Ον. Ολγκιουνέρ: Τα συγκοινωνιακά προβλήματα στη βόρεια Λευκωσία

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ
Και η βόρεια έχει δει τον πληθυσμό να αυξάνεται, αλλά χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες η πυκνότητα της κίνησης οδηγεί σε προβληματικές καταστάσεις.

 

Η βόρεια πλευρά της Λευκωσίας είναι σε μεγάλο βαθμό ένας καθρέφτης της νότιας όσον αφορά στις προβληματικές δημόσιες συγκοινωνίες, την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την έλλειψη ευρύτερου σχεδιασμού. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην κατοχή και στη διαίρεση, αλλά πολύ απλά στον κατακερματισμένο τρόπο με τον οποίο η κάθε πλευρά της πόλης σχεδιάζει και υλοποιεί τη λειτουργία της.

Τα προβλήματα είναι παρόμοια καθώς οφείλονται στην εφαρμογή, χωρίς ανανέωση, του ίδιου master plan, αυτού της Λευκωσίας το οποίο ανέπτυξαν οι δύο δήμοι Λευκωσίας τη δεκαετία του 1980 υπό τους Λέλλο Δημητριάδη και Μουσταφά Ακιντζί.

Καθίσαμε σε ένα από τα νέα μαγαζιά που έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στην παλιά πόλη στη βόρεια πλευρά τον τελευταίο χρόνο με τον δημοτικό σύμβουλο του τουρκικού Δήμου Λευκωσίας Ονούρ Ολγκιουνέρ.

Άργησε το master plan

Το master plan της Λευκωσίας άρχισε να εφαρμόζεται από τους Τ/Κ με μια δεκαετία καθυστέρηση, σύμφωνα με τον κ. Ολγκιουνέρ, ο οποίος είναι αρχιτέκτονας στο επάγγελμα με ειδίκευση σε θέματα περιβαλλοντικής αρχιτεκτονικής από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ. Ενώ οι δύο πλευρές δημιούργησαν από κοινού ένα πλάνο πεζοδρομοποιήσεων και αλλαγών για την εντός των τειχών πόλης, για παράδειγμα, η εφαρμογή στα κατεχόμενα καθυστέρησε.

Πλέον οι προσπάθειες του δήμου της βόρειας Λευκωσίας είναι να φτάσει στην παλιά πόλη όπου περισσότερα ιστορικά κτήρια έχουν διατηρηθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη συζήτηση σε σχέση με τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς.

Οι σχεδιασμοί που είχαν σταματήσει από τη δημαρχία του Μουσταφά Ακιντζί ξεκίνησαν εκ νέου όταν ανέλαβε το 2013 ο Καντρί Φελάχογλου και συνεχίστηκαν επί Μεχμέτ Χαρμαντζί, με έμφαση στην πεζοδρομοποίηση.

Στόχος, εξηγεί ο κ. Ολγκιουνέρ, είναι ο πεζόδρομος που ξεκινά από το οδόφραγμα της Λήδρας να συνεχιστεί κατά μήκος της βόρειας παλιάς πόλης μέχρι την πύλη Κερύνειας, δημιουργώντας έτσι έναν ενιαίο άξονα που θα ξεκινά από την πλατεία Ελευθερίας.

Η επίσπευση της προσπάθειας σχετίζεται και με το άνοιγμα των οδοφραγμάτων που κατέστησε την παλιά πόλη πιο δημοφιλή για τους Τ/Κ, ενώ οι παραστάσεις που αποκόμισαν από την ανάπτυξη της ελεύθερης παλιάς Λευκωσίας αποτέλεσαν έμπνευση για τη νέα κινητικότητα. Η πρόκληση τώρα, αναφέρει ο κ. Ολγκιουνέρ, είναι να προχωρήσει η σωστή χρήση και σχεδιασμός των δρόμων της βόρειας παλιάς πόλης, έτσι ώστε σε περίπτωση λύσης να μην καταστεί απλά… ο χώρος στάθμευσης της νότιας πλευράς.

Λείπουν οι υποδομές

Όσον αφορά όμως τις προκλήσεις του κυκλοφοριακού, ο κ. Ολγκιουνέρ επισημαίνει πως, όπως η νότια Λευκωσία, έτσι και η βόρεια έχει δει τον πληθυσμό της να αυξάνεται (φτάνοντας τις 60.000 στο αστικό κέντρο και τις 90.000 γενικότερα), αλλά χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες η πυκνότητα της κίνησης οδηγεί σε προβληματικές καταστάσεις.

Την κατάσταση επιδεινώνει και το γεγονός πως στα δύο πανεπιστήμια στα βόρεια περίχωρα της Λευκωσίας φοιτούν περίπου 38.000 φοιτητές. Ακόμα και αν οι μισοί αποκτήσουν αυτοκίνητο, κάτι απαραίτητο λόγω της ανυπαρξίας δημόσιων συγκοινωνιών, αυτό κάνει τα πράγματα χειρότερα. Τα πράγματα βοηθούν κάπως τα λεωφορεία τα οποία έχουν εισαγάγει τα πανεπιστήμια για τους φοιτητές τους, τα οποία όμως είναι πολύ μεγάλα για τους δρόμους της Λευκωσίας.

Προβληματική στα κατεχόμενα είναι επίσης η οδική κουλτούρα, σημείωσε, καθώς δεν υπάρχει αρκετή αστυνόμευση. Ακόμα και το οδικό δίκτυο χρειάζεται αναβάθμιση και καλύτερο συντονισμό καθώς δεν υπάρχει πλέον «τμήμα» αυτοκινητοδρόμων. Όπως υπέδειξε ο κ. Ολγκιουνέρ, ακόμα και οι υπεραστικοί δρόμοι (όπως η λεωφόρος που συνδέει τη Μόρφου με την Αμμόχωστο μέσω Λευκωσίας) περνούν μέσα από τις πόλεις και όχι περιμετρικά, κάτι που επηρεάζει αρνητικά την ασφάλεια για οδηγούς και πεζους.

Δεν γινόταν σχεδιασμός

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στη βόρεια Λευκωσία υποφέρουν και από το γεγονός πως πριν το 2013 ο δήμος πουλούσε άδειες για ταξί (τις οποίες εκδίδει το «υπουργείο» συγκοινωνιών) χωρίς έλεγχο και με τρόπο που παρέπεμπε σε διαφθορά. Το αποτέλεσμα ήταν πως δεν υπήρχαν πλέον αρκετές άδειες για τη λειτουργία δημόσιων συγκοινωνιών.

Και μεταξύ των Τ/Κ υπάρχει η εντύπωση πως οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν θα δουλέψουν ποτέ στην Κύπρο. Όμως, θυμίζει ο κ. Ολγκιουνέρ, για χρόνια εργαζόταν με επιτυχία ο σιδηρόδρομος τον οποίο είχε δημιουργήσει η βρετανική αποικιοκρατική κυβέρνηση.

«Αυτό που κάναμε είναι να ενισχύουμε το αστικό κέντρο, αλλά χωρίς να δίνουμε λύσεις για τις μεταφορές. Δεν μπορεί να γίνεται σχεδιασμός χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός για τις μεταφορές, κάτι που δεν είχαμε κάνει μέχρι τώρα», αναφέρει.

Λείπει η συνεργασία

Στην ερώτηση αν θα μπορούσε να υπάρξει συνεργασία, ο κ. Ολγκιουνέρ σημειώνει πως αυτή τη στιγμή είναι κυρίως επιφανειακή, καθώς οι δύο πλευρές αναπτύσσουν σχέσεις αλλά δεν προχωρούν ακόμα στη δουλειά που πρέπει να γίνει. Τα Ηνωμένα Έθνη και η ΕΕ θα μπορούσαν να δώσουν τη χρηματοδότηση, λέει ο κ. Ολγκιουνέρ.

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Επόμενο άρθρο:

Αφιέρωμα

Γλ. Κωνσταντινίδης: Φόρμουλα συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών

Το πρόβλημα της τροχαίας κίνησης στις δύο πλευρές της Λευκωσίας δεν είναι άσχετο από την ευρύτερη έλλειψη σχεδιασμού και στις δύο κοινότητες.

03 / 04
Επιστροφή
στην αρχή