Ο ιπτάμενος «καπετάνιος» της Κύπρου (pics & vid)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΚΥΠΡΟΣ

Ο Μιχάλης Μιχαήλ μιλά στον «Π» για τις πτήσεις του... με βάρκα. Τα «φτερά» της δεν προσφέρουν μόνο ψυχαγωγία, αλλά απλώνονται και στο κοινωνικό έργο.

Η βάρκα με τα «φτερά» που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν βγήκε από βιβλίο του Ιούλιου Βερν, ούτε από ταινία του Τζέιμς Μποντ. Πρόκειται για το ιπτάμενο σκάφος του λάτρη των αιθέρων Μιχάλη Μιχαήλ από τη Λεμεσό. Αν και είναι διαδεδομένο σε όλο τον κόσμο, είναι το μοναδικό σήμερα στην Κύπρο και τα «φτερά» του προσφέρουν όχι μόνο την ψυχαγωγία, αλλά απλώνονται και στο κοινωνικό έργο.

 

«Εδώ πάνω ξεχνάς τα πάντα», λέει ο Μιχάλης Μιχαήλ από τη Λεμεσό, ο οποίος δηλώνει: «είναι κάτι το απερίγραπτο, που μόνο όποιος το βιώσει μπορεί να το συλλάβει».

 

 

Από το αερόπτερο, στο αμφίβιο

Η ιστορία της πτήσης με βάρκα ξεκινάει το 1986. Ο Ιταλός Doi Mallingri βάζοντας φτερά και πετάλια σε ένα φουσκωτό κατάφερε να απογειωθεί. Από τότε αρκετοί αεραθλητές ασχολούνται με το σχετικά πρόσφατο άθλημα και ως σύγχρονοι Ίκαροι βλέπουν τον κόσμο από ψηλά.

 

Για τον Μιχάλη Μιχαήλ, όμως, όλα ξεκίνησαν το 1985, όταν άρχισε να πηδά από τους γκρεμούς του Κουρίου με αερόπτερο (αετό). Το 1991 αποφάσισε να περάσει σε αεροσκάφος ελαφριού τύπου, τον «αετό με μηχανή», το οποίο δεν λειτουργεί με τα ρεύματα αέρα, αλλά με πίσω μηχανή που φέρει έλικα. Όπως λέει, τότε απογειωνόταν από τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου καθώς και από την περιοχή του Λέιντις Μάιλ. Επειδή ο χειρισμός του είναι περίπου ο ίδιος με το αερόπτερο, δεν τον δυσκόλεψε η μετάβαση, τονίζει. Στη συνέχεια, το 2008 συγκεκριμένα, αγόρασε από την ιταλική εταιρεία ‘‘Ramphos’’ την ιπτάμενή του βάρκα μεταφοράς μέχρι δύο ατόμων, από υλικό φάιμπερ γκλας. Το «αμφίβιο», όπως επίσης λέγεται, διαθέτει και τροχούς ώστε, εκτός από αποθαλάσσωση - προσθαλάσσωση, να μπορεί να πραγματοποιεί και απογείωση - προσγείωση ή συνδυασμό θάλασσας - ξηράς. Το αμφίβιο τον γλύτωσε, λέει, από την ταλαιπωρία να μετακινείται από τη Λεμεσό προς τα αεροδρόμια για προσγείωση και απογείωση, όπου πολλές φορές έφτανε άδικα, μιας και οι καιρικές συνθήκες άλλαζαν απότομα και δεν ήταν ευνοϊκές. Τα τελευταία επτά χρόνια η ιπτάμενη βάρκα του φυλάγεται σε ειδικό υπόστεγο στην παραλία της περιοχής του καρνάγιου Λεμεσού, ακριβώς δίπλα από το ανατολικό τείχος του νέου λιμανιού.

 

Δείτε βίντεο από πτήση του Μιχάλη Μιχαήλ πάνω από τις ακτές τις Λεμεσού, με συνεπιβάτη στο πίσω κάθισμα:

 

 

Μέχρι τον Λίβανο

Έχει πετάξει πάνω από τη θάλασσα που χωρίζει την Κύπρο από τον Λίβανο και προσγειώθηκε στη Βηρυτό. Σύμφωνα με τον ίδιο, το ταξίδι του ξεκίνησε από το αεροδρόμιο Λάρνακας και διήρκεσε μιάμιση ώρα. «Ασφαλώς μπορεί να είναι άνετη η πτήση με ένα τέτοιο σκάφος», διαβεβαιώνει. «Μπορείς μάλιστα να απολαύσεις το κολατσιό σου ή το ποτό σου, όπως σε μια κανονική πτήση με αεροπλάνο». Οι δύο επιβάτες μπορούν συγχρόνως να συνομιλούν μεταξύ τους με σύστημα ενδοεπικοινωνίας που υπάρχει στα ειδικά κράνη που φοράνε, «απλώς ακούς το συνεχές βουητό του έλικα και νιώθεις τον αέρα να σου χτυπά το πρόσωπο, όπως συμβαίνει κατά την οδήγηση με μοτοσυκλέτα», προσθέτει.

 

 

Μιλά με πύργο ελέγχου

Κατά τη διάρκεια της πτήσης, ο πιλότος μπορεί να επικοινωνεί με τον πύργο ελέγχου αεροδρομίου, και ειδικά όταν ταξιδεύει εκτός Κύπρου, έχει σε λειτουργία τον αναμεταδότη, ώστε να μεταδίδεται το στίγμα του και να βλέπουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και οι πιλότοι πού βρίσκεται ακριβώς, σε ποιο ύψος και με ποια κατεύθυνση.

Φυσικά πετά προς οποιοδήποτε μέρος της Κύπρου, πάντα εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες άδειες. Για τη Λεμεσό ενημερώνει και τον πύργο ελέγχου της Βάσης Ακρωτηρίου, απλώς για λόγους ασφαλείας, λόγω των πτήσεων των στρατιωτικών αεροπλάνων και ελικοπτέρων.

 

 

 

 

 

Καύσιμα για τρεις ώρες

Ο κινητήρας της βάρκας λειτουργεί με βενζίνη. Στο ντεπόζιτο χωρούν καύσιμα για μέχρι τρεις ώρες πτήση, ενώ μπορεί να μεταφερθεί δεύτερο ντεπόζιτο για επιπλέον τρεις ώρες. Η μηχανή πάντα δουλεύει, μπορείς όμως να ελαττώσεις τις στροφές του έλικα, όταν θέλεις να χάσεις λίγο ύψος. Το σκάφος μπορεί να αντέξει μέχρι 450 κιλά βάρος, συμπεριλαμβανομένης της μηχανής.

Όπως αναφέρει, η εγγραφή του σκάφους έγινε από την Πολιτική Αεροπορία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε δύο χρόνια η ιπτάμενη βάρκα ελέγχεται μηχανικά από λειτουργό της Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να έχει την άδεια πτήσης.

 

Αποθαλάσσωση

Η εμπειρία της αποθαλάσσωσης είναι μοναδική και δεν έχει καμία σχέση με την αίσθηση της πτήσης με το αεροπλάνο. Αφού ο κ. Μιχαήλ κάνει το τελευταίο τσεκάρισμα στα φτερά και στη μηχανή και αφού βεβαιωθεί ξανά ότι οι καιρικές συνθήκες είναι οι ιδανικές (ήρεμοι άνεμοι και θάλασσα), σπρώχνει με τη βοήθεια τρόλεϊ τη βάρκα από το υπόστεγο φύλαξης προς το νερό. Αφού βγει στα ανοιχτά πατάει γκάζι, κινεί προς τα μπροστά τα φτερά και σιγά-σιγά η βάρκα αρχίζει να παίρνει ύψος. Πάντα απογειώνεται με κατεύθυνση αντίθετη με τη φορά του αέρα. Η αίσθηση ελευθερίας τότε είναι μοναδική. Όσοι βρίσκονται στην περιοχή κοιτάνε έκπληκτοι, όπως και όσοι -ειδικά αυτοί που απολαμβάνουν τον καφέ τους στην παραλιακή της Λεμεσού- βλέπουν τη βάρκα να πλησιάζει και να περνά πάνω από τα κεφάλια τους. Ποιος όμως τολμά να το αναφέρει αργότερα σε τρίτους; Ενδέχεται να τον βγάλουν τρελό. «Εδώ πάνω ξεχνάς τα πάντα», λέει ο κ. Μιχαήλ, ο οποίος δηλώνει: «είναι κάτι το απερίγραπτο, που μόνο όποιος το βιώσει μπορεί να το συλλάβει».

 

Σαν γλάρος

Η προσθαλάσσωση γίνεται ακόμη πιο ομαλά. «Μοιάζει με το πέταγμα του γλάρου», λέει ο κ. Μιχαήλ, αναφέροντας ότι έχει στον τοίχο του υπόστεγου βίντσι, το οποίο ενεργοποιείται με τη βοήθεια τηλεχειριστηρίου και έλκει τη βάρκα για φύλαξη. «Ακολουθεί πάντα ένα πολύ καλό πλύσιμο για λόγους συντήρησης», προσθέτει. «Δηλαδή, μπορεί να κάνεις μισή ώρα πτήση και να αφιερώσεις δύο ώρες για να το πλύνεις», τονίζει. Με αυτό, συμφωνούμε ότι η πτήση θα πρέπει να είναι «ουσιαστική», ώστε να αξίζει αυτή τη μεγάλη αγγαρεία.

Το υπόστεγο του ιπτάμενου σκάφους στην παραλία, δίπλα από το νέο λιμάνι Λεμεσού.

 

 

 

Ο γιος πιλότος στην Κορέα

Το υπόστεγο φύλαξης του σκάφους υπάρχει στο ίδιο σημείο τα τελευταία επτά χρόνια, δίπλα από το ανατολικό τείχος του νέου λιμανιού Λεμεσού. Τους τοίχους του στο εσωτερικό κοσμούν φωτογραφίες από πτήσεις. Ξεχωρίζουν φωτογραφίες του γιου του με τη στολή του πιλότου μεγάλων επιβατικών αεροπλάνων. Το πάθος του πατέρα του για πτήσεις έμελλε να τον οδηγήσει στο συγκεκριμένο επάγγελμα και να εργάζεται τα τελευταία δύο χρόνια στις κρατικές αερογραμμές της Νοτίου Κορέας.

 

Πέταξε και ο Γλαύκος Κληρίδης

Πτήση με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους πραγματοποίησε και ο πρόεδρος Γλαύκος Κληρίδης. Συγκεκριμένα όταν έτυχε να παραθερίζει στην Πάφο. Όπως αναφέρει ο κ. Μιχαήλ, τότε, εκτός από τη δική του, υπήρχε ακόμη μία ιπτάμενη βάρκα στην Κύπρο, στην Πάφο, η οποία διέφερε μόνο στο ότι ήταν φουσκωτού τύπου. Όταν ο Πρόεδρος την είδε να ίπταται πάνω από την παραλία, τόσο πολύ εντυπωσιάστηκε που ζήτησε από τον ιδιοκτήτη της να τον πάρει μια βόλτα στους αιθέρες, κάτι που έγινε, όπως επιβεβαίωσε αρκετές φορές δημόσια και ο τότε υφυπουργός παρά τω προέδρω, ο Παντελής Κούρος.

 

Όταν εντόπισε αγνοούμενο ψαρά

Σε όλο τον κόσμο, ιπτάμενες βάρκες, όπως αυτή του Μιχάλη Μιχαήλ, έχουν τη δυνατότητα και χρησιμοποιούνται και για άλλους σκοπούς εκτός από την ψυχαγωγία, όπως για τη διάσωση ναυαγών και στην εναέρια περιπολία των θαλασσών και των δασών. Ανάλογη δράση αναλαμβάνει περιστασιακά και όποτε τον καλέσουν, και ο ίδιος. Όπως σημειώνει, έχει σε εθελοντική βάση τακτική συνεργασία με τις τοπικές αρχές, τη Λιμενική και το Τμήμα Αλιείας. Για παράδειγμα, τον περασμένο Σεπτέμβριο στη θαλάσσια περιοχή του νέου λιμανιού αναζητείτο ψαράς – θύμα κακοκαιρίας. Ενώ οι προσπάθειες εντοπισμού του από τις Αρχές και τους εθελοντές – δύτες συνέχιζαν για δύο 24ωρα να παραμένουν άκαρπες, σήκωσε το σκάφος του εθελοντικά και πέταξε κατά μήκος των ακτών, με αποτέλεσμα σε 20 λεπτά να εντοπίσει τη σωρό του αγνοούμενου ψαρά, παρασυρμένο από τα ρεύματα, να επιπλέει ένα χιλιόμετρο ανοιχτά του ξενοδοχείου Αμαθούς και σε μεγάλη απόσταση από το σημείο που εξαφανίστηκε. «Ειδοποίησα αμέσως τη Λιμενική και έκανα κύκλους από του για να μην τον χάσω, μέχρι να φτάσει σκάφος», αναφέρει ο κ. Μιχαήλ.

 

 

Στο κάλεσμα του Δήμου

Άλλες περιπτώσεις στις οποίες επιστρατεύεται η ιπτάμενη βάρκα, είναι όταν του ζητείται από τον Δήμο Λεμεσού να συνδράμει στον εντοπισμό κηλίδων λυμάτων στη θάλασσα της πόλης, ενώ τυχαίνει να του ζητηθεί από ιδιώτες, όπως φωτογράφους, να τους μεταφέρει πάνω από συγκεκριμένες περιοχές για φωτογράφηση και βίντεο. Μάλιστα στο παρελθόν επιστρατεύθηκε από φωτορεπόρτερ για φωτογραφική κάλυψη πυρκαγιών στο Τρόοδος.

 

 

 

 

 


Επιστροφή
στην αρχή