«Πνίγουν» τα παιδιά οι Κύπριοι γονείς λόγω ανασφάλειας

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τώρα που τελείωσαν πια οι εξετάσεις, οι γονείς των τελειόφοιτων μαθητών είναι καιρός να κάνουν την αυτοκριτική τους για να διορθώσουν τα λάθη τους

Τώρα που τελείωσαν πια οι εξετάσεις, οι γονείς των τελειόφοιτων μαθητών είναι καιρός να κάνουν την αυτοκριτική τους για να διορθώσουν τα λάθη τους. Και οι υπόλοιποι, με παιδιά μικρότερης ηλικίας που θα λάβουν τους επόμενους μήνες τις αποφάσεις τους για τον κλάδο που θα ακολουθήσουν στις σπουδές τους, είναι καλά να ξέρουν.

Να ξέρουν πως τα παιδιά τους δεν είναι κακό να μην ξέρουν ποια σπουδή θα ακολουθήσουν, αλλά και πώς οι ίδιοι θα διαχειριστούν την κατάσταση σε σχέση με τη σοβαρή αυτή απόφαση για το μέλλον του παιδιού τους, τον επαγγελματικό του προσανατολισμό, και μέχρι πού μπορούν να παρέμβουν.

Ο σύμβουλος σταδιοδρομίας Νίκος  Χρυσοστόμου μιλά στον «Π» για τα λάθη που κάνουν οι Κύπριοι γονείς σε αυτό το καθοριστικό βήμα του παιδιού τους, για τα ερωτήματα που θέτουν συνήθως, για το πώς με βάση τη δική του μέθοδο εκμαιεύονται οι απαντήσεις και λαμβάνονται οι αποφάσεις για τη σπουδή. Μας αποκαλύπτει επίσης τον τρόπο που θα βγάλουμε στην κοινωνία νέους με προσωπικές δεξιότητες που θα κάνουν και καλύτερες τις σχέσεις μας και πιο παραγωγικούς.  

Η ανασφάλεια

«Οι Κύπριοι γονείς, ανεξάρτητα εκπαιδευτικού επιπέδου, έχουν μια απίστευτη ανασφάλεια. Το όνειρό τους είναι αυτό που θα κάνει σήμερα το παιδί τους να φέρει σίγουρο αποτέλεσμα επιτυχίας στο μέλλον. Ε, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Έρχονται σε μένα για τους πω τη φόρμουλα της επιτυχίας: πώς θα κάνει πολλά λεφτά, πώς θα έχει μια μεγάλη κι ευτυχισμένη οικογένεια, πώς θα είναι πετυχημένο».

Προφανώς και στο μυαλό των γονέων η συμβουλευτική σταδιοδρομίας μοιάζει με υπηρεσία μέντιουμ.

Τα παιδιά δεν ξέρουν

«Όταν πλησίαζε ο καιρός να τελειώσω το σχολείο, περαστικοί, φίλοι, συγγενείς, ήταν σίγουροι ότι ήξερα τι θέλω να κάνω μετά. Κι εγώ, βέβαια, δεν ήξερα. Μέχρι τώρα θυμάμαι το αίσθημα πόνου που με κατάκλυζε κάθε φορά που με ρωτούσαν. Όταν έλεγα ότι ακόμα δεν ξέρω, μου επέστρεφαν ένα βλέμμα του τύπου 'να δούμε πώς τελείωσε το σχολείο τούτος'. Διερωτόμουν αν ήμουν ο μόνος στον κόσμο που δεν ήξερα! Πέρασαν πολλά χρόνια, αλλά όλα αυτά ισχύουν και σήμερα».

Δεν είναι κακό ένα παιδί να μην ξέρει ποια σπουδή και ποιο επάγγελμα θα ακολουθήσει. Και ακόμη περισσότερο να το αποφασίσει αυτό στην πορεία των σπουδών του, μπορεί και της ζωής του.

«Ρωτώ κάποιους γονείς: Αν είχατε σήμερα τη δυνατότητα να αλλάξετε αυτό που κάνετε και να ξεκινούσατε κάτι άλλο, θα το κάνατε; Οι περισσότεροι απαντούν θετικά. Άρα, εάν εσύ που με τόσα χρόνια εμπειρίας θα το άλλαζες, πώς θέλεις να ξέρει το παιδί σου 100% τι θα ακολουθήσει σε ολόκληρή του τη ζωή; Ένα παιδί χωρίς εμπειρίες, που βομβαρδίζεται από το πρωί έως το βράδυ με μηνύματα από όλους τι είναι το καλύτερο πράγμα που πρέπει να κάνει»…

Ταλέντα και κλίσεις

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοστόμου, τα παιδιά που γλυτώνουν από αυτή τη διαδικασία είναι τα παιδιά που ανακάλυψαν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον: μουσική, μαγειρική, τεχνικά επαγγέλματα κ.λπ. «Αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες με τον τρόπο που ο μέσος άνθρωπος σκέφτεται. Αλλά θα είναι επιτυχημένοι με την έννοια ότι θα κάνουν κάτι που τους ευχαριστεί», επισημαίνει.

Επάγγελμα του μέλλοντος

«Υπάρχουν γονείς που θέλουν να επιβάλουν στο παιδί τους τι θα γίνει. Επαγγέλματα που κατά την κρίση τους έχουν πέραση. Το ενδιαφέρον είναι ότι με ρωτούν συχνά ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Η απάντηση είναι πως όλα τα επαγγέλματα που υπάρχουν σήμερα μεταβάλλονται, άρα έχουν μέλλον, και μπορεί κάποια επαγγέλματα να αλλάξουν χαρακτήρα εντελώς».

Στους συμβούλους, οι οποίοι συνήθως αντιπροσωπεύουν και πανεπιστήμια, πέρα από τα παιδιά που είναι σίγουρα για το τι θα ακολουθήσουν και απλώς αναζητούν ακαδημαϊκό ίδρυμα, πάει η μάζα, πολυτάλαντα παιδιά και κάπως συγχυσμένα. «Ως επί το πλείστον απευθύνονται σε μας γονείς που νιώθουν ότι δεν μπορούν οι ίδιοι να βοηθήσουν το παιδί τους». Κυρίως τελειόφοιτοι, αλλά και παιδιά που θα πάνε πρώτη λυκείου και θα επιλέξουν μαθήματα μία απόφαση που θα καθορίσει τις μελλοντικές τους επιλογές ως προς τον κλάδο σπουδών. 

Πώς γίνεται η αναζήτηση

«Πολλοί που έρχονται εδώ νομίζουν ότι ξέρουν τι θα ακολουθήσουν, αλλά όταν ξεκινήσουμε τη συζήτηση ανακαλύπτουν ότι θέλουν να το ξανασκεφτούμε. Η απάντηση στο τι θα γίνει το παιδί δεν είναι μαγική. Δεν την έχω αυτόματα. Είναι μία διαδικασία που γίνεται μαζί με τους γονιούς και το παιδί, όπου κοιτάμε τις επιδόσεις του μαθητή, κατεβάζουμε ιδέες σε σχέση πάντα στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων και ικανοτήτων του μαθητή τη δεδομένη στιγμή, βρίσκουμε πιθανές απαντήσεις και μέσα από αυτή τη διαδικασία βγάζουμε κάποια συμπεράσματα».

Όπως επισημαίνει ο κ. Χρυσοστόμου, είναι σημαντικό τα παιδιά να σπουδάσουν κάτι που θα τους αρέσει. Αυτό μειώνει την πιθανότητα λάθους. «Αν επιλέξουν μια σπουδή που τους αρέσει, θα δουλέψουν με όρεξη και θα ανακαλύψουν έναν καινούργιο κόσμο. Θα βγουν κερδισμένοι από αυτό. Κι αν στο μέλλον δουν πως έκαναν λάθος, δεν πειράζει. Θα το διορθώσουν, αλλά ήδη πήραν πολλά από αυτή την εμπειρία».

Όπως προσθέτει ο κ. Χρυσοστόμου, στη διαδικασία αναζήτησης σπουδής και πανεπιστημίου γίνονται και κάποια διαγωνιστικά τεστ που βοηθούν σε κάποιο βαθμό, «αλλά είναι μέσα από τη συζήτηση που ψάχνουμε τις πιθανότητες, και θα καταλήξουμε στο ένα και διά της ατόπου απαγωγής. Είναι απίστευτο το πόσοι άνθρωποι μέσα από αυτή τη διαδικασία ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και από μέτριοι μαθητές γίνονται πολύ καλοί μαθητές και διεκδικούν θέσεις σε πολύ καλά πανεπιστήμια».

Οι… άλλες δεξιότητες

Κι αν ακόμα και μέσα από αυτή τη διαδικασία ένας νέος δεν είναι σίγουρος ακόμη, δεν χάθηκε ο κόσμος. Μπορούν να ξεκινήσουν με μία σπουδή που είναι κοντά στα ενδιαφέροντα και στις ικανότητές τους και να παντρέψουν μετά τις ιδιότητες στα επόμενα πτυχία.

Το ζητούμενο, κατά τον Νίκο Χρυσοστόμου, δεν είναι τόσο τα ακαδημαϊκά προσόντα ενός νέου που θα αποκτηθούν μέσα από την περίοδο των σπουδών, αλλά όλες οι γενικές δεξιότητες που θα αποκτήσει κάποιος.

Όπως μας λέει, υπάρχουν εταιρείες που προσλαμβάνουν πλέον προσωπικό όχι μόνο σε σχέση με τη σπουδή. Φέρει το παράδειγμα της Google που μετά από έρευνα αναθεώρησε τον τρόπο που πρόσληψης.

«Και η Google ξεκίνησε με τον παραδοσιακό τρόπο σκέψης προσλαμβάνοντας άτομα από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου στους τομείς που ήθελε να αναπτύξει. Τώρα όμως, τόσο η Google όσο κι άλλες μεγάλες εταιρείες, δεν το κάνουν πια αυτό. Προσλαμβάνουν ανθρώπους σπουδασμένους μεν για να έχουν την ακαδημαϊκή εμπειρία, αλλά τα χαρακτηριστικά τους, αυτές οι προσωπικές δεξιότητες που επιτρέπουν σε κάποιον να αλληλεπιδρά αποτελεσματικά και αρμονικά με άλλους ανθρώπους μετρούν περισσότερο. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι που κάνουν κάποιον παραγωγικό, δουλευταρά, συνεπή, να ξέρει να επικοινωνεί, να ακούει και να μεταφέρει γνώση».

Δεξιότητες που τα κυπριακά σχολεία, δυστυχώς, δεν βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν, αφού στηρίζονται στο μοντέλο της ξερής γνώσης και της παπαγαλίας.

Οι γονείς να καταλάβουν

Για αυτό και για τους νέους της Κύπρου η περίοδος των σπουδών είναι καθοριστική για να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες. Εδώ, κατά την κρίση του κ. Χρυσοστόμου, είναι το πιο σημαντικό. «Οι νέοι φεύγοντας από το σπίτι θα αποκτήσουν μεν ακαδημαϊκή μόρφωση, αλλά θα πάρουν και μία πιο γενική μόρφωση, θα γίνουν πιο υπεύθυνοι, θα αναπτύξουν τη συναισθηματική νοημοσύνη και θα αποκτήσουν μία ευρύτερη καλλιέργεια και θα φέρουν νέες ιδέες και νέες εμπειρίες στον τόπο».

Όπως επισημαίνει, οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να πάρουν ορισμένα, υπολογισμένα, ρίσκα σε σχέση με τα παιδιά τους. «Να τους δείξουν εμπιστοσύνη. Να τους δώσουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη σωστή πορεία μόνοι τους. Υπάρχει πάντα μία ανάγκη μίας γενικής καθοδήγησης. Όμως, λόγω της ανασφάλειάς μας, αντί να ανοίγουμε τα χέρια και να τους αγκαλιάζουμε αν είναι δυνατόν, τα κρατούμε από τον λαιμό και δεν τους αφήνουμε να αναπνεύσουν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία γίνονται πολλά λάθη. Για αυτό έχουμε πολλά παιδιά που ξεκινούν να σπουδάσουν αυτό που ήταν το όνειρο των γονιών. Αν δεν το παραδεχτούν γρήγορα, μετά από το πρώτο πτυχίο πρέπει να αλλάζουν πορεία».

Και καταλήγει με άλλη μια δική του αλήθεια: «Το τι θέλουμε να γίνουμε όταν μεγαλώσουμε δεν σταματά έως τη μέρα που θα πεθάνουμε. Πάντοτε αναζητάμε το τέλειο για μας. Και αυτό έχει μία ομορφιά αν το δεχτείς».

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Φωνές στη Βουλή για το ακριβό ρεύμα - Τα άκουσε η ΑΗΚ

Πολίτης News, 03:40 (τελευταία ενημέρωση 03:40)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ανοίγουν «παράθυρα» για ιδιωτική ιατρική

Πολίτης News, 02:40 (τελευταία ενημέρωση 02:40)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ακιντζί: Όχι σε αντίληψη μειονότητας, ναι στην πολιτική ισότητα

Πολίτης News, 15.11.2018

Επιστροφή
στην αρχή