Πνιγόμαστε στη Λευκωσία - Αυτοκίνητο, ο μεγάλος ρυπαντής

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αυξημένα τα επίπεδα ρύπανσης στη Λευκωσία σε σύγκριση με τις άλλες πόλεις, λόγω του μεγαλύτερου αριθμού Ι.Χ. που κυκλοφορούν στο κέντρο

Η μόλυνση του αέρα αποτελεί έναν αθέατο δολοφόνο, σύμφωνα με τον Ευρωπαίο επίτροπο Περιβάλλοντος. Πού βρίσκεται η Κύπρος σε σχέση με αυτή την πραγματικότητα; Σε μια εποχή κατά την οποία σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σημειώνονται κάθε χρόνο ανά το παγκόσμιο επτά εκατ. θάνατοι εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, το 90% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι εκτεθειμένο σε μη καθαρό αέρα και η κακή ποιότητα του αέρα ευθύνεται για το ένα τέταρτο των εμφραγμάτων, των εγκεφαλικών και των ασθενειών του πνεύμονα...

Τα κέντρα των πόλεων

«Η Κύπρος, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές ευρωπαϊκές χώρες, και ιδιαίτερα τις μεγαλουπόλεις της κεντρικής Ευρώπης, βρίσκεται σε καλά επίπεδα όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση», προτάσσει σε δηλώσεις του στον «Π» ο επικεφαλής του τομέα ελέγχου ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Τμ. Επιθεώρησης Εργασίας δρ Χρύσανθος Σαββίδης. Aπό τα στοιχεία που παραθέτει, τα επίπεδα ρύπανσης είναι αυξημένα στα αστικά κέντρα, κάτι που αναδεικνύει την απουσία μέσων μαζικής μεταφοράς στην Κύπρο, και εναλλακτικών μέσων όπως το ποδήλατο, όπως επίσης και τις συνέπειες από την αυξανόμενη ροή ιδιωτικών αυτοκινήτων στο οδικό δίκτυο. Σύμφωνα με τις μετρήσεις το αυτοκίνητο θεωρείται ο μεγαλύτερος ρυπαντής του αέρα στην Κύπρο.

«Τα κέντρα των πόλεών μας θεωρούνται τα πιο επιβαρυμένα από περιβαλλοντικής άποψης αφού είναι σημεία αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης», σημειώνει ο κ. Σαββίδης κι εξηγεί: «Η κυκλοφοριακή κίνηση προκαλεί αρκετά υψηλή ρύπανση και μπορώ να πω ότι είναι από τους μεγαλύτερούς μας ρυπαντές. Τα οχήματα εκπέμπουν διάφορους ρύπους όπως μονοξείδιο του άνθρακα (CO), οξείδια του αζώτου (NOx), οργανικές πτητικές ενώσεις (VOCs) και αιωρούμενα σωματίδια (PM10). Η Λευκωσία παρουσιάζει πιο αυξημένα επίπεδα ρύπανσης σε σύγκριση με τις υπόλοιπες πόλεις λόγω του μεγαλύτερου αριθμού οχημάτων που κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης».

Οι τιμές

Συγκεκριμένα, στον κυκλοφοριακό σταθμό μέτρησης της Λευκωσίας το CO ξεπερνά τα 500 μg/m3 σύμφωνα με τις μετρήσεις των τριών τελευταίων χρόνων. Το 2017 ο ετήσιος μέσος όρος του μονοξειδίου του άνθρακα είχε φτάσει τα 539,8 μg/m3.

Στη Λεμεσό η αντίστοιχη τιμή ήταν κατά τον περσινό χρόνο τα 449 μg/m3, στη Λάρνακα τα 387,3 μg/m3, στην Πάφο τα 356,8 μg/m3 και στο Παραλίμνι τα 376 μg/m3. Συγκριτικά, στους οικιστικούς σταθμούς μέτρησης ο αέρας είναι γενικότερα πολύ καθαρότερος σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς. Για παράδειγμα τα επίπεδα μονοξειδίου του άνθρακα είναι πολύ ψηλότερα στον οικιστικό σταθμό Λευκωσίας (299,1 μg/m3), ενώ στον σταθμό της Αγίας Μαρίνας Ξυλιάτου, που βρίσκεται πολύ μακριά από πόλεις και λεωφόρους, τα επίπεδα του ρύπου δεν ξεπέρασαν το 2017 τα 153,9 μg/m3.

Το ίδιο ισχύει και με το διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) το οποίο στους κυκλοφοριακούς σταθμούς της Λευκωσίας και της Λεμεσού άγγιξε τα 31,8 μg/m3 και 35 μg/m3 αντίστοιχα την ώρα που στην Πάφο είναι στα 13 μg/m3.

Αλλού στην ΕΕ

Εάν συγκρίνουμε με άλλες χώρες της ΕΕ θα διαπιστώσουμε ότι όντως ο αέρας που αναπνέουμε στην Κύπρο είναι πολύ καθαρότερος παρά τις υψηλές τιμές στους κυκλοφοριακούς σταθμούς. Στη Γερμανία, σε 26 ζώνες ποιότητας του αέρα, συμπεριλαμβανομένων του Βερολίνου, του Μονάχου, του Αμβούργου και της Κολωνίας, οι ετήσιες συγκεντρώσεις ΝΟ2 που αναφέρθηκαν το 2016 έφτασαν τα 82 μg/m3, ενώ η οριακή τιμή είναι τα 40 μg/m3. Στο Παρίσι οι ετήσιες συγκεντρώσεις ΝΟ2 που αναφέρθηκαν το 2016 έφτασαν τα 96 μg/m3, ενώ στο Λονδίνο τα 102 μg/m3.

Υψηλότερα πριν την ένταξη

Όπως επισημαίνει ο κ. Σαββίδης, τα επίπεδα της ρύπανσης ήταν υψηλότερα και στην Κύπρο πριν από την είσοδο της χώρας στην ΕΕ. Ωστόσο λόγω των μέτρων που λήφθηκαν, μεταξύ αυτών τα καταλυτικά οχήματα, ο περιοδικός έλεγχος των οχημάτων και η βελτίωση των καυσίμων, οι συγκεντρώσεις των ρύπων μειώθηκαν δραστικά. Για του λόγου το αληθές, το μονοξείδιο του άνθρακα στον κυκλοφοριακό σταθμό της Λευκωσίας παρουσίασε πτώση σχεδόν δυόμισι φορές το 2016 σε σχέση με το έτος 2000.

Υπερβάσεις όζοντος και σκόνης

Εξαίρεση για την Κύπρο αποτελούν το όζον και τα αιωρούμενα σωματίδια (PM) καθώς σε αυτούς τους ρύπους παρατηρούνται υπερβάσεις στη βάση των ορίων που θέτει η ΕΕ. «Στην περίπτωση του όζοντος, οι σχετικές υπερβάσεις που παρατηρούνται οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στην Κύπρο όπως είναι οι υψηλές θερμοκρασίες και η υψηλή ακτινοβολία που συμβάλλουν στη δημιουργία του καθώς και στη διασυνοριακή ρύπανση με τη μεταφορά του όζοντος και των πρόδρομων ουσιών του από την ανατολική Μεσόγειο και τα γειτονικά κράτη. Οι υπερβάσεις των PM10 προέρχονται κατά κύρια βάση από τη μεταφορά σκόνης από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή λόγω της γεωγραφικής θέσης του νησιού», εξηγεί ο δρ Χρύσανθος Σαββίδης.

Η υψηλότερη μέση ωριαία συγκέντρωση όζοντος καταγράφηκε στον οικιστικό σταθμό Λευκωσίας τον Ιούλιο του 2007 και ήταν 204,9 μg/m3. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια (2015-2017) η μέγιστη τιμή που καταγράφηκε δεν ξεπερνά τα 180 μg/m3 (είναι το όριο συναγερμού και ενημέρωσης του κοινού). Οι υψηλές συγκεντρώσεις όζοντος προκαλούν ζάλη και ναυτία στον άνθρωπο. Το όζον όπως μας εξηγεί ο κ. Σαββίδης θεωρείται ο ρύπος των καθαρών περιοχών επειδή ταξιδεύει προς αυτές. Στην Κύπρο οι υψηλότερες τιμές όζοντος παρατηρούνται συνήθως στον σταθμό της Αγίας Μαρίνας. Το 2017 π.χ. το όζον στην Αγία Μαρίνα έφτασε τα 96,3 μg/m3 ενώ στον οικιστικό σταθμό της Λευκωσίας τα 65,7 μg/m3.

Αναφορικά με τα PM10 με βάση τους υπολογισμούς του Τμ. Επιθεώρησης Εργασίας, το 65% προέρχεται από ανθρωπογενείς πηγές και το υπόλοιπο 35% από φυσικές πηγές (30% καταιγίδες σκόνης και 5% θαλάσσιο άλας). Πιο συγκεκριμένα, για τις ανθρωπογενείς πηγές, το 50% περίπου προέρχεται από τις βιομηχανίες, το 20% περίπου από τις μεταφορές, το 25% περίπου από τη γεωργία/κτηνοτροφία και το υπόλοιπο 5% από τις οικιστικές θερμάνσεις/τζάκια.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Οίκος Μαραθάσας: Προμελετημένο το έγκλημα

Πολίτης News, 08:37 (τελευταία ενημέρωση 08:37)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Μέι: «Είμαστε στο τέλος του παιχνιδιού» για το Brexit

ΝΙΚΟΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, 08:12 (τελευταία ενημέρωση 08:12)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

«Ρersona non-grata» για την Αλβανία η Ελένη Θεοχάρους

Πολίτης News, 07:50 (τελευταία ενημέρωση 07:50)

Επιστροφή
στην αρχή