Τα συνθήματα των δημοτικών εκλογών

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Τα σλόγκαν των υποψηφίων, διασκεδάζουν τους δημότες για την ευρηματικότητα, ενίοτε την τσαχπινιά, αλλά ως επί το πλείστον την έλλειψη φαντασίας

Στις 18 Δεκεμβρίου ζητούν την ψήφο μας παγκύπρια 112 υποψήφιοι δήμαρχοι, 1.905 υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι και 715 υποψήφιοι σχολικών εφορειών. Αν όχι ισάριθμα, κατά κάτι λιγότερα, είναι και τα σλόγκαν που συνοδεύουν αυτές τις υποψηφιότητες και που, αν μη τι άλλο, διασκεδάζουν για την ευρηματικότητα, ενίοτε την τσαχπινιά, αλλά ως επί το πλείστον την έλλειψη φαντασίας τους, τους δημότες. Διασκεδάζουν είναι η μόνη λέξη βεβαίως που μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθώς τα πλείστα, ειδικά των δημοτικών συμβούλων που τα επιλέγουν και μόνοι τους (χωρίς επικοινωνιολόγους) δεν συνοδεύονται από τον απαιτούμενο ρεαλισμό που θα μπορούσε να πείσει τους πολίτες. Θα ήταν ευχής έργον αν οι πόλεις άλλαζαν, αν πήγαιναν μπροστά, αν έρχονταν τα πάνω - κάτω, αν οι δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι βρίσκονταν δίπλα στους δημότες, αν ήταν μαζί στο δημαρχείο, αν υπήρχαν παντού πεζοδρόμια, αν, αν, αν...

Από κοινωνιολογικής πλευράς πάντως ο κοινωνιολόγος δρ Νίκος Περιστιάνης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας θεωρεί ότι το σύνθημα έχει κάποια σημασία, καθώς συμπυκνώνει σε λίγες λέξεις τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, ή της υπηρεσίας ή του ανθρώπου -στην προκειμένη περίπτωση- που προωθείται σε μια εκστρατεία. Σε παλαιότερη ανάλυσή του στον «Π» εξ αφορμής τότε ρεπορτάζ για τα συνθήματα των βουλευτών εκλογών είχε σημειώσει πως «το σύνθημα που προωθεί ένας υποψήφιος υποτίθεται ότι υπενθυμίζει, δεν δημιουργεί εντύπωση εκ του μηδενός, συμπυκνωμένα τα κύρια χαρακτηριστικά μέσα από τα οποία θα έπρεπε να τον θυμάται ο ψηφοφόρος». Συνεπώς, συνεχίζει, ένα σύνθημα δεν είναι εύκολο να κτίσει εικόνα για ένα άτομο το οποίο είναι άγνωστο στο κοινό. «Ένας υποψήφιος που ψηφίζει ένα συγκεκριμένο κόμμα είναι καλά να θυμάται ένα πρόσωπο και έναν αριθμό», σημειώνει, φέρνοντας ως παράδειγμα τον Έλληνα πολιτικό Στέφανο Μάνο ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου και ήθελε να εκλεγεί βουλευτής. «Κατέβηκε με σύνθημα 'βάλε ένα τικ στον τάδε αριθμό του Μάνου'», εξηγεί ο κ. Περιστιάνης, δείχνοντας ακριβώς έναν απλό και πρακτικό τρόπο για να μείνει ένα σύνθημα. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό θα έβρισκε εφαρμογή στους δημοτικούς συμβούλους. «Η φόρμουλα επιτυχίας για έναν υποψήφιο είναι να είναι μετρημένος», προσθέτει. Απαντώντας στο ερώτημα αν ο ψηφοφόρος δελεάζεται από τα συνθήματα, εξηγεί ότι «ναι, αυτό μπορεί να γίνει ακόμη και αν ανήκει σε ένα κόμμα, αποζητά ωστόσο κάτι καινούργιο. Εδώ πρέπει να εστιάσουν και οι υποψήφιοι, ειδικά οι νέοι. Να πείσουν ότι δικαιούνται μαζί με τους παλιούς έναν σταυρό προτίμησης», εξηγεί.  

«Περήφανη» ή «Μία»;

Για τη δημαρχία Λευκωσίας η μάχη θα δοθεί μεταξύ δύο. Του υφιστάμενου δημάρχου Κωνσταντίνου Γιωρκάτζη ο οποίος επαναδιεκδικεί με κεντρικό σύνθημα, διότι προκύπτουν καθημερινά και άλλα για επιμέρους θέματα, «Περήφανη Λευκωσία, Κάνουμε το όραμα πράξη». Υπενθυμίζουμε πως το σλόγκαν «Περήφανη Λευκωσία» ήταν αυτό που χρησιμοποιήθηκε και το 2011 όταν ο κ. Γιωρκάτζης εξελέγη για πρώτη φορά δήμαρχος. Την ίδια ώρα ο αντίπαλός του Παναγιώτης Σταυρινίδης επιλέγει ένα πολιτικό σύνθημα, «Μια Λευκωσία- Πρωτεύουσα Ξανά»  σε μια περίοδο σημαντικών εξελίξεων στο Κυπριακό, το οποίο αποτυπώνει και τη θέλησή του για λύση. Ενδεχομένως ο κ. Σταυρινίδης να είναι και ο μόνος υποψήφιος δήμαρχος, πλην των κατεχομένων, που δίνει περισσότερη έμφαση στο πολιτικό ζήτημα σε αντίθεση με επιμέρους ζητήματα που απασχολούν τους υπόλοιπους υποψήφιους. 

«Ουσία» ή πιο «ψηλά»;

Στη Λεμεσό, όπου το κλίμα είναι πιο τεταμένο με τις αλληλοκατηγορίες μεταξύ των δύο κύριων μονομάχων (υπάρχει και τρίτος ο Χ. Αριστείδου), ο Ν. Νικολαΐδης καταφέρεται ανοιχτά κατά του αντιπάλου του. «10 χρόνια φτιάξαμε τη βιτρίνα. Ας δούμε τώρα την ουσία» είναι το κύριο σύνθημά του που επιχειρεί να πλήξει την 10χρονη θητεία του Ανδρέα Χρίστου. Την ίδια ώρα ο κ. Χρίστου δεν θα μπορούσε να υποσχεθεί πολλές αλλαγές και οραματισμούς αφού θα ήταν σαν να... αυτομαστιγωνόταν συνεπώς, όπως και άλλοι υφιστάμενοι δήμαρχοι που επαναδιεκδικούν επέλεξε σύνθημα που δίνει το μήνυμα της συνέχειας. «Η Λεμεσός ακόμα πιο ψηλά», ενημερώνει τους δημότες του, θεωρώντας, αν όχι αυτός οι επικοινωνιολόγοι του, ότι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ήδη η Λεμεσός είναι ψηλά (ενδεχομένως και από άποψη ύψους κτηρίων) και θα πάει ακόμη πιο ψηλά!

Τρεις και μία

«Στρόβολος, πόλη ποιότητας» κατά τον υφιστάμενο δήμαρχο Λάζαρο Σαββίδη που επαναδιεκδικεί. Πρόκειται για ένα σλόγκαν που υπερασπίζεται τα πέντε χρόνια στο πηδάλιο του δήμου, για τα οποία ωστόσο ο ένας εκ των ανθυποψηφίων του, ο Χρήστος Τσίγκης, δεν έχει την ίδια άποψη. «Νέος Δήμαρχος, Καλύτερος Στρόβολος» παροτρύνει τους πολίτες. Και για όσους δεν διαβάζουν κάτω από τις λέξεις εννοεί ότι με τον υφιστάμενο δήμαρχο ο Στρόβολος δεν έχει την ποιότητα που του αποδίδει ο κ. Σαββίδης. Την ίδια ώρα ο υποψήφιος Ανδρέας Παπαχαραλάμπους δεσμεύεται για «Αέρα ανανέωσης στον Στρόβολο», τη στιγμή που έκρινε σκόπιμο να αναφέρει στην αφίσα του ότι είναι ήδη αντιδήμαρχος. Με τη σειρά της η Στέλλα Μισιαούλη επιλέγει να αφήσει ανοικτό το... θέμα επιλογών για το τι θέλει. «Δυναμικά και ανθρώπινα, για τον Στρόβολο που θέλουμε», ένα σύνθημα που αν εκλεγεί, δεν μπορεί να διαψευστεί.

Έξι και όποιος αντέξει

Στη Λάρνακα γίνεται ενδεχομένως η πιο ενδιαφέρουσα μάχη μεταξύ συνθημάτων. Πρώτιστα γιατί ο Αλέξης Μιχαηλίδης, που δεν επελέγη τελικά για να στηριχθεί από το ΔΗΚΟ, τρέχει με σύνθημα «Η Λάρνακα Μπροστά». Παραπλήσιο του «Η Κύπρος Μπροστά» το κεντρικό σύνθημα του ΔΗΚΟ στις βουλευτικές εκλογές του περασμένου Μαΐου. Αντίθετα, ο υποψήφιος που στηρίζει το ΔΗΚΟ, Αντρέας Πέτρου, προωθείται με σύνθημα «Η Λάρνακα που μας αξίζει». Ο Ανδρέας Βύρας με το «Νέα Αρχή- Νέα Πόλη» αφήνει να εννοηθεί ότι με την εκλογή του θα ξεχαστούν οι μαύρες σελίδες της περασμένης πενταετίας για τη Λάρνακα, την ίδια ώρα που ο Γιώργος Κωνσταντίνου κάνει παιγνίδι με τις λέξεις «Η Λάρνακα το Σπίτι μου, το Σπίτι μου η Λάρνακα». Ο δημαρχεύων της πόλης Πέτρος Χριστοδούλου δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο σλόγκαν, τουλάχιστον δεν το εντοπίσαμε, ωστόσο σε μια διαδικτυακή αφίσα εντοπίσαμε το «Ψηφίζουμε για τη Λάρνακα, Αποφασίζουμε για την τουριστική και εμπορική ανάπτυξή της». Κάτι ξέρει και στοχεύει ο δημαρχεύων. Τέλος, ο Λούης Δημητρίου κατεβαίνει με το «Ώρα για έργα». Το ποια έργα, το εξηγεί προφανώς στις δημόσιες εμφανίσεις και δηλώσεις του.

Μαζί ή δικός σας;

Στην Πάφο, όπου επίσης προκύπτει μεγάλη κόντρα μεταξύ των δυο μονομάχων, ο νυν δήμαρχος Φαίδωνας Φαίδωνος επιλέγει τη λέξη ΜΑΖΙ, με κεφαλαία γράμματα, για να δείξει πως ό,τι κάνει το κάνει και θα συνεχίσει να το κάνει με τους δημότες. «Μαζί για την Πάφο που μας αξίζει» αναφέρεται σε αφίσα του, η οποία έχει και δεύτερο σλόγκαν «Με πάθος για την Πάφο». Ο Άκης Χρυσόμηλος στέλνει σχεδόν το ίδιο νόημα με άλλες λέξεις. «Ο Δήμος στους δημότες». Που πάει να πει, αν το αντιληφθήκαμε σωστά, ότι οι δημότες θα έχουν τον λόγο, άρα μαζί θα λαμβάνονται και οι αποφάσεις. Θα δείξει, αν εκλεγεί.

Στην Αγλαντζιά, την ώρα που ο δήμαρχος Κώστας Κόρτας ενημερώνει τους δημότες πως «Ξεκινήσαμε Μαζί- Συνεχίζουμε Μαζί», ο Χαράλαμπος Πετρίδης τρέχει με το «Σχεδιάζουμε το αύριο», ενώ η Έφη Ξάνθου ιντριγκάρει με το «να κάνουμε την Αγλαντζιά όμορφη ξανά». 

Επόμενο άρθρο:


Επιστροφή
στην αρχή