Πρώτα γιορτές, μετά Κυπριακό

ΑΠΟΨΗ /ΣΦΑΙΡΙΚΑ
Με κάθε τρόπο ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Γκι-μουν, ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, αλλά και οι υπουργοί Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών και Μεγάλης Βρετανίας καθώς και τα εμπλεκόμενα μέλη της ΕΕ αισθάνονται έτοιμοι μεν να βοηθήσουν, ταυτόχρονα, δε, και ενοχλημένοι για τον τρόπο με τον οποίο οι δύο κοινότητες στην Κύπρο διαχειρίζονται τις τελευταίες βδομάδες το θέμα της έκδοσης κοινού ανακοινωθέντος για το Κυπριακό.

Με κάθε τρόπο ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Γκι-μουν, ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, αλλά και οι υπουργοί Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών και Μεγάλης Βρετανίας καθώς και τα εμπλεκόμενα μέλη της ΕΕ αισθάνονται έτοιμοι μεν να βοηθήσουν, ταυτόχρονα, δε, και ενοχλημένοι για τον τρόπο με τον οποίο οι δύο κοινότητες στην Κύπρο διαχειρίζονται τις τελευταίες βδομάδες το θέμα της έκδοσης κοινού ανακοινωθέντος για το Κυπριακό. Την ίδια στιγμή, οι παρεμβάσεις από το OSASG (Office of the Special Adviser of the Secretary General) είναι καθημερινές και προς τις δύο πλευρές. Όλοι αντιλαμβάνονται βέβαια ότι προκύπτουν και πρακτικά προβλήματα στην προσέγγιση ιδίως της Τουρκίας ειδικά αυτές τις μέρες, λόγω της ενδοϊσλαμικής αντιπαράθεσης στην ’γκυρα, γι? αυτό και αρκετοί διπλωμάτες συμφωνούν ότι θα ήταν καλύτερα οι προσπάθειες να επανεκκινήσουν μετά τις γιορτές.

 

 

 

Από ε/κ πλευράς τις τελευταίες μέρες ανελήφθη μια γιγαντιαία διπλωματική προσπάθεια για επαναδραστηριοποίηση του διεθνούς παράγοντα, κάτι που έγινε από πλευράς Τζον Κέρι και Ουίλιαμ Χέιγκ προς την κατεύθυνση του Αχμέτ Νταβούτογλου, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στην έκκληση αυτή με σειρά τηλεφωνικών συνδιαλέξεων. Παρόμοιες επίσης επικοινωνίες είχαν με την ε/κ πλευρά με στόχο την κατάληξη σε συμφωνία.
Σύμφωνα με διπλωματική πηγή, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Γκι-μουν είναι δυσαρεστημένος με το παιχνίδι λέξεων που παίζεται και από τις δύο πλευρές τις τελευταίες μέρες, ενώ διπλωμάτες του ΟΗΕ «εκφράζουν έκπληξη για τη στροφή της ε/κ πλευράς σε ένα ολιγόλογο και γενικόλογο κοινό ανακοινωθέν για να ξεκινήσει η διαδικασία, αφού το σενάριο της διακήρυξης στο Κυπριακό δεν φαίνεται να καταλήγει πουθενά».

 

 

 

Το παιχνίδι

Τα προβλήματα, όπως προκύπτουν από το ρεπορτάζ, εστιάζονται κυρίως στη λεγόμενη βάση της ομοσπονδίας και κυρίως στο θέμα της κυριαρχίας, με τα επίθετα single, one, indivisible να δίνουν και να παίρνουν. Στο επίκεντρο βασικά βρίσκεται η τρίτη παράγραφος του ανακοινωθέντος, η οποία επιχειρεί να περιγράψει τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί η λύση της νέας ομοσπονδίας της Κύπρου. Η αρχική διατύπωση είχε ως εξής:
«Η Ενωμένη Κύπρος, ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έχει μία διεθνή νομική προσωπικότητα, μία κυριαρχία, η οποία καθορίζεται ως η κυριαρχία την οποία απολαμβάνουν όλα τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών με βάση τον καταστατικό χάρτη και η οποία πηγάζει από τους Ελληνοκυπρίους και τους Τουρκοκυπρίους». Οι Τ/Κ σε αυτή τη διατύπωση ήθελαν να προσθέσουν ακόμα μία φράση, αναφέροντας ότι «η μια κοινότητα δεν θα επεμβαίνει στην κυριαρχία της άλλης πλευράς» (one community can not claim sovereignty over the other), που έλκει την καταγωγή της στο σχέδιο Γκάλι, παρά το ότι στο κείμενο υπάρχει από την αρχή η διατύπωση ότι «καμιά πλευρά δεν μπορεί να διεκδικεί εξουσίες ή δικαιοδοσίες που έχει η άλλη πλευρά (neither side may claim authority or jurisdiction over the other). Το κείμενο αυτό συμφωνήθηκε στην παρουσία Νταβούτογλου και απεστάλη στην ε/κ πλευρά, αλλά ακολούθησε νέα παρέμβαση: η ε/κ πλευρά προσέθεσε ακόμα μία λέξη στη διατύπωση της τ/κ πλευράς, χαρακτηρίζοντας την κυριαρχία ως υποτιθέμενη, προτείνοντας δηλαδή η φράση να διαμορφωθεί ως εξής: «Η μια κοινότητα δεν θα επεμβαίνει στην υποτιθέμενη κυριαρχία της άλλης πλευράς», κάτι που θεωρήθηκε προσβλητικό από την τ/κ πλευρά. Τα Ηνωμένα Έθνη επιχειρούν να γεφυρώσουν αυτήν τη διαφορά προτείνοντας διάφορες λύσεις οι οποίες κινούνται στη λογική της αναγνώρισης μίας και μόνης κυριαρχίας, χωρίς ουρές για τα δύο συνιστώντα κρατίδια.

 

 

 

Οι δυσκολίες

Διπλωματική πηγή τόνισε στον «Πολίτη» ότι η εξέλιξη της διαδικασίας δεν είναι καθόλου εύκολη, διότι και οι δύο πλευρές έχουν εκτεθεί με πολύ ισχυρές δηλώσεις για το τι αποδέχονται ή όχι. Η ίδια πηγή πάντως δεν απέκλειε το ενδεχόμενο να υπάρξει στροφή 180 μοιρών σε ό,τι αφορά την έκδοση κοινού ανακοινωθέντος, με τις δύο πλευρές να ξεκινούν μετά τις γιορτές με ένα σύντομο και γενικόλογο κοινό ανακοινωθέν. Αυτό ίσως να βολεύει τους πάντες με βάση το εσωτερικό σκηνικό στις δύο κοινότητες:

? Από πλευράς Νίκου Αναστασιάδη ίσως θα ήταν προτιμότερο, διότι σε διαφορετική περίπτωση το υπό συζήτηση προσχέδιο ?¬το οποίο ήδη χαρακτηρίστηκε από τον Νικόλα Παπαδόπουλο ως χειρότερο από το κοινό ανακοινωθέν Χριστόφια - Ταλάτ? μάλλον θα οδηγούσε σε έξοδο του ΔΗΚΟ από τη συγκυβέρνηση. Ο πρόεδρος του ΔΗΚΟ, που δεν είναι έτοιμος ούτε επιθυμεί να κάνει κίνηση πριν από τις ευρωεκλογές, θα μπορούσε να αποδεχτεί ευκολότερα ένα σύντομο και γενικόλογο κοινό ανακοινωθέν.
? Από πλευράς Έρογλου, το συγκεκριμένο προσχέδιο ανακοινωθέντος τού δημιουργεί σοβαρά πολιτικά προβλήματα, με δεδομένο ότι ο ίδιος από το 2010 δεσμεύτηκε για δύο κυριαρχίες και δύο κράτη, και έτσι θα φανεί ανακόλουθος. Μέσα από ένα σύντομο κοινό ανακοινωθέν θα μπορούσε να «κρύψει» τις γενναίες υποχωρήσεις που θα υποχρεωθεί να κάνει στη συνέχεια.

 

 

 

Στην πραγματικότητα, αναλύοντας κανείς το υπό συζήτηση κοινό ανακοινωθέν, εάν ήταν ειλικρινής θα έπρεπε να αναγνωρίσει ότι ο Νίκος Αναστασιάδης με την επιμονή του πήρε αυτό που ήθελε για τα τρία, όπως τα ονόμασε, «singles». Δηλαδή, για πρώτη φορά στην ιστορία του Κυπριακού πήρε τη μία κυριαρχία, τη μία ιθαγένεια και τη μία διεθνή προσωπικότητα μέσα από τόσο καθαρή διατύπωση. Κι αυτά με πλήρη αναγνώριση ότι η Κύπρος συνέχιζε να είναι μέλος του ΟΗΕ και της ΕΕ χωρίς να χρειαστεί να υποβάλει ξανά αίτηση για ένταξη. Αυτό που επιχείρησαν οι Τούρκοι για την τιμή των όπλων ήταν να υπερτονίσουν το κατάλοιπο εξουσίας το οποίο μεν έλαβαν, αλλά εντός της ΕΕ δεν έχει καμιά αξία, κατορθώνοντας να προκαλέσουν τριβές στην ε/κ πλευρά που έχει πάντοτε πρόβλημα να δει το δάσος.

 

 

Η πραγματική αδυναμία που έχει για την ε/κ πλευρά το προσχέδιο είναι ότι επικεντρώθηκε στα θέματα της κυριαρχίας και της διακυβέρνησης. Από τη στιγμή που αποφασίστηκε να κινηθεί η προσπάθεια στην έκδοση μιας διακήρυξης και όχι ενός κοινού ανακοινωθέντος θα έπρεπε να εμπεριέχει και άλλα κεφάλαια, όπως οι εγγυήσεις, το εδαφικό και η ασφάλεια, που πρωτίστως ενδιαφέρουν την ελληνοκυπριακή πλευρά.


 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Οι στομαχικές διαταραχές του Κώστα Κληρίδη (Του Διονύση Διονυσίου)

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 14:43 (τελευταία ενημέρωση 14:43)

ΑΠΟΨΗ

Το Δικαίωμα Αυτοδιάθεσης στο Διεθνές Δίκαιο

Πολίτης News, 11:04 (τελευταία ενημέρωση 11:04)

ΑΠΟΨΗ

Τάκης Χατζηγεωργίου: Η πρότασή μου αν ήμουν συνδικαλιστής

ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ, 10:57 (τελευταία ενημέρωση 10:57)

Επιστροφή
στην αρχή