Πόσες ακόμα θέσεις δημοσίων υπαλλήλων θα ανοίξουν;

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με την πρόσληψη των 3.045 ΣΥΟΠ δεν υπήρξε μείωση των δημοσίων υπαλλήλων. Μήπως θα επανέλθουμε στην υπερτροφική δημόσια υπηρεσία; Τι απαντά ο ΥΠΟΙΚ.

Ο τομέας της δημόσιας διοίκησης αποτελεί τα τελευταία δύο χρόνια, από τότε δηλαδή που η Κύπρος εξήλθε του μνημονίου, έναν από τους βασικούς τομείς της οικονομίας, μαζί με τις κατασκευές και το εμπόριο, στους οποίους αποδίδεται η μείωση της ανεργίας.

Η κυβέρνηση άρχισε από το 2015 να προσλαμβάνει ξανά δειλά-δειλά αξιοποιώντας τις εξαιρέσεις του μορατόριουμ προσλήψεων στο Δημόσιο. Η παγοποίηση των θέσεων ήταν ένα δημοσιονομικό μέτρο που αυτοεπιβλήθηκε προμνημονιακά το 2011 και σφραγίστηκε αργότερα και μέσα από το μνημόνιο συναντίληψης με την τρόικα.

Η συμφωνία με τους δανειστές προέβλεπε μείωση του αριθμού των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα τουλάχιστον κατά 4.500 την περίοδο 2012-2016. Τέλη του 2017 οι θέσεις του Δημοσίου ήταν 3.785 λιγότερες απ' ό,τι τέλη του 2011, χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνονται σε αυτές οι 3.045 θέσεις συμβασιούχων οπλιτών.

Βόλεψαν οι πρόωρες

Το μέτρο εφαρμόστηκε χωρίς να "σπάσει μύτη", δεδομένου ότι μεγάλος αριθμός δημοσίων υπαλλήλων αποχώρησαν πρόωρα υπό τον φόβο της φορολόγησης του εφάπαξ. Μόνο την περίοδο 2011-2014 αφυπηρέτησαν πρόωρα και οικιοθελώς 2.366 δημόσιοι υπάλληλοι, βοηθώντας στον περιορισμό της δύναμης της δημόσιας υπηρεσίας.

Άνοιξαν τώρα 701 θέσεις

Ωστόσο, τα τελευταία τρία χρόνια, και παρά την απόφαση της κυβέρνησης, με τη στήριξη του κυβερνώντος κόμματος και γενικότερα της Βουλής, για επ' αόριστον πάγωμα των θέσεων του Δημοσίου ώστε να μην "ξεφύγουν" και πάλιν οι αριθμοί, εξαιρετικά συχνά δημοσιοποιούνται νέες θέσεις πρώτου διορισμού στη δημόσια υπηρεσία με τη διαδικασία της εξαίρεσης.

Μόνο την εβδομάδα που πέρασε η Βουλή αποδέσμευσε συνολικά 701 θέσεις, εκ των οποίων 341 πρώτου διορισμού στο Δημόσιο, 56 στην Πυροσβεστική (με κόστος 8,7 εκατ. ετησίως), ενώ οι άλλες 211 θέσεις που αποδεσμεύτηκαν αφορούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Οι υπόλοιπες 93 αφορούν ωρομίσθιο κυβερνητικό προσωπικό.

Χάρης: Δεν γίνονται αλόγιστα

Το ερώτημα που ευλόγως προκύπτει είναι εάν θα επανέλθουμε στις εποχές των παχιών αγελάδων όπου όλοι ήθελαν μια σίγουρη θέση στο Δημόσιο και οι προσλήψεις και δαπάνες γίνονταν αλόγιστα, ενίοτε και για το βόλεμα ημετέρων, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουμε ξανά μια υπερτροφική δημόσια υπηρεσία. Ο υπουργός Οικονομικών, από την έγκριση του οποίου περνούν όλα τα αιτήματα υπουργείων και υπηρεσιών για "ξεπάγωμα", δηλώνει κατηγορηματικά στον "Π" ότι αυτή η υποψία δεν στέκει.

"Τα προσωρινό μνημονιακό μέτρο επεκτάθηκε επ' αόριστον με δική μας απόφαση. Η αποπαγοποίηση γίνεται πλέον με τη διαδικασία της εξαίρεσης, ενώ για κάθε πρόσληψη απαιτείται η έγκριση από τρεις θεσμούς, από το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή, για καλύτερο έλεγχο".

Κριτήρια αποπαγοποιήσεων

Λίαν προσφάτως το Υπουργείο Οικονομικών σε απαντήσεις προς τη Βουλή αναφέρθηκε στα κριτήρια τα οποία λαμβάνονται υπόψη κατά την εξέταση των αιτημάτων για αποπαγοποίηση θέσεων. Όπως σημειώνει, κατά την αξιολόγηση των αιτημάτων που υποβάλλονται από τα υπουργεία και υπηρεσίες λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με την περίπτωση, μεταξύ άλλων, τα πιο κάτω:

- Οι υπηρεσιακές ανάγκες που η πλήρωση των κενών μόνιμων θέσεων αναμένεται να καλύψει.

- Οι νέες αρμοδιότητες που ανατίθενται σε συγκεκριμένα υπουργεία / υπηρεσίες.

- Οι προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής.

- Η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας και οι μελέτες αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών.

- Ο συνολικός αριθμός υπηρετούντων σε μια υπηρεσία , αλλά και στη συγκεκριμένη δομή θέσεων στην οποία εμπίπτει η υπό αποπαγοποίηση θέση.

Πετύχαμε τον στόχο

Όπως επεσήμανε ο υπουργός Οικονομικών, ο αριθμητικός στόχος που τέθηκε για μείωση των θέσεων κατά 4.500 έχει επιτευχθεί και δεν υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω μειώσεις.

"Η μείωση των θέσεων είναι πάνω από 10% και δεν θέλουμε ούτε να περιορίσουμε άλλο τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων, για να μπορεί υπάρχει εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας μηχανής, αλλά ούτε και να τον αυξήσουμε ανεξέλεγκτα. Η μεγάλη αποδέσμευση θέσεων είναι αυτή στην οποία έχουμε προχωρήσει τώρα. Απ' εκεί και πέρα συνεχώς θα κενώνονται θέσεις και στη βάση αυτή θα προχωρούμε με νέους διορισμούς".

Προβληματικοί τομείς

Οι μόνοι τομείς οι οποίοι κατά τον Χάρη Γεωργιάδη δεν "έκαναν δίαιτα" κατά τη διάρκεια του μνημονίου, κι όχι μόνο λειτουργούσαν στη βάση ένας φεύγει ένας έρχεται αλλά σημείωναν κι αύξηση προσωπικού, είναι οι τομείς της εκπαίδευσης και της υγείας. Οι οποίοι, όπως επεσήμανε, είναι οι δύο προβληματικοί τομείς του Δημοσίου τους οποίους θα πρέπει η κυβέρνηση να μελετήσει σοβαρά.

Χωρίς νέο οργανόγραμμα

Τίθεται όμως και άλλο ένα ζήτημα. Η περιορισμένη αναδιοργάνωση που έγινε στο Δημόσιο. Η ανάγκη ανασυγκρότησης του Δημοσίου με ένα νέο οργανόγραμμα, με στόχο όχι μόνο τον αριθμητικό περιορισμό των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας μηχανής, αποτελούσε και πριν από το μνημόνιο θέμα δημόσιου διαλόγου.

Όπως προκύπτει και από τα κριτήρια αποπαγοποίησης που είδαμε πιο πάνω, ουσιαστικά η αναδιοργάνωση του δημοσίου τομέα δεν στηρίζεται ούτε σε κάποια μελέτη ως προς το προσωπικό που απαιτείται ούτε σε ένα νέο οργανόγραμμα. Και μπορεί οι οργανικές θέσεις να έχουν μειωθεί σχεδόν κατά 2.000, φτάνοντας τις 16 χιλ. περίπου από 18 χιλ. το 2010, αλλά αυτό έγινε σταδιακά και χωρίς κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο.

Μελέτες στα σκουπίδια;

Στο ίδιο σημείωμα του Υπουργείου Οικονομικών προς τη Βουλή, σημειώνεται πως "σύμφωνα με τις πρόνοιες του μνημονίου, η Κυπριακή Δημοκρατία είχε υποχρέωση να συμβληθεί με ανεξάρτητους εξωτερικούς εμπειρογνώμονες για να προβούν σε διεξαγωγή μελέτης εκσυγχρονισμού της κυπριακής δημόσιας υπηρεσίας. Οι μελέτες αφορούσαν την:

(α) Εξέταση του ρόλου, αρμοδιοτήτων, οργανωτικών δομών και μεγέθους / στελέχωσης των ανεξάρτητων υπηρεσιών / υπουργείων / τμημάτων.

(β) Εξέταση του ενδεχόμενου κατάργησης ή συγχώνευσης / ενοποίησης νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου και νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου ελεγχόμενων από το κράτος.

(γ) Αναδιοργάνωση / αναδιάρθρωση της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Στα πορίσματα των μελετών δεν έγινε διαπίστωση με λεπτομέρεια, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, των αναγκών του Δημόσιου, αλλά και καταγραφή γενικών διαπιστώσεων που αφορούσαν κυρίως στις αρμοδιότητες των διαφόρων υπηρεσιών και γενικές διαπιστώσεις σε σχέση με τη στελέχωση και οργάνωση".

Στην ιστοσελίδα της Μονάδας Διοικητικής Μεταρρύθμισης της Προεδρίας της Δημοκρατίας υπάρχουν στοιχεία για τις μελέτες που έγιναν, κάποιες από το Ιρλανδικό Ινστιτούτο Δημόσιας Διοίκησης, άλλες από εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας, άλλες από Βρετανούς εμπειρογνώμονες της κυβέρνησης και της Εθνικής Σχολής Διοίκησης του Ην. Βασιλείου.

Όπως μάλιστα προκύπτει από τα όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα, σκοπός των μελετών ήταν η παράθεση εισηγήσεων με στόχο την ορθολογιστικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των οργανισμών. Υποτίθεται ότι θα γίνονταν και σχέδια δράσης...

Αναδιάρθρωση σε διαρκή βάση

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, οι μελέτες που έγιναν δεν μπήκαν σε λεπτομέρεια. Είναι γι' αυτό που κάθε περίπτωση αιτήματος αποπαγοποίησης που το Υπουργείο Οικονομικών έχει μπροστά του τη μελετά ξεχωριστά. Παρ' όλα αυτά, αναφέρει ο υπουργός, υπήρξαν περιπτώσεις όπου έγιναν και ενοποιήσεις υπηρεσιών, π.χ. το Τμήμα Φορολογίας και το ΦΠΑ, και η Αναδασμού με το Κτηματολόγιο.

"Η αναδιοργάνωση γίνεται σε διαρκή βάση. Καταργούμε θέσεις εκεί όπου χρειάζεται και δημιουργούμε νέες εκεί όπου το έχουμε ανάγκη", είναι η θέση που εξέφρασε καταληκτικά ο υπ. Οικονομικών γι' αυτό το θέμα.

Πόσοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι;

1. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στον "Π" το Υπ. Οικονομικών, η καθαρή μεταβολή των θέσεων του Δημοσίου κατά την περίοδο 2011-2017 ανήλθε στις -1.838. Εν ολίγοις, τόσες είναι οι θέσεις που καταργήθηκαν χωρίς να έχουν δημιουργηθεί άλλες στη θέση τους.

2. Οι δε κενές θέσεις στον προϋπολογισμό, συμπεριλαμβανομένου και ωρομίσθιου προσωπικού, ανέρχονται στις 6.595 (31/12/2017).

3. Συνολικά, αυτή τη στιγμή στα υπουργεία και υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης υπηρετούν 17.377 δημόσιοι υπάλληλοι. Ο αριθμός αυτός το 2011 ανερχόταν στους 19.529. Συνεπώς υπάρχει μία μείωση της τάξης των 2.152.

4. Το συνολικό προσωπικό στα διάφορα υπουργεία και υπηρεσίες, πλην της υγείας, μειώθηκε από 13.819 το 2011 σε 11.910 το 2017. Η μείωση όμως αφορά μόνο το μόνιμο προσωπικό που μειώθηκε από 10.975 σε 8.900, γιατί το έκτακτο προσωπικό αυξήθηκε από 2.844 άτομα το 2011 σε 3.010 το 2017.

5. Η μείωση δεν αφορά το Υπουργείο Υγείας, επιβεβαιώνοντας αυτό που είπε ο ΥΠΟΙΚ. Στο οποίο, τέλος του 2011, το συνολικό προσωπικό (συμπεριλαμβανομένων γιατρών και νοσοκόμων) ήταν 5.332. Το 2017 υπήρξε μία μικρή αύξηση, με αποτέλεσμα να ανέρχονται στους 5.378. Βεβαίως το μόνιμο προσωπικό του τομέα της υγείας μειώθηκε κατά 600 περίπου άτομα, και αυξήθηκε αναλόγως το έκτακτο προσωπικό.

6. Στον τομέα της εκπαίδευσης, το 2011 το προσωπικό ανερχόταν σε 12.789. Το 2017 υπήρξε μικρή αύξηση, με αποτέλεσμα να φτάσει τους 12.838. Σε αντίθεση με την υγεία, η παιδεία σημείωσε αύξηση στο μόνιμο προσωπικό κατά 700 άτομα περίπου, φτάνοντας το 2017 τις 11.654, ενώ αντίστοιχη ήταν η μείωση στους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, που μειώθηκαν στους 851.

7. Η δικαστική υπηρεσία σημείωσε μικρή αύξηση σε προσωπικό, αφού τα 104 άτομα έγιναν 119.

8. Ο κυπριακός στρατός φαινομενικά παρουσιάζει μείωση. Μαζί με τους εθελοντές πενταετούς υπηρεσίας φτάνει σήμερα τα 5.021 άτομα από 5.373 το 2011.

9. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία παρουσιάζει μείωση προσωπικού. Τέλη του 2017 είχε 669 άτομα προσωπικό, ενώ το 2011 υπηρετούσαν 723.

10. Οι κρατικοί αξιωματούχοι από 121 το 2011 αυξήθηκαν κατά ένας το 2017.

11. Το ωρομίσθιο κυβερνητικό προσωπικό μειώθηκε από 9.548 σε 8.210. Οι μειώσεις αφορούν τόσο το μόνιμο ωρομίσθιο όσο και το εποχιακό προσωπικό.

12. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, το 2011 υπήρχαν στο Δημόσιο (σ.σ. η σούμα όλων των πιο πάνω δηλαδή) 52.267. Τέλη του 2017 μειώθηκαν σε 48.482 άτομα, υπήρξε δηλαδή μία μείωση της τάξης των 3.785 υπαλλήλων.

Με τους ΣΥΟΠ στα... ίσα μας

Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι στον πίνακα αυτό δεν περιλαμβάνονται οι 3.045 Συμβασιούχοι Οπλίτες (ΣΥΟΠ) που έχουν αντικαταστήσει τους 3.500 περίπου στρατεύσιμους οπλίτες λόγω της μείωσης της θητείας.

Εάν, λοιπόν, τους προσθέσουμε κι αυτούς, το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως σήμερα στην πραγματικότητα το κρατικό μισθολόγιο πληρώνει μόνο 600 λιγότερους...

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο ακτιβιστής Ζακ Κωστοπούλος ο νεκρός στη ληστεία στο κοσμηματοπωλείο

Πολίτης News, 22.09.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Βυθίστηκε πλοιάριο προσφύγων στο ταξίδι για Κύπρο

Πολίτης News, 22.09.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αποζημιώσεις για τις ζημιές των αγρινών

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ, 22.09.2018

Επιστροφή
στην αρχή