Ο θρίαμβος της ασημαντότητας...

ΑΠΟΨΗ /ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ
Το χειρότερο είναι πως ελάχιστοι δάσκαλοι και φιλόλογοι θεωρούν ότι κάτι δεν πήγε καλά με την επιλογή αυτού του κειμένου

Η ιδέα του χαμένου παραδείσου δεν είναι καινούργια. Από την εποχή του Ησιόδου, του ιουδαϊσμού και του πρωτοχριστιανισμού, υπήρχε η συνήθεια να κρύβεται η δυσαρέσκεια για το σήμερα κάτω από το χαλί του εξιδανικευμένου παρελθόντος. Κατά κανόνα, οι εραστές του χτες είναι άνθρωποι που φοβούνται το παρόν και το μέλλον, σιχαίνονται την αλλαγή. Πανικοβάλλονται στην ιδέα να εγκαταλείψουν τον προστατευτικό πλακούντα των βεβαιοτήτων. Δεν θέλουν να «γεννηθούν».

Παλιά, τα χοντρά πειράγματα, τα παρατσούκλια, η επιβολή του φασισμού στη σκέψη και στη ζωή των ανθρώπων γίνονταν στα λιγδιασμένα και γεμάτα μπόχα καφενεία (και στις απογευματινές συνάξεις των δουλοπάροικων γυναικών της γειτονιάς). Αυτοί ήταν οι χώροι όπου οι άνθρωποι εκδήλωναν κάθε κατώτερο και επιθετικό ένστικτο, αναπαρήγαν την άγνοιά τους, και δυνάμωναν τα σαγόνια τους με τις σάρκες του άλλου. Πολλές από τις άγριες δολοφονίες για πολιτικούς ή προσωπικούς λόγους, στα καφενεία γίνονταν, μπροστά στα μάτια δεκάδων ανθρώπων. Για τους νοσταλγούς του χτες, ένας διακτινισμός στο καφενείο του χωριού πριν πενήντα χρόνια θα ήταν αρκετός για να πειστούν: Ή θα προσαρμόζονταν και θα συμμετείχαν στην ανθρωποφαγία, ή θα έφευγαν καταγέλαστοι στα πέντε λεπτά, απομονωμένοι και κυνηγημένοι από την κοινωνία των «παλιών καλών εποχών». Στην οποία, το γεγονός ότι οι άνθρωποι έκαναν μπάνιο μόνο μια φορά τον μήνα ήταν το λιγότερο αρρωστημένο πράγμα που τη χαρακτήριζε.

Το πρόβλημα είναι ότι, και χθες και σήμερα, προτιμούμε να ασχολούμαστε με τα ανώδυνα ασήμαντα, παρά με τα σημαντικά. Ένα δείγμα μας έδωσαν προχθές τα ρεπορτάζ για το εξεταστικό δοκίμιο των παγκυπρίων εξετάσεων στα Νέα Ελληνικά. Το κυρίαρχο ήταν πως το εξεταστικό δοκίμιο ήταν «βατό» και αναμενόμενο. Όλοι ανακουφισμένοι. Ελάχιστοι σκέφτηκαν πως οι εξετάσεις είναι κατατακτήριες: Το αν ο μέσος όρος είναι 10, αντί για 9, δεν έχει καμιά σημασία. Είτε βγήκε χαμογελαστός ένας μαθητής, είτε προβληματισμένος, στατιστικά την ίδια σειρά θα έχει στον κατάλογο των αποτελεσμάτων. Ανεξάρτητα από τον μέσο όρο. Όμως, η «είδηση» ήταν ότι το δοκίμιο ήταν «βατό».

Η πραγματική είδηση είναι άλλη: Το ίδιο το κείμενο που επιλέγηκε, και πάνω στο οποίο βασίστηκε η «βατή» εξέταση. Ό,τι πιο δεισιδαιμονικό, θρησκόληπτο και αντιεπιστημονικό θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς. Ένα παραληρηματικό κείμενο, που αποκηρύσσει και αφορίζει την επιστήμη ως έργο του σατανά, και καταριέται την πρόοδο με ξόρκια. Ερωτοτροπεί μεταφυσικά με την επιστροφή στο παρελθόν και θρηνεί για τον χαμένο παράδεισο της άγνοιας του χτες. Ο συγγραφέας του έχει ζήσει τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον εμφύλιο στην Ελλάδα και τον Ψυχρό Πόλεμο σε ολόκληρο τον κόσμο, τις σφαγές, τις εθνοκαθάρσεις, τη λίγδα του καφενείου και τον θάνατο –κυριολεκτικά και μεταφορικά– εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων. Κι όμως, οραματίζεται την επιστροφή στο καφενείο του παρελθόντος.

Το χειρότερο είναι πως ελάχιστοι δάσκαλοι και φιλόλογοι θεωρούν ότι κάτι δεν πήγε καλά με την επιλογή αυτού του κειμένου. Γιατί, απλούστατα, η πλειονότητά τους αυτά διδάσκει στους μαθητές. Με τέτοια κείμενα σκοτώνει το μυαλό τους, και με τη λογική του χαμένου παραδείσου αποστειρώνει τα ίχνη κριτικής σκέψης, καθημερινά. Το πρωί στο σχολείο και το απόγευμα στα φροντιστήρια. Τόσο, που οι απόφοιτοι λυκείου χρειάζονται μετά τουλάχιστον μια δεκαετία θεραπείας στη ζωή, για να καθαρίσει το μυαλό τους από τα τοξικά σκουπίδια.

Αυτή είναι η ουσία. Καθόλου βατή βεβαίως…

Το βατό καφενείο του Κυπριακού

Ο Πρόεδρος κάνει ό,τι μπορεί για να μην προχωρήσουν οι συνομιλίες, και ανεβάζει δραματικά τις μετοχές της οριστικής διχοτόμησης. Η πραγματική είδηση είναι ότι επανεφηύρε μέχρι και την πολιτική της πρόταξης του μακαρίτη του Κυπριανού –ίσως επειδή προτάσσει την επανεκλογή του– προκειμένου να διαφύγει από τον κλοιό των διαπραγματεύσεων. Παράλληλα, μας αποδεικνύει ότι διδάχτηκε από τον Κληρίδη πως η κρίση (των S-300 τότε, των γεωτρήσεων σήμερα) επανεκλέγει Προέδρους. Αλλά δεν διδάχτηκε πως η Ιστορία επαναλαμβάνεται μόνο ως φάρσα, γιατί οι συνθήκες αλλάζουν.

Όμως, εμείς, επειδή εκπαιδευόμαστε στο «βατό», και επειδή μάθαμε να φοβόμαστε το διαφορετικό, κρυβόμαστε ξανά πίσω από τη βεβαιότητα για την «αδιαλλαξία» της άλλης πλευράς. Γιατί διδασκόμαστε ευχαρίστως τον δεισιδαιμονικό συγγραφέα, γιατί μαθαίνουμε στον εαυτό μας και στα παιδιά μας να νοσταλγούν άσκεφτα το λιγδιασμένο καφενείο του παρελθόντος.  

Καλάθι

  • Όσο κι αν γκρινιάζουμε για την κυριαρχία του αρνητισμού, αυτό που γίνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σημαντικό. Όσες προσπάθειες κι αν κάνει το πολιτικό σύστημα, δεν μπορεί να ελέγξει τη σκέψη.
  • Κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΡΙΚ την Παρασκευή το βράδυ: Από την αρχή, δεκαοχτώ ολόκληρα λεπτά «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε…». Το Συμβούλιο της Ευρώπης και τα υπόλοιπα ήταν η αφορμή. Όπως ακριβώς τον καιρό του Σπύρου Κυπριανού. Άξιος…
  • Δεκάρα δεν δίνω για τη σιωπή των αμνών. Με απασχολούν μόνο οι γνωστοί και άγνωστοι φίλοι μου. Αυτοί που τους χαμογελούσαμε με νόημα, κάθε φορά που ρωτούσαν γεμάτοι προσδοκία αν υπάρχουν ελπίδες να λυθεί το Κυπριακό. Φοβάμαι την πίκρα τους, την παραίτηση και τον εγκλεισμό στον εαυτό τους. Αυτοί είναι ό,τι πιο πολύτιμο έχει η κοινωνία μας. Να κρατηθούν όρθιοι. Αυτό με νοιάζει.

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Έτσι ενθαρρύνετε τους εν δυνάμει δολοφόνους

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 18:24 (τελευταία ενημέρωση 18:24)

ΑΠΟΨΗ

Χρειάζονται νέα μυαλά, όχι νέα πρόσωπα

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 21.11.2017

ΑΠΟΨΗ

Ύβρις στο Μέλαθρο..Του Στέλιου Θεοδωρίδη

Πολίτης News, 21.11.2017

Επιστροφή
στην αρχή