Σπόροι chia: Η ιστορία και η μεγάλη διατροφική τους αξία

BUZZLIFE /ΑΝΤΡΑΣ ΚΑΙ ΣΕΞ

Είναι δύσκολο να αγνοήσουμε αυτούς τους μικρούς, άσπρους και μαύρους σπόρους αφού πλέον αρχίζουμε να τους προσθέτουμε σε διάφορα ποτά και εδέσματα.

Τα τελευταία χρόνια έγιναν γνωστοί για τα ωφέλη τους προς την υγεία. Οι σπόροι Chia προέρχονται από το φυτό Chia η αλλιώς Salvia Hιspanica που σχετίζεται με το φυτό μέντα. Καλλιεργούνται στο Μεξικό και Νότια Αμερική. Αυτοί οι σπόροι αποτελούσαν μέρος της βασικής διατροφής για την αρχαία φυλή των Μάγια και των Αζτέκων καθώς έχουν ιδιαίτερες ιδιότητες. Στην πραγματικότητα η λέξη ‘’Chia” προέρχεται από την γλώσσα των Μάγιας και σημαίνει ‘’δύναμη’’. Γι’ αυτό αθλητές αντοχής ή πολεμιστές έπαιρναν τους σπόρους για να αποκτήσουν ενέργεια.

Οι σπόροι Chia χαρακτηρίζονται σαν ένα από τα πιο υγιεινά τρόφιμα στον πλανήτη αφού είναι γεμάτοι με θρεπτικά συστατικά που είναι ωφέλιμα για το σώμα αλλά και το μυαλό μας. Παρά το μικροσκοπικό τους μέγεθος περιέχουν μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών που βοηθούν στη καλυτερη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και στην μείωση της όρεξης. Επίσης, περιέχουν ωμέγα – 3 λπαρά οξεα που βοηθούν στη μείωση των τριγλυκεριδίων στο ήπαρ, στη πρόληψη του καρκίνου του μαστού, των εντέρων και του προστάτη και στη βελτίωση της ελαστικότητας των αρθρώσεων και των οστών. Επιπρόσθετα, περιέχουν άφθονη πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας, πολλά βασικά μέταλλα και αντιοξειδωτικά που μας προστατεύουν από διάφορες παθήσεις.  

Μην επηρεάζεστε από το μέγεθος τους γιατί αυτοί οι μικροί σπόροι Chia είναι γεμάτοι με πολλά ισχυρά θρεπτικά συστατικά. 28γρ. (2 κουτ. της σούπας) σπόροι Chia έχουν 137 θερμίδες και περιέχουν:11γρ. φυτικές ίνες, 4γρ. πρωτεΐνη και 9γρ. λιπαρά από τα οποία τα 5γρ. είναι ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα.

Επιπρόσθετα, οι σπόροι Chia είναι μια εξαιρετική πηγή πολλών βασικών μετάλλων αλλά φτωχοί σε βιταμίνες. Τα μέταλλα που περιέχουν είναι: 18% ασβέστιο, 30% μαγγάνιο, 30% μαγνήσιο, 27% φόσφωρο και μια σωστή ποσότητα ψευδαργύρου, βιταμίνης Β3 (νιασίνη), Β1 (θειαμίνη), Β2 και κάλιο.  Επίσης, οι σπόροι Chia είναι τρόφιμο ολικής άλεσης που συνήθως καλλιεργείται οργανικά, δεν γίνεται γενετική τροποποίηση και δεν περιέχει γλουτένη.

Οι σπόροι Chia περιέχουν 12γρ. υδατάνθρακες από τα οποία τα 11γρ. είναι φυτικές ίνες. Αυτό σημαίνει πως δεν αφομοιώνονται από το σώμα και δεν αυξάνουν το σάκχαρο του αίματος. Επίσης, έχουν την ικανότητα να διογκώνονται σε μέγεθος 10-12 φορές περισσότερο μεσα στο νερό λόγω των φυτικών ινών τους και διαμορφώνουν μια γλοιώδη υφή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνει το αίσθημα της πληρότητας, την αργή απορρόφηση του φαγητού και μειώνει το αίσθημα για περισσότερη κατανάλωση. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών για τις γυναίκες είναι 25γρ. και για τους άνδρες 28γρ.

Οι σπόροι Chia βοηθούν στην απώλεια σωματικού βάρους και στη δραματική μείωση της όρεξης και αυτό οφείλεται στην υψηλής ποιότητα πρωτεΐνης και φυτικών ινών που περιέχουν.

Επίσης, οι σπόροι Chia είναι από τις καλύτερες φυτικές πηγές σε ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα ΑLA (Alpha Linolenic Acid). Ωστόσο, το ανθρώπινο σώμα δεν είναι ικανό να μετατρέψει αυτό το είδος (ALA) λιπαρών οξέων σε DHA (Docosahexaenoic acid). DHA είναι η ενεργή μορφή ωμέγα – 3 λιπαρών οξέων και από τις πιο σημαντικές. Έλλειψη της δημιουργεί την ανάγκη λήψης ωμέγα – 3 μας από ζωικής προέλευσης τροφές. Αν κάποιος είναι χορτοφάγος ή vegan χρειάζεται να τρώει πιο συχνά λιπαρά ψάρια, να παίρνει ιχθυέλαιο ή συμπλήρωμα DHA.

Οι σπόροι Chia εκτός από καλές πηγές ωμέγα- 3 λιπαρών οξέων που περιέχουν, έχουν και πολύ καλές αντιοξειδωτικές ιδιότητες όπως το χλωρογενικό οξύ που βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Το καφεϊκό οξύ που βρίσκεται σε πολλά φυτικά τρόφιμα και καταπολεμά τις φλεγμονές στο σώμα. Επίσης, οι σπόροι Chia, περιέχουν τη κερσετίνη, ένα αντιοξειδωτικό που βοηθά στη μείωση πιθανότητας καρδιαγγειακών παθήσεων, οστεοπόρωσης και ορισμένων μορφών καρκίνου όπως και τη καεμφερόλη, ένα αντιοξειδωτικό που μειώνει τον κίνδυνο για άλλες χρόνιες παθήσεις. Οι καθαροί και ξηροί σπόροι Chia μπορεί να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα αφού περιέχουν αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα λίπη στους σπόρους από ζημίες.

Επιπλέον, οι σπόροι Chia ρυθμίζουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Τα ψωμιά που φτιάχνονται με σπόρους Chia προκαλούν μικρότερες αυξήσεις στα επίπεδα σάκχαρου από τα παραδοσιακά ψωμιά.

Γενικά οι σπόροι Chia δεν προκαλούν αρνητικές επιπτώσεις προς την υγεια μας. Ωστόσο, σε μεγάλες δόσεις (πάνω από 3.5 κουταλιές της σούπας την ημέρα) μπορούν να δράσουν σαν αντιπηκτικά  και να μειώσουν την απορρόφηση μετάλλων.

Εύκολα εντάσσονται στη διατροφή μας
Η γεύση τους είναι ήπια, έτσι εύκολα μπορείτε να τα εντάξετε σε πολλά γεύματα ή ροφήματα σας

Δεν χρειάζεται να αλεσθούν όπως τους λιναρόσπορους και δεν χρειάζονται χρόνο για προετοιμασία

Τρώγονται ωμά, μέσα σε χυμό, μπορούν να προστεθούν σε χυλό, πουτίγκες ή σε ψημένα προϊόντα.

Μπορούν να μπούν πάνω στα δημητριακά, σε γιαούρτι, λαχανικά, γάλα καρύδας και πιάτα από ρύζι

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε σάλτσες για να τις κάνουν πιο παχύρευστες ή σαν αντικατάστατο αυγών σε συνταγή αφού έχουν την ιδιότητα να απορροφούν το νερό και το λίπος

Μπορούν επίσης να αναμειχθούν με νερό και να μετατραπεί σε ζελέ

Η προσθήκη σπόρων Chia σε συνταγές θα ενισχύσει τη θρεπτική τους αξία

Είναι δύσκολο να αγνοήσουμε αυτούς τους μικρούς, άσπρους και μαύρους σπόρους αφού πλέον αρχίζουμε να τους διακρίνουμε σε διάφορα ποτά, και εδέσματα.

 

Νικόλ Πηλείδη

Διατροφολόγος-Kλινική Διαιτολόγος (BSc(Hons), MSc)

nicolepileidi@gmail.com

+357 97838941


Επιστροφή
στην αρχή