Σημαίνει κάτι η «απόρριψη» του Αμβρόσιου;

ΑΠΟΨΗ /ΚΑΤΑ ΒΑΡΒΑΡΩΝ
Οι ηλίθιοι δεν είναι εξ ορισμού κακοί. Αυτό, όμως, δεν τους κάνει λιγότερο επικίνδυνους. Και οι μέρες αναδεικνύουν και την ανάγκη να μην το υποτιμούμε

Υπάρχει μια τάση να τους υποτιμούμε. Θέλετε επειδή δεν εκτιμούμε το μέγεθος του προβλήματος σωστά; Θέλετε επειδή δεν τολμούμε να το εκτιμήσουμε; Θέλετε και τα δύο μαζί; Το κάνουμε πάντως.

Και όσο τους υποτιμούμε, όσο λέμε πως δεν είναι και τόσοι πολλοί τελικά, ενώ είναι απείρως περισσότεροι και από αυτό που περιγράφει ο φόβος που απορρίπτουμε, τόσο οι ηλίθιοι ξεφεύγουν και επιδεινώνουν την κατάσταση άλλων ηλιθίων γύρω τους, οι οποίοι ενδεχομένως να μην είναι σε τόσο άσχημη κατάσταση ακόμα.

Η τραγωδία στην Ελλάδα αναδεικνύει για άλλη μια φορά την ανάγκη να μην υποτιμούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Πολλοί έσπευσαν λ.χ. να πουν πως ο φασιστότραγος των Καλαβρύτων, ο οποίος, ναι, έφαγε τόσο κράξιμο όσο κανένας άλλος εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα για αυτό που είπε προχθές, δεν είχε εδώ απήχηση σε πολύ κόσμο.

Σωστό. Και λάθος μαζί. Διότι εδώ οι οπαδοί του Αμβρόσιου μπορεί να σιώπησαν υπό το βάρος της κατακραυγής για την ασέβεια που αυτό το ομιλούν ρασοφόρο περίττωμα επέδειξε ενάντια στους νεκρούς και τα υπόλοιπα θύματα, ωστόσο, δεν τον έχουν αφήσει.

Γιατί; Μα γιατί δεν τον ακολουθούν επειδή ταυτίζονται ιδιαίτερα με τον ίδιο. Ταυτίζονται με αυτά που λέει. Το μίσος που εκφράζει και την ακρότητα στα πολιτικά αλλά και τον θρησκευτικό φανατισμό ο οποίος, στο τελευταίο του παραλήρημα, ήταν εξίσου κυρίαρχος με την αρρωστημένη πολιτική ακρότητα.

Ο Αμβρόσιος, λοιπόν, είπε πως η τραγωδία στην Ελλάδα ήταν… θεία δίκη διότι ο Τσίπρας είναι άθεος και διάφορα άλλα. Αυτό είναι γεγονός πως μπορεί να γίνει αποδεκτό μόνο από ένα σημείο βλακείας και πάνω και πως, αυτό το σημείο, είναι σίγουρα πολύ προχωρημένο.

Ο δε συγκλονισμός για την έκταση της τραγωδίας αυτής εικάζω πως το έσπρωξε ακόμα πιο κάτω. Δηλαδή, αμέτρητοι ηλίθιοι, οι οποίοι στο υποθετικό σενάριο -κούφια να ’ναι η ώρα- ο μεν Αλέξης Τσίπρας να σκοτωνόταν σε ένα ατύχημα με 3-4 άλλους του ΣΥΡΙΖΑ, ο δε τράγος να έλεγε πως τους τιμώρησε ο «θεός» για τους ίδιους λόγους, θα συμφωνούσαν μαζικά και χωρίς δεύτερη σκέψη με τον τράγο, δεν ενέδωσαν στον παραλογισμό αυτή τη φορά.

Η «λογική» τους υπέκυψε υπό το βάρος του συναισθήματος. Τι γίνεται όμως εδώ; Υπάρχει κάποια διαφορά επί της ουσίας; Αλλάζει κάτι στο μυαλό και στον τρόπο ή καλύτερα την αδυναμία σκέψης όλων αυτών των ηλιθίων; Μεταβάλλεται ο φανατισμός τους κατ’ ελάχιστον έστω; Τολμώ να πω πως όχι. Κατηγορηματικά μάλιστα. Το ότι μαλακώνουν μπροστά στην τραγικότητα του πράγματος και από απλή ενσυναίσθηση δεν αλλάζει κάτι.

Δεν είναι κατ’ ανάγκην κακοί οι ηλίθιοι άλλωστε.

Aλλά, σίγουρα, αυτό δεν τους κάνει λιγότερο επικίνδυνους σ’ αυτή την εποχή που, με τα social media να κυριαρχούν και με την αμορφωσιά να μετατρέπεται σε κυρίαρχο ρεύμα, η πανώλη της βλακείας ξεφεύγει από την ενδημική διάσταση που υποτιμήσαμε και τείνει να γίνει πανδημική πια.

Την ώρα που το ελληνόφωνο ίντερνετ βοούσε ενάντια στον Αμβρόσιο και οι ηλίθιοι αυτού του είδους έμεναν σιωπηλοί μη έχοντας άλλη επιλογή, μια άλλη είδηση γινόταν viral: για ένα σπίτι που κάηκε, λέει, αλλά έξω στο παράθυρο οι διασώστες είχαν βρει «άθικτη» μια εικόνα της Παναγίας και του Χριστού.

«Θαύμα», ανέκραξαν όλοι. Και το ίντερνετ πλημμύρισε από βλακεία.

Όπως βλέπετε και εσείς βέβαια, η εικόνα φυσικά και κάηκε, όχι ολοκληρωτικά μεν, αλλά είναι κάτι που φαίνεται και στα πρόσωπα. Το γύρω της επίσης. Εάν προσέξει κανείς το περβάζι και το κούφωμα, επίσης δεν έχουν καεί εξολοκλήρου.

Η χρήση της απλής λογικής οδηγεί σε κάποια εξίσου λογικά συμπεράσματα. Και απλά.

Λογικό επίσης είναι το να διερωτηθεί κανείς πώς ένας άνθρωπος ειδικά εάν είναι θρήσκος μπορεί να επιτρέψει ποτέ στον εαυτό του να σκεφτεί, πόσω δε μάλλον να δηλώσει δημόσια, ότι η Παναγία διέσωσε ένα κομμάτι ξύλο με την εικόνα της πάνω την ώρα που επέτρεπε μέσα στο σπίτι και τριγύρω να καίγονται άνθρωποι ζωντανοί και παιδιά να ξεψυχούν τρομαγμένα στην αγκαλιά των γονιών τους.

Πόσο πιο βέβηλος μπορεί να γίνει κανείς;

Κι όμως. Ο θρησκευτικός παραλογισμός έδωσε ρέστα. Όχι μόνο εκεί, αλλά και ακόμη χειρότερα κάτω από την «είδηση» του «θαύματος», όπου τα ταλιμπάνια κατακρεουργούσαν -παίρνοντας εκατοντάδες likes μαζί με σχόλια θαυμασμού- όποιον τόλμησε να υποδείξει την ντροπή του πράγματος και του συλλογισμού για την busy Παναγία που έσωσε την εικόνα της και άφησε τους ανθρώπους.

Μιλάμε για σχόλια απίστευτης αγριότητας και φανατισμού, κάποια από τα οποία ο Αμβρόσιος θα τα έλεγε πιο κομψά. Μίσος και άγριο βρισίδι. Από αυτά που δεν μπορεί να τα γράψει κανείς δημόσια.

Ένας πιο.... φιλοσοφικός εξ αυτών έγραψε: «Η πίστη αγόρι μου τι νομίζεις ότι είναι, παιχνίδι; Όταν εκατομμύρια βρίζουν τον Χριστό και την Παναγία, όταν εκατομμύρια δεν έχουν κάνει τίποτα παρά μόνο να λένε πως αυτοί που πιστεύουν είναι βλάκες!.. Τι νομίζεις, πώς θα κατέβει ο θεός να σε σώσει ξαφνικά ή θα ρίξει από το πουθενά τυχαία βροχή; Τι νομίζεις θα κάνει ο θεός όταν όλα αυτά τα χρόνια της ζωής σου δεν τον έχεις ακολουθήσει ούτε λίγο! […]».

Ντρέπομαι και μόνο που σας το παρέθεσα. Ήταν το πιο ήπιο που βρήκα. Συνεπώς, δεν πρέπει να νομίζουμε πως επειδή αυτή τη φορά κάποιοι από αυτούς έσκασαν ευτυχώς και δεν στήριξαν τον αρουραίο των Καλαβρύτων αλλάζει κάτι. Τίποτα δεν αλλάζει.

Είναι όλα μέρος της ίδιας αρρώστιας, του ίδιου παραλογισμού, του ίδιου φανατισμού και της ίδιας βλακείας η οποία πλήττει αμέτρητους ανάμεσά μας και καλπάζει πια.

Αυτό που απειλείται στις μέρες μας, καθώς ο πολιτισμός και η γνώση σε χώρες όπως η δική μας και η Ελλάδα υποχωρούν μαζί με την κοινωνική παιδεία που εξαφανίζεται, δεν είναι μόνο η ελευθερία όλων μας. Είναι ο κόσμος όπως τον ξέραμε. Είναι ένας νέος Μεσαίωνας που επιβάλλεται σιγά-σιγά στις δικές μας κοινωνίες.

Είναι αυτό που ο Έκο είχε αποκαλέσει δικτατορία των ηλιθίων. Αυτό είναι και τίποτα άλλο.


Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Το Κυπριακό πρόβλημα- Μια άλλη προσέγγιση (Του Πόλυ Πολυβίου)

Πολίτης News, 15:14 (τελευταία ενημέρωση 15:14)

ΑΠΟΨΗ

Σημειώσεις: Το οξύμωρο του «λάθους»

ΚΑΤΙΑ ΣΑΒΒΑ, 13:48 (τελευταία ενημέρωση 13:48)

ΑΠΟΨΗ

Ωραία τα πολιτικά ανέκδοτα, όσο δεν εκλέγονται...

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 10:30 (τελευταία ενημέρωση 10:30)

Επιστροφή
στην αρχή