινό. «Ένας υποψήφιος που ψηφίζει ένα συγκεκριμένο κόμμα είναι καλά να θυμάται ένα πρόσωπο και έναν αριθμό», σημειώνει, φέρνοντας ως παράδειγμα τον Έλληνα πολιτικό Στέφανο Μάνο ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου και ήθελε να εκλεγεί βουλευτής. «Κατέβηκε με σύνθημα ’βάλε ένα τικ στον τάδε αριθμό του Μάνου’» εξηγεί ο κ. Περιστιάνης δείχνοντας ακριβώς έναν απλό και πρακτικό τρόπο για να μείνει ένα σύνθημα. «Η φόρμουλα επιτυχίας για έναν υποψήφιο είναι να είναι μετρημένος», προσθέτει. Απαντώντας στο ερώτημα αν ο ψηφοφόρος δελεάζεται από τα συνθήματα, εξηγεί ότι «ναι, αυτό μπορεί να γίνει ακόμη και αν ανήκει σε ένα κόμμα, αποζητά ωστόσο κάτι καινούργιο. Εδώ πρέπει να εστιάσουν και οι υποψήφιοι, ειδικά οι νέοι. Να πείσουν ότι δικαιούνται μαζί με τους παλιούς έναν σταυρό προτίμησης», εξηγεί.


Ο κ. Περιστιάνης θεωρεί, ωστόσο, και εδώ ότι η θέση του ταυτίζεται με του κ. Χατζήκυριακου, ότι τα συνθήματα πρέπει να είναι ρεαλιστικά. «Πολλές φορές όσοι βγαίνουν με υπερβολικά συνθήματα είναι άγνωστοι στην κοινωνία.

 

Πώς να σε πείσουν, όταν δεν τους ξέρεις, ότι όχι μόνο θα εκλεγούν αλλά θα πάρουν το κόμμα τους σε μια νέα κατεύθυνση;» διερωτάται. «Σήμερα οι πολίτες θέλουν να ακούνε μετρημένα και ρεαλιστικά λόγια από τους πολιτικούς. Βαρέθηκαν τις μεγάλες υποσχέσεις. Τις θεωρούν κοροϊδία. Θα επιλέξει υποψηφίους υφιστάμενους βουλευτές που θεωρεί δοκιμασμένους αλλά και νέα ονόματα που ωστόσο υπόσχονται κάτι  μικρό, θα φέρουν μια φρεσκάδα, όχι επανάσταση»μ καταλήγει.


Των πιο πάνω λεχθέντων μόνο η κάλπη θα αποφανθεί για τη νέα Βουλή και θα εξαργυρώσει ή θα... καταβροχθίσει τα συνθήματα αφήνοντας εκτεθειμένους τους εμπνευστές τους. Η μόνη που δεν έχει πάντως να ανησυχεί, αν εκλεγεί, είναι η Χριστιάνα Ερωτοκρίτου του ΔΗΚΟ αφού σύνθημά της είναι το... «Συνθήματα τέλος»!

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επιστροφή
στην αρχή