Εικαστική παρέμβαση ενόχλησε τον Ταλιαδώρο

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Μια εικαστική παρέμβαση στο Παγκύπριο Γυμνάσιο στάθηκε αφορμή για να αναδυθούν τα πιο συντηρητικά αντανακλαστικά των θεματοφυλάκων της παιδείας.

Μια εικαστική παρέμβαση στο Παγκύπριο Γυμνάσιο στάθηκε αφορμή για να αναδυθούν για άλλη μια φορά τα πιο συντηρητικά αντανακλαστικά των θεματοφυλάκων της παιδείας της χώρας. Η εικαστική παρέμβαση έλαβε χώρα το πρωί στο παγκύπριο Γυμνάσιο  στο πλαίσιο του 6ου Παγκύπριου διαγωνισμού Καλών Τεχνών.

Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, οι μαθητές τέχνης του σχολείου, υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας καλών τεχνών, προχώρησαν σε μια καλλιτεχνική παρέμβαση κατά την οποία έντυσαν ρέπλικες αρχαιοελληνικών αγαλμάτων, οι οποίες εκτίθενται σε χώρους του σχολείου, με ζαρτίερες και εσώρουχα. Η καλλιτεχνική παρέμβαση έγινε υπό τον τίτλο «Από το ιδεώδες στο Αγοραίο- Η κατά παγκοσμιοποίηση γεφύρωση των πολιτισμών».

 

Το σκεπτικό πίσω από την παρέμβαση

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο «Π» το καλλιτεχνικό δρώμενο συνοδευόταν και από ένα σκεπτικό το οποίο συνετάχθη με στόχο την επεξήγηση των κινήτρων των μαθητών και της καθηγήτριας. Σύμφωνα με το κείμενο, το σκεπτικό της εικαστικής παρέμβαση είχε ως στόχο να φέρει στο προσκήνιο της σχολικής ζωής για τους μαθητές της τέχνης ειδικά αλλά και για το προσωπικό και τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό του σχολείου, τη συζήτηση που κατά κόρον γίνεται στις μέρες μας ως προς την αντιμετώπιση των ιδεωδών, των αξιών και των ηθών γεγονός που αποτελεί θέμα θεματικών προσεγγίσεων στο σχολείο. Αφορμή στάθηκε σημειώνεται και η συζήτηση που έλαβε χώρα στην Ελλάδα σχετικά με τον Παρθενώνα και τον οίκο υψηλής ραπτικής GUCCI.

Η εικαστική παρέμβαση σημειώνεται στο σκεπτικό είναι μια κριτική και για το θέμα της εμπορευματοποίησηςτου αρχαίου πολιτισμού. Ξεφυλλίζοντας τα διάφορα περιοδικά μόδας και κοινωνικού σχολιασμού δεν αντιδρά κανείς ή μπορεί ακόμα και να θαυμάζει τις εικόνες που προκύπτουν από αυτή τη διαδικασία, σημειώνεται στο σκεπτικό.

Η παρέμβαση προστίθεται ήθελε να διαπιστώσει κατά πόσο αυτό θα ισχύσει και στην πραγματική ζωή ή αν θα προκαλέσει κάτι άλλο το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ανατροφοδότηση της εικαστικής παρέμβασης.

Η επιλογή των αγαλμάτων και των προπυλαίων του σχολείου έγινε επειδή ακριβώς είναι μουσειακός χώρος και μόνο σε μουσειακό χώρο μια τέτοια εικαστική παρέμβαση μπορεί να λειτουργήσει καλλιτεχνικά, σημειώνεται στο κείμενο της επεξήγησης.  Με άλλα λόγια κάθε εικαστική παρέμβαση είναι ένα σχόλιο και μια εξέλιξη της αισθητικής. Έτσι γράφεται και η ιστορία της τέχνης, καταλήγει το κείμενο. 

Η κινηματογράφιση που ενόχλησε 

Το καλλιτεχνικό πρότζεκτ όπως σημειώνεται και στην επεξήγηση δεν περιοριζόταν στην ένδυση των αγαλμάτων αλλά αξίωνε και να αναστοχαστεί επί των αντιδράσεων του κοινού. Για τον λόγο αυτό οι εμπνευστές έστησαν κάμερα, και κατέγραψαν τις αντιδράσεις του κοινού. Όπως πληροφορείται ο «Π», η κινηματογράφιση διήρκησε 10 λεπτά ωστόσο προκάλεσε αντιδράσεις οι οποίες ωστόσο περιόριστικαν όταν επεξηγήθηκε ότι η καταγραφή των αντιδράσεων δεν έγινε προς δημοσιοποίηση αλλά για να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την πρόσληψη του μηνύματος της παρέμβασης από το κοινό. 

 

 

Ταλιαδώρος μαινόμενος

Το καλλιτεχνικό δρώμενο ωστόσο προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Προέδρου της ΟΕΛΜΕΚ Δημήτρη Ταλιαδώρου ο οποίος έσπευσε στο παγκύπριο γυμνάσιο για να διαμαρτυρηθεί. Θέλησε μάλιστα να διαμαρτυρηθεί και δημοσίως για την ύβρη που θεωρεί ότι έλάβε χώρα κατά την καλλιλτεχνική παρέμβαση των μαθητών. Με ανάρτηση του στο Facebook μιλά για απώλεια σεβασμού προς τα έργα του ελληνικού πολιτισμού αλλά και προς τον...Αρχιεπίσκοπο Κυπριανο. Άξιο αναφοράς είναι τέλος το γεγονός ότι στις φωτογραφίες που ανήρτησε ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ περιλαμβάνεται και ένα προφυλακτικό το οποίο ωστόσο δεν τοποθετήθηκε στα αγάλματα από την ομάδα που έκανε την καλλιτεχνική παρέμβαση. 

 

 

 

«Στον πούντο» της η Διευθύντρια

Πάντως όπως πληροφορείται ο «Π», η Διευθύντρια του Παγκύπριου Γυμνασίου στηρίζει πλήρως την προσπάθεια των μαθητών της αλλά και της καθηγήτριας τέχνης του σχολείου και δεν εμφανίζεται διατεθειμένη να αποσύρει το έργο από τον διαγωνισμό. Μάλιστα όπως πληροφορείται ο «Π», ετοιμάζει επιστολές προς τους αρμόδιους με τις οποίες θα επεξηγούνται τα κίνητρα αλλά και η χρησιμότητα της εν λόγω καλλιτεχνικής παρέμβασης.


Επιστροφή
στην αρχή