Ο Μοσκοβισί στον Π: «Κρατήστε τους συντελεστές, δώστε μας διαφάνεια»

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Αποκαλύπτει στον «Π» το πλάνο του, 3 σημείων, για το 2018 - επιχειρεί να διασκεδάσει ανησυχίες για τις πρωτοβουλίες της Επιτροπής για τη φοροδιαφυγή.

Ο Επίτροπος Μοσκοβισί επιχειρεί μέσω του «Π» να διασκεδάσει τις ανησυχίες της Κύπρου -αλλά και άλλων κρατών- για τις πρωτοβουλίες της Επιτροπής για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, αλλά καθίσταται σαφές ότι πολλά θα πρέπει να αλλάξουν.

«Η Επιτροπή δεν προτίθεται να προτείνει την εναρμόνιση των συντελεστών φορολογίας των επιχειρήσεων (…). Αυτό παραμένει κυριαρχικό δικαίωμα των κρατών μελών μας. Η Κύπρος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί γι' αυτό το θέμα», ξεκαθαρίζει ο Επίτροπος, ενώ τονίζει ότι θα συνεχιστεί η προσπάθεια για περισσότερη διαφάνεια.

Ο κ. Μοσκοβισί αποκαλύπτει στον «Π» το πλάνο του, τριών σημείων, για το 2018: πίεση στα κράτη μέλη να συμφωνήσουν σχετικά με τους νέους κανόνες διαφάνειας που έχουν προταθεί για σύμβουλους, δικηγόρους, τραπεζίτες ώστε να δηλώνουν πρακτικές των πελατών τους, πίεση στους φορολογικούς παραδείσους για να αλλάξουνε τη στάση τους και τέλος εισαγωγή μιας κοινής φορολογικής βάσης για τις εταιρείες ώστε να περιοριστούν οι τεχνητές μεταβιβάσεις κερδών μεταξύ των χωρών.

«Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών!», τονίζει ο Επίτροπος.

Σε ό,τι αφορά την ευρωζώνη ο Πιέρ Μοσκοβισί περιγράφει ένα μοντέλο διακυβέρνησης που θα ενισχύσει τη δημοκρατική λειτουργία (με τη θέσπιση θέσης υπουργού Οικονομικών) και τη δυνατότητα χειρισμού κρίσεων στα κράτη μέλη και το τραπεζικό σύστημα.

Τέλος για την Ελλάδα, εμφανίζεται αισιόδοξος ότι το 2018 θα είναι χρονιά ολοκλήρωσης της μνημονιακής περιόδου.

 

- Στην αρχή της νέας χρονιάς στην Κύπρο διεξάγονται προεδρικές εκλογές. Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει τις εκλογές, ποιες πολιτικές πρέπει να εφαρμόσει η Κύπρος ως μέλος της ευρωζώνης; Ποια είναι τα θέματα που πρέπει να δώσει προσοχή στη χώρα;

Είχα την ευκαιρία νωρίτερα αυτό τον μήνα να ενημερώσω το Eurogroup για το αποτέλεσμα της τρίτης μετά το πρόγραμμα αποστολής επιτήρησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο. Χαίρομαι που μπορώ να επισημάνω ότι οι οικονομικές συνθήκες συνεχίζουν να βελτιώνονται, με την ανάπτυξη να φτάνει το 3,5% το 2017, η ανεργία μειώνεται ταχέως και τα δημόσια οικονομικά είναι ισχυρότερα από ό,τι αναμενόταν. Μάλιστα, η Κύπρος θα πρέπει να έχει φέτος (σ.σ. το 2017) το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα στη ζώνη του ευρώ. Ποιος θα πίστευε πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια ότι η Κύπρος θα μπορούσε να ανατρέψει την οικονομική της κατάσταση τόσο γρήγορα και εντυπωσιακά;

Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις. Θα πρέπει να επιδιωχθούν συνετές δημοσιονομικές πολιτικές ώστε να συνεχιστεί η μείωση του δημόσιου χρέους και να δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος που απαιτείται για δαπάνες που υποστηρίζουν την ανάπτυξη. Στον χρηματοπιστωτικό τομέα, απαιτείται συνεχής προσοχή για να ενισχυθεί η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Και υπάρχει ανάγκη ανανέωσης της ορμής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η οποία έχει επιβραδυνθεί τα τελευταία χρόνια. Δύο από τους τομείς που έχουμε επισημάνει αφορούν τον εκσυγχρονισμό του δικαστικού συστήματος και τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης.

 

- Είναι σε εξέλιξη μια ευρεία συζήτηση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής. Αυτό που τρομάζει χώρες όπως η Κύπρος -οι οποίες χρησιμοποιούν τον χαμηλό εταιρικό φόρο εταιρειών ως εργαλείο για την προσέλκυση επενδύσεων- είναι ότι μια ενοποιημένη προσέγγιση στη φορολογία των εταιρειών θα «χτυπήσει» το οικονομικό μοντέλο τους. Η Κύπρος πρέπει να φοβάται;

 

Η Επιτροπή δεν προτίθεται να προτείνει την εναρμόνιση των συντελεστών φορολογίας των επιχειρήσεων, και δεν έχει τη δυνατότητα να το πράξει ακόμη και αν ήθελε. Αυτό παραμένει κυριαρχικό δικαίωμα των κρατών μελών μας. Η Κύπρος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί γι' αυτό το θέμα.

Από την αρχή της θητείας μου στην Επιτροπή, εργάστηκα ακούραστα για να προωθήσω μεγαλύτερη διαφάνεια στα φορολογικά συστήματα, καθώς και μεγαλύτερη κανονιστική σύγκλιση. Αρχίζουμε να αποκομίζουμε τα οφέλη αυτής της αλλαγής: το τραπεζικό απόρρητο εξαφανίστηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη από το τρέχον έτος -έχει αρχίσει να εφαρμόζεται η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών- και από το 2019 θα τεθούν σε ισχύ ορισμένα βασικά μέτρα που θα εξαλείψουν τα πιο κοινά σχήματα φοροαποφυγής.

Αλλά το σκάνδαλο των Paradise Papers μας υπενθύμισε ότι έχουμε ακόμη πολλά να κάνουμε για να εφαρμόσουμε αυτήν την ατζέντα αποτελεσματικότητας και διαφάνειας.

 

 

Το 2018 θα επικεντρωθώ σε τρεις πρωτοβουλίες:

Πρώτον, πιέζοντας τα κράτη μέλη να συμφωνήσουν σχετικά με τους νέους κανόνες διαφάνειας που έχουμε προτείνει για τους φορολογικούς μεσάζοντες. Οι σύμβουλοι, οι δικηγόροι, οι τραπεζίτες θα πρέπει να δηλώνουν, συστηματικά, στις φορολογικές αρχές της χώρας του πελάτη τους φορολογικά καθεστώτα βελτιστοποίησης που πληρούν ορισμένα χαρακτηριστικά.

Δεύτερον, πρέπει να συνεχίσουμε να ασκούμε πίεση στους φορολογικούς παραδείσους για να αλλάξουμε τη στάση τους. Ένα σημαντικό ορόσημο εκπληρώθηκε τον Δεκέμβριο με την υιοθέτηση της πρώτης ευρωπαϊκής «μαύρης λίστας» 17 φορολογικών παραδείσων, η οποία συμπληρώθηκε από μια «γκρίζα λίστα» 47 δικαιοδοσιών, οι οποίες -υπό την πίεση της ΕΕ- ανέλαβαν να αλλάξουν τη φορολογική τους νομοθεσία. Πρέπει να αποφύγουμε οποιαδήποτε αφέλεια όσον αφορά τις δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας: οι χώρες που έχουν αναλάβει δεσμεύσεις πρέπει να αλλάξουν το φορολογικό τους δίκαιο το συντομότερο δυνατόν και τα κράτη μέλη πρέπει να θεσπίσουν αποτρεπτικές κυρώσεις και να τις χρησιμοποιήσουν ενάντια στους φορολογικούς παραδείσους που αρνούνται να αλλάξουν.

Τέλος, μια κοινή φορολογική βάση για τις εταιρείες θα περιορίσει τις τεχνητές μεταβιβάσεις κερδών μεταξύ των χωρών, ενώ θα μειώσει το κόστος συμμόρφωσης των επιχειρήσεων σε διασυνοριακό επίπεδο. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την εναρμόνιση των φορολογικών συντελεστών! Καλώ τα κράτη μέλη μας να εξετάσουν αυτήν την πρόταση με τρόπο ρεαλιστικό και όχι ιδεολογικό, για να επιταχύνουν αυτές τις συζητήσεις και να φτάσουν σε θετική κατάληξη το 2018.

 

 

- Οι χώρες του Νότου φαίνεται να έχουν επιστρέψει από την άβυσσο της χρεοκοπίας. Η Πορτογαλία, η Κύπρος, ακόμα και η Ελλάδα βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με πριν πέντε χρόνια. Από την άλλη οι χώρες του πυρήνα της ευρωζώνης αντιμετωπίζουν δυσκολίες να προχωρήσουν σε μεταρρυθμίσεις όπως αυτές που ζητήθηκαν από τα μικρότερα και ασθενέστερα κράτη μέλη. Αυτό το χάσμα υπονομεύει την ανθεκτικότητα της νομισματικής ένωσης;

 

Η ζώνη του ευρώ απολαμβάνει σήμερα μια ισχυρή οικονομική ανάκαμψη, η οποία σταθεροποιείται και διευρύνεται σε όλους τους τομείς και σε όλα τα κράτη μέλη μας. Αλλά είναι αλήθεια ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των οικονομιών της ζώνης του ευρώ.

Το ποσοστό ανεργίας στην Ισπανία είναι τρεις φορές υψηλότερο από αυτό της Αυστρίας. Το δημόσιο χρέος της Ιταλίας είναι διπλάσιο από αυτό της Ολλανδίας. Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Γερμανίας είναι κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από αυτό της Γαλλίας.

 

- Από πού προέρχονται αυτές οι αποκλίσεις;

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που παίζουν ρόλο, αλλά ένας πρέπει να υπογραμμισθεί: η κληρονομιά της κρίσης, η οποία εξακολουθεί να βαραίνει σε μεγάλο βαθμό, αλλά άνισα, τις οικονομίες μας.

Αυτές οι αποκλίσεις καθιστούν πιο δύσκολο τον συντονισμό των οικονομικών και δημοσιονομικών πολιτικών και βοηθούν να εξηγηθεί γιατί δεν βλέπουμε την ίδια υποστήριξη για το ευρώ σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ. Και αυτές (οι αποκλίσεις) έχουν πολιτική διάσταση: οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες καθιστούν δυσκολότερη την επίτευξη συμφωνίας για το κοινό συμφέρον της ζώνης του ευρώ και για ένα κοινό όραμα για το μέλλον της. Υπονομεύουν επίσης την υπόσχεση της κοινής ευημερίας, η οποία ήταν καίριας σημασίας για την πολιτική συναίνεση που οδήγησε στη δημιουργία του ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει πλήρως αυτά τα προβλήματα, γι' αυτό και οι προτάσεις που παρουσιάσαμε στοχεύουν ακριβώς στην υποστήριξη της σύγκλισης στο πλαίσιο της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης. Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία τους επόμενους έξι μήνες να αντιμετωπίσουμε μερικές από τις αδυναμίες στον αρχικό σχεδιασμό του ευρώ και να οικοδομήσουμε μια πιο συνεκτική και πιο ανθεκτική Οικονομική και Νομισματική Ένωση. Πρέπει να αρπάξουμε αυτήν την ευκαιρία.

 

 

Η ευρωζώνη

- Τους τελευταίους μήνες είναι σε εξέλιξη ένας ανοιχτός διάλογος για τα επόμενα βήματα της νομισματικής ένωσης. Τι θα κερδίσουν οι Ευρωπαίοι -και οι Κύπριοι πολίτες- από μια ενισχυμένη νομισματική ένωση;

Η Επιτροπή υπέβαλε αυτό τον μήνα μια δέσμη προτάσεων που αντανακλούν την πεποίθησή μας ότι το ευρώ πρέπει να αποτελεί δύναμη ενότητας και όχι διαίρεσης. Οι προτάσεις αυτές αποσκοπούν στην ενίσχυση της Ένωσης στο σύνολό της, είτε τα κράτη μέλη είναι μέλη της ζώνης του ευρώ είτε είναι υποψήφια για ένταξη.

Προτείνουμε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα και η λογοδοσία της διακυβέρνησης της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης με τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου και ενός ευρωπαίου υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Ταυτόχρονα προτείνουμε να ενισχυθεί η οικονομική στήριξη για τη σύγκλιση των οικονομιών της νομισματικής ένωσης μέσω της παροχής τεχνικής βοήθειας, της στήριξης των μεταρρυθμίσεων και άλλων νέων εργαλείων, συμπεριλαμβανομένης μιας διαδικασίας σταθεροποίησης που θα βοηθά τις χώρες της ζώνης του ευρώ να αντιμετωπίσουν ασύμμετρες διαταραχές.

Από κοινού, οι μεταρρυθμίσεις αυτές θα ενισχύσουν σημαντικά τη δημοκρατική λογοδοσία στη ζώνη του ευρώ, καθιστώντας τη λήψη αποφάσεων πιο διαφανή και δίνοντας την κατάλληλη επίβλεψη στους εκλεγμένους αντιπροσώπους των πολιτών της ΕΕ, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Αυτό το πακέτο δεν θα είναι το τελευταίο βήμα που πρέπει να κάνουμε για την επίτευξη μιας ισχυρότερης, πιο αποτελεσματικής και πιο δημοκρατικής ΟΝΕ που χρειαζόμαστε. Ωστόσο, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς και μια σημαντική συμβολή στις συζητήσεις που θα έχουν οι ηγέτες των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ σχετικά με το θέμα αυτό κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018.

 

- Το βασικό θεσμικό έλλειμμα που οδήγησε στην κρίση της ευρωζώνης παραμένει: έχουμε μια τραπεζική ένωση χωρίς δανειστή τελευταίας προσφυγής και κάθε κράτος μέλος έχει δικό του προϋπολογισμό. Μπορεί ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο να καλύψει αυτό το κενό;

Η Οικονομική και Νομισματική Ένωση χρειάζεται μια ολοκληρωμένη Τραπεζική Ένωση - και αυτή περιλαμβάνει ένα κοινό ασφαλιστικό μέτρο (backstop) για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης, το «δοχείο» χρημάτων που δημιουργήθηκε με συνεισφορές από τον χρηματοπιστωτικό τομέα για να βοηθήσει στην κάλυψη του κόστους της εκκαθάρισης των προβληματικών τραπεζών. (σ.σ. στη χρηματοοικονομική ορολογία το backstop εγγυάται την εξόφληση μιας υποχρέωσης και λειτουργεί ως ασφάλεια για τους πιστωτές, παρέχοντας μια δευτερογενή πηγή πληρωμής).

Η Επιτροπή πρότεινε τώρα τη δημιουργία αυτού του ασφαλιστικού μέσου, στο πλαίσιο του μελλοντικού Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου. Το backstop είναι ένα εργαλείο τελευταίας προσφυγής. Θα εξασφαλίσει ότι το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης διαθέτει επαρκείς πόρους για να αντιμετωπίσει μια σημαντική εκκαθάριση τράπεζας ή εξυγιάνσεις τραπεζών που συμβαίνουν ταχέως. Θα ενεργοποιηθεί μόνο εάν χρειαστεί, μόνο αφού οι ιδιώτες επενδυτές έχουν υποστεί ζημιές μέσω του bail in, και μόνο εάν οι εσωτερικοί πόροι της τράπεζας και του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης αποδειχθούν ανεπαρκείς για σκοπούς κεφαλαίων ή ρευστότητας.

Αυτή η ιδέα έχει ευρεία υποστήριξη μεταξύ των κρατών μελών και είμαι αισιόδοξος ότι θα συμφωνηθεί. Μόλις τεθεί σε ισχύ, θα κάνουμε ένα μεγάλο βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης.

 

- O διάλογος για το μέλλον της Ευρώπης μοιάζει με ένα παιχνίδι για τους μεγάλους παίκτες και ειδικά μεταξύ του Βερολίνου και του Παρισιού. Αυτό είναι άδικο για τα άλλα κράτη μέλη και πολύ περισσότερο για τα μικρότερα κράτη μέλη. Μπορεί μια χώρα όπως η Κύπρος να παρέμβει σε αυτόν τον διάλογο;

Αυτός ασφαλώς δεν είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπω το μέλλον της Ευρώπης ή της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσής μας. Φυσικά, είναι απαραίτητο οι μεγαλύτερες οικονομίες της ευρωζώνης να καταλήξουν σε μια κοινή αντίληψη για την πορεία προς τα εμπρός για να προχωρήσουμε. Αλλά αυτό δεν μπορεί να αποβεί εις βάρος των μικρότερων κρατών μελών.

Οι προτάσεις της Επιτροπής για τη μεταρρύθμιση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης αποσκοπούν στην ενίσχυση της δημοκρατίας και της διαφάνειας στη λήψη αποφάσεων. Με τη μετάβαση από τις διακυβερνητικές δομές που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης, ιδίως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, στο πλαίσιο της ΕΕ, θα διασφαλιστεί καλύτερα η θέση των μικρότερων κρατών μελών.

Ταυτόχρονα, ζητούμε τη δημιουργία θέσης ενός Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, ο οποίος θα προεδρεύει τις συνεδριάσεις της ευρωομάδας και θα είναι αντιπρόεδρος της Επιτροπής. Ως μέλος του Σώματος των Επιτρόπων, ο υπουργός αυτός θα λογοδοτεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τρόπο που δεν συμβαίνει σήμερα για τον Πρόεδρο της ευρωομάδας.

 

 

 

Η Ελλάδα θα σταθεί στα πόδια της

- Η τελευταία ερώτηση αφορά την Ελλάδα. Την επόμενη χρονιά, στα τέλη του 2018 η Ελλάδα θα συνεχίσει να είναι χώρα υπό πρόγραμμα ή όχι;

Όπως συμφωνήθηκε το καλοκαίρι του 2015, το δάνειο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας θα λήξει στις 20 Αυγούστου 2018. Αυτό είναι ένα απλό γεγονός. Αυτό που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι ότι το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με επιτυχία, με την Ελλάδα να μπορεί να σταθεί και πάλι στα δικά της πόδια, από χρηματοδοτική άποψη. Είμαι πεπεισμένος ότι αυτό θα συμβεί. Και θα αφιερώσω όλη μου την ενέργεια σε αυτό.

Η ομαλή πρόοδος που βλέπουμε με την τρίτη αξιολόγηση, με όλους τους εταίρους να συμμετέχουν εποικοδομητικά, είναι κάτι πολύ καλό για τα επόμενα βήματα. Ας συνεχίσουμε λοιπόν αυτή τη δυναμική. Η Ελλάδα πρέπει να διασφαλίσει ότι όλα τα προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης θα έχουν ολοκληρωθεί εγκαίρως για το Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου. Αυτό θα ανοίξει τον δρόμο για την ταχεία έναρξη των προπαρασκευαστικών εργασιών για τα επόμενα βήματα: τις συζητήσεις για το χρέος και τις ρυθμίσεις για μετά το πρόγραμμα. Όλα αυτά πρέπει να συμφωνηθούν μέχρι τον Ιούνιο.

Βασικό ερώτημα είναι ότι το πόσο γρήγορα η Ελλάδα θα μπορέσει να ανακτήσει πλήρως την πρόσβασή της στην αγορά, με λογικά επιτόκια. Και πάλι, υπάρχουν λόγοι για αισιοδοξία. Οι ανάγκες χρηματοδότησης αμέσως μετά το πρόγραμμα είναι καλά διαχειρίσιμες και η Ελλάδα έχει κάνει με επιτυχία τα πρώτα βήματα επιστροφής στις αγορές ομολόγων. Και τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος που εφαρμόζει ο ΕΜΣ είχαν επίσης θετικό αντίκτυπο στη βελτίωση της εξυπηρέτησης του χρέους. Όλα αυτά αυξάνουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών στα ελληνικά ομόλογα.

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο ακτιβιστής Ζακ Κωστοπούλος ο νεκρός στη ληστεία στο κοσμηματοπωλείο

Πολίτης News, 22.09.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Βυθίστηκε πλοιάριο προσφύγων στο ταξίδι για Κύπρο

Πολίτης News, 22.09.2018

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αποζημιώσεις για τις ζημιές των αγρινών

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ, 22.09.2018

Επιστροφή
στην αρχή