Τα παραλειπόμενα της… παιδείας

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Από τη Λάρνακα μέχρι τη Λευκωσία, και από τη Λεμεσό μέχρι και την Πάφο εκπαιδευτικοί ενώνουν τη φωνή τους και τις διεκδικήσεις τους

Ο Ανδρέας, η Μαρία, η Ράνια, ο Χάρης. Εκπαιδευτικοί απ’ όλη την Κύπρο «κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα» αναμένοντας το τέλος του διαλόγου-θρίλερ μεταξύ των εκπαιδευτικών οργανώσεων και του υπουργού Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη.

Είναι κι ο Μάριος, η Ελένη, ο Κώστας. Κι αυτοί εκπαιδευτικοί. Δάσκαλοι, καθηγητές. Αγωνιούν για το μέλλον του δημόσιου σχολείου, το αύριο των δικών μας και των δικών τους παιδιών. Κι αν η κοινή γνώμη τους θέλει στις παραλίες να πίνουν καφέδες σε σικάτες καφετέριες (αφού σηκώνει η τσέπη τους, τουλάχιστον αυτή η αντίληψη επικρατεί), αυτοί παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τις εξελίξεις, ευελπιστώντας ότι ο διάλογος θα έχει αίσια έκβαση. Για το καλό της δημόσιας παιδείας, για την αναγέννηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος που πρωτίστως θα αντιμετωπίζει τα παιδιά ως ανθρώπους, αναγνωρίζοντας και αγκαλιάζοντας τη διαφορετικότητα.

Κοινό το όραμα

Από τη Λάρνακα μέχρι τη Λευκωσία, και από τη Λεμεσό μέχρι και την Πάφο εκπαιδευτικοί ενώνουν τη φωνή τους και τις διεκδικήσεις τους μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ιδιαίτερα στο facebook έχουν δημιουργηθεί αρκετές ομάδες εκπαιδευτικών. Σε αυτές τις ομάδες, και μέσα από χιλιάδες σχόλια και αναρτήσεις, οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν τις έντονες ανησυχίες τους για το τι μέλλει γενέσθαι για το δημόσιο σχολείο. Ένας διαδικτυακός χώρος ο οποίος έχει πλημμυρίσει από τις σκέψεις και τα συναισθήματα του εκπαιδευτικού κόσμου, ένας χώρος όπου αναπτύσσονται ολόκληρες συζητήσεις για το παιδί, το σχολείο, το εκπαιδευτικό σύστημα, τη δημόσια παιδεία. Κοινό το όραμα, κοινές οι επιδιώξεις για ένα σχολικό περιβάλλον που, όπως γράφουν, θα σέβεται το παιδί και τα ιδιαίτερα χαρίσματά του. Για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα εφοδιάζει τον μαθητόκοσμο, πέρα από στείρες γνώσεις, και με ανθρώπινες αρχές και αξίες. Ένα σύστημα-εκκολαπτήριο της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.

«Ολόκληρος ο εκπαιδευτικός κόσμος βροντοφωνάζει: 'Ναι στον εξορθολογισμό της παιδείας, 'ναι' στον δομημένο δημοκρατικό διάλογο για εκπαιδευτικά θέματα, 'ναι' στην τεκμηριωμένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Δεν ζητούμε αύξηση μισθών. Δεν ζητούμε μείωση του χρόνου εργασίας μας. Διεκδικούμε ποιοτική αναβάθμιση της δωρεάν παιδείας, έμπρακτη στήριξη του δημόσιου σχολείου και των εκπαιδευτικών. Ζητούμε χρόνο για αντιμετώπιση του αναλφαβητισμού στα σχολεία μας, μια ολοκληρωμένη πολιτική για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας, εκπαιδευτική και συναισθηματική στήριξη των μαθητών μας. Ζητούμε έγκαιρο προγραμματισμό για στελέχωση σχολείων, αναγνώριση και εκτίμηση του πολύπλευρου λειτουργήματος των εκπαιδευτικών. Υπερασπιζόμαστε την παιδεία του τόπου, το δημόσιο σχολείο», αναφέρει ένα βίντεο που ετοιμάστηκε από δάσκαλο και αναρτήθηκε σε όλες, σχεδόν, τις ομάδες εκπαιδευτικών στο facebook.

Μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση

Πολλά τα μηνύματα και προς τις ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Αγωνιώδεις οι εκκλήσεις για να στηρίξουν το δημόσιο σχολείο, αφήνοντας στο περιθώριο τα συνδικαλιστικά ζητήματα. Εκκλήσεις που σε κάποιες περιπτώσεις συνοδεύονταν με μέτρα για συγκεκριμένα προβλήματα που «πνίγουν» την εκπαίδευση. «Αγωνιώ να δω τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών να αποδείξουν ότι εκπροσωπούν το σώμα της βάσης, να αποδείξουν ότι δεν άγονται από προσωπικά κίνητρα ή εμμονές, ότι δεν παρακινούνται ή φέρονται από κομματικές αλλότριες σκοπιμότητες και ότι νοιάζονται για το καλώς νοούμενο συμφέρον της παιδείας, όπως αυτό καταδεικνύεται μέσα από τεκμήρια σύγχρονης έρευνας και μελετών», έγραψε ένας εκπαιδευτικός. «Σε όλες τις περιπτώσεις, τα θύματα είναι οι μαθητές, τα παιδιά μας. Εκείνο που πολλοί αγνοούν είναι πως ο εξορθολογισμός που επικαλείται η επίσημη πλευρά αγγίζει παραμέτρους της παιδείας που είναι ζωτικής φύσης για την αποτελεσματικότητα και την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, τη στήριξη των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Γι’ αυτό ακριβώς πλήττεται και το δημόσιο σχολείο!», έγραψε κάποιος άλλος. Παρόμοιας φύσης σχόλια κατά εκατοντάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Τα μηνύματα των απλών εκπαιδευτικών έφταναν στις ηγεσίες των οργανώσεων. Και ο Φίλιος Φυλακτού, πρόεδρος της ΠΟΕΔ, λίγες ώρες πριν από την πρώτη συνάντηση της οργάνωσης με τον υπουργό Παιδείας, κατέθεσε τις δικές του σκέψεις μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook: «Πάμε με καλή διάθεση και προετοιμασμένοι, αλλά την ίδια ώρα με ξεκάθαρη εντολή από τον εκπαιδευτικό κόσμο! Και μην ξανακούσω το παιχνίδι με τον συνδικαλιστικό χρόνο! Πρώτα θα διευθετηθούν τα προβλήματα του εκπαιδευτικού, του δημόσιου σχολείου και όταν τα διευθετήσουμε αυτά θα μιλήσουμε και για το άλλο. Προέχει ο δάσκαλος, ο καθηγητής, η νηπιαγωγός, ο ειδικός δάσκαλος. Και το εννοώ».

Υπήρχε βεβαίως και η αυστηρή κριτική απέναντι στον υπουργό Παιδείας και τις εγκριθείσες από το υπουργικό προτάσεις του. Ενδεικτικό το σχόλιο εκπαιδευτικού: «Για τρεις σχεδόν μήνες οι ψεύτες φώναζαν για να φοβηθούν οι νοικοκύρηδες. Μέσα σε αυτούς τους τρεις μήνες κάθε επιχείρημα του υπουργείου και της κυβέρνησης του απαντήθηκε, κάθε στατιστική ερμηνεύθηκε και κάθε αισχρότητα αντικρούστηκε».

Δεν έλειψαν και τα μηνύματα που καλούσαν σε αυτοκριτική. Το μυαλό πάει πίσω... Στις απεργίες των νοσηλευτών, στις διεκδικήσεις και στους αγώνες για το ΓεΣΥ, στη στήριξη που κάποτε ζητούσαν οι αγρότες και οι εργάτες. «Δεν βρεθήκαμε έξω από τη Βουλή και το Προεδρικό μαζί με άλλους… Δεν απεργήσαμε για να γίνει το σχολείο δημοκρατικό και ανθρώπινο. Δεν γίναμε μπροστάρηδες σε κοινωνικούς αγώνες. Ποτέ, δεν προτάξαμε την επιστήμη απέναντι στον σκοταδισμό… Γιατί η Μαρία κι ο Ανδρέας να μας εμπιστευτούν σήμερα;».

Στο μεταξύ, παρακολουθώντας την κοινή γνώμη να στρέφεται εναντίον του εκπαιδευτικού κόσμου, δεν ήταν λίγοι αυτοί οι οποίοι καλούσαν τους γονείς σε συστράτευση στον αγώνα τους. «Διεκδικήστε το καλύτερο επίπεδο παιδείας για τα παιδιά σας. Τα παιδιά σας δεν ξέρουν και δεν μπορούν να διεκδικήσουν το καλύτερο για το μέλλον τους, κάντε το εσείς γι' αυτά…».

Στον χορό των αναρτήσεων και γονείς. Άλλοι να εκφράζουν τη στήριξή τους στον αγώνα των εκπαιδευτικών για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, και άλλοι, με σκληρή γλώσσα, να απευθύνονται στον εκπαιδευτικό κόσμο ζητώντας εξηγήσεις κυρίως για ζητήματα που άπτονται της ειδικής εκπαίδευσης.

 

Οδυσσέας vs εκπαιδευτικών

Από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μαίνεται τις τελευταίες μέρες ένας «πόλεμος» μεταξύ του εκπαιδευτικού κόσμου και του γενικού ελεγκτή που τέλος δεν έχει. Τα τελευταία δε 24ωρα αυτή η κόντρα έχει αγριέψει, ενώ στον χορό των αναρτήσεων, προς υπεράσπιση του πατέρα του, μπήκε και ο υιός Μιχαηλίδη «στολίζοντας» τους εκπαιδευτικούς με διάφορα επίθετα και χαρακτηρισμούς, από «κομπλεξικούς» μέχρι και… «τεμπέληδες». Το περιβόητο μήνυμα του γεν. ελεγκτή «περί χρημάτων ο αγών» προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, ενώ επανήλθε την επόμενη μέρα καλώντας τον υπουργό να εφαρμόσει όλες τις εισηγήσεις της υπηρεσίας του - ακόμη και την επέκταση του ωραρίου των εκπαιδευτικών μέχρι τις 3.00 μ.μ. Ανάμεσα σε άλλα, μίλησε και για το «φαινόμενο της ψευδαίσθησης της αλήθειας, γράφοντας συγκεκριμένα: «Πες να πεις μεταξύ τους έχουν πειστεί ότι είναι σκληρά εργαζόμενοι. Και επειδή είπαμε να δουλεύουν όσο οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους (που αμείβονται και λιγότερα) μαζεύουν υπογραφές εναντίον μου. Στο δε facebook επίπεδο πεζοδρομίου». Ακολούθησε και άλλη ανάρτηση στην οποία κάνει λόγο για «εκπαιδευτικούς που με βρίζουν και λοιδορούν», ενώ απάντησε και στα σχόλια που πλημμύρισαν το διαδίκτυο ότι ο ίδιος ενώ βρίσκεται στην εργασία του ασχολείται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι βέλτιστη πρακτική των ανώτατων ελεγκτικών ιδρυμάτων, στην Ευρώπη και παγκόσμια. Το μήνυμά μας θέλουμε να φθάνει στους πολίτες. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, όσο κι αν οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να πνίξουν κάθε φωνή (ακόμη και των ίδιων των γονιών) που τολμά να εκφράσει διαφορετική άποψη από τη δική τους».

Εδώ και λίγες μέρες ο εκπαιδευτικός κόσμος φανερά εκνευρισμένος από τη στάση του γενικού ελεγκτή σπεύδει να εξηγήσει τι εστί εκπαιδευτικός. Χαρακτηριστικά η ανάρτηση του γ.γ. της ΠΟΕΔ Χάρη Χαραλάμπους, ο οποίος αναρτώντας μια φωτογραφία που, όπως λέει, τράβηξε πριν από δύο χρόνια και η οποία απεικονίζει μια δασκάλα να διορθώνει τετράδια σε ένα πάρκο, έγραψε: «Επαναφέρω αυτή τη φωτογραφία αλλά τώρα με λόγια: Επαναλαμβάνω στον υπουργό Παιδείας αυτό που ξέρει και στον γενικό ελεγκτή αυτό που δεν ξέρει. Ο χρόνος που εργάζεται ο/η εκπαιδευτικός δεν είναι μόνον ο διδακτικός. Οι πίνακές σας είναι ελλιπείς και παραπλανούν σκόπιμα τον κόσμο. Στη δημοτική ο πραγματικός εργάσιμος χρόνος είναι: 29 περίοδοι διδακτικός χρόνος, 7 μη διδακτικός χρόνος για όλα τα υπόλοιπα καθήκοντα και υποχρεώσεις και τουλάχιστον άλλες 18 περίοδοι τη βδομάδα (3χ6 αφήνω την Κυριακή) εργάσιμου χρόνου στο σπίτι. Σύνολο: 29 + 7+ 18 = 54 περίοδοι τη βδομάδα. Αυτός είναι ο πραγματικός εργάσιμος χρόνος μας κύριοι. Γι' αυτό δεν σας χρωστάμε τίποτα! Δεν δικαιούστε να αυξήσετε τον διδακτικό μας χρόνο. Δεν δικαιούστε να μας διασύρετε…». Κάποιοι άλλοι απάντησαν με σκληρή γλώσσα στον ελεγκτή, ανάμεσά τους όμως και αυτοί που το ‘ριξαν στο χιούμορ με σχόλια για… χυλόπιτα που ενδέχεται να έφαγε από εκπαιδευτικό με την οποία ήταν ερωτευμένος. Ή για… κάποιον εκπαιδευτικό που πρέπει να τον πλήγωσε πολύ εξ ου και κρατά σήμερα αυτήν τη στάση. Απ’ τις τελευταίες αναρτήσεις του Οδυσσέα Μιχαηλίδη η εκδήλωση περηφάνιας για το ήθος του γιου του, ο οποίος δέχθηκε, λέει, διαδικτυακό bulling μετά την ανάρτησή του.


Επιστροφή
στην αρχή