Ο υπουργός Υγείας,απαντά σε ερωτήματα επαγγελματιών υγείας και πολιτών

ΕΙΔΗΣΕΙΣ /ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Στο πλαίσιο του«Φακέλου ΓεΣΥ» που άνοιξε εδώ και έναν μήνα ο «Πολίτης», ο υπουργός Υγείας Κωνσταντίνος Ιωάννου, απαντάει σήμερα σε ερωτήματα

Η βδομάδα που μας πέρασε ήταν γεμάτη με καθημερινές δημόσιες αντιπαραθέσεις και συζητήσεις πάνω σε θέματα υγείας, αυτονόμησης δημόσιων νοσηλευτηρίων και Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ), με αφορμή τον τραγικό θάνατο του 10χρονου Σταύρου Γιωργαλλή, που τραυματίστηκε στο σχολείο του και απεβίωσε ενώ είχε επισκεφθεί το Τμήμα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών (ΤΑΕΠ) του νοσοκομείου Λάρνακας. Για το περιστατικό αυτό είχαν συλληφθεί δύο γιατροί των Πρώτων Βοηθειών της Λάρνακας (έχουν αφεθεί ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους), οι οποίοι παραπέμφθηκαν σε δίκη τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Η υπόθεση του μαθητή κατέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο την επείγουσα ανάγκη για μεταρρύθμιση τού τομέα της υγείας.

Στο πλαίσιο του«Φακέλου ΓεΣΥ» που άνοιξε εδώ και έναν μήνα ο «Πολίτης», ο υπουργός Υγείας Κωνσταντίνος Ιωάννου, απαντάει σήμερα σε ερωτήματα επαγγελματιών υγείας, αλλά και πολιτών, έτσι όπως επαναδιατυπώθηκαν τις τελευταίες ημέρες με αφορμή την τραγική κατάληξη που είχε ο τραυματισμός του Σταύρου.

Πώς θα ξεκινήσει η πρώτη φάση του ΓεΣΥ τον Ιούνιο του 2019, χωρίς να έχουν αυτονομηθεί τα δημόσια νοσηλευτήρια;

Κατ' αρχάς, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως πρόκειται για δύο χωριστές εν εξελίξει διαδικασίες. Η αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων επικεντρώνεται στο να τους δώσει ευελιξία, τόσο διοικητική όσο και οικονομική, ώστε να απεμπλακούν από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του Δημοσίου και να αποκεντρωθούν οι εξουσίες προς στη βάση, σε κάθε νοσηλευτήριο. Το ΓεΣΥ δεν πρέπει να συνδέεται άμεσα με την ολοκλήρωση της αυτονόμησης. Ο νομοθέτης έχει ορίσει την πρώτη φάση του ΓεΣΥ την 1η Ιουνίου 2019 και σε αυτό προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς, τόσο από πλευράς Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) όσο και από πλευράς υπουργείου και Οργανισμού Κυβερνητικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ). Η πρωτοβάθμια φροντίδα είναι και το πιο σημαντικό κομμάτι οποιουδήποτε συστήματος υγείας. Άμα γίνεται σωστά, τα οφέλη είναι πολλά. Παρακολουθείται ο ασθενής από την αρχή, συστηματικά, το ιστορικό της υγείας του είναι καταχωρημένο στον ηλεκτρονικό του φάκελο, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στους επαγγελματίες υγείας να έχουν συνολική εικόνα για τον ασθενή, αποφεύγοντάς επιπλέον διαγνωστικές ή άλλες πράξεις που, εκτός από χρονοβόρες, επιβαρύνουν το σύστημα. Με αυτό τον τρόπο δίνεται έμφαση στην έγκαιρη διάγνωση, εξ ου και οι προσωπικοί ιατροί ονομάζονται και gate-keepers. Μέσα από ένα σωστό σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες, με καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και των διαθέσιμων πόρων, χωρίς να επιβαρύνεται αχρείαστα το σύστημα.

Καθυστερήσεις

Υπάρχει, όμως, καθυστέρηση σε ό,τι αφορά την αυτονόμηση.


Αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη και η συμπλεγματοποίηση των κέντρων υγείας των αγροτικών περιοχών και ταυτόχρονα η αναβάθμιση των εξωτερικών ιατρείων των αστικών περιοχών, ώστε να μπορούν οι ασθενείς να αποτείνονται σε αυτά μέχρι αργά το απόγευμα (8:00 μ.μ.) και έτσι να αποσυμφορηθούν τα ΤΑΕΠ. Αυτή η νέα πολιτική αναμένεται να τεθεί σε πλήρη ισχύ από το ερχόμενο φθινόπωρο. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα δώσουν τη δυνατότητα στα δημόσια νοσηλευτήρια να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά σε περιβάλλον ΓεΣΥ. Υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση, όσον αφορά τις ημερομηνίες που αναμένονταν να εργοδοτηθεί η διευθυντική ομάδα του ΟΚΥπΥ και των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Καθυστέρηση που προέκυψε για διαδικαστικούς λόγους και την ανάγκη τροποποίησης κάποιων άρθρων του νόμου. Αυτό έχει τελειώσει τώρα και προχωρούμε με τους σχεδιασμούς. Ο στόχος μας είναι οι διαδικασίες να ολοκληρωθούν μέχρι τον Ιούλιο και το φθινόπωρο να πληρωθούν και οι υπόλοιπες διευθυντικές θέσεις, ώστε να έχουν μπροστά τους ενάμιση χρόνο μέχρι την πλήρη εφαρμογή του ΓεΣΥ, τον Ιούνιο του 2020. Ο πρόεδρος του ΔΣ του ΟΚΥπΥ Σερ Νίκολσον πιστεύει ότι εάν βρούμε τα κατάλληλα άτομα να προσλάβουμε, το χρονικό περιθώριο είναι αρκετό για την αναδιοργάνωση και αυτονόμηση των κρατικών νοσοκομείων. Ήδη ολοκληρώνεται η αγορά υπηρεσιών που είχε προβεί το Υπουργείο Υγείας για την κοστολόγηση των ιατρικών πράξεων στα δημόσια νοσηλευτήρια, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την ετοιμασία του προϋπολογισμού έκαστου νοσηλευτηρίου, ενώ δρομολογούνται και άλλες ενέργειες υποστηρικτικές και συμβουλευτικές στο έργο του διοικητικού συμβουλίου.

Ασκείται κριτική στον ΟΚΥπΥ ότι δεν συνεδριάζει συχνά, ότι εργάζονται part-time για την Κύπρο, ότι δεν είναι επικεντρωμένα τα μέλη του ΔΣ στη αυτονόμηση.


Το συμβούλιο συνεδριάζει μια φορά τον μήνα και είναι και σε επαφή σε εβδομαδιαία βάση. Η δουλειά του συμβουλίου είναι να παίρνει αποφάσεις, δεν είναι εκτελεστικό όργανο. Όλα τα μέλη είναι απόλυτα προσηλωμένα στο σκοπό του ΟΚΥπΥ και τον ρόλο που τους έχει ανατεθεί και τα πρώτα απτά αποτελέσματα θα αρχίσουν να φαίνονται με την πρόσληψη των διευθυντικών ομάδων.

Τέλος τα «βασίλεια»;

Εάν οι ανάγκες του πληθυσμού ξεπεράσουν το ένα (1) δισ. ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του ΓεΣΥ για κάθε χρόνο, ποιος θα καλύψει τη διαφορά;

Να σας αντιστρέψω την ερώτηση. Αφού όλες οι αναλογιστικές μελέτες και τα στοιχεία υποδεικνύουν ότι η συνολική δαπάνη στην υγεία στην Κύπρο (δημόσιος και ιδιωτικός τομέας) είναι ένα δισ. ευρώ, γιατί προδικάζουμε ότι θα το ξεπεράσουν; Σε κάθε περίπτωση, τα έσοδα του ΟΑΥ από τις εισφορές υπολογίζονται στο ένα δισ. ευρώ τον χρόνο και επειδή ο ΟΑΥ θα έχει σφαιρικό προϋπολογισμό, ο οποίος συγκρατεί τις δαπάνες και τα κόστη, δεν μπορούν να υπερβούν τα έσοδα από τις εισφορές.

Μισό αιώνα τώρα και δεν έγινε κατορθωτό να διοικηθούν τα δημόσια νοσηλευτήρια, τα οποία είναι μνημείο σπατάλης, ως γνωστόν έχουν αναπτυχθεί βασίλεια και καπετανάτα, ούτε κάρτες δεν δέχονται να κτυπούν οι κυβερνητικοί γιατροί. Πώς θα καταφέρετε να διοικηθούν και να αυτονομηθούν τα κρατικά νοσοκομεία τα επόμενα 3-4 χρόνια;


Εσείς η ίδια το είπατε. Μισό αιώνα τα νοσηλευτήρια λειτουργούσαν με ένα απαρχαιωμένο σύστημα καθόλου ευέλικτο και πάνω από όλα υδροκέφαλο. Τα νοσηλευτήρια δεν διοικούνταν από άτομα με γνώσεις στη διοίκηση, υπήρχε η απουσία αυτών των δομών για να μπορούν να διοικούνται ορθά. Είμαι αισιόδοξος ότι με τα κατάλληλα άτομα στις διευθυντικές ομάδες θα δούμε πολλές αλλαγές προς το καλύτερο. Η σύνδεση της παραγωγικότητας, της σωστής αξιολόγησης με την παραχώρηση κινήτρων (bonus scheme) είναι κάτι που θέλουν και οι ίδιοι οι επαγγελματίες υγείας, γιατί το σύστημα αδικεί τους καλούς και ευνοεί τους λιγότερο καλούς.

Έλεγχος - Ποιότητα

Ποιος θα ελέγχει την ποιότητα της παρεχόμενης ιατροφαρμακευτικής φροντίδας; Πώς θα γίνεται ο έλεγχος;

Ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας έχει τις μεθόδους για να μετρά την ποιότητα. Το ηλεκτρονικό σύστημα, το λογισμικό του ΟΑΥ θα έχει και δείκτες απόδοσης. Επίσης, θεωρώ ότι στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον οι συμβαλλόμενοι θα πρέπει να προσφέρουν και την απαραίτητη ποιότητα για να προσελκύουν ασθενείς. Επιπλέον, τα ίδια τα νοσηλευτήρια πρέπει να θεσμοθετήσουν τους δικούς τους δείκτες ποιότητας. Από πλευράς υπουργείου, δρομολογούμε την αγορά υπηρεσιών για πιστοποίηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Η πιστοποίηση είναι ένα εργαλείο στη διασφάλιση της ποιότητας.

Εννοείτε ότι κάποιος θα κάθεται μπροστά από την οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή του ΟΑΥ, θα διαβάζει νούμερα και θα βγάζει συμπεράσματα για την ποιότητα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης;

Όχι, δεν είναι αυτό που εννοώ. Ο ΟΑΥ για να μπορέσει να αποζημιώσει τον παροχέα θα πρέπει να πληρούνται κάποια πρωτόκολλα. Ο ίδιος ο τρόπος αποζημίωσης θα αναγκάσει τους παρόχους να βελτιωθούν και να αναβαθμίσουν υπηρεσίες. Για παράδειγμα, εάν αποζημιώνω βάσει των διεθνών πρακτικών και του DRG μια ιατρική πράξη, ας πούμε 1.000 ευρώ και σε αυτό το ποσό οι διεθνείς πρακτικές υπολογίζουν παραμονή στο νοσοκομείο δύο μέρες, εάν υπάρχουν επανειλημμένες επιπλοκές και παραμονή των ασθενών περισσότερο από δύο μέρες, ο ίδιος ο πάροχος, δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση το νοσηλευτήριο, θα αναγκαστεί να βελτιώσει τις διαδικασίες του, ώστε να συμμορφώνεται με τις διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές.

Τι έχει καταφέρει να διοικήσει σωστά το κράτος -χωρίς κομματικές παρεμβάσεις, διαφθορά κ.λπ.- για να το εμπιστευτούμε; Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι το εγχείρημα δεν θα έχει την τύχη των Κυπριακών Αερογραμμών για παράδειγμα;


Διότι έχουν μπει διάφορες ασφαλιστικές δικλείδες, αναφορικά με τη λειτουργία του ΟΑΥ και έχει στελεχωθεί με πολύ καλό προσωπικό. Όσον αφορά τον ΟΚΥπΥ, στο διοικητικό του συμβούλιο μετέχουν άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση με κόμματα. Μάλιστα, έχουμε κατηγορηθεί ότι έχουν διοριστεί ξένοι που δεν γνωρίζουν την κυπριακή πραγματικότητα!

Όποιος θέλει να καταγγείλει «φακελάκι», λέει υπουργός Υγείας Κωνσταντίνος Ιωάννου, «να πάρει τηλέφωνο απευθείας στο γραφείο μου και εγώ του εγγυώμαι προσωπικά ότι θα γίνουν» όλες οι σωστές διαδικασίες

Επιτροπή για Πρωτόκολλα
Η ΠΑΣΥΚΙ και ο πρόεδρος της ο κ. Κούμας ρωτούν «γιατί δεν εφαρμόζονται πρωτόκολλα που εξασφαλίζουν την ποιότητα».


Αυτό είναι καλή ερώτηση και αναρωτιέμαι γιατί έπρεπε να συμβούν τα τελευταία γεγονότα για να το ξαναθυμηθούμε. Τα πρωτόκολλα δεν είναι ο μόνος παράγοντας που εξασφαλίζει την ποιότητα και ας με συγχωρέσει ο κ. Κούμας. Ούτε τα πλείστα ιδιωτικά νοσηλευτήρια έχουν πρωτόκολλα, αλλά λειτουργούν μια χαρά. Γιατί; Η ποιότητα δεν εξασφαλίζεται μόνο με την ύπαρξη ή όχι πρωτοκόλλων, αλλά έχει να κάνει και με άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα το ανθρώπινο δυναμικό και ο συντονισμός των διαφόρων τμημάτων του υπουργείου εντός των νοσηλευτηρίων. Σε κάθε περίπτωση, επιδίωξή μας είναι η παροχή στους επαγγελματίες υγείας όλων των εργαλείων που θα τους διευκολύνουν στην εκτέλεση των καθηκόντων τους. Για τον σκοπό αυτό, προτίθεμαι να αναπτύξω πρωτοβουλία για σύσταση επιτροπής αποτελούμενης από μέλη των Ιατρικών Υπηρεσιών του υπουργείου, του ΟΑΥ και εκπροσώπους των συντεχνιών - και του ΠΙΣ, για καταγραφή ή/και επικαιροποίηση Πρωτοκόλλων, αρχής γενομένης από τα ΤΑΕΠ, και αναμένω πως στο πλαίσιο και των βελτιωτικών μέτρων που θα ληφθούν για τα ΤΑΕΠ, θα προχωρήσει η διαδικασία τάχιστα.

Χωρίς χρονοδιάγραμμα

Από πού θα καλύπτεται η ζημιά, σε περίπτωση που θα ζημιώνει το αυτόνομο δημόσιο νοσηλευτήριο; Από τον προϋπολογισμό του ΓεΣΥ;


Όχι. Θα καλύπτεται από το κονδύλι για την υγεία του κρατικού προϋπολογισμού, για τα πρώτα πέντε χρόνια. Όμως, χωρίς να θέλω να προκαταλάβω οτιδήποτε, αλλά ως προερχόμενος από τον ιδιωτικό τομέα και γνωρίζοντας πως λειτουργούν τα πράγματα, πιστεύω πως με τη σωστή διαχείριση των πόρων των κρατικών νοσοκομείων (υποδομών, ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού), είναι δύσκολο να υπάρχουν σοβαρά ελλείμματα στον προϋπολογισμό των αυτονομημένων δημόσιων νοσηλευτηρίων. Τον τελευταίο καιρό το είπα πολλές φορές. Γίνεται ως επί το πλείστον εξαίρετη δουλεία στα δημόσια νοσηλευτήρια. Εάν βελτιωθούν οι διαδικασίες και η εικόνα προς τα έξω, δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από τον ιδιωτικό τομέα.

Υπάρχει χρονοδιάγραμμα σε σχέση με το πότε πρέπει να αυτονομηθούν τα δημόσια νοσηλευτήρια;


Όχι, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πότε πρέπει να αυτονομηθούν πλήρως τα δημόσια νοσηλευτήρια. Ο στόχος μας, όμως, είναι μέχρι το 2020, κατά την εφαρμογή της 2ης φάσης του ΓεΣΥ, να είναι πλήρως αυτόνομα. Η αυτονόμηση είναι μια εξελικτική διαδικασία. Πιστεύω χρειάζεται 2-3 χρόνια για να ολοκληρωθεί.

 

Επτά υποθέσεις δωροδοκίας σε 2,5 μήνες

Ερωτηθείς γιατί δεν ποινικοποιείται η δωροδοκία και η μίζα στον τομέα της υγείας, ο Κωνσταντίνος Ιωάννου απάντησε ότι «θα έπρεπε να είχε ποινικοποιηθεί, αλλά δεν εξαρτάται από τον υπουργό Υγείας» αυτό το θέμα. «Σε ό,τι αφορά εμένα, να σας πω ότι στους 2,5 μήνες που είμαι υπουργός, έχουν έρθει σε μένα επτά περιπτώσεις δωροδοκίας γιατρών σε Λευκωσία, Λεμεσό και Πάφο. Και οι επτά αφορούσαν εγχειρήσεις με ταρίφα 500 ευρώ. Δυστυχώς, όταν ζητήσαμε από τους παραπονούμενους να κάνουν καταγγελία, αρνήθηκαν. Επομένως, πώς μπορώ εγώ να διερευνήσω τις υποθέσεις χωρίς καταγγελία» συμπλήρωσε ο υπουργός Υγείας.

Αντιλαμβάνεστε για ποιο λόγο. Ποιος θα τους περιθάλψει μετά;


Όταν τους παίρνει τηλέφωνο ο ίδιος ο υπουργός ή από το γραφείο του υπουργού και τους λέει «κάνετε την καταγγελία και θα σας προστατεύσω», τι αλλο πρέπει να κάνω; Επί ευκαιρία, θέλω να στείλω το μήνυμα ότι όποιος θέλει να καταγγείλει «φακελάκι», να πάρει τηλέφωνο απευθείας στο γραφείο μου και εγώ του εγγυώμαι προσωπικά ότι θα γίνουν και σωστές διαδικασίες σε συνεργασία με την Αστυνομία και θα τύχει της περίθαλψης που θα ετύγχανε έτσι κι αλλιώς. Είναι πολύ εύκολο να αποδειχθεί η δωροδοκία, αρκεί να συνεργαστούν μαζί μας οι ασθενείς.

Ποιο είναι το πραγματικό επίπεδο της προσφερόμενης υγείας στον τόπο μας; Μόλις έχουμε ένα σοβαρό περιστατικό το στέλνουμε στο εξωτερικό. Επίσης, εάν αρρωστήσει πολιτικός ή πολιτειακός αξιωματούχος ή θρησκευτικός ηγέτης/ιεράρχης, αμέσως μεταβαίνει στο εξωτερικό.


Όχι, δεν ισχύει αυτό το πράγμα. Στο εξωτερικό πάνε οι περιπτώσεις που δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν στην Κύπρο. Και τα πιο πολλά χρήματα από τα 17 -18 εκατομμύρια ευρώ, που είναι το κονδύλι για την αποστολή ασθενών στο εξωτερικό, καλύπτουν περιστατικά καρκίνων/ογκολογικά που δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν στην Κύπρο.

Κ. υπουργέ, στο εξωτερικό πάνε κι όποιοι έχουν πλάτες.

Διαφωνώ. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες, υπάρχουν επιτροπές ειδικών που απαρτίζονται από ιατρούς του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, και αυτοί αποφασίζουν εάν η υπηρεσία παρέχεται στα δημόσια νοσηλευτήρια ή όχι. Τα σχέδιο οικονομικής αρωγής για υπηρεσίες που δεν προσφέρονται στον ιδιωτικό τομέα είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του υπουργείου, όπου μπορεί να ανατρέξει ο καθένας για να ενημερωθεί για τις διαδικασίες.

Ασκείται κριτική στην κυβέρνηση για το περίπου 7% του ΑΕΠ για την υγεία, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην ΕΕ.


Οι δημόσιες δαπάνες είναι συγκριτικά χαμηλές, αλλά αυτό ήταν διαχρονικό φαινόμενο και όχι σημερινό. Ας μην ξεχνάμε ότι παρά το μνημόνιο, οι μοναδικές περικοπές που έχουν γίνει στον τομέα της υγείας, είναι οι περικοπές που έχουν επιβληθεί σε όλο τον δημόσιο τομέα. Το 7% αφορά στο σύνολο των δαπανών (ιδιωτικού και δημόσιου τομέα), το οποίο είναι εντός των ευρωπαϊκών δεδομένων. Το πρόβλημα με το υφιστάμενο σύστημα ήταν το ψηλό ποσοστό που επιβαρύνεται ο Κύπριος ασθενής ιδιωτικά (out of pocket) και γι' αυτό άλλωστε ήταν και επιτακτική η ανάγκη για την εφαρμογή του ΓεΣΥ.

Πώς θα λειτουργεί υγιής ανταγωνισμός, όταν τις όποιες ζημιές του αυτονομημένου δημόσιου νοσηλευτηρίου θα τις καλύπτει το κράτος, ενώ του ιδιωτικού τομέα όχι;


Τον τομέα της υγείας δεν μπορεί κανένας να τον αντιμετωπίζει στη στενή έννοια του ανταγωνισμού. Η υγεία είναι κοινωνικό αγαθό και το κράτος θα πρέπει να παρέχει και τις υπηρεσίες που δεν είναι κερδοφόρες και δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα. Εάν, δηλαδή, το νοσοκομείο Κυπερούντας δεν είναι κερδοφόρο, θα πρέπει να του βάλει το κράτος λουκέτο ή να καλύψει τις ζημίες για σκοπούς δημόσιας υγείας.

Οι του ιδιωτικού τομέα που έχουν δοσοληψίες με το Δημόσιο, όπως κλινικάρχες και άλλοι έχουν να λένε ότι το κράτος δεν πληρώνει στην ώρα του. Τα ίδια θα γίνονται και με το ΓεΣΥ;


Οι κανονισμοί του ΟΑΥ προνοούν αποπληρωμή εντός ενός μήνα από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος.

Πότε θα ενημερώσετε τους επαγγελματίες υγείας, για τα της αυτονόμηση και του ΓεΣΥ;

Έχει ήδη ξεκινήσει η ενημέρωσή τους. Ανά ενότητα και ομάδα.

Οι κυβερνητικοί γιατροί αισθάνονται προσβεβλημένοι από χαρακτηρισμούς, κυρίως από χαρακτηρισμούς που χρησιμοποίησε ο τέως υπουργός Υγείας.

Εγώ εξαίρω το έργο που κάνει η πλειονότητα των γιατρών μέσα στα δημόσια νοσηλευτήρια και με στεναχωρεί πραγματικά αυτή η κακή εικόνα που βγαίνει προς τα έξω, γιατί αδικεί τους καλούς και ευσυνείδητους ιατρούς. Υπάρχουν και οι μεμονωμένες περιπτώσεις επαγγελματιών υγείας, που έχουν βολευτεί από τις υφιστάμενες παθογένειες του συστήματος. Αυτούς είναι που αγχώνει περισσότερο η αυτονόμηση και αντιδρούν.

Πώς απαντάτε στους γιατρούς που αμφισβητούν τις μελέτες των Mercer και McKensey και τις θεωρούν απλές μελέτες που δεν έχουν δοκιμαστεί πουθενά. Τι θα γίνει εάν πέσουν έξω στις εκτιμήσεις τους;


Οι μελέτες έχουν στηριχθεί σε δεδομένα. Δεν νομίζω να είμαστε πιο ειδικοί από τους συγκεκριμένους οίκους, για να αμφισβητούμε τις μελέτες. Δεν είναι οι μελέτες που δοκιμάζονται. Οι μελέτες λαμβάνουν υπόψη τα πολιτικοοικονομικά και κοινωνικά δεδομένα και κάνουν εισηγήσεις. Στη βάση αυτών των εισηγήσεων έγιναν οι σχεδιασμοί. Μελέτες έχουν γίνει πολλές. Ήρθε η ώρα της εφαρμογής και εδώ είμαστε να παρακολουθούμε το σύστημα και να δρούμε εγκαίρως για να το διορθώνουμε. Από κάπου όμως πρέπει να αρχίσουμε. Δηλαδή, να ακολουθήσουμε τις πρακτικές του παρελθόντος να μην κάνουμε τίποτα με προφάσεις το εάν, και να στερήσουμε το δικαίωμα του Κύπριου ασθενή στην υγεία επειδή κάποιοι ανησυχούν; Πρώτιστο μέλημα για την κυβέρνηση είναι ο ασθενής και σε αυτούς έχουμε υποχρέωση να φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών τους και να πετύχουμε.

 

 

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Απολύθηκαν ήδη οι υπάλληλοι της Cobalt

Πολίτης News, 12:12 (τελευταία ενημέρωση 12:12)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σύντομα νέα ανακοίνωση Υπ. Μεταφορών για εγκλωβισμένους της Cobalt

Πολίτης News, 11:48 (τελευταία ενημέρωση 11:48)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Brexit: Δεν κλείνουν την πόρτα σε ενδεχόμενη παράταση

Πολίτης News, 11:38 (τελευταία ενημέρωση 11:38)

Επιστροφή
στην αρχή