Tα ιστορικά και κοινωνιολογικά προϊόντα του Κυπριακού

ΑΠΟΨΗ /ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ
Από το 1963-64 η ελληνική κοινότητα στη βάση του διεθνούς δικαίου [ψηφ.186 ΣΑ 1964] αναλαμβάνει τη θεσμική διαχείριση της ΚΔ

Το 1955 ως ιστορική συγκυρία σηματοδοτεί την πρώτη και σημαντικότερη κίνηση ηγεμονοποίησης της Κύπρου από την κυπριακή Εκκλησία και την εθνικιστική παράταξη. Με την προκήρυξη της ΕΟΚΑ την 1η Απριλίου το εκκλησιαστικό και εθνικιστικό κατεστημένο επιβάλλει τον πολιτικό παροπλισμό της τότε Αριστεράς και την πλήρη περιθωριοποίησή της. Διασφαλίζουν για τον εαυτό τους την προοπτική της διαδοχής της βρετανικής αποικιοκρατίας μέσα από την ενδοκοινοτική διχόνοια αλλά και τη διακοινοτική ένταση. Ο στρατιωτικός ηγέτης της ΕΟΚΑ, με πρωταγωνιστικό ρόλο στη φασιστική οργάνωση ‘Χ’ στην Ελλάδα, εξασφάλιζε εκ προοιμίου με την παρουσία του τη διχόνοια στην ελληνική κοινότητα. Πρωτοστάτης στην επιλογή Γρίβα, ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ΄. Για πρώτη φορά δημιουργείται ουσιαστική κοινωνική δυναμική ανατροπής της επικρατούσας τότε παγιωμένης αντίληψης περί ελληνικής πλειοψηφίας και τουρκικής μειονότητας. Και πράγματι το 1960 σηματοδοτεί τον ιστορικό μετασχηματισμό των Τουρκοκυπρίων από μειοψηφία σε κοινότητα. Το Σύνταγμα του 1960 τους κατοχυρώνει θεσμικά ως ισότιμους συνεταίρους με ενισχυμένη συμμετοχή και εξουσίες, όπως π.χ. Τ/Κ αντιπρόεδρο με δικαίωμα αρνησικυρίας, 30% συμμετοχή στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία και πολλά άλλα. Οι Κοινοτικές Συνελεύσεις διαφύλασσαν τον πολιτισμικό διαχωρισμό και περιόριζαν την εν δυνάμει ανάπτυξη κοινού κοινωνικού πλαισίου λειτουργίας του διακοινοτικού χαρακτήρα της Κυπριακής Πολιτείας. Για την ελληνική κοινότητα, η τουρκοκυπριακή αναβάθμιση ως αποτέλεσμα του ασσύμετρου μαξιμαλισμού της, ήταν ασύμβατη με την ηγεμονική κυριαρχία της στο νησί. Ο Μακάριος βεβιασμένα μπαίνει στη λογική της συνταγματικής αναθεώρησης το 1963 με τα γνωστά βίαια και τραγικά αποτελέσματα.

 

Μικρό ελληνικό κράτος

 

Από το 1963-64 η ελληνική κοινότητα στη βάση του διεθνούς δικαίου [ψηφ.186 ΣΑ 1964] αναλαμβάνει τη θεσμική διαχείριση της ΚΔ. Πενήντα τρία χρόνια μετά η προκύψασα κοινωνική κανονικότητα ανέδειξε ένα ιδιότυπο μικρότερο ελληνικό κράτος. Ο ασύμμετρος όμως μαξιμαλισμός της ηγεμονίας της ΕΟΚΑ ωθεί τον Μακάριο να συμπαρασύρει όλο το πολιτικό σύστημα στην επαναξιολόγηση των Συνθηκών του 1959-60 ως μεταβατικό στάδιο προς την Ένωση. Αυτό ουσιαστικά έληξε με τη συνεννόηση του Γεωργίου Παπαδοπούλου με τον Μακάριο το 1971 [αφού προηγουμένως μεσολάβησε η προβοκάτσια της Κοφίνου με βασικούς συνωμότες τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο, τον εξόριστο στο Παρίσι Καραμανλή και τον Μακάριο. Στόχος η αποσταθεροποίηση της στρατιωτικής δικτατορίας διά της αποχωρήσεως της ελληνικής μεραρχίας από την Κύπρο μέσω της λογικής του ελεγχόμενου επεισοδίου]. Η απόφαση αυτή έθετε τις βάσεις για την ειρήνευση στο νησί ενισχύοντας ταυτόχρονα θεσμικά την ελληνική κοινότητα και αφαιρώντας από την τουρκική κοινότητα. Αντ’αυτού μάς προκύπτει ο εγκληματικός μαξιμαλισμός της ΕΟΚΑ Β΄. Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν στην ανάδειξη του συγκρουσιακού κοινωνιολογικού λειτουργισμού και στις δύο κοινότητες ως κοινωνικού μηχανισμού διαχείρισης των συμφερόντων τους. Εξακολουθεί όμως η ελληνική κοινότητα να είναι κυρίαρχη στο νησί, αλλά με σαφή πλέον προσανατολισμό τη διακοινοτική ειρήνη μέσα σε ένα βελτιωμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ως κυριάρχου ανεξαρτήτου κράτους. Με αφορμή τα γεγονότα του Πολυτεχνείου ανατρέπεται ο Γ. Παπαδόπουλος που οδηγούσε την Ελλάδα προς τη δημοκρατική ομαλοποίηση από τον εγκληματία Ιωαννίδη και 7 μήνες μετά μας προκύπτει το προδοτικό και ιστορικά μειοδοτικό πραξικόπημα. Ένα ιστορικό προϊόν της νοηματικής λειτουργίας του ασύμμετρου μαξιμαλισμού. Διά του κλάδου ελαίας ο Μακάριος δίνει άφεση αμαρτιών στους εγκληματίες του πραξικοπήματος αλλά εν τω μεταξύ το νησί ακρωτηριάζεται από την τουρκική εισβολή και κατοχή εξ αφορμής του πραξικοπήματος.

 

Στην Ελβετία

 

Εν τέλει το προϊόν του ανεξέλεγκτου μαξιμαλισμού είναι βαρύ πολιτισμικά, πολύπλοκο κοινωνικοψυχολογικά και πολιτικοοικονομικά και ανταγωνιστικό ως προς την αναζήτηση της ειρήνης στο νησί. Σαράντα τρία χρόνια μετά οι πρωταγωνιστές της κυπριακής πολιτικής σκηνής θα μαζευτούν και πάλι στην Ελβετία για να συζητήσουν την προοπτική της ειρήνης στο νησί. Αν και αυτή τη φορά με περισσότερη νηφαλιότητα, καθ’ ότι τα δεδομένα της παρούσας συγκυρίας παρουσιάζουν ουσιαστικές κοινωνιολογικές και οικονομικές διαφοροποιήσεις. Η ιστορική μνήμη έχει αποδυναμωθεί δημογραφικά. Παραδόξως όμως το ηγεμονικό αφήγημα της ΕΟΚΑ κυριαρχεί στο φαντασιακό πεδίο της ελληνοκυπριακής μάζας και την ομηροποιεί. Η τουρκοκυπριακή μάζα δεν ταλανίζεται πλέον με τα ενοχλητικά συνειδησιακά βαρίδια της γνωστικής δυσαρμονίας της κατοχής και χρήσης ε/κ περιουσιών, ενώ τα ελληνοκυπριακά παράκτια και όχι μόνο, ποσώς απασχολούνται με τον Πενταδάκτυλο και τις σημαίες του, τη Μόρφου, την Κερύνεια, την Αμμόχωστο, την Καρπασία. Εδώ και 43 χρόνια η de facto διαίρεση του νησιού έχει δημιουργήσει δύο παράλληλα συστήματα κοινωνικής διαστρωμάτωσης με ισχυρά ταξικά συμφέροντα όπου οι άρχουσες τάξεις εκατέρωθεν για να τα διατηρήσουν είναι υποχρεωμένες να λαμβάνουν υπόψη την κοινωνική κανονικότητα των υπηκόων τους και στις δυο κοινότητες. Μια κατάσταση πραγμάτων ως προϊόν της διαχρονικής διακοινοτικής βίας. Ως προϊόν της απουσίας κοινού πολιτισμικού τόπου, ως προϊόν της απουσίας της διεθνοτικής αποδοχής παρά μόνο της ανοχής. Ως προϊόν της αλλαγής της γεωγραφικής συγκέντρωσης του πληθυσμού στη βάση του διαχωρισμού από το 1974. Ο ασύμμετρος μαξιμαλισμός δυστυχώς έχει ιστορικές αντοχές και στις δυο κοινότητες.

 

Τα αδιέξοδα

 

Εκτιμώ όμως ότι η ανώριμη αλαζονεία της ελληνοκυπριακής πλειοψηφίας και η συλλογική νοητική ανικανότητα της ηγεσίας της να ερμηνεύει την Ιστορία με σεβασμό, οδήγησαν στα σημερινά τραγικά αδιέξοδα. Σε κάθε περίπτωση το φάντασμα του ασύμμετρου μαξιμαλισμού -και εδώ αναφέρομαι στην ε/κ πλευρά- θα κυνηγά τον Προέδρο της Δημοκρατίας στην Ελβετία. Άλλωστε η ηχώ του είναι ήδη εδώ μέσα από τον ασύμμετρο μαξιμαλισμό της πρότασης για ασφάλεια των δυνάμεων που στηρίζουν Νικόλα Παπαδόπουλο. Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια καλείται ο κ. Αναστασιάδης να διαχειριστεί το μέλλον της Κυπριακής Δημοκρατίας.

 

 

  

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Κανένα παζάρι για την κάρτα

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΜΑΝΩΛΗ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Το μυστηριώδες πορτρέτο του Μεσσία

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 17.11.2018

ΑΠΟΨΗ

Φραγμό στις καταστροφικές ιδέες του Προέδρου

Πολίτης News, 17.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή