Ο Γκουτέρες, ο Νίκος και ο Μουσταφά

ΑΠΟΨΗ /ΣΦΑΙΡΙΚΑ
Έτσι βρήκε τον μπελά του ο Άιντε, αλλά επειδή οι Κύπριοι μεγαλοπιάνονται, είναι λίγο ζοππόβορτοι,κατά τον Δέρβη, τον έβαλαν να διευκρινίσει το πλαίσιο

Τελικά, πόσα πλαίσια Γκουτέρες υπάρχουν; Αν ρωτηθεί ο ίδιος ο κ. Γκουτέρες, είμαι σίγουρος ότι θα απαντήσει μάλλον αφοπλιστικά. «Κύριοι, καθίσαμε σε ένα δείπνο την 30 Ιουνίου 2017 στο Κραν Μοντανά και κατέθεσα προφορικά μερικές απόψεις για το πώς πρέπει να προχωρήσουμε στις βασικές πτυχές του Κυπριακού. Σας εξήγησα ότι δεν θέλω να καταθέσω σχέδιο ή πλαίσιο αλλά να διαμορφώσουμε από κοινού μια συμφωνία για το πώς προχωρούμε για να ολοκληρώσουμε τις συνομιλίες». Με λίγα λόγια, δεν κατατέθηκε γραπτώς κανένα πλαίσιο στις 30 Ιουνίου 2017, προφανώς γιατί ο Γκουτέρες κάτι έμαθε από τους προκατόχους του και δεν επιθυμούσε να γίνει κι αυτός τίτλος και επικεφαλίδα ενός άλυτου σχεδίου λύσης, για να τον πιάνει στο στόμα του ο κάθε Κυπραίος πολιτικάντης τα επόμενα 30 χρόνια, όπως συμβαίνει με τους Μπούτρος Γκάλι και τον Κόφι Ανάν. Πώς προέκυψε όμως το πλαίσιο;

Οι τρεις πλευρές (Αναστασιάδης –Ακιντζί και Άιντε) κράτησαν τις δικές τους σημειώσεις σε σχέση με το τι είπε ο γενικός γραμματέας στο πρώτο δείπνο του Κραν Μοντανά στις 30/6/2017. Η ελληνοκυπριακή πλευρά στο δείπνο άκουσε κυρίως όσα ο Γκουτέρες είχε να πει στο κεφάλαιο ασφάλεια –εγγυήσεις. Η τουρκοκυπριακή πλευρά άκουσε αυτά που ήθελε για την εκ περιτροπής προεδρία και ως συνήθως έμεινε στη μέση ο Έσπεν Μπαρθ Άιντε, με τις δικές του σημειώσεις, να τρώει ξύλο από όλους. Ο κ. Άιντε υπήρξε ίσως η τραγικότερη φιγούρα των συνομιλιών τα τελευταία τρία χρόνια. Ξεκίνησε να εργάζεται επί Μπαν Γκι - μουν, συνομίλησε με τους πάντες  και τα πάντα, διαμόρφωσε ένα πλαίσιο, το οποίο παρέδωσε, και κυρίως εξήγησε στον Γκουτέρες μόλις ανέλαβε καθήκοντα. Έτσι, ενώ ο κ. Γκουτέρες το 2014 και 2015 έτρωγε σαρδέλλες και έπινε κρασί Port κάπου στο Οπόρτο, βρέθηκε στις 30/6 στο Κραν Μοντανά της Ελβετίας να συζητά ένα «δικό του πλαίσιο» με δύο Κυπραίους παλιομοδίτες πολιτικούς που πήγαν στις συνομιλίες για να γελάσει ο ένας του άλλου. Είπε λοιπόν δυο κουβέντες στους ηγέτες και μπήκε στο αεροπλάνο να πάει στην Πορτογαλία γιατί είχε γάμο. Όχι θα κάτσει να σκάσει!

Κάπως έτσι βρήκε τον μπελά του ο Άιντε, ο οποίος υπήρξε ο πατέρας του πλαισίου λύσης, αλλά επειδή οι Κυπραίοι μεγαλοπιάνονται, είναι λίγο ζοππόβορτοι, όπως έλεγε και ο Δέρβης, αναιδείς και αγράμματοι, τον έβαλαν να διευκρινίσει το πλαίσιο, το οποίο ο ίδιος είχε ετοιμάσει και είχε παρουσιάσει στις δύο πλευρές μέχρι το Κραν Μοντανά, τουλάχιστον 100 φορές. Τους κατέθεσε λοιπόν ένα έγγραφο από 6 σημεία το βράδυ της 1ης προς 2α Ιουλίου 2017, αλλά και πάλιν δεν κατέστη δυνατόν να υπάρξει ομοφωνία. Η κάθε πλευρά ήθελε να δοθεί στο έγγραφο αυτό ειδική έμφαση στις δικές της προτεραιότητες, παραγνωρίζοντας τις θέσεις της άλλης πλευράς. Σε τελευταία ανάλυση, πήγε κανένας στο Κραν Μοντανά για να συμβιβαστεί σε μια λύση ή μήπως πήγε για να επιστρέψει πίσω νικητής, ανυποχώρητος και πατριώτης όπως συμβαίνει τα τελευταία 40 χρόνια; Αυτό ήταν πολύ πιο εμφανές στην ε/κ πλευρά, η οποία ήθελε πολύ πιο καθαρή διατύπωση στο κεφάλαιο των εγγυήσεων, από τη στιγμή που στο κεφάλαιο της πολιτικής ισότητας η διατύπωση ήταν απολύτως ευκρινής σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις της τουρκοκυπριακής πλευράς. Τι έλεγε αυτό το έγγραφο;

 

 

Το έγγραφο

ΕΔΑΦΙΚΟ: Υπάρχει ανάγκη να προσαρμόσουμε τον χάρτη που κατατέθηκε από την τ/κ πλευρά για να αντιμετωπίσουμε τις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τους Ε/Κ σε σχέση με κάποιες τοποθεσίες.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΟΤΗΤΑ:  Εκ περιτροπής προεδρία με αναλογία 2:1. Λήψη αποφάσεων (αποτελεσματική συμμετοχή). Απλή πλειοψηφία με μια μόνο θετική ψήφο, με έναν μηχανισμό επίλυσης διαφορών/ σε περιπτώσεις όπου τα θέματα άπτονται ζωτικών συμφερόντων των δύο πλευρών.  

ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΟ: Δύο βασικές αρχές σε ό,τι αφορά τις περιουσίες. Για περιοχές που θα τεθούν υπό εδαφική αναπροσαρμογή, να δοθεί προτεραιότητα σε εκτοπισθέντες ιδιοκτήτες, ενώ για τις υπόλοιπες περιουσίες (υπό τ/κ διοίκηση δηλαδή) να δοθεί προτεραιότητα στους σημερινούς χρήστες. Συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα ανακοινωθούν σύντομα. 

ΙΣΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ –ΤΟΥΡΚΩΝ: Ελεύθερη διακίνηση αγαθών: (=τελωνειακή ένωση +ένα ποσοστό πρέπει να συμφωνηθεί για πρωτογενή αγροτικά προϊόντα). Υπηρεσίες και διακίνηση κεφαλαίων ok. Ελεύθερη διακίνηση προσώπων: Οι αρχές θα δίνουν άδειες σε τουρίστες, φοιτητές και εποχιακούς εργάτες. Γι' αυτούς που θα ζητούν καθεστώς μόνιμης διανομής, θα υπάρξει ακριβοδίκαιο (equitable) καθεστώς μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων υπηκόων στην Κύπρο.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ-ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ: Ο γενικός γραμματέας υπογράμμισε ότι δεν νομίζει ότι ένα σύστημα στο οποίο θα παρέμενε το δικαίωμα επέμβασης θα ήταν βιώσιμο. Είπε ότι θέματα τα οποία βρίσκονται κάτω από τη συνθήκη εγγυήσεων θα μπορούσε να αντικατασταθούν από ικανοποιητικούς μηχανισμούς ελέγχου και παρακολούθησης σε πολλά από τα θέματα στα οποία οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να συμφωνήσουν από κοινού. Σε κάποια από αυτά τα θέματα οι εγγυήτριες δυνάμεις θα μπορούσαν να αναμιχθούν. Ένα σύστημα ασφαλείας θα πρέπει να διασφαλίζει ότι και οι δύο κοινότητες στην Κύπρο θα αισθάνονται ασφαλείς σε μια επανενωμένη Κύπρο, όπου η ασφάλεια της μιας κοινότητας δεν θα δημιουργεί ανασφάλεια στην άλλη. Το θέμα των στρατευμάτων είναι διαφορετικό σε σχέση με τη συνθήκη εγγυήσεων και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε διαφορετικό πλαίσιο. Τα θέματα που σχετίζονται με τα στρατεύματα (αριθμοί, αποχωρήσεις, εάν και όταν θα χρειαστεί να φύγουν, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα, θα αντιμετωπιστούν στο υψηλότερο επίπεδο όταν φθάσει αυτή η στιγμή.       

 

 

 

Γιατί αντέδρασε;

Η ε/κ πλευρά αντέδρασε και ήθελε αναδιατύπωση τού πιο πάνω εγγράφου, κυρίως στο κεφάλαιο της Ασφάλειας και των Εγγυήσεων. Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ζήτησε να διευκρινιστεί αυτό το κεφάλαιο (συν κάποια άλλα σημεία), με τον Έσπεν Μπαρθ Άιντε να δίνει αυτές τις διευκρινίσεις προφορικά στις 4 Ιουλίου 2017. Σύμφωνα με το πρακτικό που τήρησε η ε/κ πλευρά, οι διευκρινίσεις που έδωσε ο κ. Άιντε, και όχι ο Γκουτέρες, συμπλήρωσαν το κεφάλαιο  Ασφάλειας και Εγγυήσεων με το εξής κείμενο:

 

«Είναι αναγκαίο να αναγνωρίσουμε ότι χρειαζόμαστε ένα νέο σύστημα ασφαλείας για ολόκληρη την Κύπρο το οποίο δεν θα είναι συνέχεια του παλιού. Αυτό σημαίνει τερματισμό του μονομερούς δικαιώματος επέμβασης των εγγυητριών δυνάμεων και εν γένει της Συνθήκης Εγγυήσεως του 1960. Το νέο σύστημα θα στηρίζεται σε ένα σταθερό σύστημα διασφαλίσεων, μέσω των οποίων η Κύπρος και όλοι οι Κύπριοι και των δύο κοινοτήτων θα αισθάνονται ασφαλείς μέσω ισχυρών μηχανισμών εφαρμογής και επιτήρησης της λύσης. Αυτοί οι μηχανισμοί θα περιλαμβάνουν και εξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι τα Ηνωμένα Έθνη, φιλικές χώρες και άλλους διεθνείς και πολυμερείς οργανισμούς. Οι εγγυήτριες δυνάμεις του 1960 δεν μπορούν από μόνες τους να εφαρμόζουν και να επιτηρούν τη λύση. Τα υφιστάμενα στρατεύματα θα πρέπει να μειωθούν δραστικά από την πρώτη μέρα της εφαρμογής της λύσης και σταδιακά να φτάσουν στον αριθμό των αγημάτων ΕΛΔΥΚ (950) και ΤΟΥΡΔΥΚ (650) όπως προνοούσε η Συνθήκη Συμμαχίας Ελλάδος-Τουρκίας –Κύπρου του 1960. Θα συσταθεί ένας μηχανισμός επιτήρησης της μείωσης των στρατευμάτων. Σε ό,τι αφορά τη τελική ρύθμιση της παρουσίας στρατού στην Κύπρο, κατά πόσον δηλαδή θα έχει καταληκτική ημερομηνία αποχώρησης ή θα υπάρξει μια ημερομηνία κατά την οποία θα επανεξετασθεί η ανανέωση της παραμονής τους ή όχι, αυτό πρέπει να συζητηθεί σε επίπεδο πρωθυπουργών Ελλάδας-Τουρκίας».

Την ίδια στιγμή (πάντα μιλούμε για το πρακτικό της ε/κ πλευράς) ο κ. Άιντε πρόσθεσε μεγαλύτερη ασάφεια στο κεφάλαιο της πολιτικής ισότητας, διατυπώνοντας, με βάση τον Ε/Κ πρακτικογράφο, που αν θέλουμε τον πιστεύουμε ότι δεν έκοψε και έραψε, ειδικά σε αυτό το σημείο, ως εξής:

«Το θέμα αυτό πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω σε ό,τι αφορά τη μια αναγκαία τ/κ ψήφο (πότε και σε ποια σώματα, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό επίλυσης διαφορών). Την ίδια στιγμή πρέπει να συζητηθούν κάποια εναπομείναντα θέματα σε ό,τι αφορά τον διαμοιρασμό εξουσίας, συμπεριλαμβανομένης και της απαίτησης της τ/κ πλευράς για εκ περιτροπής προεδρία». 

 

Σε ό,τι αφορά τις διευκρινίσεις για τις εγγυήσεις οι οποίες παρουσιάζονται στην ε/κ καταγραφή, ο γράφων είναι σε θέση να αναφέρει ότι άκουσε προφορικά τον κ. Άιντε να τις διατυπώνει πολλές φορές και μάλιστα με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και βάθος. Ο Νορβηγός ήταν πεπεισμένος ότι για να υπάρξει λύση στο Κυπριακό, η συνθήκη εγγυήσεως έπρεπε να αντικατασταθεί από μια συμφωνία εφαρμογής της λύσης (Implementation Treaty). Αυτό ήταν το ζητούμενο του Κραν Μοντανά και όχι αν θα καταργούνταν οι εγγυήσεις, και με αυτό το θέμα άνοιξε το δείπνο της 6ης Ιουλίου ο Αντόνιο Γκουτέρες, θεωρώντας ότι αν υπάρξει κατάληξη στη συνθήκη εφαρμογής, δεν υπήρχε νόημα να ασχοληθεί κανείς με την συνθήκη εγγυήσεως. Την ίδια στιγμή βεβαίως ο Άιντε θεωρούσε ότι η εκ περιτροπής προεδρία ήταν ο αναγκαίος συμβιβασμός που έπρεπε να κάνουν οι Ε/Κ ώστε να υπάρξει κατάληξη. Εν ολίγοις, αυτό το πρακτικό της 4ης Ιουλίου 2017 το οποίο διαρρέει η ε/κ πλευρά, δεν μπορεί να είναι απολύτως ακριβές. Πρόκειται για μια διαρροή την οποία ο Νίκος Αναστασιάδης χρησιμοποίησε για να οικοδομήσει το αφήγημά του στις προεδρικές εκλογές του Φεβρουαρίου του 2018. Περιττό να αναφέρουμε ότι το κεφάλαιο της Πολιτικής Ισότητας είχε κλείσει από τους 2 διαπραγματευτές πολύ πριν οι δύο ηγέτες μεταβούν στο Κραν Μοντανά! 

 

 

 

Οι αντιφάσεις

Το θέμα του πλαισίου Γκουτέρες, όπως εγείρεται σήμερα από τις δύο πλευρές, 10 μήνες μετά την κατάρρευση των συνομιλιών, συνιστά εν ολίγοις μια ακόμα διακωμώδηση της προσπάθειας λύσης ενός σοβαρού προβλήματος για τους πολίτες αυτής της χώρας. Την ίδια στιγμή αναδεικνύει τους δύο ηγέτες που οι Κύπριοι εμπιστεύτηκαν να βρουν λύση σε απόλυτα προβληματικούς:

 

  • Ο κ. Ακιντζί ζητά επιστροφή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων στη βάση ενός εγγράφου 6 σημείων, ενώ οι δύο ηγέτες έχουν φτάσει διά της κατάθεσης εκατοντάδων σελίδων από συμπληρωματικές προτάσεις ένα μόλις βήμα πριν την τελική λύση. Γιατί ο κ. Ακιντζί πετά στον κάλαθο τόση προσπάθεια επιστρέφοντας σε ένα μονοσέλιδο έγγραφο γεμάτο εποικοδομητικές ασάφειες; Κάποιοι λένε ότι θέλει να ρίξει άγκυρα και να συγκρατήσει την κοινότητά του να μην διολισθήσει στη λογική της λύσης δύο κρατών. Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι διά της δέσμευσής του στο ασαφές πλαίσιο Γκουτέρες προσπαθεί να κρατήσει εντός τροχιάς λύση διζωνικής ομοσπονδίας και την ίδια την Τουρκία, η οποία μετά την επίσκεψη Τσαβούσογλου στον βορρά, αλλά και την ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ, φαίνεται να κινείται περισσότερο στη λογική ενός Plan B. Τέλος, κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι κινήσεις του είναι ρεβανσιστικές και στοχεύει απλώς να πλήξει τον Νίκο Αναστασιάδη διότι θεωρεί ότι τον ξεγέλασε. Ένας συνδυασμός και των τριών λόγων θα μπορούσε να οδηγήσει στη διαπίστωση ότι ο Μουσταφά Ακιντζί κάνει ό,τι περισσότερο μπορεί στα περιθώρια δράσης που του επιτρέπει η Άγκυρα, ώστε να μπορέσει να διασώσει τη λύση ομοσπονδίας και να διασωθεί ο ίδιος ως πολιτικός. Επειδή, όμως, δεν εμπιστεύεται τον Νίκο Αναστασιάδη, δεν μπορεί να είναι εποικοδομητικός. Στην πραγματικότητα, διά της τακτικής του αυτής ο κ. Ακιντζί έχει συμβάλει σε μια τεράστια μεταστροφή της τ/κ κοινότητας προς τη λογική των δύο κρατών, η οποία (αυτό το γνωρίζει ο κ. Ακιντζί) θα οδηγήσει τη βόρεια Κύπρο σε μία ακόμα επαρχία της Τουρκίας. Οπότε, είτε θα τολμήσει να βγει μπροστά ως Κύπριος πολιτικός, είτε ας γνωρίζει ότι πλέον τα κόλπα του δεν περνούν.
  • Από την πλευρά του ο Νίκος Αναστασιάδης παίζοντας με τις διάφορες version του πλαισίου Γκουτέρες επιχειρεί στην καλύτερη περίπτωση να πετύχει σε περίπτωση επανέναρξης των συνομιλιών έναν καλύτερο συμβιβασμό. Θα δώσει δηλαδή την εκ περιτροπής προεδρία και την αποτελεσματική ψήφο στους Τ/Κ και θα πάρει καθαρό τερματισμό των τουρκικών εγγυήσεων. Οι επικριτές του Προέδρου βέβαια περισσότερο αναλύουν ως επικρατέστερη τη χειρότερη περίπτωση. Δηλαδή ο Πρόεδρος αναδεικνύει τη διαφωνία του εκ των υστέρων στο κεφάλαιο Πολιτική Ισότητα στο σχέδιο Γκουτέρες (που είχε ήδη συμφωνηθεί), διότι έχει αποφασίσει ότι δεν πρόκειται ποτέ να δεχθεί εκ περιτροπής προεδρία, ακόμα κι αν αυτό οδηγήσει σε μη λύση. Ήδη σε αρκετούς συνομιλητές του τον τελευταίο καιρό διατυπώνει ανοικτά πλέον τη θέση περί λύσης δύο κρατών, χωρίς βέβαια να είναι σε θέση να επιμετρήσει τις συνέπειες αυτής της αφελούς προσέγγισης. Σε σχέση με το πλαίσιο Γκουτέρες υπάρχει και μία άλλη αντίφαση του Προέδρου. Ως γνωστόν, στο Κραν Μοντανά ο Νίκος Αναστασιάδης θεώρησε ότι κύρια αιτία της κατάρρευσης της συμφωνίας ήταν η εμμονή της Τουρκίας σε διατήρηση των εγγυητικών της δικαιωμάτων. Ο ίδιος ωστόσο στο διευκρινισμένο πλαίσιο Γκουτέρες παραδέχεται και παραθέτει ότι οι θέσεις του γενικού γραμματέα εκινούντο προς την πλήρη κατάργησή τους. Αν έτσι είχαν τα πράγματα, και αφού όπως λέει εμπιστεύεται τον Αντόνιο Γκουτέρες, γιατί δεν δέκτηκε την πρόταση του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ να προσέλθουν οι πρωθυπουργοί των τριών εγγυητριών δυνάμεων στο Κραν Μοντάνα για να κλείσει το θέμα ή για να εκτεθεί η Τουρκία; Γιατί ανέχθηκε ο άνθρωπος που στεκόταν δίπλα του να αρπάξει από τον γιακά τον Καλπαδάκη αποκαλώντας τον περίπου προδότη, διότι εισηγήθηκε την κάθοδο του κ. Τσίπρα στο Κραν Μοντανά;

 

 

 

Τα Ηνωμένα Έθνη

Μετά την κατάρρευση των συνομιλιών στο Κραν Μοντανά στις 6 Ιουλίου 2017, οι δύο ηγέτες είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τα Ηνωμένα Έθνη νωρίς το φθινόπωρο. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προσφώνησε τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 21 Σεπτεμβρίου και κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Νέα Υόρκη είχε συνάντηση με τον Αντόνιο Γκουτέρες. Ο κ. Ακιντζί είχε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα στις 23 του ιδίου μηνός. Τα Ηνωμένα Έθνη τους πήραν και τους δύο στο ψιλό.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Πολίτη», στα Ηνωμένα Έθνη επικρατεί ένα κλίμα συγκατάβασης και ειρωνείας για τα όσα συμβαίνουν στην Κύπρο.

  • Συγκατάβασης για τον κ. Ακιντζί, ο οποίος μετέβη στην έδρα του ΟΗΕ και διά της φράσης «we demand from the UN» ζήτησε από τον Αντόνιο Γκουτέρες να δώσει προοπτική και ελπίδα στους Τ/Κ με οποιονδήποτε τρόπο. Ο κ. Γκουτέρες, χωρίς να είναι προσβλητικός, χαιρέτισε τις προσπάθειες Ακιντζί, αλλά σημείωσε με έμφαση ότι η Τουρκία έκανε κάποια ανοίγματα, τα οποία βεβαίως δεν υπήρξαν ικανοποιητικά. Με λίγα λόγια –κι εδώ έγκειται η συγκατάβαση- δεν μπορείς κύριε Ακιντζί να απαιτείς, αλλά στην πράξη όλοι να γνωρίζουμε ότι οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται από την Τουρκία.
  • Ειρωνείας για το Νίκο Αναστασιάδη, ο οποίος στη συνάντηση με τον γενικό γραμματέα δήλωσε έτοιμος να επαναρχίσει τις συνομιλίες που μόλις είχαν τουμπάρει! Τότε χαμογέλασε ειρωνικά ακόμα και ο βλοσυρός Φέλτμαν! Εκεί ο γενικός γραμματέας, για να του καταστήσει σαφές ότι τα έκανε μαντάρα, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του (discontent) για τις συνεχείς διαρροές εγγράφων από τις συνομιλίες στο Κραν Μοντανά, αρκετές από τις οποίες αφορούσαν και τον ίδιο το γενικό γραμματέα. Αυτό, όπως εξήγησε, δημιουργεί έλλειψη εμπιστοσύνης. Αν συνεχίσει να παραβιάζεται η εμπιστευτικότητα, προειδοποίησε, «τότε δεν θα ξαναμιλήσω ποτέ και δεν θα υπάρξουν ξανά διαπραγματεύσεις».

 

Οι δύο ηγέτες στη Νέα Υόρκη ενημερώθηκαν από τα Ηνωμένα Έθνη ότι θα υπάρξει μία περίοδος προβληματισμού (κάτι που καταγράφηκε και στην έκθεση του γ.γ. του ΟΗΕ) και ότι μετά τις προεδρικές εκλογές στην Κύπρο, εάν το επιθυμούν, τότε ο γενικός γραμματέας θα εμπλακεί ξανά στη διαδικασία. Προς αυτή την κατεύθυνση οι Τ/Κ επέσπευσαν τις βουλευτικές εκλογές τους τον περασμένο Ιανουάριο, οι προεδρικές στην ε/κ πλευρά ακολούθησαν στο τέλος Ιανουαρίου, ενώ πραγματοποιήθηκε και ένα δείπνο μεταξύ Αναστασιάδη –Ακιντζί στις 16 Απριλίου. Προηγήθηκε  στις 9 Φεβρουαρίου η καταδρομική επιχείρηση της Τουρκίας στο Οικόπεδο 3, η Τουρκία μπλόκαρε τη διερευνητική  αποστολή Λούτε  για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν επανέναρξης νέου γύρου συνομιλιών, ενώ και το γεωτρύπανο της χώρας αυτής εν μέσω εκλογών πλέει προς την Ανατολική Μεσόγειο. Την ίδια στιγμή η ε/κ πλευρά βρίσκεται σε διαβούλευση με την Αίγυπτο ώστε να της πωλήσει φυσικό αέριο από το Αφροδίτη.

 

Με λίγα λόγια η κατάσταση δεν οδηγείται πουθενά, εκτός κι αν τα Ηνωμένα Έθνη, η Ευρωπαϊκή Ένωση και εν γένει η διεθνής κοινότητα δεν στείλουν ένα σαφές και ισχυρό μήνυμα ότι η κοροϊδία των τελευταίων 45 ετών στο Κυπριακό πρέπει να τελειώσει. Τα πράγματα θα ήταν βέβαια πολύ διαφορετικά αν ο κυπριακός λαός (Ε/Κ και Τ/Κ) είχε την πολιτική ωριμότητα να αντιληφθεί ότι οι ηγεσίες του για μια ακόμα φορά, εξυπηρετώντας στενά πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, τον οδηγούν στα βράχια.

 

 

Oι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευσή τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.

Διαβάστε επίσης:

ΑΠΟΨΗ

Σημειώσεις: Εξοργιστικά απαθείς (Του Γιώργου Κακούρη)

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ, 20.09.2018

ΑΠΟΨΗ

Τα αγαθά της στους Έλληνες, τα παλούκια της στους Τούρκους

ΣΕΝΕΡ ΛΕΒΕΝΤ, 20.09.2018

ΑΠΟΨΗ

Υπό τις περιστάσεις κάτι είναι και ο εμετός, κ. γενικέ...

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, 20.09.2018

Επιστροφή
στην αρχή