Σωτήρες της...Σωτήρας! - Πολίτες της μιλούν για το θεατρικό που δίχασε

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
ΠΑΤΗΡ ΓΕΩΡΓΙΟΣ: «Είπαν ότι οι παπάδες είμαστε μουλλάδες. Αυτή η παράσταση θα ήταν μια βόμβα μέσα στα πόδια τους, μια βόμβα μέσα στην οικογένεια».

Ένα ολόκληρο χωριό, η Σωτήρα Αμμοχώστου, βρέθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Μία θεατρική παράσταση, το «Cock» (μετ.: πετεινός, ανδρικό μόριο), η οποία θα διδόταν στο θέατρο της κοινότητας, το οποίο αποτελεί και την έδρα του ΘΟΚ στην ελεύθερη Αμμόχωστο, ήταν η αιτία για να προκληθεί μεγάλη αναστάτωση, λόγω των αντιδράσεων ομάδας κατοίκων, οι οποίοι ένιωσαν ότι τα μηνύματα του έργου θίγουν τα ήθη και τις αξίες τις δικές τους και των συγχωριανών τους.

Η παράσταση επικεντρώνεται στην ιστορία ενός ομοφυλόφιλου ζευγαριού, τη σχέση του οποίου διχάζει μία γυναίκα που μπαίνει στη ζωή του ενός. Το έργο καταπιάνεται με θέματα συντροφικότητας, δέσμευσης και ταυτότητας, αλλά στέλνει και μηνύματα αποδοχής, και έχει πάρει πολύ καλές κριτικές.

 

Γιατί στη Σωτήρα;

Τι ήταν εκείνο, λοιπόν, που ενόχλησε τόσο πολύ ώστε να λογοκριθεί τελικά η παράσταση και ποιοι ήταν αυτοί που ξεκίνησαν τον πόλεμο για να μην ανέβει το έργο του ΘΟΚ στη Σωτήρα; Γιατί το δημοτικό συμβούλιο συναίνεσε, και μάλιστα ομόφωνα, σε αυτές τις πιέσεις, παρά το γεγονός ότι μέλη του διαφωνούν κάθετα με αυτή την παρέμβαση; 

Τα γεγονότα πάντως προκάλεσαν πληθώρα αντιδράσεων φορέων της κοινωνίας, αλλά και απλών πολιτών, είτε προς τη μία πλευρά που είδε την κατάργηση της ελευθερίας της έκφρασης να γκρεμίζεται και να φιμώνεται, είτε προς την άλλη που είδε το δικαίωμα μίας κοινότητας να απορρίψει ένα θέαμα σε συλλογικό επίπεδο εάν τα μηνύματα που στέλνει δεν την αντιπροσωπεύουν. 

Εμείς πήγαμε στη Σωτήρα και καταγράψαμε τις απόψεις του δημάρχου, των ιερέων και απλών πολιτών.

 

Η Σωτήρα είναι ένα χωριό αγροτικό, που κάνει τα πρώτα βήματά του στον τουρισμό και του οποίου οι κάτοικοι είναι βαθιά θρησκευόμενοι και εθνικόφρονες.

 

 

Ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία

Αυτό που επιδιώξαμε κατ’ αρχήν ήταν να καταγράψουμε τις στάσεις και τις διαθέσεις της μικρής κοινωνίας της Σωτήρας. Γιατί δημιουργήθηκε όλος αυτός ο σαματάς και τι ιδιαίτερο έχει αυτό το χωριό ώστε μία παράσταση που έτυχε εξαιρετικών σχολίων αλλού, στη Σωτήρα να έχει δαιμονοποιηθεί;

Πρόκειται για μια μικρή αγροτική κοινωνία, κάτι το οποίο δηλώνει και το κολοκάσι, ένα γεωργικό προϊόν, προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης από το 2016, με το οποίο ταυτίζεται. Η Σωτήρα αναπτύσσεται και τουριστικά τα τελευταία χρόνια. Αυτή την περίοδο κτίζεται ένα μεγάλο ξενοδοχείο. Μέχρι σήμερα ήταν υποβαθμισμένη τουριστικά και, παρότι τόσο κοντά στον έξαλλο «πολιτισμό» της Αγίας Νάπας και του Πρωταρά, δεν επηρεάστηκε δραματικά από αυτόν.

 

Έντονη θρησκευτικότητα

Ο τρόπος ζωής, μάλλον παραπέμπει σε μια κλειστή, συντηρητική κοινωνία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εκσυγχρονίζεται και δεν αναπτύσσεται. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον η Εκκλησία εξακολουθεί να διατηρεί μεγάλη επιρροή. Είναι μία κοινότητα των 5000 κατοίκων - έγινε δήμος  πριν από έξι χρόνια -  με εθνικόφρονες πεποιθήσεις στην πλειοψηφία της, φιλήσυχοι άνθρωποι που έχουν έντονο το θρησκευτικό αίσθημα και που φέρουν μεγάλο σεβασμό στους δέκα ιερείς της Σωτήρας (εκ των οποίων οι πέντε υπηρετούν στις διπλανές κοινότητες: δύο στην Αγία Νάπα, ένας στις Βρυσούλλες κι ένας στη Δερύνεια). Το κύρος της Εκκλησίας αντικατοπτρίζεται και στο πρόσωπο του γηραιότερου των ιερέων του 84χρονου πατήρ Γεώργιου, αγωνιστή της ΕΟΚΑ. Μια εικόνα που παραπέμπει σε παλαιότερες εποχές, τότε που κεντρικά πρόσωπα των τοπικών κοινωνιών ήταν ο παπάς κι ο δάσκαλος και περιέκλειαν μέσα τους τη λέξη έθνος, υποκαθιστώντας εν μέρει και τις πολιτικές αρχές. Αυτό δημιουργεί μια πάλη μεταξύ των δύο «αρχών».

 

 

Ακροδεξιά στοιχεία

Σε αυτά τα πλαίσια, οι ιερείς της Σωτήρας ήταν μεταξύ αυτών που πρωτοστάτησαν για να μην ανέβει η παράσταση του «Cock». Οι ίδιοι το αρνούνται και υποστηρίζουν πως «αναγκάστηκαν» να παρέμβουν κατά κάποιο τρόπο από τις αντιδράσεις που υπήρξαν. 

Πηγές προσκείμενες στο δημοτικό συμβούλιο λένε πως ήταν οι ιερείς είναι που το ξεκίνησαν, επηρεάζοντας και συντηρητικές ομάδες της κοινότητας. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως ο λόγος που το δ.σ. αποφάσισε να μην ανέβει το έργο στη Σωτήρα ήταν απειλές από τη μικρή αυτή ομάδα ότι θα παρακινούσαν ακροδεξιά στοιχεία να κάνουν φασαρία κι επεισόδια.

Κάποιοι στο χωριό αμφιβάλλουν ότι θα γίνονταν επεισόδια και κατακρίνουν το δημοτικό συμβούλιο για τη λογοκρισία της παράστασης. 

Όπως αντιληφθήκαμε από το ρεπορτάζ, ο απλός κόσμος της κοινότητας ενημερώθηκε για αυτή την κόντρα επικράτησης των δύο δυνάμεων από τις εφημερίδες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Ας αφήσουμε όμως τον κόσμο της Σωτήρας να μιλήσει από μόνος του. 

 

 

«Μας κράζει όλη η Κύπρος»

Πρώτη μας στάση ένα κεντρικό περίπτερο της Σωτήρας. Εκεί συναντήσαμε διάφορους ανθρώπους του χωριού που θέλησαν ανώνυμα να μας πουν την άποψή τους.

  • «Μας έχει κράξει ολόκληρη η Κύπρος με αυτά που έγιναν. Πρέπει να σταματήσει αυτό εδώ».
  • «Έπρεπε να αφήσουν να γίνει η παράσταση. Άλλωστε, πόσος κόσμος θα πήγαινε; Τόσος ντόρος για δέκα ανθρώπους που θα πήγαιναν να τη δουν;»
  • «Η ομοφυλοφιλία τους πείραξε; Γιατί δεν ασχολούμαστε με άλλα θέματα πιο σοβαρά, όπως οι βιασμοί, η παιδεραστία και τα ναρκωτικά;»
  • «Στο χωριό μας έχουμε άτομα που είναι ομοφυλόφιλοι και τυγχάνουν αποδοχής. Άραγε, πώς νιώθουν αυτοί οι άνθρωποι τις τελευταίες μέρες;»

 

 

 

Τι μας είπαν τρεις ιερείς της Σωτήρας

«Εμείς κάναμε το καθήκον μας και ματαιώθηκε η παράσταση»

Δεύτερη στάση η μεγάλη εκκλησία της Αναστάσεως. Ο πατήρ Γεώργιος, ο εγγονός του γηραιότερου ιερέα, δέχεται να μας μιλήσει. Προσπαθεί να είναι μετριοπαθής. Αυτό που τον έχει ενοχλήσει περισσότερο από τα όσα σχολιάστηκαν τις τελευταίες μέρες, είναι ο χαρακτηρισμός ότι η Σωτήρα ζει στον Μεσαίωνα και λίγο - πολύ ότι πρόκειται για μια κοινωνία αμόρφωτων χωρικών. Συνοψίζουμε παρακάτω όσα μας είπε απαντώντας και στις δικές μας ερωτήσεις:

  • «Ο κόσμος σπουδάζει, βγήκαμε έξω, δεν είδαμε μόνο τη Σωτήρα. Είμαστε μια σύγχρονη κοινωνία. Δεν ζούμε στον Μεσαίωνα. Δεν μπορώ να χαρακτηρίσω τη Σωτήρα οπισθοδρομική κοινότητα»...
  • «Βγαίνουν οι πάντες σήμερα και μας λένε να δεχτούμε, να σεβαστούμε (σ.σ. το έργο). Αλλά όταν κάποιος εκφέρει αντίθετη άποψη χαρακτηρίζεται είτε ρατσιστής, είτε ομοφοβικός. Μα η ελευθερία η δική μου, πού πάει;»
  • «Νεαρές μαμάδες, μορφωμένες, όχι αμόρφωτες και απαίδευτες, που σκανδαλίστηκαν από τη φωτογραφία, ήρθαν και κοντά μας και μας έθεσαν το ερώτημα: αν ερχόταν το μωρό μου σπίτι και μου έλεγε τι είναι αυτό (σ.σ. το ομοφυλοφιλικό φιλί της αφίσας του 'Cock'), τι θα του έλεγα; Τι πρότυπα δίνουμε;»
  • «Ο Θεός μας έπλασε ελεύθερους και γι' αυτό υπάρχει το κακό. Θεωρώ ότι ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο, που γνωρίζουν την ιδιοσυγκρασία του κόσμου, ζύγισαν τις καταστάσεις και πήραν τη λιγότερο λανθασμένη απόφαση για το καλό της Σωτήρας».
  • «Αν δεν πρόβαλλαν την παράσταση με αυτή την αφίσα, και δεν προκαλούσαν με αυτό τον τρόπο, η παράσταση θα γινόταν και κανένας δεν θα έπαιρνε είδηση. Παίχτηκαν και άλλα θεατρικά με πολύ χειρότερες σκηνές».

 

Πατήρ Γεώργιος, ο νεότερος: «Όταν κάποιος εκφέρει αντίθετη άποψη χαρακτηρίζεται είτε ρατσιστής είτε ομοφωνικός. Μα η ελευθερία η δική μου, πού πάει;»

 

 

Δεν είμαστε μουλλάδες

 Ο πατήρ Γεώργιος ο γηραιότερος, μας είπε:

  • «Αυτό το έργο δεν ήταν σωστό να το δει η νεολαία μας, τα παιδιά μας, που νυχθημερόν αγωνιούμε και προσπαθούμε να τα κρατήσουμε στον σωστό δρόμο. Όταν παρουσιάζονται ομοφυλόφιλοι, ως Εκκλησία αυτά τα θεωρούμε απαράδεκτα. Μας είπαν πως αντιδρούμε σαν σε Μεσαίωνα. Ότι οι παπάδες είμαστε μουλλάδες. Μα είναι μεσαιωνισμός όταν απορρίπτουμε την ομοφυλοφιλία; Αυτή η παράσταση θα ήταν μια βόμβα μέσα στα πόδια τους, μια βόμβα μέσα στην οικογένεια».
  • «Η Εκκλησία δέχεται όλα τα παιδιά της. Και τους ομοφυλόφιλους. Προσπαθεί να τους κάνει να μετανοήσουν. Αλλά τις παρεκτροπές τους να τις βλέπει ο κόσμος;»
  • «Ο κόσμος ήρθε σε μας και μας είπε πως είδε σε αυτό το πώς το λένε το φέι... (σ.σ. facebook) ότι είδαν αυτή την αφίσα και δεν ήθελαν την παράσταση. Όχι, δεν τους παρακίνησα εγώ. Είδαν δυο ομοφυλόφιλους να φιλιούνται κι έγιναν καμίνι κι ανέλαβαν δράση πριν αναλάβουμε εμείς. Εμείς κάναμε το καθήκον μας και ματαιώθηκε η παράσταση».
  • «Ο δήμαρχος είδε την κατακραυγή του κόσμου και σεβάστηκε».
  • «Αν γινόταν η παράσταση, θα μαζευόταν κόσμος εκεί, άντρες και γυναίκες, νέοι και γέροι, να διαμαρτυρηθούν»…

Πατήρ Γεώργιος, ο γέρος: «Αυτή η παράσταση θα ήταν μια βόμβα μέσα στα πόδια τους, μια βόμβα μέσα στην οικογένεια».

 

 

 

Στη Ρωσία τους φυλακίζουν…

Τρίτος ιερέας της Σωτήρας, που προτιμά να μείνει ανώνυμος, μας είπε:

  • «Στη Ρωσία τους ομοφυλόφιλους τους φυλακίζουν. Ένα σύγχρονο, υπερσύγχρονο κράτος. Στην Τουρκία, τα χειρότερα τους κάνουν».
  • (Στην Ευρώπη; ρωτάμε…) «Υπάρχει μια τάση ανάδειξής τους. Σήμερα βλέπουμε ότι κάνουν τις παρελάσεις τους. Αύριο θα μας το επιβάλουν. Στην Αμερική, διάβαζα ένα άρθρο, μια κοπέλα κίνησε αγωγή στους δυο γονείς ομοφυλόφιλους και κέρδισε πόσες χιλιάδες δολάρια επειδή δεν τη μεγάλωσαν σύμφωνα με τις κοινές ηθικές αξίες».
  • «Θυμάστε τα Σόδομα και τα Γόμορρα που ο Θεός τα έκρουσε; Ανέκαθεν υπήρχε η ομοφυλοφιλία και υπήρχε κι άλλο πάθος με τα ζώα, η κτηνοβασία. Ζούμε σε έσχατους καιρούς. Αλλά η Εκκλησία δεν έχει πρόβλημα με τον άνθρωπο. Έχουμε πρόβλημα με το πάθος που φέρει ο άνθρωπος».
  • «Κανένας δεν γεννιέται ομοφυλόφιλος και το πάθος αν δεν καταπολεμηθεί στην κατάλληλη στιγμή γίνεται ζωή».

 

 

 

Γιώργος Παπάμιχαηλ

«Εγώ θα έβλεπα την παράσταση»

«Τώρα άκουσα ότι είχαν φωτογραφία με δύο ομοφυλόφιλους να φιλιούνται. Νομίζω πως αυτό ενόχλησε κάποιους. Ήταν πολύ προχωρημένο αυτό για τη Σωτήρα.  Ας μην την έβαζαν. Ας προσέγγιζαν διαφορετικά μια κοινωνία με ευαισθησίες. Ας έβαζαν κάτι που να μην θεωρηθεί χυδαίο. Διαφορετικά είναι δικαίωμα του καθενός να δει (σ.σ. την παράσταση) και να κρίνει.  Εγώ θα πήγαινα. Σίγουρα υπάρχουν ομοφυλόφιλοι στη Σωτήρα, και δεν είμαστε εναντίον. Μπορεί στο σπίτι του καθενός να συμβεί αυτό. Πιστεύω πως και στο δημαρχείο έγινε πολύς ντόρος για το τίποτε. Και να γινόταν η παράσταση, δεν θα γινόταν φασαρία ή επεισόδια. Και εγώ είμαι εναντίον δύο άντρες να υιοθετούν ένα παιδάκι. Αλλά πιστεύω πως ήταν παρατραβηγμένο αυτό που έγινε στη Σωτήρα».

 

 Ο Γιώργος Παπάμιχαηλ

 

 

Ενημερώθηκαν από τα social media οι κάτοικοι

Γύρω στο μεσημέρι βρεθήκαμε έξω από το Δημοτικό Σχολείο της Σωτήρας. Εκεί συναντήσαμε γονείς και παππούδες που μας είπαν την άποψή τους, αλλά θέλησαν να μείνουν ανώνυμοι.

 

Δεν είναι δεμένοι μαζί μας

Ελένη:  «Εγώ, χθες έμαθα τι έγινε. Πιστεύω πως δεν είναι απαραίτητο να παίζουν αυτά τα έργα. Δεν είναι ντροπή να αντιμετωπίζουμε αυτό το θέμα μέσα στο χωριό μας; Είναι κακό πράγμα η ομοφυλοφιλία. Το βλέπω, ναι, ότι υπάρχουν ομοφυλόφιλοι. Όμως, δεν τους έχουμε και τόσο δεμένους μαζί μας. Το ότι είναι μέσα στο χωριό δυο-τρία άτομα δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να έρθουν και από έξω να παίζουν έργα που κάνουν κακό στα παιδιά μας». 

 

 

 

Στηρίζουμε τον Σεφερλή

Άντρη: «Καλώς ή κακώς τους ομοφυλόφιλους τους δέχτηκε η κοινωνία μας. Έχω και φίλους και φίλες ομοφυλόφιλους και τους υποστηρίζω. Είναι αποδεκτοί από την κοινωνία μας.  Είναι όμως ανάγκη να πηγαίνουμε να το θωρούμε κιόλας στο θέατρο; Στα μωρά μας προσπαθούμε να στείλουμε ένα μήνυμα: Αγάπη,  θρησκεία, σεβασμό, αυτοσεβασμός. Δεν υπάρχει λόγος να δει το μωρό μου δυο άντρες να φιλιούνται. Το θέατρο το αγαπάμε και το υποστηρίζουμε. Τον Μάρκο τον Σεφερλή τον υποστηρίζουμε όποτε έρθει. Να πάεις να γελάσεις, να ξεκουραστείς, να ξεχάσεις τα προβλήματά σου, να χαλαρώσεις. Τη συγκεκριμένη παράσταση, γιατί να πάω να τη δω; Για να με ρωτά το μωρό μου 'μάμμα γιατί έτσι, μάμμα γιατί άλλως';»

 

Δεν έχω ιδέα…

Ανδρέας: «Εγώ δεν ξέρω τι έγινε. Από την εφημερίδα το διάβασα. Δεν ξέρω τα γεγονότα. Δήθεν ομοφυλόφιλοι και αυτό ήταν το πρόβλημα»…

Γιάννης: «Δεν είχαμε ιδέα. Από την τηλεόραση το μάθαμε».

Μαρία: «Κάτι άκουσα, αλλά δεν έβαλα αφτί. Δεν ξέρω».

 

Μα πού ζούμε;

Κατερίνα: «Δεν ξέρω αν έγινε χαμός στο χωριό. Πάντως εγώ μόνο από το facebook το διάβασα. Πιστεύω πως έπρεπε να αφήσουμε το θέατρο να γίνει. Ζούμε στο 2017, πάμε στο 2018 και να έχουμε αυτές τις προκαταλήψεις; Έπρεπε να γίνει η παράσταση κι όποιος θέλει να πάει. Όσοι είχαν αντιρρήσεις ας μην πήγαιναν. Εγώ έχω δύο παιδιά και δεν θα με ενοχλούσε να μιλήσω σ’ αυτά για την ομοφυλοφιλία. Οι ομοφυλόφιλοι είναι άνθρωποι με δικαιώματα στη ζωή. Δεν μπορούμε να τους καταδικάσουμε. Δυστυχώς εδώ οι περισσότεροι άνθρωποι είναι συντηρητικοί. Αυτό που έγινε ήταν λάθος. Μεγάλο λάθος».

 

 

Το θέατρο μας πείραξε;

Τον κ. Κώστα τον συναντήσαμε σε ένα από τα καφενεία της Σωτήρας: «Έπρεπε να γίνει η παράσταση. Είναι ένα θέατρο. Σημασία έχει να δει ο κόσμος πού πάμε και πού ερχόμαστε. Να μας προβληματίσει. Όταν δεν μπορούμε να δούμε ένα θέατρο, τι θέλουμε να βλέπουμε; Τόσα πράγματα γίνονται στο κόσμο, το θέατρο μας πείραξε;»

 

 

Γιώργος Τάκκας, δήμαρχος Σωτήρας

Μια μαύρη μελανιά για τη Σωτήρα

  • «Θα ήταν υπέρ του δήμου να γίνει η παράσταση. Και αν ήθελες να πας να τη δεις. Αν δεν ήθελες, να μείνεις σπίτι σου. Δηλαδή όταν στην τηλεόραση δείχνει άτομα με διαφορετικότητα κλείνουμε την τηλεόραση; Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας».
  • «Το πιο σημαντικό όμως στο τέλος της ημέρας είναι ότι και εγώ και οι άλλοι σύμβουλοι δεν θέλαμε να γίνουν επεισόδια στον δήμο μας και να εκτεθεί περισσότερο. Αν δεν πίστευα ότι θα γίνονταν επεισόδια, θα προχωρούσα με την παράσταση».

  • «Παλέψαμε να φέρουμε τον ΘΟΚ στη Σωτήρα και θέλουμε να συνεχίσουμε αυτή τη συνεργασία που ξεκίνησε πριν τέσσερα χρόνια».
  • «Γίνεται πολλή δουλειά για να αναδειχθεί ο δήμος. Δυστυχώς αυτή είναι η μαύρη μελανιά».
  • «Έγιναν παραστάσεις με πολύ χειρότερα απ’ ό,τι η συγκεκριμένη. Για παράδειγμα, ένας σχιζοφρενικός, ο οποίος είχε σεξουαλικές σχέσεις με τη μητέρα του και την άφησε έγκυο. Αλλά επειδή δεν υπήρχε η αφίσα, δεν έγινε ο ντόρος».

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΚΕ για απειλές Τουρκίας: Το ενεργειακό πρόγραμμα της ΚΔ συνεχίζεται

Πολίτης News, 18:25 (τελευταία ενημέρωση 18:25)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τουρκικό ΥΠΕΞ:Η γεώτρηση μπορεί να αλλάξει ισορροπίες επίλυσης

Πολίτης News, 17:06 (τελευταία ενημέρωση 17:06)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Βγάλτε το φίμωτρο από τους στρατιωτικούς

ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΑΤΖΗΣ, 16:29 (τελευταία ενημέρωση 16:29)

Επιστροφή
στην αρχή