Πάνω από €200.000 τον χρόνο η λυπητερή για τις πινακίδες

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

01
13

Οι φορολογούμενοι πληρώνουν κάθε χρόνο πάνω €200.000 για επιδιόρθωση ή αντικατάσταση πινακίδων που έπεσαν θύματα... βανδαλισμού.

Σε... καμβά εκτόνωσης μετατρέπονται χιλιάδες πινακίδες τροχαίας σήμανσης σε όλην την Κύπρο, στις οποίες διαβάζει ή παρατηρεί κανείς λογής - λογής συνθήματα, από πολιτικά και ποδοσφαιρικά, βρισιές και απειλές κατά συγκεκριμένων προσώπων (δη πολιτικών), ως επίσης και ερωτικά μηνύματα και αφηρημένη τέχνη. Ακόμη και τοποθέτηση διαφόρων αυτοκόλλητων απλά και μόνο για να καλύψουν μια σήμανση. Την ίδια ώρα που μερίδα κυνηγών τη βρίσκει με το να τις χρησιμοποιεί ως στόχο, μετατρέποντάς τις μετά από πυροβολισμούς κυριολεκτικά σε ψηφιδωτά, ειδικά σε ορεινούς δρόμους.
 
Το φαινόμενο βανδαλισμού πινακίδων, το οποίο είναι πολύ πιο μεγάλο πρόβλημα από την καταστροφή τους λόγω δυστυχημάτων έχει καταντήσει μάστιγα, με το αρμόδιο για τις κεντρικές αρτηρίες των δρόμων (αυτοκινητόδρομοι, υπεραστικοί δρόμοι κ.λπ.) Τμήμα Δημοσίων Έργων να πονοκεφαλιάζει καθώς, παρόλο που τα συνεργεία του είναι καθημερινά επί ποδός επιδιορθώνοντας ή και αλλάζοντας κατεστραμμένες πινακίδες, οι βάνδαλοι επιχειρούν σαν Λερναία Ύδρα, με αποτέλεσμα από την ίδια μέρα κιόλας να τις καταστρέφουν εκ νέου. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκε λειτουργοί του τμήματος να σπεύσουν Κυριακές και αργίες, μετά από τηλεφωνήματα, για να σβήσουν συνθήματα κατά πολιτικών προσώπων, με τις βρισιές για τους εκάστοτε Προέδρους να έχουν την τιμητική τους.

Καταγγελίες εις μάτην
 
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει μέχρι σήμερα προβεί σε αρκετές καταγγελίες σε κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις, χωρίς, όπως προκύπτει από το αποτέλεσμα, το φαινόμενο να παταχθεί. Αξίζει δε ειδικής μελέτης ο τρόπος με τον οποίο δρουν οι βάνδαλοι και πότε, ώστε να μην τους βλέπει σχεδόν ποτέ κανείς εν ώρα δράσης.
 
«Έχουμε προβλήματα. Ακόμη και στις αψιδωτές πινακίδες στους αυτοκινητόδρομους ανεβαίνουν κάποιοι από τη σκάλα που υπάρχει από πίσω τους και κάνουν γκράφιτι», σημειώνει αρμόδιος λειτουργός στον «Π», υπογραμμίζοντας ότι το πρόβλημα είναι εξίσου έντονο και στις γέφυρες και όπου γενικά υπάρχει μπετόν...
 
Ως παράδειγμα πινακίδας που έχει την τιμητική της, η οποία όσες φορές και να καθαριστεί η... διακόσμηση επιστρέφει, μας δόθηκε από το υπουργείο αυτή με τις κατευθυντήριες γραμμές (βραχίονες) στον κυκλικό κόμβο του Αρχαγγέλου κοντά στο γήπεδο του ΑΠΟΕΛ στη Λευκωσία. Στη Λεμεσό μας δόθηκε ως παράδειγμα η περιοχή του λιμανιού, ενώ μας τονίστηκε ότι ειδικά τις προεκλογικές περιόδους το φαινόμενο φουντώνει. Σημειώνεται πως μόνο στη Λευκωσία υπάρχουν περίπου 15-20 χιλιάδες πινακίδες και το Τμήμα Δημοσίων Έργων καλεί το κοινό να ενημερώνει για τυχόν βανδαλισμούς, αφού είναι φύσει αδύνατον να να ελέγχονται όλες επί καθημερινής βάσεως.

Μεγάλο κόστος
 
Κατόπιν έρευνας που διενήργησε ο «Π», εξασφαλίζοντας στοιχεία από το Υπουργείο Μεταφορών, προκύπτει πως μόνο για τις πινακίδες σε δρόμους που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των Δημοσίων Έργων (ως γνωστόν άλλοι δρόμοι εμπίπτουν σε δήμους, άλλοι σε επαρχιακές διοικήσεις, Τμήμα Δασών κ.λπ.) το κόστος αντικατάστασης ή επιδιόρθωσης ξεπερνά τις 200 χιλ. ευρώ ετησίως. Όπως μάλιστα προκύπτει, ένα μικρό ποσοστό αφορά αντικατάσταση λόγω δυστυχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας δόθηκαν ανά επαρχία:
  • Στην επαρχία Λευκωσίας, η εκτίμηση για κόστος επιδιόρθωσης /αντικατάστασης πινακίδων είναι ανά έτος περίπου 45.000 ευρώ, με τα αίτια επιδιόρθωσης να αφορούν κατά 15% δυστυχήματα και κατά 85% βανδαλισμούς.
  • Στην επαρχία Λεμεσού, η εκτίμηση για το κόστος επιδιόρθωσης /αντικατάστασης πινακίδων ανέρχεται σε περίπου 40 χιλ. ευρώ ανά έτος (δυστυχήματα 30%, βανδαλισμοί 70%).
  • Στην επαρχία Πάφου κάθε χρόνο το κόστος νέων πινακίδων ανέρχεται σε 35 χιλ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση για το κόστος επιδιόρθωσης/ αντικατάστασης ανέρχεται στις 25 χιλ. ευρώ. Οι λόγοι αφορούν περίπου κατά 20% ζημιές από δυστυχήματα και 80% από βανδαλισμούς.
  • Στην επαρχία Αμμοχώστου, η εκτίμηση για κόστος νέων πινακίδων ανέρχεται ανά έτος περίπου 20 χιλ. ευρώ (δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία).
  • Στην επαρχία Λάρνακας η εκτίμηση για το κόστος νέων πινακίδων ανά έτος είναι περίπου 40 χιλ. ευρώ, ενώ για επιδιόρθωση /αντικατάσταση πινακίδων περίπου 25 χιλ. ευρώ. Αίτια επιδιόρθωσης κατά 37% τα δυστυχήματα και κατά 63% οι βανδαλισμοί.
Σημειώνεται πως αν πρόκειται για βανδαλισμούς με σπρέι, μια πινακίδα μπορεί να καθαριστεί με ειδικά διαλυτικά. Αν όμως η ζημιά είναι μεγάλη πρέπει να αφαιρεθεί η αντανακλαστική μεμβράνη. Η αλλαγή του αλουμινίου προκύπτει ως επί το πλείστον μετά από ζημίες λόγω δυστυχημάτων και από φυσίγγια.
 
Χόμπι κυνηγών - Περί ορέξεως... σκοποβολή
 
Άλλοι για προθέρμανση, άλλοι γιατί δεν βρίσκουν θήραμα να κτυπήσουν, άλλοι ποιος ξέρει γιατί, οι κυνηγοί που εξορμούν σε ορεινές περιοχές και στα βουνά έχουν γεμίσει τρύπες εκατοντάδες πινακίδες- σήματα Τροχαίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις μάλιστα οι πινακίδες δεν μπορούν να επιδιορθωθούν και πρέπει να αλλαχθούν ολοκληρωτικά (αλουμίνιο, μεμβράνη, γράμματα), με το κόστος να αυξάνεται. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα που μας λέχθηκε από λειτουργό του Τμήματος Δημοσίων Έργων: «Στον δρόμο Πεδουλά- Κύκκου αντικαθιστούμε τις πινακίδες και στην επόμενη κυνηγετική περίοδο πάλι τις βρίσκουμε γεμάτες τρύπες», ανέφερε. Το θέμα ωστόσο σοβαρεύει και θέτει σε κίνδυνο μάλιστα και οδηγούς στις περιπτώσεις εκείνες που κυνηγοί στοχεύουν πινακίδες σε αυτοκινητόδρομους ευρισκόμενοι στην κάτω μεριά τους. Ως τέτοιο σημείο μας υποδείχθηκε ο δρόμος Λευκωσίας προς Λύμπια (αριστερή πλευρά). Αν κάποιος πλησιάσει τις πινακίδες σε εκείνη την περιοχή θα διαπιστώσει πως είναι διάτρητες από σκάγια.

Επιστροφή
στην αρχή