Πότε έρχεται το φυσικό αέριο στην αυτοκίνηση. Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ετοιμάζονται οι νομοθεσίες εν αναμονή της έλευσης του LNG το 2020. Ποια αυτοκίνητα κυκλοφορούν στην Ευρώπη και τα οποία καίνε και φυσικό αέριο.

 

Πολύ ευχάριστα ήταν τα νέα που μετέφεραν την περασμένη εβδομάδα τα Υπουργεία Μεταφορών και Ενέργειας σε ημερίδα με θέματα το φυσικό αέριο και το ενεργειακό μέλλον της Κύπρου.

Στην ημερίδα έγινε ουσιαστικά η πρώτη επίσημη παρουσίαση του έργου CyprusGas2EU, το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος CYnergy για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος, και που από το 2013 επιχειρεί να θέσει τα θεμέλια για την έλευση του φυσικού αερίου στον τόπο μας.

Το πρόγραμμα CYnergy και το έργο CyprusGas2EU έχουν λάβει σημαντική χρηματοδότηση από τη Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη (γνωστή ως CEF/Connecting Europe Facility). Το CYnergy είναι ένα πρόγραμμα στρατηγικής σημασίας τόσο για την Κύπρο όσο και για την Ελλάδα αφού εμβαθύνει την περιφερειακή ενεργειακή συνεργασία σε όλες τις πτυχές που αφορούν το έργο CyprusGas2EU.

Πλωτή μονάδα

Συνοπτικά, οι ανακοινώσεις που έγιναν από τους δύο συναρμόδιους υπουργούς Λακκοτρύπη και Αναστασιάδου ήταν οι εξής:

Πρώτον, σε έναν μήνα η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) προχωρεί σε διαγωνισμό για την προμήθεια πλωτής μονάδας (FSRU) αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και επαναεριοποίησής του. Η πλωτή μονάδα θα αγκυροβοληθεί μόνιμα στο λιμάνι Βασιλικού και μέσω αγωγού θα μεταφέρει στην ξηρά, και συγκεκριμένα στον σταθμό της ΑΗΚ στο Βασιλικό, το καύσιμο. Δεύτερον, μέχρι το τέλος του χρόνου θα ανακοινωθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Χρηματοδότηση 101 εκατ.

Οι δύο αυτές ενέργειες θέτουν τέρμα στις προσπάθειες χωρίς αποτέλεσμα που γίνονται εδώ και πολλά χρόνια για προμήθεια φυσικού αερίου, πρώτα για την ηλεκτροπαραγωγή και μετά για τη χρήση από τις βιομηχανίες και τα νοικοκυριά. Το έργο αυτό, σε αντίθεση με όλες τις προηγούμενες προσπάθειες, έχει όλα τα φόντα για να υλοποιηθεί και να άρει επιτέλους την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, καθώς η χώρα μας στηρίζεται κατά 90% στα συμβατικά καύσιμα.

Αυτό προκύπτει από τη σημαντική χρηματοδότηση που έχει εγκριθεί από την ΕΕ μέσω του CYnergy ύψους 101 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια χρηματοδότηση για την οποία η κυβέρνηση δεν πρόλαβε να πανηγυρίσει δεδομένου ότι αυτή ήλθε λίγο πριν από τις προεδρικές εκλογές και δεν της δόθηκε η δέουσα σημασία. Η χρηματοδότηση, όπως είπε ο υπ. Ενέργειας, αφορά το 40% της συνολικής αξίας του έργου CyprusGas2EU, το κόστος του οποίου υπολογίζεται περίπου στα 250 εκατ. ευρώ.

Ι.Χ. φυσικού αερίου

Η τρίτη σημαντική ανακοίνωση που έγινε στην ημερίδα εκ μέρους της υπουργού Μεταφορών ήταν η προσπάθεια διείσδυσης του φυσικού αερίου στον τομέα της αυτοκίνησης και των βιώσιμων μεταφορών. Το πρόγραμμα CYnergy θα εκπονήσει στο πλαίσιο λοιπόν του CyprusGas2EU νομοθεσίες οι οποίες θα επιτρέπουν τη δημιουργία πρατηρίων φυσικού αερίου για την τροφοδοσία οχημάτων και πλοίων.

Μπορεί λοιπόν για πολλούς λόγους να μην έγινε κατορθωτό να αναπτυχθεί στη χώρα μας η χρήση του υγραερίου κίνησης (LPG) στα αυτοκίνητα, ως εναλλακτικού και φθηνότερου καυσίμου, ωστόσο η χρήση του στις μεταφορές μοιάζει να είναι πιο ευοίωνη. Ίσως όχι στα επόμενα λίγα χρόνια, δεδομένου του υψηλού κόστους που έχουν τα περισσότερα οχήματα με κινητήρα διπλής προώσεως (δηλαδή καύσης βενζίνης - συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG), ωστόσο οι προοπτικές υπάρχουν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης άρχισαν να πιάνουν τόπο.

Το πιο οικονομικό

Σύμφωνα με στοιχεία της διεθνούς αγοράς, το φυσικό αέριο αποτελεί με διαφορά το πιο οικονομικό καύσιμο. Καίει περίπου 3-4 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Στην Ελλάδα η τιμή του φυσικού αερίου ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο 0,87 ευρώ ανά κιλό, στην Ιταλία 0,96 και στην Ισπανία 0,94.

Τα οχήματα που κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη και 35% λιγότερο σε σχέση με αυτά που κινούνται με πετρέλαιο. Εάν η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων είναι σήμερα στα 1,33 σεντ το λίτρο, και εάν ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρο βενζίνη, τότε το φυσικό αέριο είναι ήδη 50% φθηνότερο. Αντιστοίχως, η σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο, όπου το φυσικό αέριο είναι 30% φθηνότερο. Στην Ευρώπη ήδη κυκλοφορούν κάποια οχήματα από γνωστές αυτοκινητοβιομηχανίες σε CNG εκδόσεις (διπλής καύσης), όπως είναι η Audi, η Fiat, η Mercedes, η Seat, η Scoda, η VW, η Opel κ.λπ.

Οι τιμές των οχημάτων στην Ελλάδα ξεκινούν από 13 χιλιάδες και φτάνουν μέχρι τις 40.800 και μάλιστα στη χώρα είχαν δοθεί κίνητρα και συγκεκριμένα επιδότηση 10% για την αγορά οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο.

Στο μεταξύ, προσφέρεται και η επιλογή της μετατροπής ενός υφιστάμενου οχήματος σε διπλής καύσης (και φυσικού αερίου) με κόστος στην Ελλάδα τα 2.000 ευρώ.

Τα χρονοδιαγράμματα

Ο Μιχάλης Χρυσάφης, λειτουργός Βιομηχανικών Εφαρμογών στο Υπουργείο Ενέργειας, είναι ένα από τα άτομα της Εθνικής Αρμόδιας Αρχής για τα ΕΚΕ (OneStopShop4EnergyPCIs), που έχουν άμεση εμπλοκή με την προώθηση του έργου CyprusGas2EU. Όπως μας είπε, η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, γνωστή ως FSRU, αναμένεται να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει εντός του 2020, ενώ απ' εκεί και πέρα προετοιμάζονται ήδη και οι επόμενες φάσεις για υλοποίησή τους λίγα χρόνια αργότερα.

"Είναι μια δυναμική διαδικασία. Δημιουργείται ένα εθνικό σχέδιο δράσης σύμφωνα με τις πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για την προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων σε συνεργασία μεταξύ των δύο Υπουργείων Μεταφορών και Ενέργειας και σε συνεννόηση με όλους τους αρμόδιους φορείς".

Ο πρώτος στόχος είναι η παραγωγή ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο (ΦΑ) στο Βασιλικό, ο δεύτερος είναι η μεταφορά του ΦΑ με αγωγό στον σταθμό της ΑΗΚ στη Δεκέλεια και παράλληλα ο εντοπισμός βιομηχανιών ή και επιχειρήσεων (π.χ. ξενοδοχεία) που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν το φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Προχωρούν επίσης οι μελέτες από το πρόγραμμα Cynergy για τον άλλο στόχο που αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου από το CyprusGas2EU (FSRU) σε πλοία, το λεγόμενο LNG bunkering. Τελικός στόχος είναι η χρησιμοποίηση του φυσικού αερίου στα νοικοκυριά (π.χ. για θέρμανση) και στις οδικές μεταφορές.

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Χρυσάφη, το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο που θα μας περάσει στη μεταβατική εποχή από τα συμβατικά καύσιμα προς τα φιλικά στο περιβάλλον καύσιμα του μέλλοντος, όπως είναι το υδρογόνο.

 


Επιστροφή
στην αρχή