Post Festum ως νόρμα στο κυπριακό κράτος

ΑΠΟΨΗ /ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ
Δεν είναι τυχαίο εξαλλου που οποιοσδήποτε θεωρείται εμπόδιο στην εγωιστική τέρψη της απληστίας των συμφερόντων τους δαιμονοποιείται

Το κυπριακό κράτος από ιδρύσεώς του έχει αναπτύξει μια ιδιότυπη πολιτική συμπεριφορά. Από τη μία συμπυκνώνει και ενσωματώνει στους μηχανισμούς λήψης αποφάσεων αυτοματικά τα συμφέροντα των πλουτοκρατών, συναγελάζεται μαζί τους και συναποφασίζουν, ενώ από την άλλη «κλαίει» και εκφράζει τη «συμπάθειά» του με τα κοινωνικά «πρόβατα», την κοινωνική μάζα δηλαδή. Αλλά, ώς εκεί. Συνθέτει και συγκροτεί ένα παράλληλο, όπως έλεγε και ο μεγάλος κοινωνιολόγος Νίκος Πουλαντζάς, ένα αδιαφανές κέντρο εξουσίας, όπου εκεί λαμβάνονται και οι πιο σημαντικές αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία της κοινωνίας. Η νόρμα αυτή ως πολιτισμική έκφραση, ως έκφραση δηλαδή πολιτικής και κοινωνικής συμπεριφοράς αλλά και ως στάση ζωής, δεν περιορίζεται μόνο στην προώθηση και ικανοποίηση άκρως ιδιοτελών οικονομικών αιτημάτων.

Θεοκρατική ηγεμονία

Εστιάζει την προσοχή της και σε αιτήματα ιδεολογικού προσανατολισμού που περιφρουρούν τη «χριστιανο» - θεοκρατική ιδεολογική ηγεμονία ως μηχανισμού ελέγχου της νοητικής λειτουργίας των μαζών, αλλά και ως συστημική δομή ευνουχισμού της κριτικής ανάπτυξης της σκέψης. Λειτουργούν δηλαδή ως ασφαλιστικές δικλίδες προστασίας και ενίσχυσης του ουσιαστικού κοινωνικού κονφορμισμού και όχι του κατ' επίφαση νεωτερικού φαινομενολογικού απελευθερωτισμού, του τατουάζ, του σκουλαρικιού και του (μη) μαλλιού, αλλά και των πολιτικών της ταυτότητας και του σεξουαλικού προσανατολισμού. Αυτοί οι μηχανισμοί, ούτε ασυμπτωτικοί είναι, ούτε εφαπτόμενοι για να χρησιμοποίησω μαθηματικούς όρους. Διαχέονται και συναποτελούν το πλέγμα εξουσίας. Οι ούτω καλούμενοι θεσμοί απλώς καλούνται να το σφραγίσουν με το κέλυφος της νομιμότητας. Δεν είναι τυχαίο εξαλλου που οποιοσδήποτε θεωρείται εμπόδιο στην εγωιστική τέρψη της απληστίας των συμφερόντων τους δαιμονοποιείται και γίνεται προσπάθεια αποδυνάμωσης και περιθωριοποίησής του, όπως συμβαίνει τελευταία απέναντι στον γενικό ελεγκτή (ευτυχώς μέχρι στιγμής χωρίς αποτέλεσμα), όπου η επιλογή τους ως χρηστική και ωφελιμιστική σφραγίδα νομιμότητας τους βγήκε ξινή.

Το παράδειγμα

Διά του παραδείγματος: Στo τελευταίο σκάνδαλο στη διαχείριση αποβλήτων, ουδείς μας αναφέρει ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται και ποιος τα εξυπηρέτησε; Το ίδιο συμβαίνει και με τη λεηλασία των τουρκοκυπριακών περιουσιών. Κανείς δεν μας λέει ονομαστικά (ίσως σε κάποιες εξαιρέσεις ο δήμαρχος Πάφου) ποιος τις κατέχει και πού. Κανείς δεν μιλά για το σκάνδαλο του σχεδιασμού του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς που εξυπηρετεί το ξενοδοχειακό κατεστημένο και όχι την τοπική κοινωνία, κανείς δεν μας λέει για ποιο λόγο υποχρέωσαν οι νυν κυβερνώντες, απέναντι σε μια ασπόνδυλη πολιτικά Αριστερά, τον δρα Τσιαρλς Έλληνα σε παραίτηση, έναν ομολογουμένως γνώστη της παγκόσμιας αγοράς του φυσικού αερίου. Κανείς δεν μας δίνει μια πειστική απάντηση γιατί είμαστε το μόνο νησί στη Μεσόγειο χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ελλάδα, για να μην επηρεαστούν συμφέροντά της που σφετερίζονται με συλλογική πολιτική και κομματική στήριξη μέσα από το ιδιωτικό μονοπώλιο και των δύο αεροδρομίων, το αναφαίρετο δικαίωμα της ελευθερίας επιλογής της κίνησής μας σε ένα νησί και από πάνω να τον επιχορηγούμε εμείς οι ανόητοι οι φορολογούμενοι με 50 εκατ. ετησίως για δήθεν αθέμιτο ανταγωνισμό με το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμβου που στη βάση του Κανονισμού της Πράσινης Γραμμής απόκτησε νομική υπόσταση. Έχουμε τα ακριβότερα αεροδρόμια στον κόσμο και μας επιβάλλουν και γεωγραφικούς περιορισμούς, και δεν ντρέπονται! Στοιχίζει σήμερα το φθηνότερο εισιτήριο για Ελλάδα 260 ευρώ περίπου!!! και το 40% πάει στην HERMES! Αυτό το κράτος με υπερβάλλοντα ζήλο, στο όνομα δήθεν του ανταγωνισμού, μετατρέπει φυσικά μονοπώλια σε ιδιωτικά. Ό,τι παράγει δημόσιο πλούτο, το παραδίδει στα ιδιωτικά συμφέροντα. Το κράτος μετατρέπεται σε μεταποιητικό εργαλείο παραγωγής πλούτου του κεφαλαίου. Και αφού επαίρονται για τις δυνατότητες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, γιατί δεν της παραδίδουν προβληματικές δημόσιες δραστηριότητες για να τις αναστήσει; Το κράτος λειτουργεί ως νταβατζής του κεφαλαίου για να του διαθέτει κοκότες πολυτελείας, την κοινωνία δηλαδή!

Τα νοσοκομεία

Από την άλλη, αποψιλώνουν τα νοσοκομεία, ώστε να τα καταστήσουν βορά στην ανήθικη πρακτική της υγείας ως αγοραίο αγαθό, για να στηρίξουν σεχταριστικά συμφέροντα των μεγάλων ιδιωτικών κερδοσκοπικών συγκροτημάτων υγείας. Πιέζουν για την αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων πριν την αναβάθμιση, με αναπόφευκτο αποτέλεσμα την τελική τους πτώση και εξαφάνιση. Στοιβάζουν ανθρώπους με πολύ πόνο και βάσανο σε λεωφορεία και ταξιδεύουν 150 χλμ για τη θεραπεία τους και αρνούνται να δαπανήσουν 2-3 εκατομμύρια σε ιατρικές υποδομές. Συλλαμβάνουν γυναίκα γιατί έκρινε, και δικαίως, ότι το αναπαλλοτροίωτο δικαίωμα να αποφασίζει για το σώμα της είναι αδιαπραγμάτευτο και διώκουν τον ιατρό της για ένα θέμα – την έκτρωση – που έχει καταστεί συνήθης ιατρική πρακτική σε όλες τις κλινικές, ελέω μεταξύ άλλων και της παντελούς απουσίας σεξουαλικής αγωγής στην Κύπρο. Όλα αυτά καλούνται να τα αντιμετωπίσουν εκ των υστέρων, ενώ για ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων οργανισμών κοινής ωφελείας εν μία νυκτί ψηφίζουν τη μεταφορά τους σε μεγάλα ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα, όπως συμβαίνει με τα λιμάνια και τις μαρίνες. Αυτό το κράτος κατά το δοκούν πολιτικοποιεί ή νομικοποιεί τις αποφάσεις του στη βάση των συμφερόντων που καλείται να εξυπηρετήσει. Η νόρμα του έγκειται στο εξής: σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση των μεγάλων συμφερόντων προτρέχει, αλλά στα καλώς νοούμενα συμφέροντα των μη προνομιούχων κινείται κατόπιν εορτής (post festum)- αν κινηθεί δηλαδή. Ένα κράτος και μια κοινωνία όπου οι αδύναμοι δεν είναι προτεραιότητά του αποτελεί τον μεγαλύτερο πολιτικό, κοινωνικό κι εν γένει πολιτισμικό κίνδυνο για τα δικαιώματα του ατόμου. Το κυπριακό κράτος εύκολα εμπίπτει στην κατηγορία αυτή.

* PhD Πολιτική Κοινωνιολογία

 

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Δεν γκρεμίζουμε τα τείχη, ανοίγουμε πόρτες

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 16:33 (τελευταία ενημέρωση 16:33)

ΑΠΟΨΗ

Μέσα μας η ”μουχτάραινα”...Της Μαρίνας Κουμάστα

ΜΑΡΙΝΑ ΚΟΥΜΑΣΤΑ, 16:04 (τελευταία ενημέρωση 16:04)

ΑΠΟΨΗ

Οι (έως το οδόφραγμα) γενναίοι και ατρόμητοι

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 10:05 (τελευταία ενημέρωση 10:05)

Επιστροφή
στην αρχή