On-line petitions: Η θεσμοθέτηση της τυραννίας της μάζας

ΑΠΟΨΗ /ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Όλοι ζητούν και απαιτούν από το κράτος, αλλά κανείς δεν επιθυμεί και ούτε είναι διατεθειμένος να εισφέρει αυτό που του αναλογεί.

Ένα σημαντικό κριτήριο που λαμβάνεται υπόψη σε ό,τι αφορά την ποιότητα του πολιτισμικού επιπέδου μιας κοινωνίας είναι ο τρόπος αντιμετώπισης των αναγκών των πιο ευάλωτων ομάδων της κοινωνίας. Προφανώς ένα επιπρόσθετο κριτήριο του πολιτισμικού επιπέδου είναι και ο σεβασμός της αρχής της αναλογικότητας στο πλαίσιο της διανεμητικής δικαιοσύνης και της φορολογικής συνείδησης. Φαίνεται ότι τέτοιου είδους κριτήρια απουσιάζουν παντελώς από τον πολιτισμικό χάρτη του νησιού. Κυριαρχούν ο ιδιοτελής φιλοτομαρισμός, η πνευματική ένδεια, η ημιμάθεια κι ένας επικίνδυνος εγωκεντρισμός. Ο φθόνος συνυπάρχει με τη δουλικότητα, η δε αγένεια και αναίδεια είναι αδέλφια δίδυμα. Όλοι ζητούν και απαιτούν από το κράτος, αλλά κανείς δεν επιθυμεί και ούτε είναι διατεθειμένος να εισφέρει αυτό που του αναλογεί. Σταθμεύουν σε χώρους που είναι για αποκλειστική χρήση ατόμων με ειδικές ανάγκες αναδεικνύοντας μιαν άκρως επικίνδυνη κοινωνικοπάθεια, σταθμεύουν σε στάσεις λεωφορείων, περιφέρουν δολοφονημένες αλεπούδες επί των οχημάτων τους, κακοποιούν ζώα, ενώ η πολιτισμική και η φυσική βία απέναντι στον γυναικείο πληθυσμό καθώς και σε άτομα με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό είναι άνευ προηγουμένου.

Αρρωστημένη πολιτεία

Είναι ουσιαστικά μια κοινωνικά αρρωστημένη πολιτεία, όπου αν κάποιος ή κάποια αποφασίσει να διεκδικήσει τα δίκαιά του -τα αυτονόητα, δηλαδή, σε μια ευνομούμενη κοινωνία- του βγαίνει η ψυχή. Μια κοινωνία που τελευταίως επιβραβεύει και τον ψευτοτσαμπουκά, μια κοινωνία στην οποία η πλειοψηφία ερμηνεύει τα ιδιοτελή της συμφέροντα ως αδιαπραγμάτευτα, που έχει μετατρέψει τους δημόσιους δρόμους σε χώρους ιδιωτικής στάθμευσης, μια κοινωνία στην οποία το Σαββατοκύριακο αρχίζουν από τα χαράματα να γίνονται τα κουτσοδούλια (κλαδέματα, πριονίσματα, κουγκριά, κ.λπ.), όπου κάθε άδειο οικόπεδο μετατρέπεται σε χωματερή, όπου το παρακράτος της νύκτας, προστατευόμενο από την αστυνομική διαφθορά, ανταγωνίζεται και περιορίζει τους εισπρακτικούς μηχανισμούς του κράτους, όπου η πολιτεία συνδράμει με την «ανικανότητά» της στην εκμετάλλευση του εφηβικού πληθυσμού από τα κυκλώματα της νύκτας με το να επιτρέπει ανεξέλεγκτα, μέχρι πρωίας, τη λειτουργία τους. Όλα αυτά (όπως και πολλά άλλα) συγκροτούν ένα κοινωνικά αρρωστημένο πολιτισμικό κράμα. Προσθέστε και την προβληματική διαχείριση των αναγκών ομάδων ατόμων που αντιμετωπίζουν σοβαρά, χρόνια προβλήματα υγείας, και που η επίσημη αντιμετώπιση των αναγκών αυτών δεν διαφέρει και πολύ από την κυρίαρχη, κατά την άποψή μου, ψυχοπαθολογική στάση λόγω του υφιστάμενου πολιτισμικού πλαισίου στο νησί. Όπου έχει δαιμονοποιηθεί οποιαδήποτε δημοσίου χαρακτήρα κοινωνική δομή που παρέχει υπηρεσίες και εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον ενώ η αποξένωση και η ιδιωτικοποίηση δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα ανταγωνιστικού παραγωγικού κεφαλαίου εκθειάζεται και προωθείται. Όπου στις επικρατούσες συνθήκες καταργείται ο ανταγωνισμός της αγοράς προς όφελος των ιδιωτικών μονοπωλίων με επίκληση τον ανταγωνισμό! Από πού να αρχίσει κανείς; Από τα αεροδρόμια, από το λιμάνι Λεμεσού, όπου η κυβέρνηση επέβαλε υψηλά τέλη λειτουργίας στο λιμάνι της Λάρνακας για να μην ενοχλήσει την κερδοσκοπία του λιμανιού της Λεμεσού; Όπου εμπόδιζε τη cyta να αναβαθμισθεί τεχνολογικά, αλλά, προς απογοήτευση πολλών, η ανταγωνιστικότητα της cyta τους χαλάει τους σχεδιασμούς, διότι τους ακυρώνει πανηγυρικά το δογματικό ιδεολογικό τους αφήγημα; Μπροστά σε όλα αυτά η ιδιοτελής και ηθικά ελλειμματική κοινωνική μάζα είτε σφυρίζει αδιάφορα είτε τα συντηρεί και τα στηρίζει σε ένα πλαίσιο παβλοφικής ψυχολογίας.

Ελλειμματική νομιμότητα

Μέσα σε αυτόν τον γενικότερο πολιτισμικό χώρο προκύπτει και ένας ευρύτερος ελάχιστος κοινός κοινωνικός παρονομαστής που είναι εξαιρετικά αποκαρδιωτικός, για να μην πω χαμερπής. Κάποιος εύλογα, στη βάση των κοινωνικών δεδομένων, δύναται να διατυπώσει την άποψη ότι η πολιτισμική κατάντια στην κυπριακή πολιτεία επικουρείται από μια διάχυτη κακεντρέχεια η οποία συνυπάρχει με την ελλειμματική νομιμότητα. Μέσα σε όλα αυτά, πληροφορούμαστε και δημοσίως ότι το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του θα καταθέσει νομοσχέδιο στη Βουλή για θεσμοθέτηση του e-petition, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες με τη συλλογή 8.000 υπογραφών και υπό κάποιες προϋποθέσεις να απαιτούν από την εκάστοτε κυβέρνηση την αντιμετώπιση θεμάτων που τους απασχολούν. Το πρόβλημα του όλου εγχειρήματος είναι η εκ των προτέρων αφελής παραδοχή περί της διάχυτης παρουσίας ipso facto της ιδιότητας του πολίτη σε ένα πολιτικό περιβάλλον που το διαχέει η πολιτική κουλτούρα του ενορίτη. Η ιδιότητα του πολίτη δεν είναι αφηρημένη έννοια, κενή περιεχομένου. Πρέπει να ικανοποιεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις περί της αυτογνωσίας της αναγνώρισης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, καθώς και της αποδοχής της αρχής της προσωπικής ευθύνης έναντι εαυτού και τρίτων. Στην κυπριακή πολιτεία ο κοινωνικός εθισμός στην παραγνώριση των υποχρεώσεων είναι απύθμενος, άνευ προηγουμένου.Τα e-petitions απαιτούν την ύπαρξη πολιτικής και κοινωνικής ωριμότητας, κάτι που δεν χαρακτηρίζει την κυπριακή κοινωνική μάζα. Σε όλα τα ευνομούμενα κράτη η φοροδιαφυγή είναι όχι μόνο περιορισμένη, αλλά θεωρείται σοβαρό ποινικό αδίκημα. Η δε φορολογική συνείδηση συνιστά conditio sine qua non για τη δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας. Στην κυπριακή πολιτεία των 550.000 ψηφοφόρων και με κτηματολογική υποδομή και άλλες διοικητικές φορολογικές δυνατότητες πέραν του 60% δεν καταβάλλουν φόρους που τους αναλογούν ή δεν έχουν φορολογικό φάκελο. Κατά τ' άλλα είμαστε μια κοινωνία δικαίου και η κυβέρνηση κατεβάζει και νομοσχέδιο για e-petitions. Θα διακινδυνεύσω μια πρόβλεψη. Αν και εφόσον καταστεί νόμος, τα πρώτα μαζικά e-petitions θα αφορούν την κατάργηση της φορολογίας, την απαίτηση για ολόχρονο κυνήγι, τη διακοπή των διακοινοτικών συνομιλιών και το κλείσιμο των σημείων διέλευσης μεταξύ ΚΔ και κατεχόμενων περιοχών. Η θεσμοθέτηση της κυριαρχίας της τυραννικής κοινωνικής μάζας θα καταστεί το modus vivendi μιας εν δυνάμει κοινωνικής αποσταθεροποίησης, και καλά κάνει η κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις. Η πιο σημαντική μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη το νησί είναι η θεσμική αντιμετώπιση της διαχρονικής παθογένειας της ελλειμματικής νομιμότητας. Όταν τα αντιμετωπίσει αυτά, ας σκεφθεί και τα e-petitions.Υπό τις παρούσες συνθήκες συνιστούν έναν ραφιναρισμένο λαϊκισμό του χειρίστου είδους.
*PhD Πολιτική Κοινωνιολογία

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Ο Αναστασιάδης «δικαιώνει» τον Μακάριο

ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ, 16:20 (τελευταία ενημέρωση 16:20)

ΑΠΟΨΗ

Το Brexit και o Αναστασιάδης ως μάντης κακών

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, 16:10 (τελευταία ενημέρωση 16:10)

ΑΠΟΨΗ

Ο συντηρητισμός των καθηγητών

ΠΟΝΗΜΑ ΕΝΟΣ ΚΑΤΑΙΔΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ, 16:09 (τελευταία ενημέρωση 16:09)

Επιστροφή
στην αρχή